[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:36

Ik betaal voor 160 pillen prascend €283,35 ik weet niet wat de kleinere verpakking kost.

Mijn paard doet het hier al jaren goed op dus ik durf niet zo goed over te stappen omdat het goedkoper zou zijn, ze eet het gewoon goed op met handje meusli of in ern stukje groente of fruit.

GabberGill

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:49

60 pillen pergoquin 100 eu

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:10

Ik moet vrijdag met mijn ppid-er naar de kliniek om foto's te maken van gebit. Hij eet al een tijdje matig- slecht. Ik vermoed dat zijn eotrh ernstiger is dan het van de buitenkant lijkt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:35

Ai, wat vervelend Tine, veel sterkte! Goed dat je foto's laat maken.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:22

Tine het kan ook zijn dat hij door zijn leeftijd zijn gebit zo afgesleten is dat het niet meer wil. En eorth is ook inderdaad niet fijn. Sterkte met Amerigo.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:17

Ai spannend Tine. Hopelijk valt het mee.

Hier vorige week ivm toch weer iets klinische symptomen de acth waarde laten checken. 3,8pmol/liter waarvan tussen 3,3-11 dubieus is als uitslag volgens hun schema. Valt dus mee gelukkig en blijf voorlopig nog op 1mg/dag tablet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:35

Vanmorgen had ik dus een afspraak in de kliniek om foto's te maken van Amerigo zijn gebit. Ik wist dat hij beginnende EOTRH had, maar het klinisch beeld gaf aan dat hij pijn had. Ik heb eerder al op het punt gestaan om foto's te laten maken, maar daar toch weer vanaf gezien.

Mijn vermoeden werd bevestigd. Boven en onder flink aangetaste voortanden. Dus kijken hoe de kiezen er bij staan, want als alle voortanden eruit zijn, komt er veel druk op de kiezen. Helaas zaten veel kiezen los, 3 zelfs zo los dat de dierenarts ze er zo uit kon halen. Boven had hij in totaal nog 3 kiezen over ( van de 12), beneden stonden er nog wat meer. Maar verre van compleet, en ook niet allemaal goed vast.

Alles eruit halen, is best een heftige behandeling. En dan is het nog steeds afwachten of het goed komt.
Amerigo is 30 op papier, in het echt waarschijnlijk 35. Wat is dan de beste keuze...
Ik heb voor zijn welzijn gekozen en hem laten gaan. Hij is bijna 16 jaar ons maatje, boefje, leermeester, knuffelbeer geweest. Het is vreselijk leeg in de wei.
Voor mijn zoon (nu inmiddels 18) was Amerigo zijn eerste pony. Wat hebben ze samen veel meegemaakt, bixie wedstrijden, dressuur, springen, mendressuur, vaardigheid, minimarathon, kür op muziek in de hal in Zuidbroek, bosritten, spelen in de sneeuw met de slee erachter, rijden zonder zadel. Enzovoort, enzovoort.
We zullen je nooit vergeten! En we hebben onze belofte gehouden. We hebben je een mooi leven en een fijn, helaas kort, pensioen gegeven .

Afbeelding

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:47

Veel sterkte met het verlies! Y;(

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:59

Sterkte, maar het klinkt wel als een eerlijk besluit Y;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:48

Veel sterkte Tine. De beste keuze in zijn belang, maar daarom niet minder pijnlijk.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:55

Heel veel sterkte Tine... |(

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:55

Sterkte Tine. Niet makkelijk maar wel een paardwaardig besluit zo te lezen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:08

Ach Tine! Klinkt wel alsof het voor Amerigo de beste keuze was, maar wat ontzettend verdrietig.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:24

Tine fijn dat je de beste keuze voor hem hebt gemaakt. Heel veel sterkte voor jou en en jou zoon.
Het zal wennen worden geen witte kleine vriend in de wei. Y;( Y;(

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:29

Tine ik kwam jou verhaal vanmiddag al tegen op fb in een groep.
Zo verdrietig dat je nu de keuze moest maken, maar voor hem de beste.
Heel veel sterkte

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 22:28

Veel sterkte, een eerlijk besluit. Klinkt als dat jullie een mooie lange tijd samen hebben gehad.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:17

Veel sterkte met je verlies! :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 01:22

Aaah, wat verdrietig.... Héél veel sterkte voor jullie!!!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:59

Sterkte

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:28

Sterkte Tine, wat verdrietig

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:57

Bedankt voor jullie medeleven.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:17

Ik kom hier ook maar eens mee lezen en kletsen

Mijn shetlander staat sinds gister ook op Prascend, kwartje per dag... ben benieuwd hoe ze op gaat knappen...

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:27

Veel sterkte tine10. Een moedig besluit in het belang van je beestje

iDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:35

Hoi allemaal, ik meld me ook aan hier in het topic. Helaas is mijn pony ook met cushing gediagnostiseerd een week geleden. Zijn vacht is wat langer (niet krullend), hij is futloos en heeft een opgezette buik. De waarden waren verdacht (28), maar gecombineerd met de klinische symptomen is het een duidelijk beeld gaf de dierenarts aan. Ik geef nu sinds vorige week donderdag 1/2 tabletje pergoquin.

Heb ook andere voeding besteld wat hopelijk morgen binnenkomt, waar minder graan, zetmeel en suiker inzit en waar specifiek bij stond vermeld dat het geschikt is voor paarden met PPID. Ook stomen we zijn hooi sinds een paar weken, dus hopelijk knapt hij snel op.

Hebben jullie ervaring met paarden die flauwvallen? Ik was er gisteren niet bij, maar ik werd gebeld dat hij op de wei heel glazig voor zich uit stond te kijken en hij ineens door zijn voorbenen zakte en op de grond viel. Daarna opstond en zwalkend en trillend naar achteren liep en hij vervolgens weer door zijn achterbenen zakte. Ik ben erg geschrokken van dit bericht en ik ben benieuwd of iemand van jullie er ervaring mee heeft. De dierenarts gaf aan telefonisch dat ze het vaker zag bij paarden met cushing, maar het niet door de medicijnen kan komen. Echter lees ik wel dat ataxie een bijwerking kan zijn. Alleen is deze aanval misschien geen ataxie?

Hoop dat ik vanuit jullie ook wat ervaringen hierover kan horen en hoop vooral dat het bij een eenmalig incident blijft. Hij is sowieso erg wisselend. Kan goed tien minuten heel duf en levensloos erbij staan en de volgende tien minuten ineens heel wakker en vrolijk op zoek gaan naar voedsel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:41

Jakkes, had hij dat voor de medicatie niet? Het kan inderdaad bij PPID horen maar dat is meestal in een verder gevorderd stadium. Als het pas bij het geven van de pil gekomen is zou ik er zeker even op letten. Sowieso bij die lage waardes is starten met een kwartje misschien veiliger. Dan na een aantal weken hertesten en dan pas verhogen naar een halfje als het nodig is.

En nog een ding: het past ook bij slaaptekort en narcolepsie. Kan je paard nog goed liggen, opstaan en soepel rollen? Of gaat dat lastiger? Heeft je paard een fijne droge en veilige ligplek? Als dat soort dingen niet op orde zijn kunnen ze soms zo moe worden dat ze letterlijk in slaap vallen.