[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:07

Die tegenstrijdigheid is zeker verwarrend. In Utrecht werd verteld dat een emfyseem alleen vastgesteld kan worden met longfunctie onderzoek.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:56

Mijn paard hoest eigenlijk al twee weken lang 1 a 2 keer met rijden, heb haar toen hele tijd fenegriek gegeven. Maar ik had niet het idee dat het hielp. Toen werd het opeens erger dus heb ik ventipulmin van de DA gekregen. Nu hoest ze nog steeds een beetje ze zit er nu drie dagen aan. Nu is mijn vraag: Is het wel verstandig om door te rijden of moet ik haar nu rust gunnen?

heimenke

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:00

Na een tijdje weggeweest, hier weer even terug met een update zoals beloofd. Nou hier is het hoesten dus ook nog niet over. Al ging het weken goed zonder een kuch. Sinds een paar weken is het toch weer terug. Het is niet dramatisch, dan is het 3 dagen niet dan weer een paar dagen achter elkaar wel. Je kunt er geen peil op trekken. Maar echt dramatisch is het hier nooit geweest, alleen vorig jaar mei dan. En daar toen ook meteen actie op ondernomen. Maar vanaf die tijd is het hoesten dus nog niet helemaal over geweest op een paar weken eens wel dan. Wat ik wel merk is zodra ie last heeft, hij met poetsen ook met zijn nek voor mij komt staan en dat ik hem dan onder zijn kaak of met de borstel moet bewerken (haha zo noem ik het maar even) of hem dan daar moet stimuleren totdat ie een kuch geeft. En als ie gaapbewegingen maakt, dan weet ik ook dat hem iets irriteert. Laatst merkte ik dat ie onderwijl ie zijn kuil aan het eten was, een paar keer moest kuchen. Dat heb ik eerder nog nooit gehoord bij hem. Dus weer iets nieuws. Ik weet dat het in zijn voorste luchtwegen zit en dan onder zijn kaak, zoals ik hierboven al beschreven heb.

Nog altijd bezig met homeopatische druppels. De hoestpoeder is nu even achterwege gelaten. Hij is ondertussen wel nog verkouden geweest. Dit verschil kon ik dus nu wel opmerken. Of ie verkouden was of dat het gewoon die kuch van normaal was. Ben toch bang dat ie van de bronchitus vorig jaar mei een chronische heeft ontwikkeld. En dat het een stofallergie is geworden. Nu dan ook bezig met de homeopaat om hem daar vanaf te helpen. Heeft geen neusuitvloeiing, zijn neus is mooi droog. Heeft ook verder nergens last van, van benauwdheid of iets dergelijks (ook nooit gehad). Kan rustig flink met hem aan de gang. Is allemaal geen probleem. Maar goed denk dus aan een stofallergie. Weet iemand of je daar op kan laten prikken? Vind het alleen vreemd dat ie dan wel last heeft en dan niet, er zit geen lijn in. Terwijl alles hetzelfde is gebleven. Als het van stof of schimmel uit stro zou zijn, dan zou ie er toch dagelijks last van moeten hebben? Tja het is en blijft een moeilijk probleem en ja dat ene wondermiddel, dat zou wat zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 01:14

Onze pony met stofallergie kan echt niet op stro, vanwege de schimmelsporen en het stof inderdaad. Ik zou dus alles wat de longen kan triggeren achterwege laten. Ook niet op stro zetten, beter dan vlas gebruiken of stalmatten ofzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 06:58

heimenke,jij ben toch ook al vrij lang bezig met je paard?
staat die nog op stal dan?

toch beter om te kijken of je paard niet naar buiten kan.

ik zat in het begin ook in dit topic omdat mijn pony zwaar bronchitis zou hebben,maar die staat op de wei ej hij hoest nooit meer,het is helemaal over :j
geld voor de rst van de paarden met een stof/schimmelallergie ook, toch kijken of je je paard naar buiten kan doen,desnoods met schuilstal

