[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:39

Jemig wat een jeukende paarden al zo vroeg in het jaar.. Kaspar staat er nog steeds rustig bij maar ik ga het toch nu wel beter in de gaten houden. Vorig jaar had ie t/m april nergens last van en begon ie als een gek te schuren toen ie eenmaal op het gras stond, dus ik maak me nog niet echt veel zorgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:39

die cocos olie was 6.96.
maar is niet zo'n grote pot.
als ik me aan de dosering zou houden van 3 eetlepels per dag dan is ie in een week leeg denk ik.

suzanne,klopt wij zitten allebei ook in het topic wat over boomloze zadels gaat
vandaar dat ik die opmerking plaatste :))

ik denk dat niet elk paard op elk vliegje reageerd?
misschien is appie net voor een andere vlieg allergisch die er nu nog niet is.

we zien het wel hoor,ik weet dat hij meestal pas eind maart/april begint.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:04

Hoi,
Als jullie nu een paard zouden kopen waarvan je wist dat die waarschijnlijk zomereczeem heeft zouden jullie dat dan doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:36

ja ik wel,omdat ik weet wat het inhoud en dat je er best veel aan kunt doen zodat een dier zonder jeuk door het leven gaat.
maar ik ken ook zat mensen die nooit meer een ezemer willen hoor

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:37

ik zou het niet per definitie niet kopen. als het paard verder perfect is maakt t me niet uit, maar als er meer gebreken zijn zou ik toch verder kijken...

ligt ook een beetje aan de klik...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:52

Vies heeft nog nergens last van :n Gelukkig niet!
Morgen als ik de tijd heb, was ik zijn manen weer met anti-jeuk shampoo (kerato) en dan komen er weer vlechten in. Paard is nu net een hippie zo :D Haha

Totaal offtopic, maar Ellepel en Opisop welke boomloze zadels rijden jullie dan? Ik heb lang met plezier op een ghost gereden, tot die toch wel een beetje op was.

Paard kopen met zomereczeem, ligt er echt heel erg aan in wat voor mate hij het heeft. Ik hoef geen paard die doodziek wordt van de jeuk, daar word ik zelf ook ongelukkig van O:)
Misschien wel handig om na te vragen wat ze al aan jeukpreventie hebben gedaan. Als ze er al veel aan hebben gedaan en het paard zich nog tot bloedens toe kapotkrabt, dan zou ik verder zoeken. Is het met een deken, ander voer of weet ik het wat, te verminderen waarom dan niet naar huis halen?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:58

dat is toevallig! ik heb een Ghost :D
http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SenqD ... CT0011.JPG
ik heb alle barefoot zadels geprobeerd,maar ap werd er sjaggerijnig van en ik vond ze te breed zitten.
de ghost was meteen raak,zowel ik als ap vinden hem geweldig.
zitten in dit topic:
[HK] De boomloosjes kwekken eindelijk weer verder!! (deel II)
( offtopic,maar dat mag vast wel even)

als ik een eczemer zou kopen dan ging er wel heel wat van de prijs af trouwens.
zou in elk geval uitgebreid bloedonderzoek laten doen om te kijken of de jeuk niet ergens anders vandaan komt.

stalgenootje van me haar merrie jeukt nog steeds!
die is begonnen toen ze drachtig werd en moet nog tot half april.
heeft nog steeds beste kriebel.

hormonaal kan er dus ook flink wat gebeuren zodat ze jeuk krijgen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:35

Ellepel nooit geweten dat er nog een huiskamertopic voor de boomlozen was. Ik klets hier [HK] Wij rijden lekker "close"; boom of boomloos!!! (Deel 7) ook een boomlozentopic, hoewel de meesten allang weer met boom rijden (zoals ik)

Hier mijn ghost toen hij nog fanatiek gebruikt werd [ITP] Viv en ik op afscheidsrit in het grote bos

Jij hebt een ghost met voorboogje! Die wilde ik er eerst ook op laten zetten, maar toen toch maar besloten dat mijn vodje dat niet meer waard was. Ik rijd nu op een gewoon kiefferzadel en dat gaat goed.

