[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:23

Dank voor de link, ga er zeker naar kijken!

Morgen komt de manueel therapeut nogmaals langs, kijken hoe hij nu is. Hij zit wel duidelijk beter in zijn vel, hij rolt, speelt en gaat af en toe flink uit zijn plaat in de paddock :D
Van de week kort stukje gedraafd, en dat was niet genoeg volgens meneer, wat leidde tot een flinke stuiterpartij, dus ik hoop groen licht te krijgen om langzaam weer wat meer te gaan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:30

Hier gaat ook alles goed, al tijdje geen geschud meer, wel andere issues :+
In een zoektocht naar een oplossing daarvoor kwam ik dit tegen: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ennen.html (vooral het stukje "klachten bij" was hier wel interessant).

Heb bij [***] dan een extra bloedtest gevraagd (bloed was nog in labo) en hij had minder dan de helft van de normaalwaarden. Op dit moment staat hij op een ander dieet en krijgt extra koper (en vitamine e) bij. Ik hoop dat ik alles om pijl krijg voor het seizoen begint want ben best wel nieuwsgierig ... stel je voor... ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:10

Maar geef jij losse vitamines dan?
En vitamine E was ook al tekort in toch?
Al een idee hoe dat nou dan kan komen.is dat doordat het ruwvoer te weinig bevat?

Ik geef een multivitamine die denk ik hoog gedoseerd is,
appie zit wel goed in zijn vel,zie hem spelen met andere paarden,
zijn vacht is ook niet zo lang als andere jaren,maar dat kan ook door het zacht weer komen :j
Wat schudden betreft blijft het nog even afwachten tot het pollenseizoen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:50

Koper tekort heb ik ook al eens aan gedacht. Vooral omdat de waterbron hier relatief veel ijzer bevat.

Op welke manier vul jij koper aan?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:31

Ik geef als vitamine korrel equilin balancer; dat vult aan wat er meestal tekort is als je alleen hooi bijvoert. Hij is erg opgeknapt sinds ik dit ben gaan voeren.

Met Bailey gaat het nu wel beter. Wel bij inspanning soms nog wat geïrriteerd briesen; maar minder extreem als in de lente en zomer.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met het paardje dat de PENS methode heeft ondergaan???

Ik denk dat, als Bailey in het voorjaar weer zoveel last krijgt; hij bij de kliniek echt eens door de molen gehaald gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:28

ellepel schreef:
Maar geef jij losse vitamines dan?
En vitamine E was ook al tekort in toch?
Al een idee hoe dat nou dan kan komen.is dat doordat het ruwvoer te weinig bevat?

Ik geef een multivitamine die denk ik hoog gedoseerd is,
appie zit wel goed in zijn vel,zie hem spelen met andere paarden,
zijn vacht is ook niet zo lang als andere jaren,maar dat kan ook door het zacht weer komen :j
Wat schudden betreft blijft het nog even afwachten tot het pollenseizoen

Hij krijgt vitamine E en koper nu los bij :j Omdat de waarden daarvan héél laag waren. De rest wat getest is is alles ok maar hij krijgt nu wel een complete korrel (had hij eerder niet maar dan kreeg hij wel krachtvoer en nu niet meer).

Ik denk bij hem puur omdat hij nooit op het gras komt.. en misschien inderdaad ook laag in het ruwvoer maar dat weet ik niet. Of misschien zit er wel gewoon genetisch iets ofzo, dat hij bepaalde dingen niet opneemt. Maar verder geen darmproblemen of andere dingen dus ik weet het niet.

Edit; het koper vul ik aan met een vloeibaar supplement, weet de naam niet vanbuiten, zal het vanavond als ik thuis ben even opzoeken, gaat nu wat moeilijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:22

Hier nog even het kopersupplement: http://www.dochorse.nl/trm-chelated-copper.html
Hij krijgt de helft van de dosering (dus 12.5 ml), dit was volgens een voedingsdeskundige in principe voldoende. Dus ben benieuwd, laat eind februari ofzo weer bloed trekken ;)