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:41

@ellepel, ja ben idd vanaf vorig jaar mei bezig met hem. nu dus bijna een jaar. DA zei chronische bronchitis toendertijd. maar medicatie van DA bracht ook geen genezing. daar kwam het ook gewoon mee terug. toen met de homeopaat aan de gang gegaan en dat ging dus wel beter. dan gaat het een tijd goed en dan geeft ie weer een paar dagen een paar kuchen. soms op stal zelf en soms alleen een paar bij het aandraven of in de galop. maar is allemaal niet dramatisch. daarom wil ik weten of het dan toch een stofallergie of zoiets is. ik wil eerst de oorzaak weten voordat ik verdere akties ga ondernemen. hij staat idd nog op dezelfde stal als waar ik hem had staan. ik zou het heel jammer vinden als ik daar weg zou moeten, want mijn paard en ikzelf zijn daar heel happy. maar goed als ik iets anders moet, dan heb ik geen andere keus. heb de DA gebeld en die belt me nog terug. wil weten of je met een bloedonderzoek erachter kunt komen of ie een allergie heeft ontwikkeld. ben nog altijd met de homeopaat bezig en hij krijgt ook nog altijd de schwarzkummelolie. heb wel het idee dat door deze dingen het onder controle blijft, maar goed over is het dus ook niet. en het is idd het beste buiten op de wei met een schuilstal. zo had ik mijn paard vroeger ook staan en die had nooit niks.

@maikeltje hoe zijn jullie erachter gekomen dat die van jullie een stofallergie heeft? en als die van mij op vlas zou kunnen, maakt het dan uit dat die naast mij gewoon op stro staat. of mag ie geen stro meer zien bij wijze van spreken?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:17

Mijn pony was ook steeds aan het hoesten, ze trok ook met haar buik bij het ademen. Vorige week de dierenarts erbij gehad en die raade me aan mijn pony buiten te laten dag en nacht en heb ventipulmin gekregen. Daarnaast maak ik nu iedere keer haar hooi nat voor ik het geef.
Nu was mijn vraag, na hoeveel dagen zou ik resultaat kunnen zien van de ventipulmin?

valentino19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:30

purple schreef:
Mijn pony was ook steeds aan het hoesten, ze trok ook met haar buik bij het ademen. Vorige week de dierenarts erbij gehad en die raade me aan mijn pony buiten te laten dag en nacht en heb ventipulmin gekregen. Daarnaast maak ik nu iedere keer haar hooi nat voor ik het geef.
Nu was mijn vraag, na hoeveel dagen zou ik resultaat kunnen zien van de ventipulmin?

Dag of 3 moet het duidelijk beter zijn,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:38

heimenke...dit klinkt misschien wat raar..
maar je zegt dat jij en je paard happy zijn op die stal,maar als je straks een dier hebt wat je misschien moet laten inslapen omdat het te laat is
zou ik toch kijken of je ..(al is het maar tijdelijk) om te kijken of het beter word hem buiten kan zetten :j

appie is nu 20 die heeft van de 13 jaar dat ik hem heb altijd lekker op stal gestaan en elke winter was er gekuch met dus 2 jaar geleden alweer een hele zware bronchitis met zware medicatie.... de dierenarts was duidelijk: naar buiten en anders kun je het straks wel vergeten met de gezondheid van je paard.

sinds hij op de wei staat is hij 100% opgeknapt..
en dan heb ik wel het idee dat mijn pony toch blijer is :D

en misschien kom je er helemaal niet achter waar het vandaan komt
bij appie was het duidelijk,allergie voor schimmelsporen en die zitten in een stal echt veel.
en dat kan ook schimmel zijn gewoon door vocht,als ze die inademen kunnen ze ook benauwd worden

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:50

Hier ook Ellepel, paard staat nu hele dagen buiten ('s nachts wel in een luchtige stal, zonder stro ook niet bij buurpaard) en inmiddels gaat het super! Kucht nog wel af en toe bij het aandraven na lange tijd stil gestaan te hebben, maar dat mag geen naam hebben.
Het meeknijpen wat ze deed is gewoon zo goed als weg en ze zit verder top in haar vel!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:01

Wat lees ik toch hier veel paarden met hoestklachten. Het lijkt wel of het steeds vaker voorkomt?

