[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:00

yarkayunda schreef:
Germ je kunt een paard toch niet van t gras halen? Paarden horen te grazen.

In theorie wel. In de praktijk krijgt mijn paard meer jeuk van gras. Dus zij gaat niet meer op de wei. Hooi vindt ze ook lekker, en ter aanvulling krijgt ze vitamine brok.
Het is niet anders, de jeuk is vreselijk. En ik ben van mening dat ik haar dan tegen zichzelf moet beschermen en van het gras af moet houden. Anders schuurt ze zichzelf tot bloedens toe open.

Eapy

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:18

Ik heb hetzelfde als eileen. Mijn pony gaat niet alleen schuren maar is ook allergisch voor de pollen, waardoor ze gaat hoesten en het gevaarlijk benauwd krijgt. Ik heb de keuze gemaakt, na veel andere dingen geprobeerd te hebben, om haar van gras af te halen. Liever een gezond, gelukkig diertje dan een die op de wei mag maar daar ongezond en ongelukkig is. Ze komt veel buiten, mag kiezen voor stalletje of paddock, heeft veel vriendjes om zich heen en de hele dag door eten. Het is nog nooit zo goed gegaan met haar.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:29

Wou graag wat vragen!
Wie heeft hier een allergie test laten doen?
En waar?
Heb zelf een allergie test laten doen en wilde hem nog een keer laten doen om te kijken wat er nu uit zal komen of hij er nog steeds zo op reageerd.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Paard schuurt nog steeds aan zn staart helaas :(
Manen ook even maar nu niet meer

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:06

Ik heb bij artuvetrin laten testen. Maar alleen de huidtesten. Laatst was er iemand die ook bloed heeft gedaan..

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:39

Die van mij is gestuurd naar IDEXX vet med lab.
Via Majbritt van Nispen.

Mijn pony schuurt haar staart ook nog, ligt aan wisseling van weide.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:54

wendy1987 schreef:
Ik heb bij artuvetrin laten testen. Maar alleen de huidtesten. Laatst was er iemand die ook bloed heeft gedaan..

Dat was ik. Bloedtest bij artuvetrin

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:32

Mijn merrie krijgt Marstall Force op dit moment, gemengd met een handje Agrobs Musli.
Helaas is zij altijd snel uitgekeken op een Muesli, dan vind ze er niks meer aan en eet ze het niet meer en moet ik wisselen of er een tijdje mee stoppen.
Nu zat ik te denken om ipv een muesli de Marstall Force te mengen met wat wortel en mandarijn, hier is ze wel gek op.

Aangezien ik altijd zonder graan en weinig suiker voer vroeg ik me af of dit niet te veel suiker is als ik er een handje wortelstukjes, of een mandarijn (per dag) aan toevoeg?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:10

Kayleigh327 schreef:
Mijn merrie krijgt Marstall Force op dit moment, gemengd met een handje Agrobs Musli.
Helaas is zij altijd snel uitgekeken op een Muesli, dan vind ze er niks meer aan en eet ze het niet meer en moet ik wisselen of er een tijdje mee stoppen.
Nu zat ik te denken om ipv een muesli de Marstall Force te mengen met wat wortel en mandarijn, hier is ze wel gek op.

Aangezien ik altijd zonder graan en weinig suiker voer vroeg ik me af of dit niet te veel suiker is als ik er een handje wortelstukjes, of een mandarijn (per dag) aan toevoeg?

