Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

donutst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:48

Ik ben een beetje ten einde raad met men paard.

Mijn paard werd op zeker ogenblik beetje lusteloos. Je zag dit ook gewoon in haar ogen.
Hebben dan onderzoek gedaan op ziekte van lyme en werking van de schildklier. Alles bleek oke.
Vervolgens begon zij vaak te gapen. Ben dan naar de de kliniek geweest waar maagzweren zijn gevonden Zij heeft hier 6 weken gatroguard voor gekregen.
Vervolgens terug gastroscopie om te checken en maagwand was volledig terug in orde. Nu enkele maanden later heb ik het gevoel dat er terug iets is.
Gelet op de stress dat zo'n gastroscopie meebrengt, voel ik mij ni onmiddellijk geroepen een nieuwe te laten doen.
Zij heeft in tussentijd ook geen concours of enige verplaatsing meer gedaan hetgeen voor stress kan zorgen. Ik voldoe aan alle eisen ter voorkoming van maagzweer( weidegang met andere paarden, eerst hooi 's morgens, dan beetje krachtvoer met luzerne, onbeperkt ruwvoer,...
Heb nu terug bloed laten nemen volgens da scheelt er niets, maar zij is echt erg zuur bij het optuigen en in de omgang.
Ik heb nu op aanraden van iemand contact opgenomen met een acupunturist.
Heeft iemand hier ervaringen mee op het vlak van maag-darmproblemen bij paarden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:58

Als je zelf dacht in de richting van maagzweren (en een terugval schijnt echt heel vaak voor te komen) dan zou je natuurlijk ook eerst kunnen beginnen met een week of 2 omeprazol. (gastrogard of abler)
Als je paard dan opknapt heb je ook behoorlijk zekerheid, zonder het gedoe van een gastroscopie.

Tweet laat ik nu ook niet meer scopen, de symptomen zijn duidelijk zat wat mij betreft om in het geval van Tweet gewoon weer een poos omeprazol te gebruiken.

Ervaring met acupunctuur en maagzweren heb ik niet.

Zelfs als er in de situatie niet echt iets veranderd lijkt, kan er best wel iets van stress zijn natuurlijk. Mss is er een paard op stal gekomen waar hij niet mee overweg kan, of zo iets simpels als een heftig hengstige merrie in een weiland naast hem?
Soms is het meteen heel duidelijk waar eventuele stress vandaan komt, soms is dat lastiger te bepalen.

Je zou dit probleem misschien ook gewoon kunnen bespreken met je veearts? (telefonisch)

Mocht je met acupunctuur aan de gang gaan, dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen, en wat de acupuncturist er van zegt!

donutst

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:15

Ik lees hier dat er veel "bokkers" gebruik maken van omeprazole die ze bestellen op abler.com. In zo'n tablet ziet 700 mg omeprazole. Geven jullie een volledige per dag de eerste 28 dagen en vervolgens??
Hoe gaat het met de bestelling en levering via abler.
Want idd heel het onderzoek met controle en 6 weken gastroguard heeft me toch 3000 euro gekost.
Gastroguard is best wel duur ter preventie.
Ik ben best nieuwsgierig, maar mijn enige doel is dat mijn paard terug gelukkig is. Het is men beste concourpaard en het doet me pijn te zien dat er iets is, maar ik kan het echt niet plaatsen.
Ik sta eerlijk gezegd ook wat cynisch tegenover zo'n zaken, maar ze allerlei pilletjes en poedertjes blijven geven lijkt mij ook ni echt voorbeeldig voor de maag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:24

Ik geef echt geen 6 volle weken omeprazol, als dat niet nodig is. Mijn veearts adviseerde in eerste instantie (Toen Tweet gescoopt is, zie foto's vorige pagina) 10 dagen volledige dosering (4mg/kg lichaamsgewicht) en daarna 10 dagen halve dosering (2 mg/kg lichaamsgewicht)
Dat werd bij Tweet de eerste ronde wat langer, er speelde ook heel veel.

Hij staat nu weer op omeprazol (abler) en heeft nu ongeveer 11 dagen volle dosering gehad, en krijgt nu sinds 2 dagen halve dosering. Ik ga daar mee in ieder geval nog een aantal dagen mee door, en als hij volledig fit kijkt krijgt hij nog een paar dagen 1/3 a 1/4 dosering. En dan er weer vanaf.