Er zijn inderdaad, jammer genoeg, veel factoren waar paarden jeuk van kunnen krijgen.
Mijn instructrice heeft wat hengsten op stal en een van de hengsten krijgt verschrikkelijke jeuk van zijn eigen zweet. Als ze hem niet elke keer na het rijden goed afspoelt of afsponst, schuurt hij zijn staart kapot, ook zijn schouders en hals moeten er dan aan geloven. Als ze hem gewoon afspuit, is er niets aan de hand. En toch is het paard geen overmatige zwetert.

Vervelend dat de dragende merrie zo'n jeuk heeft, is daar niet iets aan te doen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:42

Ik heb sinds kort de BF Lexington, een dressuurversie dus.

Ik heb wisse gekocht als eczemer, daarvoor wel zo'n 25% van de vraagprijs afgehaald want dat was ik niet van plan te betalen voor een eczemer.
Bij hem was er ivm op de hengstenkudde staan en dus kapotte dekens, niets aan zijn eczeem gedaan.
Aangezien ik al 2 eczemers had en dus ervaring genoeg had, duurfde ik het risico wel te nemen.
Afgelopen jaar ging al prima en dat was nieteens een gunstig jaar ivm vele verhuizingen en dus geen eenduidige aanpak kunnen hanteren. dus dat beloof nog veel goeds voor de aanpak van zijn eczeem in de toekomst :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:05

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:03

ik heb gister fanatiek nette vlechten weer in gemaakt. de oude waren wel heeeeel erg uitgezakt. er zaten er geloof ik nog 3 of 4 in van de 12 ofzo?

deken is ook weer om, maar ik wil toch een nieuwe gaan kopen... heb nog 2 goede liggen, maar de 1 is net te krap (namaak rsih, dus als iemand intresse heeft...) en de ander is veel te groot (pagony mt 205 mocht iemand intresse hebben...)

ik heb nu de te grote op liggen en neig toch weer naar everline of pagony of wat dan ook. zijn allemaal dezelfde maar met ander merkje volgens mij ;)

ik ga vandaag eens mijn paard opmeten zodat ik de ideale maat deken kan bestellen... nu alvast speuren naar t goedkoopste adres...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:39

zij schreef:
deken is ook weer om, maar ik wil toch een nieuwe gaan kopen... heb nog 2 goede liggen, maar de 1 is net te krap (namaak rsih, dus als iemand intresse heeft...) ..

welke maat is dat?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:39

Kailonne schreef:
Hoi,
Als jullie nu een paard zouden kopen waarvan je wist dat die waarschijnlijk zomereczeem heeft zouden jullie dat dan doen?

Van mijn huidige paard wist ik dat ie het had voor ik 'm kocht, maar ik wist niet hoeveel werk en zorgen er aan vast zaten.
Zou ik om welke reden dan ook een ander paard kopen, dan absoluut geen zomereczeem meer.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:51

volgens mij 185, maar kan ook 195 zijn (lijkt me niet want dan zou hij moeten passen. al is mijn paard wel erg breed geworden...) ik zal straks even kijken op stal :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:53

deze heeft een te korte hals, maar ik heb toch een deel voor over het hoofd dat tot de schoft komt... wat denken jullie? wel mooie stof!

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:39

ik vind em wel strak bij de borst zitten,vraag me dus ook af of dat geen schuurplekken geeft?
ziet er verder wel mooi uit.
er komen steeds meer vliegendekens op de markt he?
3 jaar geleden had je nog maar een hele beperkte keuze

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:41

zij schreef:
deze heeft een te korte hals, maar ik heb toch een deel voor over het hoofd dat tot de schoft komt... wat denken jullie? wel mooie stof!

