Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:39

om de waarde sneller te laten zakken ik twijfel ook aan de actie van de dierenarts. Maar dat is al even geleden nu staat ze al een aantal weken op een half maar ben er gewoon niet tevreden over. Ik heb nu een andere paard maar geen verbetering.

derde week ze staat al vanaf februari op pergolide

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:44

de waarden van jou paard zijn nog echt behoorlijk laag. ik had haar zelfs nooit op 1 mg gezet maar op maar een halve denk ik en dan 2 maanden later zien of ze daarmee genoeg had.
In je vorige post zeg je dat ze maar in maart cushing is vastgesteld, gaf je dan al pergolide ervoor?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:06

Mijn dame gaat goed .
De medicatie helpt zeker . Ze is aktiever erdoor .
Tenminste dat was mijn waarneming zaterdag .d
Doordat ik haar niet zelf hooi heb gegeven als ontbijt vergat ik haar haar pil te geven.
En ze was echt in een bleeegh bui .
Gaf haar haar medicatie en later was ze weer blij .
Ze blijft wel last houden van oedeem plekken op de buik vlak achter singel plaats .
En uier wisselt erg qua melkgift .
Het is geen bomvol uier meer . Maar wel licht gevuld en toch nog wat melk .
Overweeg dan toch iets erbij om van deze dingen af te komen . Want medicatie ophogen zie ik nog niet zitten .
Voor haar lichaamsgewicht zou ze 1, 5 prascend moeten hebben . Maar waar moet dat later geen als ze zieker wordt .
Is het een idee om de monnikspeper bij te geven ??

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:03

Mabellean, mijn pony kon niet tegen de pergolide (nu prascend). Hij werd er totaal apatisch van. Meteen al. Die heb ik er dus afgehaald. Hij staat nu op de provarium breeding van groene os, en daar doet hij het super op. Ik zou het niet raar vinden als je haar eraf haalt en kijkt wat dat met haar doet.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:07

Citaat:
In je vorige post zeg je dat ze maar in maart cushing is vastgesteld, gaf je dan al pergolide ervoor?
eind februari is het vastgesteld begin maart begonnen met prascend . De exacte data zitten niet in hoofd.

Nado hoe hoog waren bij jou paard de waardes. Ik vind het ergens wel eng om te stoppen maar klopt het dat de prascend niet geneest maar de complicaties van de ziekte voorkomt. Maar hoe groot is de kans dat ze bijv hoef bevangen raakt met deze lage waardes. Weegt de bijwerkingen van de medicijnen op tegen de kans op. Dat vind ik moeilijk ik zie een heel ander paard wat iets krijgt om misschien te voorkomen waar de kans niet zo groot op is. Of is het een ziekte die heel snel op zich heen slaat. Ik heb ook het idee dat dierenartsen nog niet zo ver zijn met cushing bij paarden. Tenminste die van mij niet.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:27

Mijn paard had de lage, en twijfelachtige waarde van 33, terwij hij op een halve pil stond is hij hoefbevangen geworden, het is geen sober ras, een kwpn'er van 180cm.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:56

Dat halve tabletje heeft het niet kunnen verkomen .Gebruik je het niet nog.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:29

Moeilijk Mabellean.. Mijne raakte bevangen en had maar een waarde van 32 destijds.. Dus de waarde zegt niets.
Maar als jouw paard zo slecht wordt zou ik het geloof ik ook afbouwen, heel langzaam en dan provarium breeding proberen en heel heel sober voeren.
Ik zie zelf patienten en helaas kunnen bijwerkingen altijd voorkomen, dan moet ik ook naar alternatieven grijpen.
Overleg het in ieder geval met je DA. Er bestaat ook andere medicatie mocht provarium breeding niet voldoende zijn. Ben de naam even kwijt, maar ik hoorde van iemand die daar mee gestart wat omdat de pergolide niet verdragen werd..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:09

dookia schreef:
op de tweede foto vind ik vlekje echt een duidelijk cushingpatientje