Hier staan wel goede tips tussen.

Mijn paard is ook allergisch voor schimmelsporen, helaas. Beweging geven is het beste om alles los te maken en eruit te laten hoesten, bij mijn paard werkt dat het beste in cominatie met luchtwegmix Air Free.

Zit ook in de voorste luchtwegen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:03

Hoorde van mijn DA dat luchtwegproblemen idd een van de meest voorkomende klachten zijn. Mede te danken aan het ophokken van paarden in warme, onvoldoende luchtige stallen, waar teveel stof, schimmels etc. in de stallen blijven ronddwarrelen, het gebruik van binnenbakken en dus eigenlijk door alle luxe voor paarden eigenaren..

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:05

@ellepel, zo dramatisch is het niet bij mijn paard. hij is nooit benauwd geweest, hij heeft nooit staan knijpen, hij is nooit ziek verder. heeft een droge neus, heel soms wat helder vocht wat normaal is. kan uren met hem rijden. zoals ik al zei dan dagen geen kuch en dan ineens een paar dagen wel. en er zijn weken bij geweest dat hij niks hoestte. hij staat niet constant te hoesten. dat vind ik zo vreemd. mocht het een stofallergie of schimmel zijn, dan zou ie toch veel meer en vaker moeten hoesten? als het zo ernstig was, als hoe jij het zegt, dan had ik al lang rigoreuzere maatregelen genomen natuurlijk. ben natuurlijk ook in eerste instantie vanalles aan het proberen om het weg te krijgen. en natuurlijk heeft dat ook allemaal zijn tijd nodig om erachter te komen of iets werkt of niet. maar ben het helemaal met je eens dat buitenlucht het beste is, maar ook voor ieder paard. ze komen gelukkig waar ik sta veel buiten. en daarbuiten zorg ik zelf ook nog eens dat ie buiten die tijd zelf ook nog een aantal uur naar buiten kan. ik ben al die tijd erachter aan het komen, waar het nu eigenlijk vandaan komt, maar omdat er geen lijn in zit, wordt het natuurlijk moeilijk. ik zou het liefst de oorzaak weten, zodat ik gericht kan handelen. vandaar dat ik nu een bloedonderzoek wil laten doen. tja en of ik daar wijzer van word weet ik ook niet. maar goed nee heb je, ja kun je krijgen.

en ja ik weet zeker dat ie happy daar is, daar ken ik hem goed genoeg voor ;) . maar als het idd echt nodig is om iets anders voor hem te zoeken, dan zal ik dat zeker doen. alleen ligt dat ook nog niet zo simpel. maar ben wel al eens rond aan het kijken. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:39

heimenke schreef:
@maikeltje hoe zijn jullie erachter gekomen dat die van jullie een stofallergie heeft? en als die van mij op vlas zou kunnen, maakt het dan uit dat die naast mij gewoon op stro staat. of mag ie geen stro meer zien bij wijze van spreken?

Zo hebben we haar gekocht. Ze stond bij haar vorige eigenaren buiten of op stal met vlas en ze kreeg daar altijd kuil. De vorige eigenaar waarschuwde me dat de pony altijd hoestend terugkwam van ponykampen omdat ze dan welop stro moest staan. Ik had nog nooit te maken gehad met hoestende paarden en de pony deed het ook pas een week nadat ze bij ons stond omdat ik dacht dat het allemaal wel los zou lopen. Ze stond veel buiten maar als ze op stal ging dan had ze stro op de grond liggen en ik voerde hooi omdat mijn andere paarden niet tegen kuil konden. Het hoesten werd langzaam erger.

Toen heb ik haar op aanraden van mijn DA weggehouden bij het stro en het hooi ben ik gaan weken omdat kuil voor 1 pony gewoon niet werkt want dan zou de pony apart gezet moeten worden van de rest.

En de pony doet het perfect behalve als ze in aanraking is geweest met droog hooi of stro. Toevallig heb ik haar afgelopen zaterdag noodgedwongen 2 uurtjes in een stal moeten zetten waar wat stro op de grond lag en gisteren tijdens het rijden kwamen er een aantal kuchen en had ze slijmvorming. De oorzaak is bij haar echt heel duidelijk. Echt knijpen en benauwd is die van ons trouwens niet hoor. (ze liep bij vorig baasje Z dressuur en werd erg intensief getraind) Maar ik denk dat ze dat wel zou worden als wij haar niet consequent weg zouden houden van droog stro of hooi.