Peen bestaat Voor tachtig procent uit water...dus de hoeveelheid suiker valt erg mee.
Daar staat tegenover dat peen veel betacarotheen bevat...dit wordt onder invloed van darmprikkels door voldoende grof ruwvoer omgezet in vitamineD..en dat is weer erg goed voor de huid...kun je dus prima doen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:20

hier lijkt de eczeem momenteel rustig.
we geven nu af en toe een wortel.
hij krijgt nu pulp omdat het winter is.
en hij het nodig heeft.
veder krijgt hij hooi ( gemiddeld kleine baal per dag)
en hij word 5x in de week flink gewerkt als het weer en de bak het toelaten.
veder krijgt hij standaart viatime en een probiotica voor zijn darmen,
dit alles bij elkaar lijkt hier redelijk de oplossing.

van het voorjaar krijgt hij weer een dreinage kuur en puur cullio en een eczeem deken op in de hoop dat het dan ook goed blijft gaan.
hij komt zeer weinig op het gras i.v.m bevangenheid en zandkoliek gevoeligheid.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:03

Ik meld mij ook even in dit topic. Ik had het liever niet willen doen maar mijn nu bijna 3 jarige is heel huid gevoelig en heeft vorig jaar al flink geschuurd, vooral zijn hoofd.

Hem flink beperken in de weidegang hielp al enorm. Nu wil ik hem ook een drainage kuur geven maar wat is de juiste tijd daarvoor? En wat zijn op dit moment fijne supplementen/smeersels?

Ik heb wel ervaring met eczeempaarden, mijn vorige fjord was ook eczemer jammer genoeg. Maar dat is 5 jaar geleden en er zal nu wel veel meer op de markt zijn.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:59

Kan het zijn dat mijn fjord nu nog last heeft van zomereczeem of is het dan iets anders? Ze schuurt niet meer zo erg als in de zomer maar wel nog best veel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:03

Dan kan er iets anders aan de hand zijn ja :j
Kan luis of mijt zijn,voedingsallergie.
Organen die niet goed werken,wormen.
Dan zou je verder moeten laten kijken door een dierenarts denk ik

Apple
https://degroeneos.nl/product/drainage- ... tum-paard/

En overige is uitproberen,bij de een werkt dit en bij de ander juist weer wat anders.
Ik gebuik zelf als smeersel het liefst sweet itch van sectolin

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:03

Mijne schuurt ook soms nog hoor.. Ik heb soms ook het idee dat het gewoonte is. Ze heeft namelijk verder geen jeuk, ze reageert niet op borstelen, heeft geen plekjes en doet het bij aandacht vragen als ik op stal ben vnl. Maargoed, in de zomer heeft ze wel echt jeuk. Blij dat het in de winter altijd even weg is met de kriebels, ook al is het maar kort.
Deken af voor het rijden en geen paard wat zich dubbel vouwt om buik te kunnen krabben.. doet ze in de zomer wel. Deken af is direct jeuken.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:14

Mijn fjord krijgt detox comp van Phytonics om te ontgiften.
Ik smeer nu niks, want 's winters heeft ze nergens last van gelukkig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:51

Appie gelukkig ook niet hoor,dat komt nog lange niet.
Denk eind mei pas,hij is meestal wat later met schuren.
Wil er nog niet aan denken eigenlijk!! :')

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:28

Hoi allemaal,

Ik kom even binnen vallen als het mag. Ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen over het volgende;

Mijn pony jeukte af en toe met zijn manenkam. Hij staat onder een hals deken dus dacht misschien is dat de oorzaak. Aan zijn staart jeukt hij namelijk niet.

Gister ging ik hem weer scheren en besloot ik om de helft van zijn manen er ook af te halen omdat een deel eraf was geschuurt door de deken. Dus zo doende de tondeuse erover. Ik schrok behoorlijk van wat er onder vandaan kwam: rode, harde gezwollen huid met een soort plooien erin. Krijg verder geen reactie van hem als ik eraan zit.

Wat kan dit zijn? Gewoon irritatie van de wrijving van het halsdeken/warmte bron etc. of zomerexceem of te maken met teveel eiwitten?

Ik zit in dubio om ook het laatste deel van de manen eraf te halen zodat het en gelijkmatig terug kan groeien en ik het goed kan vergelijken/in de gaten houden en behandelen. Of zal dit teveel voor wrijving zorgen i.v.m de halsdeken en waar kan ik zijn huid het beste mee behandelen?

