[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:15

Hartje schreef:
Hebben jullie wel eens biergist pillen geprobeerd bij een exzemer ?

Ik heb mijn eczemer een poos biergist gegeven. Dit was in poedervorm. Maar ik kan niet zeggen dat ze daardoor geen jeuk had.

Sharonbo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:14

Onze haflinger had altijd heel erg last van zomereczeem, zelf de speciale dekens werkte niet want de 'jeukte' er zo door heen. Nu hebben we haar gewassen met neocidol (via de DA) om het te proberen; resultaat ze heeft nog maar heel weinig last van het zomereczeem! Wanneer ze weer begint te schuren/jeuken wassen we die plek (buik, staart, manen etc.) ermee en gaat het weer een hele tijd goed.

Daarnaast voeren we haar Subli Zonder met een scheut zonnebloemolie en krijgt ze gewoon onbeperkt hooi. De wondjes die ze had van het schuren/jeuken smeerde we in met Vetramil honingzalf en was het snel over.

Misschien werkt het alleen bij onze haf maar misschien ook bij andere.

kasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:37

Heeft 1 van jullie ervaring met Biotine bij een paard met zomereczeem? Mijn merrie heeft al 12 jaar ZE, tenminste dat dacht ik. Ze heeft al die jaren haar hele buik, benen, staart en manen kapot geschuurt. Ook met eczeemdeken om. Ze heeft ook jaren brokkelhoeven, en nu ben ik eindelijk!!! Met Biotine begonnen voor haar hoeven. (6 weken geleden). Nu sinds 2 weken schuurt ze helemaal niet meer en kan ze zonder deken naar buiten. Ik spuit haar nog wel in met vliegenspray.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:43

Sharonbo schreef:
Onze haflinger had altijd heel erg last van zomereczeem, zelf de speciale dekens werkte niet want de 'jeukte' er zo door heen. Nu hebben we haar gewassen met neocidol (via de DA) om het te proberen; resultaat ze heeft nog maar heel weinig last van het zomereczeem! Wanneer ze weer begint te schuren/jeuken wassen we die plek (buik, staart, manen etc.) ermee en gaat het weer een hele tijd goed.

Daarnaast voeren we haar Subli Zonder met een scheut zonnebloemolie en krijgt ze gewoon onbeperkt hooi. De wondjes die ze had van het schuren/jeuken smeerde we in met Vetramil honingzalf en was het snel over.

dit is een bestrijdingsmiddel! werkzame stof is diazinon: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diazinon
durf jij dat op je paard te smeren???

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:19

Neocidol is een middel wat voor geschreven word bij onder andere luizen. X aantal blz terug vroeg ik al naar ervaringen omdat stalgenoot die luizen had bij haar ze paard merkte dat hierdoor de muggen en andere steek vliegen op afstand bleven. Toen zij haar paard kocht behandelde de boer haar er ook altijd mee. Tis middel wat vaak bij schapeb gebruik wordt. Echter ondanks dat kreeg haar oaard een super jeuk aanval met als gevolg dap die spuit moest zetten om het weer draaglijk te krijgen. Ik zelf zou het niet standaard gebruiken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:18

De werkzame stof diazinon is een bijzonder schadelijke stof die het zenuwgestel kan beschadigen.
Bijkomend probleem is dat dit een van de middelen is die verantwoordelijk is voor de bijen problemen die we kennen.
Wat mij,,,,en vele anderen,,,,,betreft zou het met onmiddelijke ingang verboden moeten worden.
Het spul is milieutechnisch een drama.
Beter niet op je paard gebruiken dus.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:29

Nieuw budget vliegenmasker gespot.......

Afbeelding

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:11

papagroom schreef:
Nieuw budget vliegenmasker gespot.......

[ Afbeelding ]
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nou die hebben we genoeg hihih

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:12

kasi schreef:
Heeft 1 van jullie ervaring met Biotine bij een paard met zomereczeem? Mijn merrie heeft al 12 jaar ZE, tenminste dat dacht ik. Ze heeft al die jaren haar hele buik, benen, staart en manen kapot geschuurt. Ook met eczeemdeken om. Ze heeft ook jaren brokkelhoeven, en nu ben ik eindelijk!!! Met Biotine begonnen voor haar hoeven. (6 weken geleden). Nu sinds 2 weken schuurt ze helemaal niet meer en kan ze zonder deken naar buiten. Ik spuit haar nog wel in met vliegenspray.

oke ik ben nieuwschierig ??????????????/

kasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:55

zuma1 schreef:
kasi schreef:

oke ik ben nieuwschierig ??????????????/

Ik heb er nooit overnagedacht eigenlijk, maar Biotine is natuurlijk goed voor huid en hoeven. Mijn merrie doet het er echt goed op. Haar buik was in het voorjaar tot bloedens toe opengeschuurt. Nu is hij helemaal dicht, nog een paar korstjes, maar die kan ik er langzaam afpoetsen. Ik heb echt van alles geprobeerd bij haar, inclusief een allergiespuit. Niks hielp. Ik wilde de Biotine dus voor de hoeven geven, maar tot nu toe ben ik blij dat mijn meisje eindelijk weer gewoon paard kan zijn....Het is het proberen in ieder geval waard!

kasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:57

Het is trouwens de Biotine Extra van de Paardendrogist!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:21

Hier ook biotine voerder. In eerste instantie alleen voor de hoeven, maar ik merk het verschil in huid en blijf het ook voeren. Maar dan van NAF.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:54

Mijn paard is twee weken geleden verhuist naar een andere stal met magere weilanden en vol op de wind. Vandaag besloten om de eczeemdeken af te doen. En even aankijken hoe het gaat. Ik hoop zoooooo dat hij nooit weer een deken op hoeft. Hij krijgt wel een vliegen deken op tegen de dazen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:57

Als je paard eczeem heeft waarom dan die deken af? Dat is toch vragen om problemen? Kan je wel uit de droom helpen ik heb mijn vorige pony op dezelfde manier verhuisd en helaas nog steeds eczeem als je deken afdoet...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:09

Dat zou je zeggen, maar eczeem wordt ook veroorzaakt door voeding.
Als je paard in een gebied staat met de ideale omstandigheden voor de knut is het misschien wel veel beter. Maar in de volle wind en de stal eigenaar zegt dat het er nooit windstil is (waar de knut van houd) is het het proberen waard om daarmee te gaan experimenteren.
Er wordt niet voor niets gezegd dat eczeempaarden aan de kust het veel beter doen.
Maar we zullen zien of ik een goede keuze maak. En ik zeg altijd "als je het niet probeert kom je er niet achter " :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:22

Eczeem wordt niet veroorzaakt door voeding, jeuk kan worden veroorzaakt door voeding dat is echt wat anders..

Een paard met echt aantoonbaar eczeem zal niet genezen door voeding en wind. die houdt altijd last.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:46

Maar het is toch wel zo dat exceem paarden minder jeuk krijgen in een schralere condtie dan in een welvaards conditie? Ik merk dat iig wel bij mijn pony, die staat nu in een vrij groot stuk land en is in een ''goede'' conditie :o hij heeft nu meer last van zijn exceem op de plekken waar zijn deken niet zit dan wanneer hij schraler is. Even uitleg waarom hij dan wel op die grote weide staat, omdat hij nu met veel andere paarden kan staan en ik hem nog nooit zo mooi heb zien glimmen en rustig heb gezien :D hij is duidelijk happy :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:50

Maar dat geld voor alle paarden een dik paard die op veel suikers en eiwitten staat is nooit goed.

Maar het probleem in Nederland is dat een groot deel van de eczeem paarden in Nederland niet echt eczeem heeft maar jeuk door voeding verkeerde huisvesting etc wat het steken door eczeemmugjes dan nog versterken. Maar het stempeltje eczeem krijgen...

Als je paard geneest van andere voeding en andere huisvesting. Dan had die geen eczeem...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:51

Wat had hij dan?
In april tot oktober moest hij met een deken op in het land. Dan zijn de knutten actief. Zo gauw de kuntten er niet meer zijn kon de deken af. Voeding kan eczeem versterken en triggeren.
We zullen zien wat de toekomst brengt. Mocht het proberen toch niet goed gaan. Dan zet ik het zeker op bokt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:04

Terug van een weekje vakantie en helaas vond mijn vader het niet nodig de witte prinses (ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek en uitleg) 's avonds op stal te zetten. Resultaat….hals van Boett deken compleet aan gort, beyond repair. Manen een grote klittenboel, kon wel janken toen ik het zag |( |( |(

Sharonbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:23

amie1965 schreef:
Sharonbo schreef:

dit is een bestrijdingsmiddel! werkzame stof is diazinon: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diazinon
durf jij dat op je paard te smeren???

Wij hebben het voor de pony's toen voorgeschreven gekregen tegen schurft via de DA, het werkt bij onze haf heel goed (van continue jeuken naar bijna helemaal niet) en we gebruiken het niet vaak (eens in de 9-10 weken én alleen op de plekken waar ze jeukt; staartwortel, buik, manen) + we verdunnen het 1 1/2 keer extra; niet dezelfde hoeveelheid op water als bij schurft aanbevolen word. Ze is een heel erg vrolijk, heeft nauwelijks nog last en heeft weer een volle bos manen/staart. Wij zijn er tevreden over ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:07

Hier vlug even melding dat ik nog steeds tevreden ben van de Equiprotecta! De huid blijft er zo netjes van :)

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:57

Kinke schreef:
Terug van een weekje vakantie en helaas vond mijn vader het niet nodig de witte prinses (ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek en uitleg) 's avonds op stal te zetten. Resultaat….hals van Boett deken compleet aan gort, beyond repair. Manen een grote klittenboel, kon wel janken toen ik het zag |( |( |(
-:(- -:(- -:(- -:(- ooo lijkt mij niet leuk vooral omdat je hebt uitgelegd

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:21

Iemand al ervaring met Derfen 'clear'?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:24

nee, was echt niet leuk Zuma :( Heb gisteren direct een nieuwe deken besteld bij Fedimax in Duitsland, hopelijk komt ie snel aan.