[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:09

Nou, schiet mij maar lek momenteel... Bregh staat nu sinds een paar dagen op een nieuwe wei, ivm wisseling. Deze wei was voller, maar omdat ze nu een maatje heeft dacht ik ach.. kenwel.

Vandaag is dus haar manenkam beduidend harder, én heeft ze weer aan haar staart geschuurd... Lijkt mij toch eerder IR dan ZE toch??? Of ben ik nou gek...

Da niet gesproken, die had eerst spoedvisites en daarna spoed ok's, dus nu overlegd met de ondersteuning of het ook via de foon kan en anders staat er een nieuwe afspraak... zucht...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:21

Breghje schreef:
Nou, schiet mij maar lek momenteel... Bregh staat nu sinds een paar dagen op een nieuwe wei, ivm wisseling. Deze wei was voller, maar omdat ze nu een maatje heeft dacht ik ach.. kenwel.

Vandaag is dus haar manenkam beduidend harder, én heeft ze weer aan haar staart geschuurd... Lijkt mij toch eerder IR dan ZE toch??? Of ben ik nou gek...

Da niet gesproken, die had eerst spoedvisites en daarna spoed ok's, dus nu overlegd met de ondersteuning of het ook via de foon kan en anders staat er een nieuwe afspraak... zucht...

Kan het niet zijn dat ze de afvalstoffen niet goed kwijt kan door bijv. een mindere werking van lever en nieren? Wordt de alvleesklier ook bekeken bij zo'n onderzoek? Of is die bij voorbaat goed als de bloeduitslagen niet wijzen op IR?

Ik weet wel dat schimmels verhardingen kunnen geven in vetopslag als ze weer 'te eten' krijgen en daardoor jeuk veroorzaken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:29

Lever en nieren is ook getest, maar omdat ik de da niet gesproken heb weet ik dus nog niks verder.. * is beheurlijk van de gefrustreerde nu*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:40

appie had dat ook hoor,zodra die op een nieuw stuk kwam kreeg hij een dikke manenkam en meer jeuk.
ik heb dit jaar pas dat hij flink in het gras kan staan zonder extra jeuk en dikke manenkam.
die is zelfs het hele jaar nog niet dik geweest :D

ik denk dat je niet te snel moet willen,het hele lichaam moet weer in balans komen en daar gaat echt wel wat tijd overheen hoor,reken er maar een paar maanden voor als het niet meer is...
zou haar ook niet in al te veel gras zetten,wel heel lief natuurlijk,maar is voor je paard gewoon niet goed.

appie stond vorige week ook ineens op een voller stuk,voor hem wel prima,en ook heel lief van mijn stalhoudster.
maar zijn weidegenootje is een merrie die chronisch hoefbevangen is en die kan absoluut niet tegen teveel gras.
zeker nu we wat koudere nachten hebben gehad gaat het fructaan gehalte weer omhoog en ook zomereczeempaarden reageren daar op.

wat singasong zegt klopt ook absoluut.
het is een combinatie van factoren, en het heeft allemaal tijd nodig samen met een goed ranstoen om weer in balans te komen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:22

ja hoor mijn hafje heeft insuline resistentie.
nu op zoek naar ander voer .
en zoekken naar de beste oplossingen voor hem.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:35

Breghje, ergens zit dus nog een oorzaak van deze symptomen, ben benieuwd of een reguliere da die gaat vinden...

Marjolein, in welke mate is hij IR dan? Zit veel verschil in..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:04

we hebben hem door mijn veearts na laten kijken die was er toch vandaag om mijn merrie te masseeren en die heeft zijn waardes gemeten en het kwam er uit dat hij een flink verhoogde waarde had en dat we hem op ander voer moesten zetten en moeten opletten op suikers.
ze komt nog een keer terug om hem op alles te meten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:39

Het is wel belangrijk om de precieze mate te weten..
Alleen voer aanpassen is vaak niet de genezende oplossing bij IR..
Ik hoop dat je de precieze uitslag nog krijgt zodat je wat gerichter kunt behandelen misschien..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:03

SuperRoos schreef:
Breghje, ergens zit dus nog een oorzaak van deze symptomen, ben benieuwd of een reguliere da die gaat vinden...

