[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:25

Inderdaad DA (het bloed afnemen) en voorrijkosten moet je gewoon betalen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:28

Meert schreef:
Ik heb pas de ACTH-waarde laten testen van mijn paard, en gebruik gemaakt van de gratis ACTH-test. Normaal gesproken betaal ik voorrijkosten, de test en bloedafname-kosten. Nu de test gratis is, moet ik er ook ineens bijna €20 aan verzendkosten bij betalen. Ik vroeg me af of anderen dit ook hebben met de gratis test.

Ik heb mijn pony ook 'gratis' laten testen. De test is gratis. Het consult van de dierenarts enzo allemaal niet. Echt alleen het bloedonderzoek is gratis. Gelukkig heb ik daar wel rekening mee gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:50

Maar dat schrijft Meert niet, ze schrijft dat ze ineens verzendkosten moet betalen, die ze niet hoeft te betalen als de test zelf niet gratis is...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:07

tylando schreef:
Pandora2 schreef:
Meert ik heb de indruk dat iemand er probeert munt uit te slaan... :+ :$
Verder geen idee, hier in belgie gaat het iets anders en wij hebben natuurlijk weer geen gratis testen :7

Dat is raar want heb mijn pony gratis laten testen in belgie volgens mijn DA. Omdat t dan weer een 1e aanmelding was en dat ik em dan gratis kreeg...

Bij mij zijn het al herhalingen van herhalingen, die testen... ;) Misschien komt het daardoor. DA hier had niks van info of voucher gevonden omtrent '' gratis '' . :7
1 van de merries is hier deze zomer wel 2x '' gratis '' getest...maar dat was sponsoring van een jonge DA voor een thesis of zoiets 8-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:33

Op mijn rekening staat de visite, bloedafname tegen normaal tarief. Bij de ACTH bepaling staat op kosten BI 2015 en vervolgens € 0,00 :)

Verder geen verzendkosten etc.

Overigens gaf mijn DA aan dat is de controletest het beste voor 31 oktober kon doen want dan was het nog gratis.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:12

ohjajoh6 schreef:
Maar dat schrijft Meert niet, ze schrijft dat ze ineens verzendkosten moet betalen, die ze niet hoeft te betalen als de test zelf niet gratis is...

Inderdaad. Normaal staat er op de rekening voorrijkosten, bloedafnamekosten en ACTH-test. En nu voorrijkosten, bloedafnamekosten, ACTH-test (gratis) én verzendkosten.
Nu gaat het bloed voor de gratis test naar GD Deventer, en normaal ergens anders naar toe. Maar dit is van te voren niet gemeld, en voor de 2 testen die er nu zijn gedaan is dat toch weer €40.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:40

Ik heb geen extra verzendkosten hoeven te betalen. Zowel vorig jaar en dit jaar laten testen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:38

AaronYve schreef:
Ik heb geen extra verzendkosten hoeven te betalen. Zowel vorig jaar en dit jaar laten testen.

En tussendoor ook weleens laten testen, dus niet de gratis test?
De reden die wordt aangegeven waarom er nu wel verzendkosten zijn en normaal niet is dat de verzendkosten normaal in de prijs zijn inbegrepen (ander lab) en bij de GD Deventer is dit blijkbaar niet zo.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:53

Nee alleen de gratis test gedaan en daar geen verzendkosten bij hoeven te betalen, wel bloedafname en reiskosten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:25

Ik heb het hele topic niet doorgespit maar wilde even delen dat bij mijn merrie van 23 in het voorjaar (april) cushing is geconstateerd. De waarde was 20.

Ze kwam niet door haar vacht heen en had van die lange haren als van een jak onder aan haar buik.

Ik heb haar op aangepast voer gezet (geen brok, maar voer van masterfood) en ben meteen begonnen met het toedienen van gemalen Mariadistel. Ze vindt het niet echt lekker, ik moet het dus een beetje maskeren, maar.. ze doet het er heel erg goed op!

