Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:11

Ik geef naast de omeprazol juist om dunne mest te voorkomen Bo Yeas Act Ultra van Audevard bij.
Omeprazol beinvloed toch de vertering en dat kan dunne mest opleveren.
Als je sucralfaat geeft, gaat het meestal prima met de darmen, sucralfaat beschermt ook de darmen en zorgt juist voor wat vaste droge mest.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 01:13

@Boemel: wat een ellende he…Niks aan dat je het niet onder controle krijgt! Herkenbaar helaas.

Misschien heb je het al eerder geschreven maar wat voer je?
Omeprazol kan zeker effect hebben op de darmen.
Ik geef probiotica bij.
En ook mijn paard werd niet ineens een happy horse na een aantal weken ulcergold en sucralfaat. Eerste paar weken koliekerig gebleven. Wij zijn nu dikke 2 maand verder en ben nog steeds zoekende.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:40

Ja, ik vind het echt ellende, helemaal omdat we nú eigenlijk lukraak moeten gaan proberen.

Ik voer:
Onbeperkt onverpakt hooi van goede kwaliteit.
Equilin balancer
1/2 schep Mijten Novamix muesli
1 schep Esparcette (is zacht van structuur)

Ik zit te denken om de muesl tijdelijk weg te laten (scherp), maar moet op zoek naar wat anders, dat ze lekker vindt anders laat ze de rest liggen.

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:11

boemel schreef:
Ja, ik vind het echt ellende, helemaal omdat we nú eigenlijk lukraak moeten gaan proberen.

Ik voer:
Equilin balancer

Ik zit te denken om de muesl tijdelijk weg te laten (scherp), maar moet op zoek naar wat anders, dat ze lekker vindt anders laat ze de rest liggen.

Is de juist geen idee om de muesli weg te laten? (Minder zetmeel ?)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:17

Ja, dat staat er. Dat wil ik ook. Maar zoek een goede vervanger :o
Ze is een kieskeurige eter.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:18

Ik voer nu Agrobs Alpengrun pellets, mijn kieskeurige vindt het lekker en het is zacht voor de maag.

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:24

boemel schreef:

Vitalstyle Gut & Gastro muesli een optie ?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:07

Jny schreef:
boemel schreef:

Vitalstyle Gut & Gastro muesli een optie ?

Ik ga even lezen. Gefeliciteerd trouwens!

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:12

Haha, dank je wel

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:14

boemel schreef:

Dan zou je voor een mash kunnen gaan?
Alphengrun mash of marstall bergwiesen mash.

Ik gebruik ze voor mijn kieskeurige merrie om al haar supplementen en medicatie door te doen.

Als je wilt proberen geef maar aan dan kan ik altijd wat naar je toe sturen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:17

boemel schreef:

Ik voer:
Equilin balancer

Soms vind ik het wel eens frustrerend dat we zo goed ons best proberen te doen wat betreft voermanagement en dan toch met problemen zitten.
En dan zie ik om mij heen soms wat ze in de paarden gooien en die paarden stuiteren maar door dan denk ik zucht…….

Volgens mij waren wij toen tegelijk op zoek maar een friese merrie toch?

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:18

Marus schreef:
boemel schreef:

Ik voer:
Equilin balancer

Soms vind ik het wel eens frustrerend dat we zo goed ons best proberen te doen wat betreft voermanagement en dan toch met problemen zitten.
En dan zie ik om mij heen soms wat ze in de paarden gooien en die paarden stuiteren maar door dan denk ik zucht…….

Hebben jullie allebei een Friese merrie ?
Ik ook. Zou het dan in het ras zitten dat ze er gevoeliger voor zijn ?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:33

@JNY

Gefeliciteerd *\o/*

Ja klopt!
Dat ga jeje wel afvragen.
De mijne heb ik gekocht met een rode bloedwormbesmetting daardoor dikke darm beschadigd en daardoor ernstige maagzweren ontwikkeld.
De voorgeschiedenis is ook wel van belang.
Ik wil niet raar doen maar als ik soms zie hoe slecht er op de friese paarden word gepast door fokkers…Ben in mijn zoektocht op veel stallen geweest maar ik vind het soms triest……
Ze vragen een kapitaal voor hun paarden maar steken er soms liever geen cent teveel in.

Mijn merrie kwam van een bekende stal.
Was wel afgekleed, maar ik dacht dat komt door veulen die ze had gehad en ze was voor de keuring geweest en dan vinden ze het ook zo normaal om ze amper eten voor de mond te leggen en veeeeel krachtvoer erin te pompen.
Ik dacht dat komt bij mij wel goed! Helaas bleek er inwendig meer loos te zijn.

Genetica speelt een rol maar ook de manier van houden…

Maar wat mij wel opvalt is dat ze op de vorige stal vaak wel doorlopen ondanks slechte voerbeleid en verzorging maar als ze dan naar een nieuwe eigenaar gaan die Wel erg gesteld is op het welzijn dat dan de problemen boven water komen… Ik lees op fb ook wel mee en dan zie ik dat toch wel vaker voorkomen.
Was bij mij net zo.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:50

Mijn merrie krijgt nu een week omeprazol omdat ze na een virus niet wilde eten. Waarschijnlijk ook de quadrisol die maagpijn veroorzaakte, mogelijk dam toch een maagzweer? Ik ben benieuwd of ik met zom korte kuur al verschil ga merken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:53

Ik had tot vrijdag 3 Friese merries, waarvan mijn nieuwe Fries maag en darmproblemen, de andere 2 geen enkel probleem qua spijsvertering.

