Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:44

Het stoppen met PB gaf bij Willy indertijd ook een verslechtering, misschien zowiezo wel weer starten - ook vanwege het apatische en dan evt gaan denken over pergolide?

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:48

Helemaal mee eens, ik heb al een bestelling uitgezet bij Pardoes Aurora want ze deed het echt goed op de PB. En zelfs als de DA met de pergolide wil starten ( ik laat dan denk ik toch nog eerst maar even een bloedje trekken) dan kan de PB ernaast geen kwaad.
Dank voor het meedenken Fargo!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:49

Graag gedaan, zo lijkt het me inderdaad de beste aanpak ;-)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:52

Jannepauli schreef:
Een vraag.. met name voor Fargo: wat zijn jouw ervaringen met het verslechteren van de achterhand bij PPID? Er is bij Pauli iets gaande waar ik de vinger niet op kan leggen: enerzijds lijkt het alsof ze één achterhoef qua gewichtsbelasting wil ontzien en de hiel dus iets van de grond afhoudt als ze stil staat.. maar ook tijdens het lopen 'sloft' ze: ze tilt haar achterbenen niet goed op, ze schuifelt enigszins. Bij het bewerken of bevoelen van de hoef krijg ik geen reactie, wel was ze tijdens haar laatste bekapbeurt (een maand geleden) erg lastig op dat specifieke achterbeen.
Maandag komt onze DA om er een frisse blik op te werpen maar ik vroeg mij af of jij wellicht vergelijkbare ervaringen hebt gehad. Verder is ze in goede doen, goed in vorm maar wel, wat ik het best kan omschrijven als 'apatisch'..

Dit is exact wat mijn paard nu heeft, daarom heb ik de DA gebeld voor de Cushing test. Far tilt zijn achterbenen ook niet op, hij "sloft" ook. Volgens mijn DA moet dit verbeteren zodra ik met de pergolide ben gestart. Hoop het één deze dagen in huis te hebben

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:36

das wat ik haar ook aangeraden heb. Opbouwen van 0,25 naar een 0,5 en dan 2 maanden later eens testen. Ik overweeg om met mijn pony (zelfde gewicht) ook terug te schroeven naar ene halven en dan 2 maanden later eens hertesten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:42

Waarom zou je zelf zomaar terug gaan Dookia? Is je paardje zo goed op orde nu of is ze juist te duf dat je de dosering wilt aanpassen?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:40

Nee hij is super goed zelfs. Voor't moment vind ik hem echt super uitzien zelfs. Ben beetje verschoten van wat er enkele weken geleden hier stond dat je altijd meer en meer zou moeten geven. Niet dat ik het niet wil betalen integendeel zelfs. Maar als ik hem evengoed krijg op een halve heb ik dan iets meer marge voor te stijgen. Of zijn er paarden die heel hun leven goed zijn geweest met dezelfde dosis?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:40

ik dacht daarbij ook regelmatig bloed te trekken om te zien of hij er goed bij is natuurlijk. Maar misschien doe ik er verkeerd mee.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:48

Jannepauli schreef:
Een vraag.. met name voor Fargo: wat zijn jouw ervaringen met het verslechteren van de achterhand bij PPID? Er is bij Pauli iets gaande waar ik de vinger niet op kan leggen: enerzijds lijkt het alsof ze één achterhoef qua gewichtsbelasting wil ontzien en de hiel dus iets van de grond afhoudt als ze stil staat.. maar ook tijdens het lopen 'sloft' ze: ze tilt haar achterbenen niet goed op, ze schuifelt enigszins. Bij het bewerken of bevoelen van de hoef krijg ik geen reactie, wel was ze tijdens haar laatste bekapbeurt (een maand geleden) erg lastig op dat specifieke achterbeen.
Maandag komt onze DA om er een frisse blik op te werpen maar ik vroeg mij af of jij wellicht vergelijkbare ervaringen hebt gehad. Verder is ze in goede doen, goed in vorm maar wel, wat ik het best kan omschrijven als 'apatisch'..