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:59

Die van mij had vanmorgen ineens weer mega last. Net als vorige keer haal ik 'm uit zijn stal, zet hem neer op de poetsplek en dan ineens lijkt ie schokken te krijgen, trekt zijn hoofd weg, briest en gaat dan half apathisch met zijn neus op de grond hangen. Vervolgens gaat het dan weer even goed tot de volgende 'aanval'. Bij hem is het ook wel 2 jaar geleden in november begonnen op een koude winderige dag. Wind was er vandaag niet, kou uiteraard wel. Hij heeft het alleen ook af en toe met warm zonnig weer. Of in de regen.. Misschien is het juist wel de enorme weersverandering, dat is denk ik het enige wat wel constant is geweest, dat er echt even ander weer was op het moment dat hij last had....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:21

Nog een goede maand en dan moeten we het ook weer in de gaten gaan houden hier. Meestal half februari begin t het ivm de pollen. Hij staat momenteel al bijna een jaar stil ivm zwangerschap. Dus straks in februari als baby eruit is osteopatisch behandelen (en ja ik neem alles wat vast zit), maar ook spieren en derg. Ik wil hem ondersteunend gaan tapen (longdermatoom) en puur pollen weer geven. Kijken hoe dat uitpakt.
Mycotoxinebinder kun je ook apart kopen (dus niet zoals in de link hierboven met de gist), dan is het een stuk goedkoper (maar wel enorme zakken ;)).
Is van hetzelfde bedrijf, alltech dacht ik.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:32

Hier gaat het ook nog goed. Ik hoop op nog minstens een maandje rust voordat de pollen weer los gaan!
Geert krijgt best veel luzerne bij, daily plus van Pavo. Heb daar nog nooit een negatief effect van waargenomen. Hij krijgt het juist in de winter, wanneer hij dus weinig tot geen last heeft veel bijgevoerd
Geert krijgt superfit broxx van metazoa bij als vitaminesupplement

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:46

heeft iemand ervaring met de micklem bij een headshaker ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:59

Wij. De micklem geeft verlichting. Heel fijn hoofdstel

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:21

Guus vond hem niet fijn, maar die wil geen neusriem. Al liep hij op de Micklem wel beter dan op een standaard hoofdstel, zonder neusriem loopt hij nog fijner.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:32

Dat van die vitamines (supplementen) vond ik ook wel iets 'interessant' en ik dacht dat mijn paard ook misschien een tekort zou hebben. Uit bloedonderzoek bleek echter dat alle waardes OK waren en niets afwijkends.. 'helaas' want anders hadden we al een potentiële oorzaak voor het schudden.

Vandaag hebben we hem opgehaald van zijn 2de bezoek aan de kliniek, hij moest terug voor een nabehandeling van zijn sarcoïden (waarvoor hij ook naar de kliniek moest, dit hebben ze trouwens echt super netjes gedaan ! Ik vind het een hele fijne techniek die elektro-chemotherapie). En dan heeft hij ook een 3de PENS behandeling gekregen (en hopelijk de laatste !). Nu is het afwachten.. na zijn eerste 2 behandelingen heb ik helaas nog niet zoveel met hem kunnen doen omwille van weersomstandigheden/tijdsgebrek. Daardoor heb ik hem ook niet goed kunnen 'opvolgen' om te zien of hij nog schudde op de weide. Het is nu ook wel erg koud/grijs weer en het schudden wordt vooral getriggerd door veel zonlicht.

Dus fingers crossed.. ik ben ergens doodsbenauwd want als hij nu nog zou schudden dan weet ik echt niet meer wat te doen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:00

Tja hier blijft het neusnetje toch echt een must ( alleen in de binnenbak rijden kan zonder)..

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:19

Hopen dat hij niet meer schudt ZarcoTje! spannend dan he...

Die van mij is vorige week behandeld door de tandarts. Zijn tanden zagen er goed uit, maar hij had een verdikking van zijn tandvlees onder een deel van zijn voortanden. Tandarts vertrouwt het niet. Nu ga ik a.s donderdag naar de kliniek om foto's te laten maken.
Die van mij kan overal schudden, is gestart in de winter op een koude winderige dag en weersveranderingen zijn ook vaak triggers. Dat zóu natuurlijk door de tanden kunnen komen.
Uiteraard hoop ik op niets ernstigs, maar als ze iets vinden waar ze wat aan kunnen doen dan hoop ik uiteraard ook dat het helpt tegen het shaken.

dvdwiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:25

Mijn Fjord gaat dit voorjaar ook naar Belgie voor de PENS behandeling. Hier ook vanalles geprobeerd en allerlei onderzoeken gedaan om dingen uit te sluiten, maar nu alweer 2 jaar niet kunnen rijden vanwege headshaken. Ik ben door mijn eigen dierenarts doorverwezen naar de kliniek in Belgie. Ik heb er goede hoop bij. De behandeling is niet gevaarlijk en geen bijwerkingen en er worden goede resultaten mee gehaald, al helpt het niet bij alle paarden. Ik ben heel benieuwd. Is ZarcoTje hier de enige die deze behandeling heeft geprobeerd? Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen. Ik kies er bewust voor om te wachten tot het voorjaar, aangezien in de winter zijn headshaken minder is en ik wel duidelijk wil zien of het helpt of niet. Ook heb ik thuis nu niet zoveel trainingsruimte (wonen er nog niet zo lang en nog geen goede rijbak).

dvdwiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:28

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:43

Ikga morgen een basisopleiding doen van cranio sacraal therapie. Dat heeft bij Janouk zo super goed geholpen. Ze headshaket nu bijna niet meer en ik kan gewoon weer rijden en zij kan op een zonnige dag naar buiten. Alleen met harde wind heeft ze nog last. Ik wil graag zelf leren om haar te behandelenen de druk in haar hoofd weg te halen als het zich weer op bouwt.
Dus ik ga braaf leren om mijn paard te helpen. Heel benieuwd

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:27

Ik heb ook een micklem geprobeerd. Bij Geert gaf het totaal geen verschil. Gelukkig heb ik nog geen neusnetje nodig, maar als het straks warmer gaat worden en de bomenpollen komen los, wordt het weer feest ben ik bang

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:12

janouk schreef:
Ikga morgen een basisopleiding doen van cranio sacraal therapie. Dat heeft bij Janouk zo super goed geholpen. Ze headshaket nu bijna niet meer en ik kan gewoon weer rijden en zij kan op een zonnige dag naar buiten. Alleen met harde wind heeft ze nog last. Ik wil graag zelf leren om haar te behandelenen de druk in haar hoofd weg te halen als het zich weer op bouwt.
Dus ik ga braaf leren om mijn paard te helpen. Heel benieuwd

Als je nog een proefpersoon (paard) zoekt? :+ Guus staat vlak bij je als ik het goed heb!

Hier blijft het neusnetje ook een must, en aangezien ik zonder neusriem rijd ook altijd de vliegenmuts erbij. Guus reageert ook op zonlicht, en op wind, dus die combi (muts + netje) werkt voor ons nog het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:14

Niet te geloven.. 1 dag 10 graden en de hele natuur schiet in gang -O-
Fijn hoor, dat zonnetje en die warme lucht en de vogeltjes die fluiten, maar voor de rest..
Ik dacht echt "dit kan toch niet" maar nu ik eens rondkijk en dit zie:

Afbeelding

Het kan dus blijkbaar wel -O-

Nog hooikoortspaarden die nu ineens last hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:36

Hier nog -2 vandaag *\o/*

Maar de hazelaar heb ik al zien bloeien dat is een van de eerste en een waar appie allergisch voor is.
Vorig jaar ging het super, en voor dit jaar ligt de ceterizine weer klaar,als ik zie aan hem dat hij toch last krijgt gaat hij weer aan die tabletjes.

Trouwens wat dom, voor nederland staan er ook veel pollen, is denk ik nog een oud plaatje wat er op staat hoor.
Lijkt me niet helemaal kloppem.
Deze site geeft anders aan
http://www.pollennieuws.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:00

De datum staat erbij, op pollennieuws gaat het ook over pollen (weinig zijn er ook) en inderdaad de hazelaar en els. Heb ook gelezen dat voor de echte pollen sommige bomen wat anders afscheiden (weet niet meer hoe het heet) en daar zitten dezelfde allergenen op dus kunnen hooikoortspatiënten ook op reageren.

Dus iets zal er wel in de lucht hangen, de voorbije weken/maanden ging het wandelen super en vandaag ineens niet meer.. Kreeg onderweg ook een loopneus (gewoon vocht) en had het idee dat die ook wat benauwd was. Echt weer de typische klachten naast het schudden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:03

Misschien was er bij jou daar veel smog of fijn stof? Kan ook nog.
Hier in elk geval nog niks,blijft hopelijk zo,maar ik wacht het wel af