Gastrogard de volle 6 weken geven is inderdaad haast onbetaalbaar. De eerste keer heb ik ook gastrogard gegeven, en heeft hij ook een week of 6 (weet het niet precies) medicijnen gehad.

donutst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:31

Herken sommige van je foto's uit de beelden van mijn paard.
Voel mij nu nog schuldig dat ik het dan zo laat pas heb gedaan!!!!!
Bestel je de pillen bij abler of in poedervorm. Denk dat ik de pillen wel makkelijker wegkrijg in appeltje of wortel. Poeder is echt verschrikkelijk, dan moet ik elke dag mash maken of het gaat niet binnen.
Nu heb ik eens wat zitte "googlen" weet dat da ni goe is :) maar kon het ni laten.
Blijkbaar kan zo's omeprazole wel bijwerkingen hebben op maag en darmstelsel.
Pff op den duur weet je gewoon ni meer met wat je goed doet.
Bestel je gewoon via abler?
Hoe lang duurt het voor de levering.
Vraag me af of ik hier bij de gewone apotheker geen tabletten met ongeveer 900 mg omeprazole kan halen?
Ik zal toch zeker 500kg moeten rekenen voor men paard.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:52

gewone omeprazol werkt niet, dit wordt gelijk teniet gedaan door de zure ph van de maag van een paard. GG en Abler hebben een "coating" ontwikkeld waardoor de omeprazol wel werkt.

Het absolute minimale behandelingsduur bij fikse maagzweren is 1 maand, aanbevolen is 6 wkn. Wat idd bij GG onbetaalbaar is (mijn paard heeft 1.5spuit a 40 euro per dag nodig). Omeprazol moet je ook afbouwen, niet gelijk stoppen anders komt het maagzuur 2x terug in de eerste intantie.

Ik gebruik abler, geen pillen maar de korrels, gewoon over het voer (eventueel een half kopje water op sprinkelen zodat de korrels a 1.5mm er aan blijven plakken)

Bijwerkingen zijn bij paarden nog niet geconstateerd voor zover ik weet (en geloof me heb hier echt onderzoek naar gedaan) bij mensen, die jarenlang op omeprazol staan wordt soms een tekort aan vit B waargenomen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:11

eens maagpatiënt altijd maagpatiënt en er hoeven niet eens grote veranderinge te zijn om "stress" te veroorzaken. bv dat het gras terug begint te groeien kan al voldoende zijn om de gevoelige magen van slag te brengen... Mijn paard is de laatste 2 weken ook terug gevallen qua conditie (ribben terug duidelijk zichtbaar), staat wat vaker te geeuwen en soms een paar keer luchtzuigen vlak voor of na een voerbeurt.

Mijn DA heeft wel enkele malen acupunctuur toegepast om acute verlichting te geven bij een ontsteking op de knie en voor maag en lever. Het lost het probleem niet op, maar geeft wat verlichting en zou het lichaam stimuleren om zich terug te herstellen.

donutst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:53

Ik heb nu via abler omeprazole besteld. En hoop dat dat in samenwerking met acupuntuur een oplossing gaat bieden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:52

Weet er iemand hier wat de effecten van magnesium citraat in kuurvorm op de maag kunnen zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:18

Magnesiumcitraat hoort beter oplosbaar en opneembaar te zijn dan de Oxidevorm van magnesium. Het is namelijk een zoutvorm van citroenzuur en magnesiumhydroxide, wat betekent dat het een vrij neutraal zout is, dus van weinig belang voor de neutralisatie van maagzuur.
Imo goed voor een Mg tekort aan te vullen, maar weinig nut voor een gevoelige maag tenzij om een zenuwachtig paard rustiger te krijgen

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:26

Ik heb de korreltjes van abler gebruikt voor mijn paard, 28 dagen 3 zakjes per dag, 127 euro !
En ik kan zeggen dat ze genezen is !!
Ben wel ook verhuisd omdat ze te weinig voer kreeg op een dag.