Klopt, ze heeft daar ook duidelijk de "golden glow". Ze ziet er wel goed uit, zeker na het scheren, wat fijn dat ze nu weer fitter is! Super hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:15

mabellean schreef:
Ik zit met een dilemma bij mijn tinker mabel is sinds maart dit jaar cushing vast gesteld. Ze heeft een tijd 1 tablet prascend gekregen het is even verhoogd maar 1,5 maar dat ging helemaal niet goed. Ze werd depressief angstig en viel veel af en at slecht. Ben terug naar een tijd 1 gegaan na drie weken naar een half omdat het op 1 ook niet goed ging .Nu heeft ze iets aan haar achterbenen soms weet ze niet wat ze doet lijkt het wel. Net of ze een tussen pas maakt met een stampende beweging vandaag kwam ze in draf uit de wei maar dat ging helemaal niet goed. Ze kan ze niet goed optillen verder gaat het wel goed haar vacht ziet er beter uit de zwelling boven haar ogen is weg. Dikke buik is minder geworden maar ze blijft angstig ze ziet dingen die er niet zijn . En nu die achterbenen die niet goed mee willen. Vandaag had ze een gezwollen hals. Voor de diagnose had ik een vrolijke voorwaartse tinker alleen met dikke ogen soms tranend en een dikke buik en dikke vacht . En nu een nukkig paard met een dunne vacht met minder zwelling maar krijg er andere mankementen voor terug ze is niet vrolijk meer. Ik denk dat het van de medicijnen is. Hebben jullie weleens gedacht ik stop hier mee. Wat zou er gebeuren als ik stop met de pracend. Het probleem met mijn dierenarts is dat ze weinig ervaring heeft. Weet iemand in de omgeving van breda met meer ervaring met paarden en cushing De waardes van mabel tinker zijn gezakt van 55 pg/mL = 201.905 pmol/L naar 21 pg/mL = 77.091 pmol niet bijzonder hoog. Soms denk ik weleens had ik maar niet getest. Wat is nu de meer waarde van de medicijnen als je meer bijwerkingen dan voordelen er voor terug krijgt. Moet ik het op langere termijn zien. Ik weet het even niet meer. De osteophaat is pas geweest daar zitten verder geen problemen ik moet haar gewoon blijven rijden stilstaan is niet goed ze is 20 jaar en loopt nog trec wedstrijden maar zo rijden zie ik ook niet zitten als ze soms haar achterbenen vergeet en spoken gaat zien. Haar karakter is zo veranderd. Ik lees hier vaak dat jullie een vrolijk paard terug krijgen met de medicijnen hier is het anders om.

Ten eerste had je DA je niet met 1 mg moeten laten starten. Dat is een hele grote overgang voor een paard, beter was het geweest om in stapjes van een kwart pil per 3 tot 5 dagen daar naartoe te bouwen. Maar daar kun jij niets aan doen :(:) Ten tweede, hoe zwaar is ze? Dat kan een vuistregel/richtlijn zijn voor de dosis en dat combineer je dan met de symptomen die ze heeft. Dan heb je een handvat om je dosis te bepalen, want als ze verder niet veel symptomen heeft en bij wijze van spreken niet zo zwaar is ook, dan slaat 1,5 pil nergens op en wordt je paard zo stoned en duf als een garnaal en dat werkt ook zeker niet mee :(:) :(:)

Ten derde cushing paarden zijn van zichzelf al angstig door de hoge dosis cortisol die ze produceren. Een goed hulpmiddel daartegen is het geven van magnesium, daar zie je bij wijze van spreken dezelfde dag al reactie op - rustiger in de ogen. Ten vierde pergolide/prascend heeft als een van de bijwerkingen dat een paard ook o.a. angstig kan zijn - met name ook in de opbouwfase en als het paard moet gaan wennen aan de aanpassingen in het lichaam en aan het medicijn zelf.

>>Op den duur went het paard aan de pergolide maar ook gaat de productie van cortisol omlaag, dus dat zou moeten gaan resulteren in een minder angstig paard
Ik zou dus heel snel magnesium bestellen en wel doorgaan met de halve pil. Geef je het gewicht van je paard nog even door zodat we mee kunnen denken??
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-07-13 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:20

Op aanraden in dit topic staat Image (23 jaar) sinds begin dit jaar op Prascend na getest te zijn op Cushing. En ze reageert er super op.
Ze is megafit, heel stout, prachtig door haar haar heen gekomen, glimt je tegemoet, geen natte boxen meer (heeft minder behoefte aan zout). Ook valt op dat ze geen jeuk meer heeft aan haar staart.