Ja Maris, we zochten inderdaad beide naar een Friese merrie en dat is ook gelukt.
Afbeelding

Ook hier is niet zo goed opgepast.
Het begon met een spoelwormbesmetting.
Maar, de slechte mest bleef aanhouden.
Toen bleek dat de darmen tjokvol zand zaten.

Na 8x sonderen getraumatiseerd en gestresst paard. Mest werd beter, maar zo’n boos en onberekenbaar paard geworden.
Met hulp van gedragstherapeut weer op de goede weg.

Tot 2 weken geleden. Ontworming tegen horzellarven en het was raak bij haar. Alleen bij haar kwamen er larven los en zij was weer heel boos en onberekenbaar.

Daarom nu 1 week omeprazol. Maar daar waar eerst verbetering leek, nu weer verslechtering.
Om moedeloos van te worden.

Tancradeda, volgens mijn dierenarts zou met 1 week echt verschil gemerkt moeten worden.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:55

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie krijgt nu een week omeprazol omdat ze na een virus niet wilde eten. Waarschijnlijk ook de quadrisol die maagpijn veroorzaakte, mogelijk dam toch een maagzweer? Ik ben benieuwd of ik met zom korte kuur al verschil ga merken.

Dat is wisselend. Soms zie je na een paar dagen al beterschap. Bij een ander paard duurt het langer.
In mijn geval duurde het weken.

Ik hoop dat je paard snel vooruit gaat en je dus weet of je goed handelt ja of nee.

Wil ze nu nog steeds niet goed eten?

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:59

De klachten bij mijn merrie zijn significant verergerd nadat ze begin januari een luchtweginfectie opgepikt heeft en daarvoor medicijnen heeft gekregen.
De weerstand is flink gedipt. Een week na de medicijnen nog een mijten uitbraak en idd verminderde eetlust.
Aanstaande vrijdag de maagsonde dus dan weten we hopelijk meer en hoop ik dat de medicijnen haar weer in haar vel krijgen.
Soms word je er ook wel moedeloos van

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:22

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:36

Marus schreef:
Tancreda4 schreef:

Dat is wisselend. Soms zie je na een paar dagen al beterschap. Bij een ander paard duurt het langer.
In mijn geval duurde het weken.

Ik hoop dat je paard snel vooruit gaat en je dus weet of je goed handelt ja of nee.

Wil ze nu nog steeds niet goed eten?

Sinds gisterochtend is ze weer aan t eten. Eerst alleen slobber maar afgelopen nacht heeft ze ook weer hooi gegeten :):) Vanmorgen met de omeprazol gestart. Ik gok dat de quadrisol ook veel impact op de maag had. Die heeft ze zondag 18 uur voor t laatst gehad.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:37

Jny schreef:
De klachten bij mijn merrie zijn significant verergerd nadat ze begin januari een luchtweginfectie opgepikt heeft en daarvoor medicijnen heeft gekregen.
De weerstand is flink gedipt. Een week na de medicijnen nog een mijten uitbraak en idd verminderde eetlust.
Aanstaande vrijdag de maagsonde dus dan weten we hopelijk meer en hoop ik dat de medicijnen haar weer in haar vel krijgen.
Soms word je er ook wel moedeloos van

Wat rot zeg... medicijnen kunnen ook echt een impact hebben. Ik gok dat dat de reden is geweest dat m'n pony zweren had. En mogelijk m'n grote ook. Want verder zou ik niet echt een oorzaak kunnen verzinnen. Misschien stress bij de grote, maat bij de pony niet echt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:38

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:39

&Tancreda: wat fijn dat ze weer gaat eten!
Nu lastig oordelen voor je of het de medicatie was of toch maagzweren….

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:11

Marus schreef:
boemel schreef:

Ik voer:
Equilin balancer

Weet er alles van, die struggles. Ik heb goede ervaringen met florian growth mix en anders misschien de senior priores (of multibeet senior van horsefood, ben ik groot fan van). Ben ook zoekend naar hoe ik mijn volbloed - het liefste met enkel ruwvoer - op gewicht houd. Heel heel moeilijk.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:15

Ik geef nu al paar weken Horsefood Gastro Active Care mix aan een te slanke quarter. Moet zeggen…..het wordt goed gegeten en het beestje doet het er goed op. S/Z is iets hoger, 14.9% maar eiwit (13%) en vezels (21%) lekker hoog. Voor paarden die z/s arm, maagvriendelijk gevoerd moeten worden maar wel prestaties moeten leveren, vind ik dit fijn voer.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:29

Ik heb de gut en gastro van vitalstyle een paar weken gevoerd, maar wordt hier niet graag gegeten. Blijft altijd wel liggen.