Bestelling duurde 10 dagen (niet voor snel gekozen)

donutst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:23

Bij mij waren de pillen er op vier dagen van alber. Ze staat er nu 5 dagen op. Ga idd 6 weken geven zoals voorgeschreven dan stilletjes afbouwen.
Mijn paard heeft de hele dag ruwvoer, maar ga nu nog zo'n hartog XL voerbox aanschaffen waar een pak grasmix inkan, dit zou het kauwen op de wei volledig nabootsen. Voor de uren dat ze op stal staat lijkt dit me een ideale oplossing.
Iemand ervaring met de voerboxen van Hartog. Blijkbaar is dit in België minder gekend dan in Nederland.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:43

petitparis schreef:
Imo goed voor een Mg tekort aan te vullen, maar weinig nut voor een gevoelige maag tenzij om een zenuwachtig paard rustiger te krijgen

Dat is dus het geval... O:) Maar ik vroeg me dus af of het geen kwaad kon voor een gevoelige maag. Gelukkig niet, thanks!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:32

Hey mensen, Tweet staat sinds maandag weer zonder medicatie, hij leek erg goed te gaan.
Vanochtend echter weer tandenknarsen en opgetrokken buik.

Dus maar weer overleg met veearts vandaag, ik word teruggebeld.

Ik vraag me heel erg af of ik niet te veel zie, en dat ieder paard misschien weel een keer knarst of buik optrekt.
Aan de andere kant weet ik eigenlijk wel beter. Mensen vinden dat ik misschien te veel zie, maar ik ken mijn eigen paard natuurlijk vrij goed, en ik weet wat voor hem normaal is, en wat niet.

Hij lijkt niet lang genoeg te doen met zijn hooi savonds. Hij krijgt om 22.00 nog in zijn hooitas, maar doet daar niet mee tot de volgende ochtend. Misschien dat ik daar nog wat kan halen en verbeteren.
Ik heb hem in ieder geval maar weer omeprazol gegeven.

Heel langzaamaan begin ik me af te vragen hoe ver ik moet gaan. Want qua stalmanagement kan er vrijwel niets meer verbeterd worden. (Alleen NOG langer met zijn hooi doen, grotere slowfeeder of zo) Of voor de zomer 24/7 met een ander paard in de wei.
Dat zijn de opties die ik op dat vlak nog heb.

Maar als hij dan steeds terugvallen blijft houden gaat het heel moeilijk worden. Permanent op hele (Of halve, dat lijkt ook te gaan) dosering omeprazol is op de lange duur gewoon echt niet vol te houden.

Vanmiddag heb ik weer overleg met een veearts. Kijken wat hij nog denkt. En of ik inderdaad bij de allereerste symptomen weer met medicatie moet beginnen, of dat ik wat langer moet kijken hoe een en ander zicht ontwikkeld.
Ook overleg over of hij denkt dat 24/7 misschien een optie is. (Zou dan zonder schuilstal zijn, wel bomenrij)

Maar heel langzaamaan denk ik dat de strijd tegen de maagzweren de verkeerde kant op aan het gaan is. Ik ben kapot van alle zorg waar ik sinds 11 januari steeds mee bezig ben. Alle zorgen, vooruitgang, terugval, twijfels etcetera.
En ook beginnen de financiële gevolgen behoorlijk mee te wegen. Alle onderzoeken, meicatie, veearts bezoeken etc loopt qua kosten ondertussen richting de 3500 a 4000 euro. Nog los van het feit dat ik dus op een duurdere stal ben gaan staan, dat tel ik al niet mee.

Ik baal echt vreselijk, en zit er eigenlijk een beetje doorheen. Ik hoop dat de veearts nog wat ideeen heeft.
Maar zelfs als we deze zomer Tweet nog lekker aan de gang krijgen, vraag ik me oprecht af hoe hij het komende herfst en winter zal gaan doen.

En dat is niet leuk.

Sorry voor de nare update, en het lange verhaal weer. Ik wou het even van me af schrijven, en dit topic gaat tenslotte over maagzweren. En daar zitten dus soms ook heel vervelende updates bij....

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:50

Femke_Tweety schreef:
Mensen vinden dat ik misschien te veel zie, maar ik ken mijn eigen paard natuurlijk vrij goed, en ik weet wat voor hem normaal is, en wat niet.

Volledig mee eens! Hier gebeurt het ook wel eens hoor, dat ze me niet serieus nemen of met hun ogen draaien. Maar dikke middelvinger dan. Doen wat je gevoel je ingeeft!