Ik ben ook benieuwd, ik heb nu gekozen voor regulier dmv bloedwaarden meten en eventueel een sup dus ik kijk eerst wat dat op gaat leveren. Ik geloof ook zeker dat alternatief (een goed alternatief dan, geen kaf maar koren :D ) elkaar heel erg goed kunnen ondersteunen, sta daar zeker ook voor open. Maar first things first, ik hoop dat de da me vandaag belt, zodat ik morgen niet langs hoef te gaan en vandaag al iets kan doen voor haar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:27

Bregh is van de vette wei af, lekker weer in haar schrale door de hengst voorgevreten weitje in met maatje. Niet geschuurd vandaag, en ook de manenkap voelde soepeler aan dan gisteren. Pheeww... Da heeft nog niet terug gebeld, dus morgen nieuwe ronde nieuwe kansen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:41

Ik monoloog nog effe door: de uitslag van Bregh haar bloedje is bekend. Ze heeft vooral een tekort aan VitE en Sel, maar ook de rest mag een opkikker hebben. Hij adviseerde me Equitop Forte, ik zat ook al bij Marstall Force te kijken maar misschien zijn er nog meer die ook prijstechnisch leuk zijn? Het moet wel een sup zijn met een hoge VitE/Sel waarde zoals eerder genoemde twee merken. Tips zijn van harte welkom! (ik mocht zelf zoeken naar een sup als ik wilde, de opname kan verminderd zijn omdat ze een stuk darm mist wegens de koliek operatie. Ben alleen vergeten te vragen of ze dat sup altijd moet hebben, of dat het tijdelijk is ivm eventuele overdosering. ) Morgen ga ik langs om de lijst met uitslagen mee te nemen, dan kan ik ook eea plaatsen eventueel.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:03

Ik heb nog een ruime rest vitE/selenium supplement over.. Als je die over wil nemen kun je daar alvast mee beginnen:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:18

breghje:

je zou er een rekensommetje van moeten maken wil je precies weten wat je voeren moet.
zet van het voer wat er nu gegeven word alle gegevens op papier,veel gehaltes kun je wel via google vinden.

een en ander staat hier wel:
http://nrc88.nas.edu/nrh/
http://www.lannoo-martens.com/_html/bas ... _elementen

dan pak je de supplementen naast elkaar en ga je vergelijken wat er allemaal in zit .
is soms een heel rekenwerk,maar dan heb je zelf een redelijk goed idee wat je dier binnenkrijgt en wat er nog mist..
en dan kun je ook bekijken wat het beste supplement is

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:56

Breghje schreef:
Ik monoloog nog effe door: de uitslag van Bregh haar bloedje is bekend. Ze heeft vooral een tekort aan VitE en Sel, maar ook de rest mag een opkikker hebben. Hij adviseerde me Equitop Forte, ik zat ook al bij Marstall Force te kijken maar misschien zijn er nog meer die ook prijstechnisch leuk zijn? Het moet wel een sup zijn met een hoge VitE/Sel waarde zoals eerder genoemde twee merken. Tips zijn van harte welkom! (ik mocht zelf zoeken naar een sup als ik wilde, de opname kan verminderd zijn omdat ze een stuk darm mist wegens de koliek operatie. Ben alleen vergeten te vragen of ze dat sup altijd moet hebben, of dat het tijdelijk is ivm eventuele overdosering. ) Morgen ga ik langs om de lijst met uitslagen mee te nemen, dan kan ik ook eea plaatsen eventueel.

Vraag me af of het mss zinvol is om haar een kuur pro-biotica te geven? Dat zorgt er voor dat de darmen alle mineralen/vitamines beter kunnen opnemen want als de flora/fauna in de darmen niet goed is dan kun je er zo veel supplementen indoen als je wilt maar wordt het niet of niet goed opgenomen. Is dit mss ook de reden van het tekort?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:56

singasong, dat is wel iets om over na te denken idd, ook nav het volgende dat de da vanmiddag vertelde:

Da aan de foon gehad, gelijk weer een stuk wijzer. Er hoeft geen allround in (duhuh, komt ie nou mee) want alleen de sel/vitE waren tekort. Máááár wat ze op de plank hadden staan was wel een goede.. Jahaa dat geloof ik...