En een stal waar de buurman wel op stro staat werkt niet, dan dwarrelen die schimmelsporen door de lucht en die ademen ze ook in.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:06

@maikeltje hartelijk dank voor je info. zelf denk ik ook dat ik het in die richting moet gaan zoeken, maar waardoor het gekomen is vraag ik me af. toen ik hem in oktober kreeg heeft ie vanaf die tijd al op stro gestaan en nooit een kuch gegeven tot mei het jaar erop. waar we hem gekocht hebben (daar stond ie een paar weken voor de verkoop, daar stond ie ook op stro) en van de eigenaresse waar ie van geweest is daar stond ie op vlas. wel is ie een maand voor ik hem kreeg bij de vorige eigenaresse gaan hoesten van de ene op de andere dag. toen was ze met hem naar 1 of andere training voor een paar dagen. ze hebben hem toen ook meteen terug gebracht en da laten komen. hij heeft toen medicatie gekregen (welke weet ik niet) en twee weken rust. ze zeiden dat ie het van de stress had gekregen. toen ik hem kocht een maand later in oktober hoestte ie niet tot aan die bewuste mei vorig jaar. en is dus met tussenpozen weg en dan is het er weer even. maar niet dramatisch of zo.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:20

Mijn paard is nu licht dampig verklaard. Vandaag stond ik een beetje te tutten en te poetsen met hem, het viel mij op dat hij langzaam aan steeds sneller ging adem halen. Op gegeven moment stond hij met wijde neusvleugels en een flink op en neer gaan de buik. Ik heb toen zijn ademhaling opgemeten en daar schrok ik wel een beetje van, maar liefst 42 ademhalingen per minuut (tussen 8 en 14 in rust is normaal). Hij stond te hijgen als of hij een flink stuk gegalopeerd had, terwijl hij dus al ruim een uur stil stond aan een touwtje. Ik heb hem even een uurtje in zijn stal gezet om te kijken of het weer weg zou trekken, en 2 uur later zat hij op 13 ademhalingen per minuut. Veder staat hij nu ook dagelijks licht na te knijpen, je ziet zijn buikspier licht aanspannen bij het uitademen. Mijn DA zegt dat hij blijfende schade aan zijn longen heeft en dus licht dampig is geworden.

Vandaag kreeg ik ook de uitslag binnen van de longspoeling. Er is 10 dagen terug een monster met slijm op gestuurd naar het lab, daar kwam luid en duidelijk een allergie uit. Dit hebben ze veder onderzocht om te achterhalen wat voor allergie mijn paard heeft.
Hij heeft een stof / schimmelsporen allergie en een allergie voor gevochelte en dan het erg voor kippen en duifen !
In een keer viel het kwartje waarom mijn paard vanmorgen tijdens het poetsen ineens zo benauwd werd en dit 2 uur later weer volledig weg was getrokken. Toen ik hem aan het poetsen was liepen de kippen de hele tijd vlak in de buurt rond te scharrelen. Veder zitten de kippen ook vaak in zijn stal als hij buiten staat, dan zitten de kippen lekker in de stront te pikken of doen een dutje op het vlas in zijn stal.
Op de vorige stal waar ik stond liepen ook kippen rond.

