[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:44

Pandora2 schreef:
Mijn oude merrie is naar de eeuwige weilanden. Mijn hart ligt nu weer in stukken |(
28 jaar, waarvan 24 jaar bij mij...

Maanblindheid en hoornvliesschade door cortison wat de laatste dagen opeens niet meer onder controle te krijgen was.
Andere optie was oog laten verwijderen. Dat traject wilde ik haar besparen op die leeftijd.
Enkel met diclofenac druppels was ze nog een paar uur redelijk pijnvrij, dus daar hebben we gisteren en vandaag nog gretig gebruik van gemaakt. Ze heeft tot letterlijk een minuut voor de verdoving lekker gras staan vreten. Toch een kleine troost.

Wat verdrietig! Heel veel sterkte! Y;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:41

Dankjewel iedereen.
Een grote leegte laat ze inderdaad achter.
Wat had ik er graag nog 10 jaar langer heel veel tijd, energie en liefde ingestopt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:27

Heel veel sterkte

Lienboon

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:33

Aaahw... sterkte, vreselijk :(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:43

Thanks dames.
De achterblijver is gelukkig in zijn normale doen de nacht doorgekomen. Vreten en niet opkijken. :')
Dat is in elk geval al een pak van mijn hart.

En ik krijg nog een mooie hoefafdruk van haar van het crematorium. Dat is ook wel speciaal. Had ik bij de 2 andere niet.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:02

Wat een verdriet, veel sterkte!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:37

Sterkte!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:46

Dankjulliewel.
Het is wel heel erg stil nu. Zij was degene die altijd hinnikte als ze mij zag. Of het nu 3 keer of 30 keer per dag was...
En ik heb maar weinig werk meer. Realiseerde mij gisteren nog dat het meer dan 40 jaar geleden is dat ik maar 1 paard heb.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:26

Heel veel sterkte!

Mijn merrie heeft wederom een verdachte waarde, maar niet hoog genoeg om met medicatie te starten volgens de dierenarts.
Wel mag ze wat afvallen, wat inderdaad ook zo is. Gezien ze afgelopen winter flink was afgevallen deze zomer haar gewicht niet goed in de gaten gehouden dus dat gaan we nu weer meer doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:36

Bedankt Josien.
Mijn ' tijdperk ' in dit topic is ook afgelopen bedacht ik mij net. Wat gaat de tijd snel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:07

Ik heb 4 weken geleden mijn ouwe jongen Tommy moeten laten gaan. Bijna 30 zou hij worden, maar helaas.
Hij stond ineens met hele hoge koorts en niks klopte meer. Het is nog steeds wat inwerkelijk.

Ik heb nog 22 tabletjes Pergoquin
Ook heb ik nog 1 onaangebroken tube qaudrisol voor oraal gebruik.
Als ook 2 graasmaskers voor een shet met een wat groter hoofd, pony maat.
Laat maar weten via pb als er interesse is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:09

Pandora2 schreef:
Bedankt Josien.
Mijn ' tijdperk ' in dit topic is ook afgelopen bedacht ik mij net. Wat gaat de tijd snel.

Heel veel sterkte.
Herkenbaar, mijn tijdperk in dit toppic maar ook in de paarden is voorbij.
Tijd gaat inderdaad zo snel of we staan er soms te weinig bij stil en komt dat besef nu pas.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:09

Jij ook veel sterkte Jesito. Hoe oud ze ook worden, het is altijd te vroeg om afscheid te nemen.
Hier nog ééntje nu. Als die er niet meer is, is het voor mij ook gedaan met paarden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:49

Mijn paard heeft voor de 4e x in 3 jaar tijd einschuss ;( Het gaat bij hem heel heftig met een dik been tot in de lies, hoge koorts, heel veel pijn.

