Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:52

Handje dieetmix, daar de halve pil door die ze krijgt en smikkel smak het is iedere dag zo weg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:25

Ipsilonka schreef:
Handje dieetmix, daar de halve pil door die ze krijgt en smikkel smak het is iedere dag zo weg.

Is de dieetmix haar dagelijkse voer? Want dan kan het wel link zijn, dan laten ze soms ineens hun eten staan, zeker in de beginfase.
Als het iets is wat ze nooit krijgen dan gaat het waarschijnlijk wel werken en blijft het ook werken ;-) Dan is het immers een sort van lekker extraatje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:36

Hier werkt alleen ontbijtkoek :D niemand lust het thuis, dus speciaal voor Image halen wij ontbijtkoek naturel :Y) :Y)
Uit een geintje kreeg ze een stukje ontbijtkoek ooit en dat vindt ze geweldig. En nu is het onze 'redding', want de prascend wordt smorgens met plezier naar binnen gewerkt met de ontbijtkoek.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:27

Prisca krijgt het al maanden zo.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:56

Bedankt allemaal, nu heb ik tenminste allemaal alternatieven

Hij staat nu nog op 0,25 pil en vanaf vrijdag gaat hij naar een half. Denk dat ik hem op een half wat langer ga aankijken, aangezien de waardes laag zijn wil ik eerst weten hoe hij het op langere termijn doet op een half. Ik kan altijd nog verhogen

Is het mogelijk dat hij nu al bijwerkingen heeft? Ik las in dit topic dat niet iedereen bijwerkingen krijgt of pas in de derde/vierde week . Ik hoorde net van een stalgenoot dat hij vanmorgen zijn biks niet ophad (deed hij vroeger ook wel eens als hij het niet lekker vond), maar ook dat hij lag te slapen en niet echt zin had om op te staan. Misschien ga ik spoken zien, dat het nog niet kan na amper een week en dat hij een mindere dag heeft (heeft hij vroeger ook).

Voor de rest gaat het volgens mij wel goed met hem, hij is de laatste 2 dagen iig vrolijkere en loperiger.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:36

Douraque schreef:
Hij staat nu nog op 0,25 pil en vanaf vrijdag gaat hij naar een half. Denk dat ik hem op een half wat langer ga aankijken, aangezien de waardes laag zijn wil ik eerst weten hoe hij het op langere termijn doet op een half. Ik kan altijd nog verhogen

Afbeelding had ik vorig jaar de kennis die ik nu heb had ik het ook zo gedaan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:40

Douraque schreef:

Is het mogelijk dat hij nu al bijwerkingen heeft? Ik las in dit topic dat niet iedereen bijwerkingen krijgt of pas in de derde/vierde week . Ik hoorde net van een stalgenoot dat hij vanmorgen zijn biks niet ophad (deed hij vroeger ook wel eens als hij het niet lekker vond), maar ook dat hij lag te slapen en niet echt zin had om op te staan. Misschien ga ik spoken zien, dat het nog niet kan na amper een week en dat hij een mindere dag heeft (heeft hij vroeger ook).

Voor de rest gaat het volgens mij wel goed met hem, hij is de laatste 2 dagen iig vrolijkere en loperiger.

De mijne heeft een paar weken slecht gegeten, vooral haar hooi liet ze liggen. Daardoor raakte ze ook aan de diaree en vond ik haar ook afweziger. Ging op een gegeven moment zo slecht, dat ik overwoog er mee te stoppen. Door de reacties in dit topic ben ik toch doorgegaan en ze is er weer doorheen gekomen.
Brokjes en muesli gaan nu goed, hooi even wat minder, maar gras in de wei eet ze goed. Veel vrolijker en wakkerder, vlotter, helderder. Kortom een heel andere pony.
Die van mij staat op een halve (ook begonnen op een kwart), en daar blijft ze nog even op. Haar waardes waren wel super hoog (734), maar ze is maar een klein beestje (A-pony). Ik laat over een paar weekjes nog een keer haar bloed testen om te kijken wat haar waardes nu zijn.

