Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:20

Chicken01 schreef:
Voor degene die omeprazol kregen voorgeschreven; hoeveel kreeg je paard en voor welk gewicht is dat?
(Stalgenoot heeft het voorgeschreven gekregen, maar we twijfelen aan de dosering)

Mijn e-pony is normaal 450kg en nu geschat op 300/350. Ik moest voor 400 geven maar omdat er in 1 spuit 700kg zit en m'n pong extreem moeilijk is heb ik dit naar 350 gebracht zodat 't niet in 2x moest. Geen verschil gemerkt. Uiteindelijk heeft de sucralfaat na 8 dagen pas verschil gegeven

Tancreda4

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:31

Volgens mij 1e 3 weken 180 kilo, daarna 2 weken 90 kilo en daarna een week 45 kilo. Om en na bij want zulke hoeveelheden zijn lastig :))

Pony was vlak ervoor gewogen op 160 kilo.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:48

Chicken01 schreef:
Voor degene die omeprazol kregen voorgeschreven; hoeveel kreeg je paard en voor welk gewicht is dat?
(Stalgenoot heeft het voorgeschreven gekregen, maar we twijfelen aan de dosering)

Paard van ik gok 600 kg, halve spuit 1x per dag.

Kan dan ook weer afhankelijk zijn van ernst van maagzweren. Ik lees hier veel verschillen in behandeling. Ik geef enkel omeprazol halve spuit 1x per dag voor 14 dagen. Ik heb geen sucralfaat gegeven.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:58

Bij mij begon het op een hele spuit, dan een halve en vanaf daar afbouwen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:10

Ik reageer nieuw hier.
Mijn paard staat sinds vandaag op de omaprazol.
Weet niet zo goed hoeveel ze weegt. Fries van 161cm, kilootje of 600?

Ik geef 1 volle spuit per dag. Nu eerst een week om te kijken of er verschil merkbaar is.

Wat is jullie ervaring qua smaak van de omaprazol voor paarden? Blijven ze de spuiten netjes aannemen of komt er weerstand na een tijdje?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:16

boemel schreef:
Ik reageer nieuw hier.

Ik geef 1 volle spuit per dag. Nu eerst een week om te kijken of er verschil merkbaar is.

Wat is jullie ervaring qua smaak van de omaprazol voor paarden? Blijven ze de spuiten netjes aannemen of komt er weerstand na een tijdje?

Ontworm medicatie vliegt alle kanten in, dit blijft aardig binnen. Inmiddels denk ik n week op medicatie; gaat nog zonder problemen of gevecht.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:29

Chicken01 schreef:

Hier begonnen met hele spuit. Merrie van tegen de 160

boemel schreef:
Ik reageer nieuw hier.

Mijn merrie vond het eerst vreselijk en verzetten zich heel erg. Maar als je consequent blijft en het op dezelfde manieren en momenten geeft, en ze weten dat ze er toch wel aan moeten geloven, kreeg ik al snel medewerking.
Na een paar dagen zag ik ook wel dat ze zich beter begon te voelen, en na een tijdje deed ze er zelfs de mond voor open :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:54

Mijn pony kreeg natuurlijk ook niet super veel, omdat ze gewoon weinig weegt. Ze vond het niet lekker, maar even dr koppie omhoog houden, zodat ze het niet direct weer probeerde uit te spugen, hielp goed. Dit doe ik ook bij mijn grote paard als ze iets vies krijgt via een spuit, hoofd omhoog houden (maar is wel wat lastiger dan met een kleinere pony :P). Ze zijn gelukkig super makkelijk met spuiten verder, doordat ze veel medicatie hebben gehad waar ze dol op zijn (ventipulmin, pijnstillers, bronchoford, kom maarrrrrr := )

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:32

boemel schreef:
Ik reageer nieuw hier.

Mijn merrie vond het eerst vreselijk.. Maar na een paar weken werd dat beter. En inmiddels krijgt ze 2maanden ulcergold.
Wij zijn gestart met 650 kg 3 weken lang.
Daarna week 700 kg en 2 weken 350kg daarna stoppen. Dit ging niet goed ondanks dat de maagzweren weg waren. Dus weer gestart met 650 en afbouwen Zit nu sinds gister op 350 en dat houd ik een week aan en dan verder afbouwen. Ze krijgt er nog wel altijd sucralfaat bij. Eerste 1.5 maand 3 x dgs 30 ml. Nu 2 x dgs 20ml.
Mijn paard is in de kliniek gewogen.
Ze begon met 600 kg en na 3 wkn 619 en nog 3 weken later woog ze 649. Ze groeide snel! Is ook drachtig maar hoeft nu niet zwaarder.

Friese merrie 1.66 , niet erg fors gebouwd.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:40

Ik lees regelmatig goede berichten over Mastic Horse. Nu ook een pot aangeschaft.

Vraag voor mensen met ervaring met Mastic Horse: Ik heb wel informatie over de dosering per dag (onderhoudsdosering 3 gram per dag), maar geven jullie dat in één keer of verdeeld over de voerbeurten?
En indien 1x per dag is er dan voorkeur voor ochtend of avond?