Ik heb hem nu 6 weken op pergoquin en extra zink voor weerstand van de huid maar het mocht niet baten. Ik had van te voren gezegd dat ik hem niet weer door een einschuss aanval zou trekken maar de dierenarts vond het echt de moeite waard om te behandelen. Ik moet ook zeggen dat hij nog helder kijkt en nog contact met de maakt (vorige aanval deed hij dat nauwelijks) maar wat zijn de vooruitzichten ;( de acute fase is 1 ding maar hem daarna weer opbouwen en gezond houden is echt heel pittig. Het einschuss been is slap en hij heeft er minder coördinatie mee dus hij zakt er snel doorheen. Als hij niet werkt wordt dat been steeds slechter maar het geeft hem natuurlijk wel ongemak om telkens op te bouwen na zo'n einschussaanval. Zit echt met m'n handen in het haar. Waar doe je goed aan. Wil m'n beste maatje niet missen maar ik wil hem ook geen pijn laten leiden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:25

Sterkte Jesito!

En @dee_es ook een lastige situatie, zeker als het steeds terug komt. Mijn schimmel heeft van een wond ook keer flinke einschuss gehad maar gaat nu ondanks zijn PPID eigenlijk goed met wondjes. Zelden meer een infectie. Blijft wel gevoelig voor bloedworm.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:46

Even een vraagje, mijn ruin krijgt al 2 jaar Prascend en doet het hier prima op. Hij eet het samen met zijn biks op zonder problemen en zit veel beter in zijn vel.

Nu belde ik de DA om nieuwe medicatie te bestellen en gaven ze aan dat ze overgestapt zijn van Prascend naar Pergoquin omdat dit goedkoper was. Het zou verder precies hetzelfde zijn, maar alleen goedkoper.

Zijn er mensen die ervaring hebben met beide medicatie?
Voor nu heb ik nog een doosje Prascend weten te bestellen, omdat ik me er eerst in wil verdiepen.
Na lang zoeken is alles nu stabiel en dat wil ik natuurlijk graag zo houden.
Misschien zie ik wel veel te veel beren op de weg hoor. Maar ben benieuwd naar jullie ervaring hierin.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:22

Ik ben van pergosafe naar pergoquin gegaan. Nadeel van de pergoquin is dat het wat meer smaak afgeeft. Maar dat doet prascend ook. Verder doet hij het er nu heel goed op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:40

_Dora_ schreef:
Even een vraagje, mijn ruin krijgt al 2 jaar Prascend en doet het hier prima op. Hij eet het samen met zijn biks op zonder problemen en zit veel beter in zijn vel.

Nu belde ik de DA om nieuwe medicatie te bestellen en gaven ze aan dat ze overgestapt zijn van Prascend naar Pergoquin omdat dit goedkoper was. Het zou verder precies hetzelfde zijn, maar alleen goedkoper.

Voor nu heb ik nog een doosje Prascend weten te bestellen, omdat ik me er eerst in wil verdiepen.
Misschien zie ik wel veel te veel beren op de weg hoor. Maar ben benieuwd naar jullie ervaring hierin.

Ik ben ca 1 jaar geleden overgestapt. Geen verschil op de prijs na, dus ik zeg zeker doen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:00

tine10 schreef:
_Dora_ schreef:

Ik ben ca 1 jaar geleden overgestapt. Geen verschil op de prijs na, dus ik zeg zeker doen

Ik heb dezelfde ervaring. Gewoon doen, het scheelt echt best wel qua prijs

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:17

Top! Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik na dit doosje gewoon over.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:00

Hoeveel is het prijs verschil?
Ik.koop prascend per grote doos, dat scheelt ook al, maar blijft erg duur.....

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:03

Ja, dat konden ze me gisteren niet precies vertellen toen ik er naar vroeg.
Maar zal het morgen nog eens vragen, als ik de pillen op ga halen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:14

Ik heb laatst € 274 betaald voor een doos van 200 pillen pergoquin. Maar ik weet niet wat Prascend kost :o

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:00

Voor de Pracend betaal ik nu voor 60 pillen 142 euro
En voor de Pergoquin betaal ik voor 60 pillen 115 euro. Dus dat scheelt nog wel wat.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:03

Hier inmiddels op de pergosafe. ook geen verschil.