[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:32

Anna_Joy schreef:
AngelsDitch schreef:
Even jullie advies nodig...

Mijn merrie (drachtig) staat nu lekker op het land, maar vanaf oktober gaat ze weer op stal, dus zal ik moeten bijvoeren.

Nou ben ik gewend om een drachtige merrie vanaf een aantal maanden merrie brok te voeren. Maar Rosa is eczeem gevoelig en staat sinds afgelopen winter op de subli zonder en de zwarte haver mix van subli. Ik wil haar dus geen brok voeren liever, ivm met melasse e.d.
Wie heeft er een oplossing wat ik haar wel kan voeren ivm haar drachtigheid?

Pavo sportsfit bevat weinig,, of iig minder melasse dan andere brok.

Zit daar dan ook alles in wat een drachtige merrie nodig heeft?

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:36

Yvank_ schreef:
Anna_Joy schreef:
zijn er ook andere merken dan invanhoe die een halsdeken verkopen?
Mijn haf heeft alleen op zijn hoofd en bij zn manen licht eczeem.
Voor zijn hoofd heeft hij een bucas hoofdkap op, maar zoek dus ook nog wat voor
zijn manen!

Kan je niet beter een hele deken kopen ? dan ben net zo duur uit Nagelbijten / Gniffelen

Jaa ik schrok van die prijs van de invanhoe deken.. Maarja als hij het alleen bij zijn hals nodig heeft,
En dan moet ik hem een hele deken op gaan doen..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:38

Die Ivanhoe heeft die van mij 2 keer gehad... ook de halsdeken. Prachtding... wel wat dikkere stof... dus naar mijn idee minder ademend en minder snel droog.

Daarbij had die van mij de beide dekens in no time helemaal stuk... zo dat ze zelfs niet meer te repereren waren. Voor mij dus geen ivanhoe meer... De andere merken laat ze wel heel... vreemd.

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:44

ik heb nog wat voor je opgezocht..
sport fit bevat in verhouding tot andere brok weinig melasse,
Maar of het voor een drachtige merrie voldoet?
Je zou ook Nature's best kunnen voeren, ( een muesli zonder melasse)
En dan kunnen aanvullen door aparte vitaminen/mineralen: Pavo PodoSupply
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-podosupply.html

Het is voor jaarlingen/veulens, die op de wei staan bijv. en die dus wel
alles nodig hebben maar geen hoefbevangenheid/katrol enz moeten krijgen.
Het word op de site aangeraden bij een drachtige merrie die al te dik is.
Er staat bij samenstelling wel dat er rietmelasse in zit maar als je naar onder
scrolt staat het er niet meer?
Je zou pavo ook een mailtje kunnen sturen, ze antwoorden eigenlijk altijd met een goed advies!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:49

He helemaal super! Dat ga ik meteen doen. Bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 06:01

wij hebben nog nooit merriebrok gevoert en hadden altijd gezonde veulens.
wanneer is de merrie uitgerekend??
hoeveel krijgt ze van die subli zonder en haver mix?

je kunt best wel vergelijken,wat zit er in de merriebrok en wat zit er in het voer wat je nu geeft.
en dan bereken je wat je nu meer moet geven om aan de gehaltes toe te komen die anders in de merriebrok zitten.

waarschijnlijk kun je dus gewoon volstaan met wat je nu voert,misschien een schepje mineralen erdoor voor drachtige merries?
dat is ook wel makkelijk toch?
supplementen genoeg, moet je even zoeken via google

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:27

fanny_loverr schreef:
even een dekenvraagje,
iemand die de vataggio heeft?
zoja, hoe bevalt die?

Ik heb de Vantaggio ook, als reservedeken.
Wel een fijne deken, alleen is ie naar beneden toe vrij kort.
Verder blijft ie lekker liggen en is snel droog na regen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:38

Heb mn pony 2,5 week geleden verhuisd. Reden van verhuizing was dat ik hoopte dat ze hier zonder deken kon.

We stonden vlak naast het bos, heel veel prikbeesten, meerdere paarden met eczeem. Nu staan we in een heel open plek, waait lekker door.
Er zitten hier wel wat vliegen op het hoofd en ze zwaaien wat met hun staart. Maar op de vorige stal waren echt van die prikbeesten, staan alle paarden constant te schoppen en te slaan.
In het bos kon je haast niet stappen want dan werd je lekgeprikt. Hier op de hei kunnen we heerlijk relaxed rijden, haast geen vlieg te zien.

Mijn pony staat dus heerlijk zonder deken. Haar hoofdje begint al behoorlijk mooi te worden. Buik schuurt ze nog iets (maar dat deed ze met deken op de vorige stal ook) maar ook dit lijkt beter te gaan. Staart en manen schuurt ze sowieso niet (zelden).

Wel staat ze hier op behoorlijk meer gras. Manenkam lijkt iets hard te worden.. dus is ook niet goed maar we kijken het nog even aan! Voor nu ben ik voorzichtig blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:12

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:35

Ik kom even dit topic binnengevallen... Mijn fjordenmerrie heeft dus een (hele) lichte vorm van exceem. Maar ze kan écht niet met een deken omgaan. Ze maakt het hoe dan ook stuk. ze krijgt hem af .. Ook al word de deken 2 of 3 keer per dag goedgehangen. Laatst heeft ze dus haar hele deken gemold, allemaal enorme gaten in de rugzijde, haar beenbevesteging is ook kapot... Die kan ik dus wegdoen... Nu heb ik hem 2 weken afgelaten om te kijken of ze wel écht last van exceem had. Maar ze blijkt het dus wél te hebben maar Heeeel licht, en dan alleen in haar staart...
Maar heeft iemand misschien een tip of advies wat ik hier mee moet ?
een deken is dus geen optie dat maakt ze kapot.... (haar regendeken was ook al binnen 2 weken kapot)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:54

Staat ze 24/7 buiten of ook op stal?