Afbeelding

geen buikflap?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:53

Nu alweer de deken op? Dan kan het eigenlijk haast niet van de eczeem komen. Dat is echt veel te vroeg. Is het niet handig om even te kijken of er niet wat anders aan de hand is? Luis of schimmel of iets anders? Of zijn ze al aan het verharen en jeukt dat? Die van mij zijn al begonnen met verharen. Wij hebben 5 eczemers op stal waarvan 1 het echt heel erg heeft en bij ons is godzijdank niets aan de hand.

Ik zou trouwens never nooit een paard kopen waarvan ik wist dat die eczeem heeft. Mijn huidige eczemertje komt uit eigen fok. Uit niet schurende ouders trouwens.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:22

Een eczemer opnieuw kopen, nee.
Maar mocht het dier niets vertonen en later alsnog ZE krijgen, dan mag die wel blijven.

Maar ga niet bewust kiezen voor 1 met eczeem.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:51

ellepel schreef:
stalgenootje van me haar merrie jeukt nog steeds!
die is begonnen toen ze drachtig werd en moet nog tot half april.
heeft nog steeds beste kriebel.

hormonaal kan er dus ook flink wat gebeuren zodat ze jeuk krijgen

Meen dat de moeder van Diaz dit ook kreeg tijdens de dracht..
Daarom denk ik bij Diaz ook nog steeds aan een hormonale invloed..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:27

ik wil gewoon optijd zijn en de jeuk voor zijn... ik zie mugjes, dus dat betekend dat ze er zijn... als mijn paard eenmaal gestoken is is het al te laat ben ik bang, en vorig jaar is het zo goed gegaan dat ik het nu niet wil verpesten...

buikflap heeft ie idd niet, maar daar heb ik er nog genoeg van... 2 lusjes op de rug naaien en die van de pagony past er onder :) ziet er mss wat gek uit, maar werkt wel :)

ben trouwens vergeten te kijken naar de maat, maar ga wss vanavond nog een keer naar stal... anders wordt het morgen. sorry!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:57

ik had trouwens laatst een vraag gesteld over de lengte van jullie manen en zelf opgemeten, maar vergeten hier te melden...

de langste manen zijn 73 cm (en dat is gekruld omdat er een maand vlechten in hadden gezeten!) en de kortste 15 cm... ik ga eens bijhouden elke maand om te zien hoe snel het groeit!

73 cm!!! waaaaaaaaah ben gewoon helemaal blij. zal even kijken of de foto`s van toen ook gelukt zijn, zo ja zal ik even plaatsen ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:07

Afbeelding

Afbeelding

en nee, ik wil t niet gelijk knippen :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:13

Wow dat is echt lang!
Wel dun, zou mezelf niet kunnen bedwingen het met een schaar te lijf te gaan :o

Wisse ziet er momenteel zo uit (flink uitgezwaard sinds afgelopen zomer whahaha)

De foto is van gisteren.
Afbeelding

Die vliegendeken lijkt me niet zo fijn.
De hals is echt te kort, denk dat dat ook erg gaat trekken.
Je weet het, blijf zelf fan van onze vliegendekens met hals;

Afbeelding

Zijn zo te zien van dezelfde stof, dus kwalitatief qua stof hetzelfde denk ik.
Alleen heeft deze een langere hals en de mogelijkheid om die eraf te laten.

Wisse heeft ook nog geen jeuk maar ik begin altijd al rond februari met de deken, ook nu het weer warmer wordt en er wel mugjes gesignaleerd zijn. Ik wil inderdaad ook de jeuk voor zijn :)
Sowieso wordt er toch vaak geadviseerd februari t/m oktober, wat het seizoen betreft?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:16

advies is vaan zodra het boven 10 graden komt... maar ik denk dat zodra die mugjes er zijn het al goed is te beginnen... die dekens zijn preventief... niet om te genezen als ze al jeuk hebben...