Hij moet nu voor een maand aan de pretnisolon pillen. En hij moet de pufjes ventolin blijfen krijgen voor de rest van zijn leven. De pufjes moet ik tijdens de kuur dagelijks geven, na de kuur moet ik het geven naar eigen inzicht. Als hij het nodig heeft dan moet ik geven, heeft hij geen last dan niet. Tijdens de kuur lichte beweging geven aan de longe (niet er op), en goed opletten dat hij niet buiten adem raakt. Veder moet ik als hij zich weer beter voelt langzaam zijn conditie op gaan bouwen en er daarna moet ik er voor zorgen dat zijn conditie heel goed op peil wordt gehouden om zijn longen gezond te houden. Wel goed in de gaten blijven houden dat hij niet benauwd wordt enz. tijdens het rijden.
Veder moet hij het hele jaar rond 24/7 naar buiten en mag hij absoluut niet meer op stal staan.
Gelukkig wordt dat al geregeld, dit heb ik een paar weken terug met de staleigenaar kunnen regelen. Ik heb een stukje land gekregen waar ik een paddock op mag gaan maken, en van de stal eigenaar krijg ik een container als schuilstal. Nu staat hij zins een week 24/7 op het land samen met het paard van mijn zusje. De andere paarden gaan `s nachts nog op stal.
Net de stal eigenaar nog even gesproken over de uitslag van mijn paard. En ze gaat nu zorgen dat er een groot kippenhok komt zodat de kippen over het hele terein los kunnen lopen. En ze gaat haar uiterste best doen om zo snel mogelijk een container te regelen zodat ik voor het eind van de zomer mijn paddock kan gaan aanleggen.

Ik hoop dat nu ik weet wat de luchtweg problemen bij mijn paard veroorzaakt het ook snel weer beter gaat met hem en dat de medicijnen nu wel eens een keertje aanslaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:26

Jill_ schreef:
Die tegenstrijdigheid is zeker verwarrend. In Utrecht werd verteld dat een emfyseem alleen vastgesteld kan worden met longfunctie onderzoek.

Bij mijn paard hebben ze emfyseem vastgesteld op basis van luisteren met een stethoscoop, en verder alle symptomen (knijpen, hoesten, moeilijk hebben in draf en galop etc). Jammer genoeg was hij manegepaard dus niet uit de stoffige omgeving kunnen halen. Nu staat hij al een halfjaar op de weide, hij hoest niet meer, ademt vrij rustig, nog steeds licht knijpend. We maken soms korte stapritten, geen draf of galop.

Zou zo'n kuur sputolysin nog iets helpen? Ik wil vooral voorkomen dat de rest van z'n longen aangetast wordt, bij het laatste DA-bezoek zei die dat enkel de bovenkant van de linkerlong emfysematisch was, en de rest zuiver.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:29

@flappie, nou nu weet je in ieder geval wat het is. en hopelijk kun je nu gericht gaan handelen. wel fijn dat de staleigenaren zo meewerken. ik ben misschien ook wel genoodzaakt om toch iets anders te gaan zoeken. DA heeft me teruggebeld over hoe en wat met een bloedonderzoek. ze hebben wel het een en ander maar dat is merendeel van pollen en gras ed. terwijl ik ook denk in de richting van schimmelsporen. en dat is in een bloedonderzoek zoals ik begreep, bijna niet te achterhalen. en de kosten van zo'n bloedonderzoek zijn ook niet mild. tussen de 125 en 200 euro.

in ieder geval heel veel sterkte met je paardje en hopelijk dat het snel beter gaat.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:00

heimenke schreef:
@flappie, nou nu weet je in ieder geval wat het is. en hopelijk kun je nu gericht gaan handelen. wel fijn dat de staleigenaren zo meewerken. ik ben misschien ook wel genoodzaakt om toch iets anders te gaan zoeken. DA heeft me teruggebeld over hoe en wat met een bloedonderzoek. ze hebben wel het een en ander maar dat is merendeel van pollen en gras ed. terwijl ik ook denk in de richting van schimmelsporen. en dat is in een bloedonderzoek zoals ik begreep, bijna niet te achterhalen. en de kosten van zo'n bloedonderzoek zijn ook niet mild. tussen de 125 en 200 euro.

in ieder geval heel veel sterkte met je paardje en hopelijk dat het snel beter gaat.

