[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:09

Het staat op goedgezond.info..Je kan het beste even cushing en mariadistel googelen dan zie je de link staan..Dit gaat over cushing in het algemeen,niet bij paarden maar toch interessant..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:27

Ik heb gegoogled en het schijnt inderdaad te werken op tumoren in de hypofyse, maar ook andere tumoren. Maar... bij paarden is de hypofyse vergroot, dus dan toch niet een tumor in de zin van kanker. Dus zou het dan helpen bij paarden? Bij mensen en honden is het weldegelijk een tumor ( kanker) in de hypofyse.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:36

En tumor betekent letterlijk zwelling. Kan dus zowel goed als kwaadaardig zijn. :)

Toch kun je aandoening van paarden en mensen niet vergelijken hoor! Mensen met cushing gebruiken geen prascend bijv. En volgens mij zijn er geen paarden met parkinson..

Metabolisme is zo anders een zoals papagroom al zegt moet je soms oppassen!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:43

Cushcare is binnen *\o/* Ben erg benieuwd hoe mijn paard er op reageert. Hij eet het i.i.g. Daar ben ik al heel blij mee.

Ik lees iets over gratis ACTH testen, dat is toch alleen de eerste keer?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:49

Ik had ook een tijd terug ergens gelezen dat Cushing bij paarden toch heel anders is dan bij mensen, honden en andere dieren. Daarom is ook de naam verandert in PPID.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:26

pleiada schreef:
Ik las dat mariadistel de acth waarde kan verlagen..

Mogelijk, maar dan heeft dat hier niet geholpen ;)
Ik voerde mariadistel bij ivm leverproblemen (slechte bloedwaarden) en daar heeft het wel bij geholpen (waarden later weer bijna normaal).
Maar ACHT waarden waren te hoog en dus prascend.
Nu weet ik niet natuurlijk of de waarden nog hoger geweest zouden zijn als ze geen mariadistel had gehad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 00:45

Marcella schreef:
In Mariadistel zit dezelfde werkzame stof als in de pracend. Enige nadeel het is een natuurproduct dus de waardes ervan zijn twijfelachtig dus kan zijn dat je de ene keer meer moet geven en de andere keer minder.
Hoe kom je daar nu in hemelsnaam bij. De werkzame stof in mariadistel is silymarin en dat werkt op de lever (voor zover het werkt). Dat heeft totaal niks te maken met pergolidemesylaat wat effect zou moeten hebben of tumor- of andere afwijkingen van de hypofyse.
Mariadistel geven voor PPID is volkomen zinloos.

@ Cynthiar: de naam is niet veranderd omdat de aandoening bij paarden anders is dan bij overige diersoorten. De aandoening werd aanvankelijk 'Cushing' genoemd naar degene die het 't eerst onderzocht. De naam PPID is echter de juiste omschrijving van wáár de ziekte zicht openbaart: pituitary pars intermedia dysfunction. Omdat dát vor de leek te ingewikkeld is kiest men nog steeds voor 'Cushing' of de afkorting PPID.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:09

Ik heb haar in het begin meer gegeven, maar nu ik zie dat het resultaat heeft krijgt ze minder, 15 gr. per dag.

Haar vacht is duidelijk beter van structuur, er zit glans op, er zijn nog een paar plekken die wat lichter zijn, maar het is geen vergelijk met een paar maanden geleden. Ze loopt beter, galoppeert, komt gemakkelijker overeind en gaat gewoon mee naar buiten, staat gewoon op de wei, maar krijgt wel aangepast voer.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:29

]@ pandara. Na een week een nieuw voerbeleid met drie portie's per dag en de luzerne korrel heb ik het idee dat ze toch al wat is bijgekomen. Vooral aan de poep valt het wat op. Alle dat is toch mijn idee

[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding

Dit was haar poep een week geleden
[/[img]
Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:48

Ze is zeker bij aan het komen :j Voerbeleid werpt zijn vruchten af idd

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:00

Wauw, dat is zeker een verschil llora! Fijn zeg!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:19

Ik vind haar ook opgeknapt! Gaat de goede kant op :j

Geef je die luzernekorrel droog?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:26

Zit echt verbetering in, Ilora *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:06

Jaja, daar komt weer wat vlees op :j Ben je nu ook over op een pil per dag ?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:38

We waren overgestapt naar 1 pil per dag maar na twee dagen terug naar 3/4 te gaan omdat ze ineens stopte met eten. Nu krijgt ze s morgens een halve schep geweekte luzerne korrel met een halve schep fibre force.en een halve schep zupa. Smiddags een halve schep fibre force met een schep zupa. En s avonds een halve schep geweekte luzerne korrel met een schep zupa en een schep fibre force. En de momenten dat ik ze borstel of verzorg en ze staat apart geven we wat luzerne mix bij kan ze dat rustig opeten. Dus momenteel terug naar 3/4 pil. Misschien deze week terug verhogen met een halfje van een kwartje erbij. Gaat leuk worden om te verdelen.

