[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:59

Pollen komen er al weer aan dus
Maar even kijken of die van mij alweer last gaat krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:07

Volgens [***] is de natuur in gang geschoten :j

Fijn stof ed lijkt me niet, de voorbije weken hoorde je vaak in het nieuws ivm fijn stof en dan had hij nergens last van. Ook zitten we in de middle of nowhere, praktisch alleen maar velden & bossen en hier en daar wat huizen bij wijze van, dus denk niet dat daar zo grote concentraties fijn stof te vinden zijn. Hij had ook echt last in de buurt van bomen (leek als er berkenbomen stonden, maar die zijn nu nog niet in gang volgens de pollenkalender), de stukken op straat tussen de huizen was er niks aan de hand.

Ik baal wel, pony rolt van het ene gedoe in het andere, heb het eigenlijk wel zo'n beetje gehad :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:22

Erg he van die zorgenkindjes, :(:)
Appie is natuurlijk ook zo,maar ik ben klaar met van alles te proberen.
Ga geen nieuwe medicijnen of pillen en poeders proberen, het is zoals het is :j

Ik wacht af hoe het straks allemaal gaat,momenteel zit hij super in zijn vel.
Hij staat in een heel leuk groepje waar hij zijn agressie en knuffels in kwijt kan
en merk aan hem dat hem dat heel erg goed doet.
Lopen gaat soms wat moeizaam,rollen slaat hij daardoor wel eens over..maar ja hij word 25 !
er is wel eens een kuchje en zijn vel kriebelt hem nog wel eens,maar hij is happy en blij....en ik dus ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:53

Hmmja, ik ben er ook wel stilaan klaar mee moet ik zeggen ... Deels ook omdat alles wat ik probeer op de pensioneigenaar terecht komt en er zijn al zoveel poedertjes en korreltjes die [***] moet krijgen ... Nu zou ik eigenlijk weer met spirulina & magnesium moeten beginnen, maar ik durf het niet eens meer te vragen :o

Soms denk ik ook "ik laat de boel de boel en zet hem gewoon op pensioen", maarja, dat vindt hij ook maar niks want hoe minder je met hem doet, hoe lastiger hij wordt. Langs de andere kant: kan ik van hem verwachten dat we "fijn" de bossen in gaan als hij last heeft, is dat voor hem fijn? Ja, hij schudt & briest, maar is dat zo hinderlijk voor hem? Of is dat iets wat "erbij hoort" en kan hij desondanks toch genieten van een wandeling? Ik vind dat zo moeilijk om te weten...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:01

Je hebt ook zo 'n rekjes wat je aan de box kunt hangen met een rij potjes waar je alvast de supplementen in klaar kunt zetten. Wellicht handiger voor je pensionhouder?

Het is idd wel een ellende, vooral met rijden. Die van mij is dan ook nog niet makkelijk. Ik moet straks bevallen en hij staat nu een dik jaar stil. Als gezelschap bij het oude paard van de overburen, gewoon heel leuk die twee samen. Inmiddels is hij 18. Ik vraag mij af in hoeverre dat ik hem daar weer weg moet halen, weer optrainen (waar ik eigenlijk niet voldoende tijd voor heb), inclusief alle problemen en frustraties. Dus ik zit er ook aan te denken om hem lekker met pensioen te zetten. Maar ben ik bang dat ik het rijden ga missen. Ik heb wel zat pony 's staan, dus denken dat ik er weer eentje voor de kar ga trainen en lekker op zoek ga naar een jong recreatiepaaardje voor over een paar jaar. Maar het voelt zo dubbel, nu nog heel erg het gevoel dat ik em afschrijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:13

Ik moet eens kijken of ik zo niet ergens wat kan doen inderdaad, dat ik het gewoon klaar zet voor een week ofzo en dat de pensionhouder maar gewoon dat potje 's morgens of 's avonds bij z'n voer moet doen (want dat is het ook nog, bepaalde dingen 's morgens en bepaalde dingen 's avonds :roll: ). Aan de box hangen is geen optie want de box staat in de paddock, dus dat zou niet goed aflopen :+ Maar in het voerhok ofzo moet wel lukken :j

En ja, "niks" meer met hem doen voelt ook zo alsof ik hem in de steek laat en hij niet meer belangrijk is voor mij. Langs de andere kant is het ook moeilijk om te weten hoe fijn hij datgene wat ik met hem doe zelf vindt ...

Edit; heb je ook een voorbeeld hoe zoiets heet of uitziet? Want google is niet zo mijn vriend op dit moment :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:02

Kruidenrekje denk ik en kleine potjes kun je vaak wel bij een apotheek halen of via internet bestellen.

appie vind gewoon een stukje wandelen ook prima en hij kan zijn energie goed kwijt bij de andere paarden, dus dat scheelt.
hij heeft zo vaak maanden op rust gestaan vanwege een of andere blessure. Is bij hem niet nodig dat hij elke keer beweging moet hebben.. dat is wel fijn :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:30

Handig :j Ga eens zien of er ook een "witte-producten-versie" bestaat, haha, in de action ofzo ;)
Potjes die makkelijk open gaan en iets waar je ze in kan zetten is in principe voldoende. Moet bij hem 's morgens & 's avonds dus als ik voor een week wil klaarzetten moet het al dubbel...

Hier is pony wel tevreden met stapritjes, maar schudt dan alsnog, dus of dat ook echt fijn is voor hem ben ik nog niet uit. Heb zelf geen ervaring met hooikoorts maar stel me dan de vraag of die mensen desondanks ook niet kunnen genieten van een boswandeling, of dat ze dat echt vermijden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:24

Met wandelen bedoel ik er naast he. Als appie schud ga ik er niet op.
En verder ken ik hem en laat hem dan gewoon met rust als hij erg last heeft,
ik ben niet bekend met hooikoorts om het zelf te hebben gelukkig...wel copd en als het erg warm benauwd is doe ik erg weinig. Word er dan erg moe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:29

Ja, snap ik, maar ik had het over stappen in het algemeen. [***] is makkelijker te rijden dan mee te wandelen als hij last heeft..