Wat waren de waardes van jouw paard, Douraque?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:47

De waardes weet ik nu niet exact uit mijn hoofd, liggen thuis opgeschreven. Maar ik weet wel dat het een lage waarde is vergeleken met andere

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:32

Hier ook een update van ''stier'' Herman!!
Sjemig wat een beest...echt niemand is veilig in zijn buurt.Jagen jagen jagen , echt niet normaal!
Twee paarden totaal onder de butsen , en hij laat zijn prakje alweer een aantal dagen staan.[dus ook geen magnesium]
Zelfs 1 nacht het hooi niet aangeraakt , gewoon stress allemaal.
Ik denk dat er iets is gebeurd achter onze houtwal , ree gepakt door vossen of zoiets , want ze zijn allemaal wat opgefokt nu , maar er is er geen 1 die zo extreem reageert als Fik.
Gelukkig krijg ik de tablet er nog steeds makkelijk in met een stuk wortel. Andere dingen vreet hij niet.
Ik zie mezelf never nooit niet op zoon dier rijden , daar heb ik echt geen lef voor...
Over 3 weken staat hij 8 weken op 1 hele tablet , en zouden we hem opnieuw laten testen , maar dat valt dan precies op de grens van de seizoens ''rise''
Ik weet niet zeker of hij geen aanvallen meer heeft gehad , ik denk van niet...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:44

Las hier van nog een paard wat extreem reageerde . Die stopte met de prascend en ging over op de Provarium Breeding .
Maar of dat bij Fik het juiste is ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:46

Daar kom ik weer: :))
Gebruik APF - is een adaptogeen middel - niet alleen voor misselijkheid maar ook tegen stress ( en dat in alle vormen) ..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:00

Mijn merrie krijgt nu twee weken prascend. We bouwen op naar 1 mg/dag en zitten nu op 0,75 mg (een kwart 's morgens plus een halve 's avonds). Ze is rond de zesde en zevende dag van de medicatie een beetje stoned geweest, ik was toen bezig om van alleen een kwart 's morgens naar ook een kwart 's avonds te gaan. Ze heeft tot nu toe nog geen dag slecht gegeten, terwijl ze alleen geweekt hooi krijgt en verder niets. Ze krijgt wel vanaf de vijfde dag ook APF (daar kon ik niet direct mee beginnen omdat ik het moest bestellen en toen de prascend al wel van de DA had). Wat tot nu toe bij mijn merrie vooral heel erg opvalt is dat ze heel veel minder drinkt en plast dan de eerste week. Ze krijgt water uit een speciekuip dus ik kan redelijk precies zien hoeveel ze drinkt en per dag scheelt het zo’n 10 à 15 liter die ze nu minder drinkt, ook nu het zo warm is.

Vacht is nog niet veranderd, bulten zitten nog boven de ogen en ze loopt ook nog niet bepaald soepel. Een drafje zit er echt niet in, een rondje aan de hand door de bak gaat wel. Mijn merrie is niet schrikkerig of zenuwachtig.

Volgende week is de derde week, als mijn merrie dan geen terugval krijgt zal dat vermoedelijk te danken zijn aan de APF.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:14

Douraque schreef:

Dit is precies de reden dat ik een cushing paard zijn medicijnen niet met biks e.d. geef (NB ik weet dat jij dit niet hebt gedaan, maar dan heb je nog een sterker effect ;-) ). Zowiezo hebben ze soms last van misselijkheid en dat in de eerste weken "gewoon" dingen ineens niet meer smaken. Maar ze worden ook wantrouwig van eten (zeker als ze dat in combinatie met de pil krijgen).,

Overigens treed de misselijkheid van de pil ongeveer na een half uur tot een uur na het geven van de pil in, het is dus belangrijk/slim om je paard vlak na de pil te laten eten of de pil pas na het eten te geven (maar dan nemen ze het weer minder makkelijk aan omdat ze hun eten al op hebben ;-) )

Dus vlak na de pil laten eten zodat ze nog niet misselijk zijn. Of de tip van JP nemen en ook het middle tegen de misselijkheid geven. Cushing paarden hebben zeker in die beginperiode last van een grillage smaak, dingen die ze altijd lekker vonden smaken ineens niet meer. De onze heft ook een tijd slecht gegeten en zijn hooi/kuil laten liggen.Toen zijn we dus creatief geweest met voer, extra lekkere mueslie halen, Luzerne gehaald zodat hij toch ruwvoer binnen zou krijgen. Experimenteren wat ze nog wel trekt. Dit is een voorbijgaande periode maar kan toch weekje(s) duren.

1) Dus geef je pil niet samen met voer dat hij ook in zijn bak zal terugvinden, dan laten ze het vaak uit wantrouwen staan (er zit vast weer een pil bij)
2) Geef de pil vlak voor het eten zodat dat de misselijkheid nog niet is ingetreden
3) wees creatief met voer, leen evt van anderen op stal om te proberen wat er nog wel in gaat
4) koop Luzerne zodat er nog wel ruwvoer ingaat als dat nu een probleem is/wordt

slomer en slaperig zijn kan zeker door de pergolide komen, dan doe je er goed aan om per stap de tijd te nemen tot dat paard niet meer duf is.
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-07-13 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:17

Ipsilonka schreef:
Prisca krijgt het al maanden zo.