Hier een filmpje van gisteren, toen haar oude verzorgster op visite kwam en haar even wilde zien lopen. Ze is met pensioen en we doen eigenlijk geen werk meer met haar. Maar als je haar zo ziet gaan, kan er wel weer een zadel op. :D

http://www.youtube.com/watch?v=vjTkouSRll8

Ik ben blij dat ik begonnen ben met Prascend. Ze krijgt er 1 per dag.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:47

Wauw Janouk! Wat ziet Image er mooi uit! Pony hier krijgt nog altijd een halve pil, terwijl de DA een hele adviseerde. Ze doet het super, van hoopje ellende is ze weer een fijn ponietje. Ze staat ook een aantal uur op de wei (met graasmasker en aan het eind van de dag).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:55

Janouk, wat ziet ze er prachtig uit, ik zou zeggen lekker aan de slag en aan de gang houden. Dat is alleen maar goed voor ze! Fijn hoor dat ze zo is opgeknapt. Zit er ook wat Gelders bloed in haar? Mooi paard hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:59

Zinzi_jewel schreef:
Mijn dame gaat goed .
Doordat ik haar niet zelf hooi heb gegeven als ontbijt vergat ik haar haar pil te geven.
Ze blijft wel last houden van oedeem plekken op de buik vlak achter singel plaats .
Overweeg dan toch iets erbij om van deze dingen af te komen . Want medicatie ophogen zie ik nog niet zitten .
Voor haar lichaamsgewicht zou ze 1, 5 prascend moeten hebben . Maar waar moet dat later geen als ze zieker wordt .

Hoeveel krijgt ze nu dan Zinzi qua pil? En je zou inderdaad kunnen overwegen om monnikspeper ter ondersteuning erbij te geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:08

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:17

mabel weeg 608 kilo gewogen op een paardenweegschaal maar ze is indermiddels wel veel afgevallen . Maar zit vast nog wel op 550. In overleg met de dierenarts gaan we stoppen met prascend en kijken wat het verschil is. Mabel was niet angstig dat is gekomen na de medicijnen. Ze heeft ook problemen in de achterbenen net of ze af en toe een eigen leven gaan lijden. En dat had ze ook niet. De dierenarts blijft volhouden dat haar waardes heel erg hoog zijn volgens mij valt dat wel mee. Ik kan na een tijdje besluiten opnieuw op te bouwen zoals hier verteld wordt en niet zoals ik op advies van de dierenarts ben begonnen. Volgens haar heeft de provarium breeding en monikskaps peper zijn nut nooit bewezen. Niet dat is daar zo tegen aan kijk hoor. Verder is mabel nooit bevangen geweest. Ik kijk even wat er nu gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:22

janouk schreef:
Image is van alles wat: volbloed, groninger, holsteiner, tuiger, en Cambridge cole, etc
http://www.allbreedpedigree.com/image+of+chalet+parket

Echte KWPN dus mengelmoes

Gaaf hoor om je spetter weer zo snuivend en met staart in de lucht door de bak zien te stuiven! Moest ook echt glimlachen om jou commentaar erbij, vol trots en terecht!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:33

mabellean schreef:
mabel weeg 608 kilo gewogen op een paardenweegschaal maar ze is indermiddels wel veel afgevallen . Maar zit vast nog wel op 550. In overleg met de dierenarts gaan we stoppen met prascend en kijken wat het verschil is. Mabel was niet angstig dat is gekomen na de medicijnen. Ze heeft ook problemen in de achterbenen net of ze af en toe een eigen leven gaan lijden. En dat had ze ook niet. De dierenarts blijft volhouden dat haar waardes heel erg hoog zijn volgens mij valt dat wel mee. Ik kan na een tijdje besluiten opnieuw op te bouwen zoals hier verteld wordt en niet zoals ik op advies van de dierenarts ben begonnen. Volgens haar heeft de provarium breeding en monikskaps peper zijn nut nooit bewezen. Niet dat is daar zo tegen aan kijk hoor. Verder is mabel nooit bevangen geweest. Ik kijk even wat er nu gebeurt.