Zat nog ivm die supplementen te denken, zou dat ook gaan met vloeibare supplementen? Of gaat dat dan plakken en niet uit het potje komen? (Zit dan nog vitaminekorrel en ander poeder bij)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:24

Gaat denk ik plakken ja, zou ik niet voor kiezen.

Kwam op een buitenlands forum nog tegen dat die "neckworm" mede veroorzaker zou kunnen zijn voor headshaken.
Nou vraag ik me echt af of we die wormen hier ook hebben,maar je zou dan verbetering moeten zien na dosering met ivermectine

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:15

Ivemectine injecties dan? Of gewoon een ontwormingspasta? Ik meen me te herinneren dat er aan injecties nog wel wat risico's kleven.

Deze worm kan blijkbaar ook een veroorzaker zijn van zomereczeemklachten.

Laat Nilay nou beide hebben... ik kan er alleen geen fatsoenlijke bronnen over vinden en de dierenartsen zijn er ook nooit over begonnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:46

Appie heeft ook beide :j
Maar die heeft die worm niet dacht ik, geloof ook dat ze hier niet voorkomen,al staan ze wel vermeld op de verpakking van de wormenkuur dacht ik.

Ik ben lid van een facebookpagina over headshaking en kwam het daar tegen,
Met een pasta zou je dan de babywormpjes kunnen bestrijden en die geven blijkbaar veel problemen.
Dit artikel had ze bij haar post geplakt met info.
http://edition.cnn.com/2013/02/02/healt ... blindness/

Ja weet niet, goed ontwormen is sowieso belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:55

Hier gelukkig geen ZE, en wormen in theorie ook niet.

Als er geen vloeibaar bij kan heeft het ook weinig zin denk ik .. Dan heb je 1 potje met vitaminenkorrel & spirulina & magnesium en moet je alsnog het koper erbij voegen. Hoewel, misschien is dat toch makkelijker .. Ander potje zou dan alleen vitamine E zijn, maar zit me ook af te vragen of een gedeelte van de supplementen niet gewoon in het potje blijft hangen? Heeft iemand zoiets al daadwerkelijk gebruikt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:12

Stalgenootje van me heeft potjes met supplement er in, de stalhouder doet dat dan over het voer.
En er blijft minimaal in het potje achter.
Jij maakt je teveel zorgen hoor, probeer het gewoon eens, en dan kom je er vanzelf achter toch.
En anders doe je een fractie meer in het potje, of je neemt zakjes, is genoeg voor te verzinnen.

Appie krijgt alleen als ik op stal ben, hij staat buiten en die paarden moet je gewoon zelf voeren, is voor de stalhouder geen doen om ze uit te groep te halen,voeren en terug te zetten.
Dus hij krijgt ook wel eens niks, maar ik ben van mening dat een dag of eens twee dagen overslaan niet meteen gigantische tekorten of problemen oproept

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:19

Ja, morgen eens kijken of ik ergens wat handigs vindt van potjes/bak om het in te zetten :j
En dan kijken we wel even. Zat me net te bedenken dat ik de vitaminenkorrel ook in 2 kan verdelen en dat alles zich daar dan op kan zetten, ipv alleen 's avonds dat poeder ofzo ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:25

Dat ziet handig uit :j En met schoefdeksel is ook altijd fijn.
Waar zou je zoiets in België vinden? :+ Zou je zoiets bij een apotheek ofzo kunnen halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:52

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:56

Ik kan niet voor jou beslissen wat je handig vind, ga anders eens kijken in een winkel waar ze potjes verkopen,
vraag eens bij een apotheek of je wat mag bekijken, dan kun je zelf beslissen of iets je geschikt lijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:10

Hmmja, voel er alleen niet veel voor om tig winkels af te rijden op zoek naar hét potje :P
Ik kijk wel even, kan morgen wel even langs de action als ik naar de dokter ben geweest, en als daar niks te vinden is wordt het de aveve want daar moet ik sowieso zijn. Misschien kan ik ook langs de apotheek maar die ligt beetje uit de richting :+

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:14

Die uit de eerste link lijkt me het handigst, ook voor diegene die het moet geven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:37

Ja he? Lijkt mij ook, gewoon deksel open, potje nemen, weer dicht. Mooi overzicht wat er nog in zit etc. Lijkt me wel handig :j

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:13

Vorige week bij de tandarts geweest, paard zn tanden waren gelukkig oke (was wel wat te zien, maar niet om nu iets aan te doen).

Vroeg hem (Jan Kroes, Schalkwijk) naar headshaking en wat zij eraan doen. Hij vertelde (en volgens mij was dat een nieuwe methode?) dat ze nu een aantal paarden cortico's hebben ingespoten in de pijnlijke zenuw.
Ik vertelde hem dat als Lazir last heeft, ik heb absoluut niet mag aanraken op 1 specifieke plek, en die plek wees ik aan. Bleek dus precies de plek te zijn waar hij dan de injectie geeft.
Het was alleen geen fijne behandeling volgens mij, hij zei dat ie het pas zou doen als ik er echt veel last van zou krijgen. Nu heeft Lazir het zo nu en dan, is het te overzien.
Maar ik dacht ik deel het hier maar, wie weet heeft iemand er nog wat aan? Als ik het me goed herinner heeft hij het bij 5 paarden met erge headshaking gedaan en hadden 3 paarden profijt ervan.