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:56

Ook ik meld mij als newbe hier.
Eerdaags zal mijn merrie ook gescoped worden ivm verdenking maagzweren.

Nu las ik in oudere berichten heel veel over de medicatie van Abler maar in de recente berichten zie ik meer de reguliere (Nederlandse) medicatie voorbij komen.
Ik weet dat Abler niet levert in Nederland maar is dat de voornaamste reden om niet te kiezen voor Abler ?
Ik vind het toch aanzienlijk schelen in de kosten dat het mij een ritje België wel waard is.
Ik hoor graag jullie bevindingen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:21

Sjaco schreef:
Ik lees regelmatig goede berichten over Mastic Horse. Nu ook een pot aangeschaft.

Vraag voor mensen met ervaring met Mastic Horse: Ik heb wel informatie over de dosering per dag (onderhoudsdosering 3 gram per dag), maar geven jullie dat in één keer of verdeeld over de voerbeurten?
En indien 1x per dag is er dan voorkeur voor ochtend of avond?

Ik geef het 1 keer daags in de ochtend aangezien ik in de middag Equine74 geef. Wat beter is/Of er een voorkeur is zou je voor kunnen leggen aan het bedrijf zelf.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:09

Miss_Mii21 schreef:
Chicken01 schreef:

Paard van ik gok 600 kg, halve spuit 1x per dag.

Kan dan ook weer afhankelijk zijn van ernst van maagzweren. Ik lees hier veel verschillen in behandeling. Ik geef enkel omeprazol halve spuit 1x per dag voor 14 dagen. Ik heb geen sucralfaat gegeven.

NB: ik heb nu voor nog 2 weken gehaald (advies dierenarts).
Dus in totaal ga ik naar 1 maand 1x per dag halve spuit.

Daarnaast nu 4 scheppen Gastrovet per dag. Tijdelijke 'aanpak' dosering.

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:22

Voor wat betreft het behandelplan lees ik verschillende berichten.
Rondvraag bij dierenartsen in mijn omgeving geven ook verschillende.
Ik weet niet beter of globaal genomen is het behandelplan:

1 maand 1 spuit omeprazol per dag (voor paard ca 600 kg)
Daarna afbouwen dus 2 weken halve spuit per dag, dan nog 2 weken 1/4 spuit per dag.
Indien zweren in klierweefsel dan de behandeling in combinatie met 2x daags sucralfaat (30 tot 50 ml per dosis)
Dit mede afbouwen.

Wat is jullie ervaring qua behandelplan/ dosering ?

Mijn behandelend dierenarts doet 2 weken volle dosis, dan 2 weken afbouwen met halve dosis.
Ik betwijfel of dit afdoende is.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:32

Wij hebben 2 weken volle dosis gedaan (350kg) en na 7 dagen 2xpd sucralfaat . Daarna 1 week 300 kg. Nu sinds 5 dagen op 200 maar die overstap moeten we rustig doen want ze eet nu in de ochtend soms weer met lange tanden en ook niet alles op (eerst wel weer). Dus tot sat een paar dagen stabiel gaat dan naar 150. En kijken hoe dat stabiel gaat Etc met elke keer 50kg eraf. Sucralfaat blijven we nog doorgeven zodat de maag iig wel beschermd is

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:43

Hier vanaf begin 2x daags sucrulfaat. 1e 3 weken omeprazol 180 kilo (voor pony van 150), 2 weken 90 kilo, 1 week 45 kilo.

Mijn andere paard stond vorige werk opeens met koorts en niet willen eten. ZTerdag met quadrisol gestart maar direct als ze ook maar iets at gelijk maagpijn. Ze begon steeds met eten, maar na 2 happen in zichzelf keren, beetje stampen. Verder wel rustig. Ze heeft zaterdag en zondag erg weinig gegeten, gras eet ze wel. Maar kreeg ook het idee dat t door de quadrisol komt. De bijwerkingen geven ook wondjes in mond en maag aan. Waarom worden zulke medicijnen eigenlijk zoveel zonder maagbeschermer voorgeschreven, weet iemand dat ? Want lees ook hier op het forum vaak dingen als bute etc en dan hamert iedereen op t forum voor maagbeschermers, maar zijn dierenartsen helemaal niet zo happig om dat gelijk mee te geven. Waarom is dat?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:02

Mijn nieuw aangekocht 3 jarige paard bleek in Oktober tjokvol zand te zitten. Ze is 8x gesondeerd en heeft inmiddels vele zandkuren achter de kiezen.
Helaas is ze een trauma rijker, want al die keren sonderen en sederen hebben gemaakt dat ze mensen niet meer vertrouwd. We zijn maanden bezig geweest met een gedragstherapeut om haar weer een beetje in de hand te krijgen.

Maar er waren meer problemen, gapen, flemen, humeurig, niet vooruit willen lopen.
Normaal zou ik graag een scopie uit hebben willen voeren, maar gezien het trauma en ook agressie naar vreemde mensen, lijkt dat voor nu geen goed idee.

Ze staat nu dus als test 1 week op de Ulcergold (omeprazol) en morgen contact met de dierenarts hoe nu verder.