Misschien is het voor jou dan ook wel een idee om een longspoeling te laten doen. Het is even vervelend voor je paard maar je wordt er wel wijzer van. Ze hebben in het lab gekeken naar de cellen die in het slijm zaten. Daar kwam uit dat er zeer veel cellen in zaten die horen bij een allergische reactie. Vervolgens hebben ze gekeken waar die cellen dan op reageerde en toen bleek dat de cellen dus reageren op stof en gevogelte.

tja gericht behandelen blijft lastig want er is niet iets dat de allergie geneest die zal altijd blijven. Wel hoop ik dat de pretnisolon hem er voor nu weer even boven op kan helpen. Veder zal ik er zelf voor moeten zorgen dat hij zoveel als mogelijk bij de allergenen vandaan blijft, dus zo min mogelijk stof en ze ver mogelijk bij gevogelte uit de buurt houden. De kippen die op stal rond lopen gaan nu dus in een kippenhok dus dat zal al een hoop schelen. Duiven hebben we niet op stal, wel regelmatig wilde duiven die aan komen vliegen en we hebben 2 zwanen die in de sloot naast het weiland zwemmen en daar elk jaar hun nest hebben. Dus de kippen wordt opgelost maar de wilde volgels weg houden wordt lastiger ben ik bang.

Veder gaat hij nu vanaf nu ook niet meer opstal, en ik hoop dat de stal eigenaar voor het einde van de zomer aan een container kan komen. Het is namelijk wel een vereiste dat hij kan schuilen bij regen en wind. Ook zei mijn DA dat ik geen bodembedekking in de schuilstal mag doen, gewoon rubbere matten en veder niks, want zelf op vlas en andere bodembedekking waar weinig stof in zit kan hij op reageren.
Veder zij hij dat ik hem in de maanden van augustus tot februari het beste een suplement bij kan gaan geven voor de weerstand, om deze zo goed mogelijk te houden. Mijn paard heeft vaak in de zomer maanden vrij weinig last, behalve als het erg stoffig is op het land door de droogte.
Hij heeft het meeste last in de winter maanden. Dan staat hij op stal (buiten stal) en daar lopen de kippen dus ook. In het weiland komen de kippen nooit, te minste ik heb ze daar nog niet eerder zien lopen. Het begint vaak in de maand September (terwijl hij nog 24/7 op het land staat) dat hij weer veel voudig begint te hoesten enz.

Mijn DA denk dat hij in de zomer ook wel iets wat last heeft van zijn allergie, maar dat zijn weerstand aan het eind van de zomer begin najaar achteruit gaat i.v.m verharen verandering van weer enz. en dat zijn lichaam de allergie dan niet meer onder controle kan houden. En als hij er dan eenmaal zo veel last van heeft en dan ook nog eens op stal gaat waar hij in aanraking komt met stof ook al is het minimaal en dan ook nog eens de kippen die daar rond lopen, hij er daarom niet meer boven op komt voor de rest van de winter.

Klink op zich wel lochische vond ik, dus dat wordt maar even zoeken naar een goed weerstand verhogend middel wat ik hem dan ga geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:25

flappie wat heb jij een lieve stalhouder!!!
gaaf als mensen zo met je mee denken.
toen appie zo benauwd was kreeg ik ook een paddock met schuilstal,ideaal! :D

ik geef zelf ook een multivitamine en dat is deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/100110/
maar de paardendrogist heeft meer goede supplementen

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:46

ellepel schreef:
flappie wat heb jij een lieve stalhouder!!!
gaaf als mensen zo met je mee denken.
toen appie zo benauwd was kreeg ik ook een paddock met schuilstal,ideaal! :D

ik geef zelf ook een multivitamine en dat is deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/100110/
maar de paardendrogist heeft meer goede supplementen

Ja dat is zeker fijn als je zo`n staleigenaar heb.

Deze multivitamine klinkt niet verkeerd, en ze omgea`s zitten er ook als in dus hoeft ik geen omgega olie meer appart bij te geven zoals ik nu doe. Zou dit voldoende zijn om zijn weerstand op niveua te houden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:00

ik heb geen flauw idee,is toch een kwestie van uitproberen.
ik geef het de hele winter aan appie en aan kelly.( zie profiel)
kelly is bijna 20 en staat het jaarrond buiten zonder stal en doet het daar ook heel goed op.
ik geef ze beiden 1 schepje per keer door de dieetmix van subli( zit geen graan in en appie is allergisch voor graan)

maar kijk zelf ook gewoon even op internet,ik heb voor dit supplement gekozen vanwege de prijs,er zijn wel betere
maar die zijn ook wat duurder,is maar net wat je kunt uitgeven.
Opkikker is ook heel goed en die is echt speciaal voor de weerstand