Die problemen in de achterbenen komen door de CUSHING!!! en echt niet door de pergolide. Dus niet zomaar stoppen met de pergolide want die heeft ze juist nodig om de problemen in de achterbenen weer weg te werken!
Waarschijnlijk is haar cushings toch erger geworden inmiddels en daardoor is ze en angstiger en slapper in de achterhand en qua coördinatie in de achterhand. Stop alsjeblieft nog niet met de pergolide maar ga haar magnesium geven tegen de stress en de angst. Dan heb je waarschijnlijk heel snel een ander paard terug.
En nu zomaar stoppen met pergolide is behoorlijk link, zeker nu ze al coördinatieproblemen heeft ontwikkeld, als je al stopt, moet dat ook weer geleidelijk en in stappen. Ik vind het zelf LINK!
Zeker in deze periode met deze zon waarin er zowiezo gezonde paarden al makkelijk hoefbevangen worden.

En tja er zijn echt duizenden paarden in de wereld die het super goed doen op monnikspeper dus daar kun je in geloven of niet, ik heb het zelf bij ons eigen paard maar ook bij 3 paarden en ponies op onze stal mogen ervaren. Het kan een wereld van verschil zijn ter ondersteuning en verbetering zeker bij beginnende cushingsgevallen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-07-13 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:36

@ mabellean Op basis van haar gewicht van nu 550 kg mag ze 1,1 mg pergolide als richtlijn/vuistregel. Maar dat is dus niet een must dat is wat ze mag hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:52

janouk schreef:
Image is van alles wat: volbloed, groninger, holsteiner, tuiger, en Cambridge cole, etc
http://www.allbreedpedigree.com/image+of+chalet+parket

Echte KWPN dus mengelmoes

Wachtmeester is een echte Gelderse hengst
Ronetta heeft een echte gelderse achtergrond http://www.allbreedpedigree.com/ronetta
De tuigers, dat zijn gelderse paarden in tuigrichting gefokt : Hoogheid is een bekende Gelderse koffievos hengst http://www.allbreedpedigree.com/hoogheid

Denderose is een hele bekende merrie (en merrielijn) http://www.allbreedpedigree.com/denderose

Iregon
http://www.allbreedpedigree.com/iregon is ook echt gelders

Dus ja ik weet wel waar ze die gangen, dat mooie kleurtje en die aftekening vandaan heeft en ook haar sterke stoere gestel zodat ze op deze leeftijd er weer zo bij kan lopen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:33

fargo schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Mijn dame gaat goed .

Zinti krijgt 1 pil per dag .
Monnikspeper denk ik aan . Of toch msm zwavel . Is meteen voor haar soepelheid een goede .
Hoeveel krijgt ze nu dan Zinzi qua pil? En je zou inderdaad kunnen overwegen om monnikspeper ter ondersteuning erbij te geven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:38

Mag ik vragen hoe jullie die pil naar binnen krijgen? Far staat sinds vrijdag op 1/4 tablet, dit deed ik dan verstoppen in een mandarijn (aangezien hij daar dol op is). Maar vandaag moet hij het niet meer, hij heeft door dat er een vieze smaak aan zit. Dus wat kan ik hem dan geven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:55

Volgens mij al veel vaker vertelt maar hier nog is: kneed het in brood of een stukje krentenbol.
Door het vocht trekt de smaak van de pil in je mandarijn wrs.
Succes!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:28

Ik geef het uit de hand met wat brokjes . Gaat goed . Vindt brood te plakkerig .
Zag dat mijn quote hierboven beetje vreemd was .
Maar Zinti krijgt 1 pil s morgens

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:32

Douraque schreef:
Mag ik vragen hoe jullie die pil naar binnen krijgen? Far staat sinds vrijdag op 1/4 tablet, dit deed ik dan verstoppen in een mandarijn (aangezien hij daar dol op is). Maar vandaag moet hij het niet meer, hij heeft door dat er een vieze smaak aan zit. Dus wat kan ik hem dan geven?

Zoals imj al zei door het geven van bijvoorbeeld pil in appel of wortel of mandarijn komt door het vocht vaak de geur/smaak van het pilletje al vrij, dat heb je niet als je het in een krentebol of dubbelgeslagen boterham of een handje brokjes doet. Succes!!