In aanvang was ik optimistisch, ze leek liever en wilde ook weer lekker rondgaloperen, maar nu op dag 6 heeft ze dunne mest en is ze weer boos en ik denk niet lekker.

Ik weet dus even niet zo goed hoe nu verder.
Hebben jullie gemerkt dat een paard last van de darmen kan krijgen door Omeprazol?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:12

boemel schreef:
Mijn nieuw aangekocht 3 jarige paard bleek in Oktober tjokvol zand te zitten. Ze is 8x gesondeerd en heeft inmiddels vele zandkuren achter de kiezen.
Helaas is ze een trauma rijker, want al die keren sonderen en sederen hebben gemaakt dat ze mensen niet meer vertrouwd. We zijn maanden bezig geweest met een gedragstherapeut om haar weer een beetje in de hand te krijgen.

Maar er waren meer problemen, gapen, flemen, humeurig, niet vooruit willen lopen.
Normaal zou ik graag een scopie uit hebben willen voeren, maar gezien het trauma en ook agressie naar vreemde mensen, lijkt dat voor nu geen goed idee.

Ze staat nu dus als test 1 week op de Ulcergold (omeprazol) en morgen contact met de dierenarts hoe nu verder.

In aanvang was ik optimistisch, ze leek liever en wilde ook weer lekker rondgaloperen, maar nu op dag 6 heeft ze dunne mest en is ze weer boos en ik denk niet lekker.

Hebben jullie gemerkt dat een paard last van de darmen kan krijgen door Omeprazol?

Hier vooralsnog geen darm-problemen; maar ik geef 1/2 spuit op advies + gastrovet als maagbeschermer. Dus weer andere behandeling dan wat ik hier lees. Sucrulfaat wordt gegeven bij zweren op bepaalde plek in maag, las ik recent. Geef ik niet.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:16

boemel schreef:

Wat een vervelende start voor jullie!

Mijn oude merrie (30) had maanden slechte mest (oorzaak nooit gevonden) had eindelijk weer goede mest voordat ze op de omeprazol ging en toen waren we weer terug bij af.. Inmiddels heeft ze weer goede mest. Ik weet niet of dat komt doordat haar maag nu verbeterd is of misschien door de sucralfaat die ze er toen daarna bij kreeg of het nieuwe hooi. In ieder geval kwam het weer goed en ze we zijn nu de omeprazol aan het afbouwen.
Ik herken ook wel de kleine verbetering en dan weer "terug" in het oude gedrag. Dat werd toen beter op dag 8 van sucralfaat plus omeprazol (dag 15 totaal)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:33

boemel schreef:

Dunne mest klinkt als zand of als darmprobleem door zand. Heb je een foto laten maken of het zand eruit is?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:58

Er is een controlefoto geweest en toen was de helft van het zand verdwenen na 4 spoelingen.
Daarom zijn er op opnieuw 4 spoelingen geweest en vanzelfsprekend vlozaadkuren.

Nieuwe controlefoto was niet mogelijk, want ze valt vreemde mensen sinds alle sonderingen direct aan. Kliniek krijgt er niet eens meer een sedatie in.

Mest zag er echter de laatste 6 weken goed uit.
Nadat ze een ontworming tegen horzellarven kreeg, ging het mis. Sindsdien weer veel flemen, boos, loopt als op de rem. Die klachten had ze daarvoor ook en die waren juist de afgelopen tijd milder geworden.

Vanwege vermoeden op maagzweer nu dus de Ulcergold, maar nu dus weer dunne mest.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:16

Eet ze geen zand meer? Dat kan heel goed voorkomen bij maagpijn.

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:19

boemel schreef:
Er is een controlefoto geweest en toen was de helft van het zand verdwenen na 4 spoelingen.
Daarom zijn er op opnieuw 4 spoelingen geweest en vanzelfsprekend vlozaadkuren.

Nieuwe controlefoto was niet mogelijk, want ze valt vreemde mensen sinds alle sonderingen direct aan. Kliniek krijgt er niet eens meer een sedatie in.

Mest zag er echter de laatste 6 weken goed uit.
Nadat ze een ontworming tegen horzellarven kreeg, ging het mis. Sindsdien weer veel flemen, boos, loopt als op de rem. Die klachten had ze daarvoor ook en die waren juist de afgelopen tijd milder geworden.

Vanwege vermoeden op maagzweer nu dus de Ulcergold, maar nu dus weer dunne mest.

Sommigen kunnen ook dunne mest krijgen van de Ulcer Gold

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:23

Rizette schreef:

Ik heb haar bij ons nog nooit zand zien eten en ze wordt heel nauwlettend in de gaten gehouden.

jny, dat is bij mijn paard ook het geval. Lijkt me ook niet prettig voor mijn paard.

Jny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:58

boemel schreef:
Rizette schreef:

Ik heb haar bij ons nog nooit zand zien eten en ze wordt heel nauwlettend in de gaten gehouden.

jny, dat is bij mijn paard ook het geval. Lijkt me ook niet prettig voor mijn paard.

Ik las dat je tesamen met de omeprazol ook een probiotica supplement kan geven.
Wellicht dan minder aanslag op de darmen