Is het niet mogelijk om je paard voortdurend op de weide te hebben zodat hij àltijd ruwvoer ter beschikking heeft? Of misschien zwaardere medicatie?

Veel beterschap! :(:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:04

@Femke: denk dat het een combi is tussen makkelijker iets zien omdat je weet hoe het verder gaat evolueren en je je paard goed kent. Naar buitenstaanders lijkt het alsof je enehypochander bent. Ik heb hetzelfde, al heb ik wel geleerd dat elk paard wel eens wat krampen kan hebben en z'n buik wat optrekken, maar dit moet na enkele uren over zijn.
hoe lang heeft Tweety op medicatie gestaan? Ik geef na medicatie nog altijd een onderhoudsdosis kruiden alvorens helemaal niks te gaan geven en start ook bij de minste twijfel met maagzout en kruiden (heb 2 mixen staan om af te wisselen)
Als hij zo snel hervalt bij het stoppen van medicatie, dan is hij toch wel extreem gevoelig voor maagzweren... Mss dat ervoor zorgen dat hijnog langer met hooi doet het verschil kan maken...

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:27

Jeetje wat een vervelend nieuws, wel weet ik dat een paard met een maagzweer, of er gevoelig voor is, gebaat is bij 24/7 op de weide en anders inderdaad 24/7 toegang tot droogvoer. Ik voerde ook altijd met een slowfeeder,maar had het idee dat ze daar alleen maar gefrustreerd van werd en dat haar buikpijn alleen maar erger maakte. Heb nu een grote bollenkist in de weide staan en die is gewoon continue vol en ze krijgt iedere dag een stukje gras erbij. Sinds Januari voer ik haar gedroogde goudsbloemen door haar voer en daar lijkt ze heel erg van opgeknapt te zijn. We zijn weer met Jente terug in de training en tot op heden maken we dagelijks sprongen vooruit. Wel moet ik er even bij vermelden dat wij dachten dat ze altijd goed behandeld was door de paardentandarts, maar helaas met het bezoek een maandje geleden door een andere tandarts bleek dat helaas niet het geval te zijn en had zij zulke mega haken op haar achterste kiezen dat zij helemaal haar wangen kapot had en dat ze daar heel veel pijn door gehad heeft,wat weer de oorzaak van haar gevoelige buik heeft kunnen zij(pijn, stress, maagzweer) . Paarden zijn heel moeilijk te pijlen qua waar iets door veroorzaakt wordt, ze zijn zo hard voor zichzelf, dat wij ook wel eens dingen over het hoofd zien.

@ Femke, Ik wens je heel veel sterkte met je paardje en ik hoop dat hij snel weer opknapt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:31

@Femke, misschien moet je toch eens een maand/6wkn omeprazol geven, dat staat er echt voor. En niet gelijk stoppen, altijd afbouwen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:10

Maandag komt de veearts weer. We gaan nu in ieder geval nog testen op Lyme.

Verder gaan we de boel nog een keer helemaal doorlopen, kijken wat nog kan. (Deels maandag met de veearts die nu komt, deels misschien vanaf donderdag, mijn "vaste" veearts is donderdag pas weer aanwezig)

@Mist, de 6 weken omeprazol zal ik zeker meenemen in het gesprek. Overigens heeft Tweet alles bij elkaar de eerste keer volgens mij ook ongeveer 6 weken gehad. De afgelopen keer 3,5 week. Beide keren is er afgebouwd. Eerst enige tijd op halve dosering (1 a 2 weken) daarna nog een dag of 3 a 4 op 1/3 e dosering.
Maar het is wel 1 van mijn twijfels. Of de zweren wellicht iedere keer net niet helemaal goed weg zijn, en daarom weer snel terug opvlammen.

Tweet heeft vanavond een nieuw, extra extra extra large hooinet in zijn stal gekregen. Ik denk dat daar voor minimaal 3 volle dagen en nachten hooi in gaat, als hij overdag op het land loopt zoals nu. (1 meter diep, 2,5 meter breed, mazen van 3 x 3 cm)

Op stal overlegd. Er is, voor de zomer en om Tweety zo stabiel mogelijk te krijgen ook nog de optie om hem overdag op het weiland te zetten. En dan 's nachts, met 1 van zijn weidematen van overdag, in de schuilstal met kaal gelopen weiland. (en hooi)
Of dus 24/7 op het goede weiland.
Of zoals nu, en dan eerst eens enige weken gewoon goed stabiel hier aan wennen. Deze opties bespreek ik uiteraard maandag (of donderdag) ook met de veeartsen.