Dan heb je met name in het begin mazzel gehad, je wil niet weten hoeveel paarden hun echte voer laten staan omdat ze wantrouwig worden of er niet daar ook weer wat bijgestopt is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:27

Gelukkig heeft hij dat nog niet erg, gistermiddag had hij zijn biks/luzerne/hooi op. Tussen de middag krijgt hij al luzerne. Die pil geef ik s'middags voordat ik met hem de wei op ga, van misselijkheid heb ik nog niets gemerkt.

Gisteren met brood gegeven en dit ging goed. Stom dat ik het met mandarijn probeerde, had het kunnen weten dat door het sap de vieze smaak verspreid werd. Hopen blijft hij het nu wel eten met brood.

Ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen op een halve pil

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:30

Fijn! Bij mij heeft hij het al die tijd prima genomen in een klein stukje brood gekneed en dan deed ik er nog een gkneed stukje brood zonder erachteraan.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:59

Gisteren mijn zakjes monnikspeper gekregen van kruidenvoordieren.nl dus ik wou die even testen op shamrock. Hij had al monnikspeper gekregen maar van uit gelullekes en daar deed ik er maar 2 van in zijn slobber omdat die duur waren (waren van vitotaal). Ik haalde ze wel uit de gelullen om in zijn slobber te steken. Dus ik dacht ik ga nu 3 keer zo'n dosis in doen wat overeenkomt met 6 gram, dus niet overdreven veel. Euhm mijnheer Shamrock wilt dat niet eten. Toemme slobber aan ander paardje gegeven dat niet zo kieskeurig deed en nieuwe lading gemaakt met een heel klein beetje monnikspeper. Hij heeft het opgegeten maar toch argwanend. Nu ik merk wel een verschil met die van uit de gelullen. Die van kruidenvoordieren.nl is helemaal gemalen en daardoor pekt het ook behooriljk snel naar de neus toe, terwijl die van de gelullen niet zo fjin gemalen was. Hebben jullie ook deze ervaring. Misschien toch van elders halen volgende keer

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:14

Wat zijn gelullen?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:34

Van die doorzichtige capsules

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:56

Zinti heeft serieus baat bij de prascend . Osteo merkte ook verschil met vorige behandeling .
En had van te voren niet gemeld dat ze al , euhm weet even niet hoeveel weken denk 9/10 op de prascend staat .
Wel nog problemen rond lendenen en duidt op problemen nog met baarmoeder en eierstokken .

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:15

En ik zit met een kreupel paard, pffff In draf enkel als er iemand opzit. Bij mij is het heel subtiel en enkel op de linkerhand als ik op het juiste been draaf. als ik op het verkeerde been draaf of op de rechterhand rij is niets aan de hand. Bij mijn nichtje daarentegen was het flagrant, maar zij kan dan ook niet zo goed rijden. En Toen zij er mee reed kon je duidelijk zien dat het zijn linkerbeen is. Nu dus 10 dagen rust met lichte beweging en equipalazone. Indien over 10 dagen geen beterschap dan gaan we voor een uitgebreid onderzoek.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:39

Mijn paard krijgt sinds 1 mei j.l. pergolide, 1 mg per dag. Heeft iemand er ervaring mee dat de smaak (eten) gaat veranderen. Hij vind zijn muesli steeds minder lekker. Eigenaardigheden zijn dat hij de mest van de shetlander erg smakelijk vind. En dit dan ook royaal eet waar ik niet erg blij van word.
Hij heeft voldoende gras ter beschikking (5 uur per dag) en daarnaast hooi van goede kwaliteit 24 uur te beschikking, zoutblok, extra vitaminen, tanden recent gecheckt. En ja, ik weet dat het veel is maar aangezien hij nog steeds onder zijn gewicht is probeer ik er zoveel als mogelijk in te proppen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:52

Maar hij neemt wel dagelijks zijn prascend makkelijk binnen? Doe je die in zijn muesli?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:57

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:20

Nee, de pergolide krijgt ie of met brood of wortel of appel apart voor zijn eten. Hij heeft nog nooit eerder mest gegeten en zijn muesli vond ie altijd overheerlijk. Ik heb het idee alsof zijn smaak is veranderd. Sommige mensen reageren ook zo op medicatie of op een verandering van de stofwisseling.