Hij is verder niet te dik. Krijgt op stal 2 ruime porties kuil van natuurland en staat overdag buiten waar ze ook beschikking hebben over hetzelfde kuil.
Verder krijgt hij 2x p.d een halve schep basisbrok, hand luzerne van fibra en wat olie.

Afgelopen weken hadden ze overdag de beschikking over kuil met behoorlijk veel suikers. Dit is inmiddels omgeruild voor kuil met een stuk minder suikers. Zou dit ook mee kunnen spelen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! Ik heb hier nog nooit ervaring mee gehad dus vandaar mijn vele vragen. Als het nodig is komt de da er natuurlijk bij!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:18

@snorremans De jeuk zal nu niet meer van de zomereczeem komen! Ik denk bij die van jou dat het eerder iets van de voeding is. Je kan proberen er achter te komen door een paar weken bijv de basisbrok weg te laten.
Die van mij reageert ook op gras of granen. Ben nu aan het testen met verschillende weides en granen weglaten welke van de twee de (ergste) boosdoener is.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:44

Voeding, ik denk meteen aan de suikers in de kuil. Of misschien de deken zelf, laat je het wel eens luchten tussendoor?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:06

Heb je een foto van je paard ben wel benieuwd naar het geheel.

Hier gaat het goed, ik heb mij eind van de zomer hier gemeld omdat mijn connemara die ik net had ging schuren.
Ik voer stevig omdat het helaas geen connemara is die niks nodig heeft.
Er werd hier toen gezegd dat hij waarschijnlijk schuurt door het eten wat hij krijgt.
Ik ben toen gestopt en terug gegaan naar een mineralen korrel maar dat maakte weinig verschil.
Ondertussen staat hij gewoon vol in het voer en schuurt hij niks meer.
Hij had veel wondjes onder de buik en zo nu en dan jeuk aan de staart en manen.
Maar alle wondjes onder de buik zijn heel en blijven heel ondanks dat ik niks smeer.
en heb hem ook niet meer zien schuren.
Ik ben toch bang voor eczeem.
Wat zouden jullie doen, uit voorzorg in maart de SIH op.
Of afwachten of hij weer gaat schuren (en dus idd eczeem heeft) en dan als nog de SIH op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:14

Dikke gezwollen hals kan ook door seleniumtekort komen, heb je dat genoeg in je voeding zitten?
En dacht at een harde manenkam ook een voorbode kon zijn voor hoefbevangenheid.
Zou anders de veearts even laten kijken,

Koetjeboe, als je straks rustig aan opbouwt met gras en goed op de voeding let zou ik even afwachten.
Kan best zijn dat andere oorzaken waren voor het schuren?

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:46

Het viel gelukkig allemaal mee; vandaag de andere helft van zijn manen er ook afgehaald en daar was niks te zien/voelen. Denk dat het een combi is van schuren/warmte bron van het deken en misschien toch wel wat last van de vele suikers die in het kuil zaten.

Even kijken of het nu langzaam weg trekt anders ga ik eens naar het voer kijken; waar moet ik dan opletten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:51

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:38

Deze kont was van de zomer helemaal kaal. Bovenin de staartwortel zat echt geen haar meer op. Naast de staartaanzet zat een kale plakkaat van zeker 40 cm.je ziet het nog een beetje aan de rechtse kant. En dit is het resultaat nu! Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:46

Ellepel. Hij loopt nu nog hele dagen op de wei. Staat ook nog ruim gras in.
Zou ik straks toch het gras moeten opbouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:50

Ohwnhaha, ja dat wist ik niet.
Ga er vanuit dat winterperiode de meesten op ruwvoer staan :)

Maar op die site wat ik je aangaf staat echt veel info over voer,denk dat je daar wel veel antwoorden zult vinden :j