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:53

Ik heb nog ff gekeken en ik denk dat ik ga voor de pavo vital complete dat is zo goed als het zelfde als de poeder van Naf die jij geeft, alleen zijn dit brokjes dus is makelijker te voeren en het is nog voordeliger, kost 25,- voor 10kg. Dit wil ik dan het hele jaar rond gaan geven. En dan half augustus een kuur Opkikker geven om zijn weerstand nog een extra zetje te geven.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:14

Hoi flappie ondanks dat het balen is, is het ook wel fijn om te weten waar je het meest op moet letten.
Ik weet niet of je dekens gebruikt in de winter anders wilik je de tip geven om iets van Rambo/Horseware te doen. De verwisselbare binnendekens kan je zelf eenvoudig wassen. In dekens zitten vaak ook stoffen zowel van je paard zelf, en ook mijten waarvan de uitwerpselen vaak voor allergische reacties zorgen. Daarom zijn vogels en kippen ook vaak de veroorzaker amdat die dit ook in hun veren hebben. Had zelf een deken van Bucas met een zogenaamde anti bacteriologische voering nou dat was dus echt een ramp, is ook nooit goed te reinigen. Heel veel sterkte en zeg maar tegen je staleigenaar dat het super is wat ze voor je doen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:27

Bedankt voor je tip! Ik heb een bucas deken met een glade nylon binnen kant, er blijven dus geen haren enz in hangen. Ik kan hem eventueel regelmatig met een natte doek schoonmaken aan de binnen kant. Voor volgende winter in een deken van horsewear wel een idee ja.

Ik ben zeker blij dat ik nu eindelijk weet wat de veroorzaker is, nu kan ik nog betere maatregelen gaan nemen om hem er boven op te helpen en goed te houden. Het is wel jammer dat hij dus al licht dampig is, het is nu dus zo goed mogelijk proberen om nog meer schade aan zijn longen te voorkomen/beperken. Ik hoop dat de kuur pretnisolon en nu 24/7 op de wei genoeg is om hem er weer boven op te helpen, zodat ik daarna er aan kan gaan werken om zijn longen weer in een goede conditie te krijgen en te houden, en zijn weerstand zo goed mogelijk op pijl proberen te houden.

Ik ben zeker blij met mijn staleigenaar, het is erg fijn dat ze zo mee denkt en dat er zo veel mogelijk is. Er komt nu dus een kippenhok voor de kippen, dus die komen niet meer bij mijn paard in de buurt. Maar hoe doe ik dat in godsnaam met de overige vogels? Er zitten vaak veel duiven en meeuwen in het weiland en dan zijn er nog 2 wilde zwanen die in de sloot zwemmen. Deze kan ik natuurlijk niet in een hok stoppen en weg jagen is onbegonnn werk. Dus met die vogels komt hij dus nog wel in aanraking. Er zal vast ook hier en daar wat vogelpoep op het land liggen en waarschijnlijk ook veren enz. dus hoe ik dit moet gaan aanpakken weet ik ook niet.

Net zo als het stof op het land. Vorige voorjaar heeft het een lange tijd niet geregent waardoor de grond erg stoffig was. Ik had hem toen een vliegenmasker op gedaan met een neusflap er aan. Iedere dag kon ik de neusflap schoonmaken omdat deze helemaal zwart zag van het stof, maar ook zijn neusgaten zagen helemaal zwart van het stof. Dus het hielp wel iets maar niet heel veel. Nou weet ik niet of een pollennetje nog een optie zou kunnen zijn om op het land te dragen, deze zijn volgens mij gemaakt van iets fijner gaas dan een vliegenmasker, maar zou het voldoende zijn om het fijne stof ook tegen te houden die hij binnen krijg tijdens het grazen.

Als iemand een idee heeft hoe ik het stof op het land in droge periodes en het probleem met de vogels op het land aan kan pakken hoor ik het graag.