Super dat jullie vinden dat ze al bij komt. En dit na een weekje yes. Hopelijk stijgende lijn voor de winter. Hoeveel luzerne korrel mag ze per dag hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:08

Vandaag de DA weer geweest voor Sedje, ze denkt dat hij toch wel weer bevangen is, en heeft nu bloed afgenomen om te kijken of de medicatie misschien toch nog wat omhoog moet of niet (is nu half pilletje per dag).

Ben benieuwd..

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:51

Arme Sedje :(

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:42

Ach arme sed!
Bij Olly is vanmorgen ook bloed geprikt omdat hij nu 6 weken op de pracent staat.

milo2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:06

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, snap er niet veel meer van namelijk.

Bij mijn kwpn merrie van 26 is cushing geconstateerd, althans ik twijfel dus nu heel erg.

De waarde is 38, de dierenarts zei dat vrij hoog was en eigenlijk op de tabletten zou moeten, maar nu lees ik dus ook waardes van boven de 100!!

Wat is nu het verschil, want dan lijkt de waarde van mijn paardje weer heel laag terwijl dierenarts zei tot 18/20 is laag, tot 30 verhoog, boven 30 gevorderde maten van cushing.

Hopelijk kan ik duidelijkheid krijgen.

Alvast bedankt.
Groetjes petra

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:35

Zover ik weet is de ondergrens in deze periode van het jaar 47. In dat geval zou je paard geen PPID hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:37

ACTH-test.
Men neemt bloed af en bepaald daarin de hoeveelheid ACTH.
Om het om te rekenen: \
pg/ml = pmol/L ÷ 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Het is dus als eerste wellicht handig om te weten, wat er voor letters achter die waarde van 30 staat...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:15

Och wat sneu voor sedje!
Heb je hem nu helemaal van het gras af?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:35

Mag ik binnenkomen vallen met een vraag over het bloed afnemen?

Vorig jaar is bij mn haf bloed afgenomen omdat ik ppip uit wou laten sluiten.
De da heeft 1 buisje bloed afgenomen en dit opgestuurd naar het lab, er kwam een waarde van 3 uit.
Volgens de da aan de hand van deze waarde absoluut geen ppip.

Mijn haf heeft steeds terugkerende HB en veranderd in haar bespiering, heeft sinds enkele weken een hangbuik.

Na overleg met de da komt dit omdat ze door de al een tijdje stil staat vanwege de aanwezige HB.

Ik vind dat geen argument aangezien ze eerder stil heeft gestaan en er destijds anders uit zag.
Slanker, geen hangbuik.

In de winter krult haar vacht heel iets, maar niet opvallend.

Nu zou ik wederom bloed willen laten afnemen maar waar moet ik dan op letten?
Met name de waarde bij de uitslag, aangezien ik referentie kaders tegenkomen waar mijn da niks over heeft gezegd en een waarde van 3 kan ik persoonlijk niks mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:41

Laten testen en dan de uitslag via mail laten versturen, zodat je het op papier hebt en op je gemak het zelf terug kunt lezen en kunt vergelijken met de waardes die hier in de OP en trouwens ook hierboven staan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:56

ohjajoh6 schreef:
Laten testen en dan de uitslag via mail laten versturen, zodat je het op papier hebt en op je gemak het zelf terug kunt lezen en kunt vergelijken met de waardes die hier in de OP en trouwens ook hierboven staan.

De waardes heb ik gezien ook in de op, maar ik begrijp die 3 van mijn da niet in het hele verhaal....
3 wat?, 3 hoe?.
Hij legt het uit als boven de 20 is er een verdenking op ppip,maar volgens mij zit dat iets genuanceerder in elkaar (?).

Dat lijkt me idd zinvol, een uitslag via de telefoon zoals de laatste keer is minder compleet.
Althans de info die ik krijg, de uitslag is hetzelfde natuurlijk.....