Ik denk dat stabiliseren heel belangrijk is nu.

Verder kreeg ik nog een leuke "nadenker" mee van de stalbeheerder. (Die Tweet al heel lang kent, al ver voordat ik hem had, en dus ook van heel lang voordat ik daar op stal stond)

Zij zegt, en daar heeft ze gelijk in, dat Tweety een verschrikkelijk werklustig paard is. En heel graag van alles voor je wil doen. Tweet staat, op een incidenteel stapritje of licht aangespannen ritje als ik hem echt een paar dagen heel goed vond, nu stil vanaf begin januari.
Zij denkt dat het voor Tweety, zelfs als hij niet 100% is, misschien wel heel goed is om toch structureel wat te doen. Al is het maar 3 keer in de week, rustig aan.
Ik vind er wel wat inzitten. Ik ben zo gek op Tweet, dat als hij maar half niet fit lijkt, ik hem echt niet meeneem of aan het werk zet. Maar misschien is dat juist voor dit paard wel heel belangrijk, toch wat blijven doen.
Ook die overweging bespreek ik met de veearts.
Zelf heb ik hier ook al aan getwijfeld, en het is wel "grappig" of frappant dat de stalbeheerder daar nu ook mee komt.

Maandag weer meer nieuws.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:42

Balen Femke! Mijn paard staat nu overdag op de wei en heeft 's nachts onbeperkt droge kuil maar als ik geen omeprazol geef, gaat het mis. Ik hoop maar dat de fa. Abler blijft bestaan, want alleen dan is er een enigszins betaalbare optie. Verder geef ik nog wel eens een spuitje Colossan als ik de boel niet vertrouw. Succes!!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:29

Ik had me hier gemeld omdat zowel mijn DA als ik mijn paard verdachten van maagzweren....
Ik kon kiezen tussen medicatie of een scopie.
Na jaren van modderen, torenhoge DA rekening (ruim 2x de aanschafprijs, en ze was niet goedkoop), was het bij mij een beetje op.
Ik heb een erg spannende beslissing genomen: onbeperkt hooi, en dus echt onbeperkt!
Wel zo arm mogelijk.
Dit doe ik nu 14 dagen. Het was met name spannend omdat de kliniek had gezegd dat ze trage darmen had en ik juist weinig ruwvoer moest geven.
Ik ben gestopt met de 2 kilo sanequi per dag, stapsgewijs.
Ik heb mijn gevoel gevolgd.....

Gevolg na een week?
Vrolijker paard, plattere buik, goede mest, fitter en meer energie. Niet meer zo afschuwelijk hangerig en sjaggo.
Ze wilde zelfs heel graag mee naar het bos :-)

Ik wilde dit toch melden... Ik vind het zelf verbluffend.
Ik geef wel, tip van PetitParis (waarvoor dank), epsom salts. Dit houdt de mest iets vochtiger.

Sterkte iedereen!

Ps: de avondprak bestaat nu uit bietenpulp, metazoa, beetje extra magnesium, epsom salts en bio bokashi.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:46

super Ninx dat de overstap zo goed verlopen is en dat je "probleem"paard het goed lijkt te doen.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:11

Zijn er hier ook bokkers die een suplement geven om maagzweren te voorkomen?
Of sportpaarden die maagzweren krijg van stress en daarvoor iets krijgen om de stress te verlagen?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:31

Ik geef mijn paard Magnesium om het stressrandje eraf te halen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:37

Ik geef:
- Magnesium, maar eigenlijk meer voor de spieren.
- Maagzout na zware inspanningen, om zowel verzuring tegen te gaan zowel als om het maagzuur te neutraliseren (mijn paard kan zich nogal opwinden bij bepaalde trainingen)
- maagcompositum of kruidenmix van de DA ik wissel al afhankelijk van de situaties. bv week voor en na transport of in het wedstrijdseizoen zal ik de kruidenmix van mijn DA geven

en verder het totale rantsoen aanpassen aan een maagpatiënt