Mijn paard sloft ook, hij trekt echt een spoor.
Hij 'klapte' voor de behandeling ook regelmatig door zijn achterbeen, wat een naar gevoel was dat.
Dit gebeurt nu nog heel sporadisch.
Momenteel zit ik midden in poging tig hem op te pakken, en terug in conditie te krijgen.
Waarschijnlijk juich ik te vroeg, maar heb het idee dat hij sterker wordt, hij gaat op alle vlakken vooruit, na ruim een jaar Pergolide begint hij echt weer een beetje op de oude te lijken.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:16

Even een update.
Sinds 1 mei j.l. krijgt hij pergolide. Nu dus ruim 8 weken. Zijn haren beginnen nu los te laten, gelukkig. Het lijkt alsof hij wat betreft zijn gewicht een beetje heeft toegenomen waar ik erg blij mee ben. Zijn humeur is prima. Is nog niet de vrolijke uitslover van vroeger, maar lijkt toch een beetje vooruitgang in te zitten. Met rijden is het wisselend, soms wel, soms geen energie. Vroeger had hij ALTIJD energie.

Ik lees zojuist dat andere paarden ook last hebben van slapte in de achterhand. Hier dus ook. Je ziet ook dat hoeven anders slijten dan voorheen. Eigenlijk een geruststelling dat ook dit met de tijd opgelost kan worden door de medicatie en het sterker worden van de spieren.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:35

Ik ga hem toch laten op 1 mg en niet gaan proberen, hij doet het ten slotte goed op die 1 mg.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:39

Ik heb daar ook over lopen piekeren, mijn paard staat ook op 1mg.
Maar als ik dan terugdenk aan de mok, rotstraal, niet genezende wondjes, gekke oranje vacht..... dan denk ik al gauw, we bljven op 1mg.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:41

tantesam schreef:
Ik heb daar ook over lopen piekeren, mijn paard staat ook op 1mg.
Maar als ik dan terugdenk aan de mok, rotstraal, niet genezende wondjes, gekke oranje vacht..... dan denk ik al gauw, we bljven op 1mg.

Shamrock heeft dat gelukkig nooit gehad, maar idd ik ben er wel heel erg bang voor

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:42

ik heb eigenlijk spijt dat ik niet begonnen met met een halve (en toen het advies van mijn DA gevolgd ben en meteen met 1 mg begonnen) Was ik toen met een halven begonnen had hij toen misschien al goed gestaan

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:49

Begrijp ik, jij weet nu niet hoe je paard het zal kunnen doen op die halve.
Mijne is op een halve licht bevangen geworden.... vandaar zijn we naar 1 gegaan.

Oyyo fijn dat je vooruitgang ziet.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:56

Trouwens jp, ik herinner me nav jouw post ook dat mijn paard in de linkergalop zijn beweging la niet afmaakte, hij bleef een beetje op zijn tenen staan, zijn achterkant van de hoef zette hij niet echt plat op de grond.
Dat is nu veel beter, maar pas sinds kort.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:49

Douraque schreef:
Jannepauli schreef:

Dit is exact wat mijn paard nu heeft, daarom heb ik de DA gebeld voor de Cushing test. Far tilt zijn achterbenen ook niet op, hij "sloft" ook. Volgens mijn DA moet dit verbeteren zodra ik met de pergolide ben gestart. Hoop het één deze dagen in huis te hebben

Dit heeft mijn paard ook. Het lijkt alsof ze er niet op 'wil' staan. Verder lijkt er weinig aan de hand.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:56

Met Vlek nooit problemen gehad met de achterhand, wel aan de voorkant. Tijd terug onregelmatig, kon er vinger niet opleggen. Als mijn dochter bijv. Op het linkervoorbeen lichtreed, liep ze goed (zowel links als rechtsom) en op het rechtervoorbeen liep ze kreupel (ook links en rechtsom). Nu geen problemen meer mee.

Ben nog wel aan het uitvogelen wat ik haar voer. Hooi gaat er nu goed in, hoewel ze het hooi van de ene leverancier wel eet en van de andere niet. Speciaal voor cushing patienten vindt ze niet lekker. Wat ze wel eet is Energy Control van Pavo en de Strucomix sensentive van Cavalor. Maar daar zit weer veel suiker in. Hoewel ik daar nooit zo op heb gelet, vind ik het nu wel belangrijk. Ik wil nu de Coolmix van Havens proberen. Lees daar goede verhalen over en schijnt smakelijk te zijn.

Ik ben nu 6 weken bezig met Prascend en ik heb echt een andere pony. Als ik 's morgens kom voeren steekt ze gelijk haar hoofd over de deur. Vroeger stond ze nog echt helemaal te slapen en was ze gewoon helemaal weg. Laatst draafde ze naast me toen ik haar naar de wei bracht, vroeger liep ze heel sloom mee. Eten gaat vlotter, daar deed ze ook heeeeel lang over. Ik ben heel benieuwd hoe haar vacht zich straks gaat houden. Ik heb haar net vorige week geschoren en ze ziet er super uit. Ik heb foto's maar die moet ik nog even uploaden.