Omdat we eigenlijk geen referentiekader hebben, is het de planning dat ik het iets van een maand/anderhalve maand ofzo voer, en dan kijken watskebeurt. Daarna stoppen, en opnieuw kijken watskebeurt, zodat ik dan wél een referentiekader heb.

Blijkt er veel verschil in te zitten en valt ze na bv nog een kuur weer terug, kan het zijn dat er A te weinig selenium in het voer zit, of B ze een verhoogde behoefte heeft. In beide gevallen zou ik dan kunnen kiezen om altijd een sup te geven, en dan wordt het de Chevivit, die is makkelijk te doseren, en zelfs om de dag te geven als ik bang zou zijn voor overdosering.

Ik heb ook nog gevraagd of het eventueel te maken kon hebben met haar operatie, maar dat is niet.

Dus als ze terugvalt na de eerste kuur, dan denk ik dat ik idd zo'n probiotica eens probeer, nog een kuur en dan kijken wat er gebeurt. Dan heb ik ook een beeld van voor en na de probiotica.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:56

...trouwens .... effe tussendoor he...

Allemaal bedankt voor het meedenken en zoeken he!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:39

wat vinden jullie van quatro van mijten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:21

Ik was op zoek naar psyllium vezels voor het afvoeren van zand en daarbij kwam ik terecht op de website www.gekruid.be.
Hier staat iets interessants voor IR paarden:

Psyllium verlaagt de bloedsuiker en vermindert te snel stijgende bloedsuikerspiegel na de maaltijd. Psyllium verbetert de glucosetolerantie met minder behoefte aan insuline.
Het bevordert het verzadigingsgevoel en werkt hongerstillend. Het vertraagt de absorptie van vetten en koolhydraten wat bevorderlijk is bij het afslanken.

Misschien is het bij jullie al bekend maar ik wou het jullie niet onthouden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:00

oke, dat is wel interessant,
misschien wel iets om over na te denken.
ik moet morgen met mijn hafje naar de veearts om bloed te prikken.
ze doen de bloedtest van de gd,
hebben julie enig iedee hoe snel dat gaat met de uitslag daar van ?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:05

Timokyana, ik heb er geen ervaring mee..

Romeorowan, had er al eens wat over gehoord, behoorlijke tijd terug ook in dit topic. Is dit een pure versie? Want ik ken wel meer producten waar het aan is toegevoegd, zouden we ook eens op een rijtje kunnen zetten..

Marjolein, succes morgen, GD was er volgens mij vaak wel met 2 weken of soms nog eerder.. Ben benieuwd :(:)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:27

Superroos: dit gaat over de vlozaadvezels.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:08

Dat is wel interessant, Bregh krijgt sinds de ok elke dag husk door haar voer, en dit wist ik er nog niet van. Hoewel Bregh gewoon nog steeds een zwart gat is met eten. :D .. zal haar dit stukje eens voorlezen.

arty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:58

hallo bokkers, hier een spoedbericht. Ik ben nieuw op bokt en heb nog geen 25 berichten gemaakt,dus ik kan mijn advertentie nog niet kwijt.Misschien kan een van jullie het plaatsen of iets regelen met de " waakhondjes". Ik weet niet hoe dat werkt. Mijn verzorgpaard heeft ir/hb en de eigenaar wilde hem naar de slacht brengen.ik heb haar gekocht en ben nu bezig met het maken van een paddockparadise;ik zoek een paddockmaatje,want ze staat nu moederziel alleen.Elke dag een klein stukje gras en verder alleen fructaanarm hooi enz. 24/7 buiten,ook 's-winters.Ik denk aan een gepensioneerd paardje ( ong 1m.50) of een afgekeurd paard.Uiteraard mag de eigenaar ook eigenaar blijven en altijd 24/7 komen kijken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:39

Arty, misschien handig om te vermelden waar je ergens zit..
Goed dat je je over dit paardje ontfermd, sterkte en succes ermee.
Als ik iets weet laat ik het weten..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:07

Even een vraagje voor de Glucobalance gebruikers; geven jullie het ook de winter door als ze niet meer op de wei staan?