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:56

Nu staat ze 24 / 7 buiten.. Er is mogelijkheid tot stal, maar ze staat nu gewoon de hele dag buiten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:04

Inspuiten met sioskin, dat legt een laagje op de huid zodat de mugjes niet meer kunnen steken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:05

Dan zou ik zorgen voor een goede muggenspary. Ikzelf maak altijd zelf van een flesje citronellaolie met water in een plantenspuit. Dit dan meerdere keren (het liefst dus 's morgens vroeg en ook 's avonds voor de knutjes komen) opsprayen. Verder een middel tegen de jeuk. Maar daar zijn zoveel verschillende soorten van en de 1 werkt bij de ene wel en bij de ander niet. Heeft je paard echt kloven of is het alleen dat het haar weg is? Want een goed jeukmiddel is klitwortel, maar dat moet je echt niet op open plekken doen, want er zit alcohol in. Gewoon azijn met water wil ook weleens werken. Uiercreme met tea tree erdoor (moet je ook weer zelf doen) werkt ook goed is is tevens verzorgend. Dan heb je natuurlijk nog alle producten die "speciaal" voor ZE paarden zijn gemaakt, zoals cojosol (ben ikzelf een zeer tevreden gebruiker van) en sweet itch, bijvoorbeeld. Staan hier in dit topic heel veel producten die door verschillende mensen/paarden worden gebruikt en waar goede resultaten mee behaald worden...Is dus even zoeken wat goed bij die van jouw werkt...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:07

heeeyy ! ben hier al heel lang niet geweest , en dat komt omdat het bij mijn paardje met zijn eczeem goed gaat !
heb vandaag zelfs zijn manen moeten knippen omdat ze te lang werden ! kan me niet meer herinderen waneer dat voor het laasts was Tong uitsteken

hoe ist met jullie eczemers ?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:12

Nou, het blijkt dat mijn nieuwe paard ook zomereczeem heeft, zelf denk ik dat het tot uiting is gekomen door castratie en de antibiotica die hij nu al een poos moet gebruiken. Hij heeft wel een deken om, maar het halsstuk past niet en heb ook al andere dekens geprobeerd maar die pasten ook niet.. :S
Ik zie dat er nu 449 pagina's zijn, een beetje teveel om door te lezen, dus ik vroeg mij af of er nou echt dingen zijn die helpen? Hij krijgt wel kruiden, maar hij zal denk ik eerst van de medicijnen afmoeten.
Ik hoorde dat er waarschijnlijk vorige maand een artikel in de hoefslag heeft gestaan over een middel dat wel schijnt te werken en is getest in Utrecht. Weet iemand meer???

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:28

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:37

Kev schreef:
Nou, het blijkt dat mijn nieuwe paard ook zomereczeem heeft, zelf denk ik dat het tot uiting is gekomen door castratie en de antibiotica die hij nu al een poos moet gebruiken. Hij heeft wel een deken om, maar het halsstuk past niet en heb ook al andere dekens geprobeerd maar die pasten ook niet.. :S
Ik zie dat er nu 449 pagina's zijn, een beetje teveel om door te lezen, dus ik vroeg mij af of er nou echt dingen zijn die helpen? Hij krijgt wel kruiden, maar hij zal denk ik eerst van de medicijnen afmoeten.
Ik hoorde dat er waarschijnlijk vorige maand een artikel in de hoefslag heeft gestaan over een middel dat wel schijnt te werken en is getest in Utrecht. Weet iemand meer???

probeer es of pro biotica helpt?
zijn heel veel soorten van.,
opkikker van de paardendrogist is heel goed,
wie weet trekt het dan weg?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:39

Ik heb het artikel (en topic) gevonden! Vind het wel erg prijzig! Wacht eerst tot de wond helemaal over is en ik een poosje klaar ben met de antibiotica en dan maar kijken hoe erg het nog is....

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:39

Zammie schreef:
Heeft je paard echt kloven of is het alleen dat het haar weg is? ...

Ze heeft van die schuurplekken op der staart vooral, het was net weer aangegroeid maar zonder deken begint ze toch weer te schuren en nu heeft ze weer van boven een ministaartje Boos!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:49

Ga even meelezen, want helaas blijkt mijn paard toch ook zomer eczeem te hebben. Heb net als Kev weinig zin om alle 449 pagina's te gaan terug lezen. Zou iemand misschien een lijstje kunnen maken met middelen die echt blijken te helpen tegen zomer eczeem (een deken is voor mij geen optie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:51

waarom is een deken geen optie Lachen ? dat is het enige wat bij mijn paard(en) helpt

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:16

Yvank_ schreef:
waarom is een deken geen optie Lachen ? dat is het enige wat bij mijn paard(en) helpt

Die wordt aan stukken gescheurd. Bovendien is ze drachtig en ben als de dood dat ze opeens overdag op het land gaat bevallen en de deken in de weg zit.

iemand ervaring met cojosol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:19

nee maar mijn ervaring is dat je kan smeren tot je ene ons weegt en dat het toch niet echt helpt Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:21

Essie73 schreef:
Yvank_ schreef:

Die wordt aan stukken gescheurd. Bovendien is ze drachtig en ben als de dood dat ze opeens overdag op het land gaat bevallen en de deken in de weg zit.

iemand ervaring met cojosol?

Ik gebruik de cojosol lotion en de shampoo. Bevalt bij die van mij goed, maar heb hem wel in een pyama buiten. Vorig jaar ben ik ermee begonnen toen Zam al behoorlijk veel kloven in de manen had en dit spul werkt wel genezend, maar niet voldoende tegen de jeuk.