Alhoewel ze in het begin heel erg moest wennen en eerst heel erg achteruit is gegaan, ben ik heel blij dat ze aan de prascend is en zo ontzettend is opgeknapt. Mijn dierenarts vond haar er ook super uitzien.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:07

Nou hier de beloofde foto's van Vlekje

Foto met mijn hand in haar vacht. Ik heb haar begin april ook nog geschoren!
Afbeelding

En eentje van een gehele Vlek
Afbeelding

En na de scheer-, was- en toiletteerbeurt!
Afbeelding

Haar haar was heel bruin geworden, nu is ze weer echt zwart. Vroeger was ze na het scheren meer grijs. En ik heb het idee dat ze ook minder een hangbuik en doorgezakte rug heeft. Zal nog eens een foto van vorig jaar opzoeken

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:26

op de tweede foto vind ik vlekje echt een duidelijk cushingpatientje

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:35

ja, ze mist alleen het krulhaar. Daardoor was ik ook lang in twijfel of ik haar moest laten testen. Maar toen las ik in dit topic dat ze alle andere symptomen wel had, en ja dan is 1+1 =2

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:25

Shamrock heeft ook geen krulhaar alleen een wat dikkere vacht in de winter

Afbeelding
Dit is Shamrock op 15 augustus van vorig jaar 2 maanden voor ik hem liet testen. Het enige wat je bij hem kon zien was een lange vacht in de winter. Met dat de test gratis was had ik nooit gedacht dat hij Cushing zou hebben. Wel dat was dus toch het geval en goed dat ik er vroeg bij was

Dit is zijn wintervacht

Afbeelding

Nu staat hij weer zo kort als op de bovenste foto.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:14

Ik zit met een dilemma bij mijn tinker mabel is sinds maart dit jaar cushing vast gesteld. Ze heeft een tijd 1 tablet prascend gekregen het is even verhoogd maar 1,5 maar dat ging helemaal niet goed. Ze werd depressief angstig en viel veel af en at slecht. Ben terug naar een tijd 1 gegaan na drie weken naar een half omdat het op 1 ook niet goed ging .Nu heeft ze iets aan haar achterbenen soms weet ze niet wat ze doet lijkt het wel. Net of ze een tussen pas maakt met een stampende beweging vandaag kwam ze in draf uit de wei maar dat ging helemaal niet goed. Ze kan ze niet goed optillen verder gaat het wel goed haar vacht ziet er beter uit de zwelling boven haar ogen is weg. Dikke buik is minder geworden maar ze blijft angstig ze ziet dingen die er niet zijn . En nu die achterbenen die niet goed mee willen. Vandaag had ze een gezwollen hals. Voor de diagnose had ik een vrolijke voorwaartse tinker alleen met dikke ogen soms tranend en een dikke buik en dikke vacht . En nu een nukkig paard met een dunne vacht met minder zwelling maar krijg er andere mankementen voor terug ze is niet vrolijk meer. Ik denk dat het van de medicijnen is. Hebben jullie weleens gedacht ik stop hier mee. Wat zou er gebeuren als ik stop met de pracend. Het probleem met mijn dierenarts is dat ze weinig ervaring heeft. Weet iemand in de omgeving van breda met meer ervaring met paarden en cushing De waardes van mabel tinker zijn gezakt van 55 pg/mL = 201.905 pmol/L naar 21 pg/mL = 77.091 pmol niet bijzonder hoog. Soms denk ik weleens had ik maar niet getest. Wat is nu de meer waarde van de medicijnen als je meer bijwerkingen dan voordelen er voor terug krijgt. Moet ik het op langere termijn zien. Ik weet het even niet meer. De osteophaat is pas geweest daar zitten verder geen problemen ik moet haar gewoon blijven rijden stilstaan is niet goed ze is 20 jaar en loopt nog trec wedstrijden maar zo rijden zie ik ook niet zitten als ze soms haar achterbenen vergeet en spoken gaat zien. Haar karakter is zo veranderd. Ik lees hier vaak dat jullie een vrolijk paard terug krijgen met de medicijnen hier is het anders om.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:35

Waarom was je verhoogd van 1 naar anderhalf? Hoelang was je bezig toen je verhoogd heb? Ben je meteen met 1 mg begonnen of heb je opgebouwd?
Laatst bijgewerkt door dookia op 08-07-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:38

Ook niet vergeten dat je na de 3de week een dipje krijgt. Dat ze heel even moeten overwinnen