Haar vacht is aan het herstellen en ze is blij en gelukkig.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:38

Krijgt ze dan geen medicijnen?
En wat is de gedachte achter Mariadistel en waar haal je dat vandaan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:48

In Mariadistel zit dezelfde werkzame stof als in de pracend. Enige nadeel het is een natuurproduct dus de waardes ervan zijn twijfelachtig dus kan zijn dat je de ene keer meer moet geven en de andere keer minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:48

Mariadistelzaad, kun je geven om de lever te ondersteunen dacht ik...

Was die 20 acth waarde dan pmol of pgml Bucephalus? En heb je nu dan weer opnieuw getest? Zijn toch gratis op het moment...

Nu ben ik toch gelijk benieuwd naar de naam van diezelfde werkzame stof Marcella?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:56

De zaden van mariadistel zijn beter voor t paard dan de kruiden heb ik gehoord.. voer het zelf ook maar minimaal 10 gram per voerbeurt. Dus ben heel benieuwd naar de resultaten hier en de hoeveelheden.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:13

Nou ben ik ook wel heel nieuwsgierig geworden naar de mariadistel. Ik ga googlen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:17

Mariadistel kan de lever stimuleren,en is effectief bij insulineresistentie....bij mensen....die hebben echter een galblaas om vetten af te voeren...paarden hebben dat niet...voorzichtigheid is dus geboden...een paard zou een leververvetting op kunnen lopen...liever niet langdurig gebruiken dus..enig onderzoek van het gebruik op paarden is mij niet bekend

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:20

Ik las net in elk geval een stukje over mariadistel en cushing in het algemeen en het schijnt goed te werken..Ben wel benieuwd naar de hoeveelheid die je dan moet voeren..Toevallig stond er een hele poos geleden op de marstall Facebookpagina een stukje over een paard met cushing die ze op de marstall optimal hebben gezet en daar erg van was opgeknapt..Het bevat ook mariadistel en andere leverkruiden..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:23

Ik ken Mariadistel ook plant die je geeft om de lever te reinigen, Bij PPID wordt volgens mij eerder monnikspeper gegeven :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:25

papagroom schreef:
Mariadistel kan de lever stimuleren,en is effectief bij insulineresistentie....bij mensen....die hebben echter een galblaas om vetten af te voeren...paarden hebben dat niet...voorzichtigheid is dus geboden...een paard zou een leververvetting op kunnen lopen...liever niet langdurig gebruiken dus..enig onderzoek van het gebruik op paarden is mij niet bekend

Zou je kunnen leggen waarom de kans op leververvetting bestaat bij gebruik bij paarden?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:27

Maria distel zorgt ervoor dat lhd,en andere vetten door de lever worden opgenomen,en daar bij gebrek ASN een galblaas dus blijven

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:31

papagroom schreef:
Maria distel zorgt ervoor dat lhd,en andere vetten door de lever worden opgenomen,en daar bij gebrek ASN een galblaas dus blijven

ASN?

Maar paarden maken wel gewoon gal aan, hebben alleen geen opslag in de vorm van een galblaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:51

Ik dacht toch eigenlijk altijd dat insulineresistentie, nu juist weer alleen voorbehouden was voor paarden om te krijgen/hebben? En ik kan mij hier een topic herinneren, waarbij mariadistelzaad ik dacht in samenspraak met DA werd gegeven, om de lever van paard te reinigen, na vergiftiging, ik zal eens zoeken of ik het nog kan vinden...

Edit; gevonden! In onderstaand topic kunnen jullie hier meer over lezen...

[MD] Enorm hoge leverwaarde

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:56

Maar wat heeft de lever met Cushing te maken? Cushing heeft wel invloed op de bijnieren, maar niet de lever zover ik weet.
Monnikspeper is inderdaad wel bekend om aan Cushingers te geven, heb ikzelf ook een jaar gedaan. Maar na een jaar had het geen effect meer en werd hij toch slechter. Toen pas met Pergolide begonnen.
Het lijkt mij niet dat Pergolide in de Mariadistel zit.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:02

Ik las dat mariadistel de acth waarde kan verlagen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:03

Heb je daar een link van pleiada?