[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:00

Audesta schreef:
Daarom geef ik het in 2 dosissen. Geeft mezelf iets meer vrijheid en heb de indruk dat mijn pony het er beter op doet.

Bedoel je dan een dubbele dosis om de dag?

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:02

Met 2 (halve?) dosissen per dag moet je toch juist nog vaker erheen? Of begrijp ik het verkeerd?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:57

Toen ik de assistente vroeg of de pil op een bepaald tijdstip gegeven moest worden zei ze van niet. Dat het gewoon 1x per dag moest maar dat het verder niet uitmaakt. Ik probeer wel altijd einde middag of in de avond te gaan maar dat lukt niet altijd.

Mijn paard was vorig jaar nog ruim negatief en dit jaar dik positief. Bij grenswaarden en een klinisch beeld dat bij ppid past zou ik toch medicatie opstarten en dan na bv 2 maanden opnieuw testen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:19

Nee 2 x per dag idd maar heb ze aan huis. Maar dan voel ik me minder schuldig als het eens een uurtje of 2 later wordt. En mijn pony eet weer beter sinds ik dit doe ipv 1 x 1 mg.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:24

Mijn paard heb ik vorige week ook laten testen omdat ze paar dagen ervoor een epileptische aanval heeft gehad. Ze heeft een score van 110 dus sterk positief. Nu hebben ze al de medicijnen opgestuurd terwijl ik allemaal vragen had. Zit wel in een enorm dilemma omdat ze ook een peesblessure heeft die waarschijnlijk niet goed komt. Ik heb nu ook zoiets ga ik hiermee door of niet. Zo lastig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:25

Heeft iemand daar iets van wetenschappelijk schrijven van dat die medicatie elke dag rond hetzelfde tijdstip gegeven moet worden? Want in de bijsluiter staat het in ieder geval niet.

Soms als mijn man de pil geeft ‘s avonds, dan let hij niet goed op en vind ik de volgende ochtend die pil dus voor de stal. Maar ik heb nog nooit gemerkt dat ze daar ook maar half anders van is.
Dus maken jullie het jezelf niet onnodig moeilijk?
Ik denk wel dat het makkelijker onthouden is als je het elke dag rond dezelfde tijd doet, maar meer dan dat..?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:35

Ik leg het altijd in haar voerbak en dan krijgt ze hem savonds als ze op stal komt. Of als ik na m'n werk kom, dan geef ik hem zelf.

Nu het vroeg donker is staan ze dan al op stal. In de zomer maanden scheelt het nog wel eens met hoe laat ze binnen komen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:44

Wij proberen op hetzelfde dagdeel de pil te geven maar dit lukt gewoon niet altijd. Dierenarts adviseerde het wel maar sommige dagen lopen gewoon wat anders. Nu in de donkere maanden zijn we er meestal wel rond dezelfde tijd maar in de zomer kan dit wel eens wisselen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:39

Mijn dierenarts zei het me. Ook wel nadrukkelijk dat als ik bij voorbaat wist dat ik het nooit op dezelfde tijd zou geven en het de ene keer 's ochtends was en de andere keer 's avonds dat die spiegel zo zou gaan schommelen dat ik het beter niet kon doen. Ik doe het dus maar braaf. Ik heb stalgenoten die wel op stal staan en voorrondes hebben en die krijgen het dus vanuit stal altijd 's ochtends met het eten. Helaas heb ik die luxe niet. Een andere stalgenoot die ook die luxe niet heeft geeft het gewoon als ze er zijn en dat varieert elke dag sterk van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ze zeggen dat zijn waardes altijd goed zijn. Het zal ook wel aan je paard liggen hoe gevoelig ze reageren op het spul.

Ik ben in al die maanden ook wel 1x die pil vergeten en daar merk je natuurlijk ook niet meteen wat van. Maar ik kan me voorstellen dat als er de ene dag maar 12 uur tussen zit en de volgende dag bijna 32 dat een gevoelig paard dan wel last zou kunnen hebben daarvan. Anderen wellicht totaal niet, maar gezien mijn dierenarts zo nadrukkelijk was neem ik maar niet teveel risico en probeer ik einde middag/begin avond toch wel aan te houden. En eerlijk: dat went. Als ik vrij ben gewoon niet meer super vroeg naar stal gaan maar 's middags pas. Of na werk direct door.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:41

Celebi schreef:
Ik was zelf 'te laat' als in dat hij eerst negatief was, maar met de nieuwe aanscherpingen van de waardes achteraf eigenlijk al verdacht. Te lang gewacht met het idee dat het dan toch geen PPID was (had de dierenarts die ik toentertijd had verzekerd). En toen opeens waren de waardes 144. Ik had heel graag eerder begonnen, al was het maar met een hele lage dosering. Je zit net op de grens dat je het nog een half jaar/jaar weer testen om te zorgen dat je de echte stijging voor bent, maar met die klinische symptomen is het niet gek om toch een hele lage dosering te starten hoor. Bij mijn pony werd de vacht opeens veel beter en de oogontstekinkjes en het vele plassen verdwenen als sneeuw voor de zon. Had ik hem graag eerder gegund. Of er in ieder geval beter bovenop gezeten qua stijging.

Ja daarom zou ik bij kwakkel-symptomen en grenswaarde gevallen ook beginnen.

Ik was behoorlijk bewust aan het kijken naar PPID signalen maar heb die niet gezien bij Mareentje, totdat ze ineens eind van de zomer van die zweterige krulletjes op haar hals kreeg. Was toen ook wel benauwd weer, en de mini was gaan wandelen waardoor ze even alleen was. Maar toch was het beeld "anders", ze liep toen ook ineens wat meer lusteloos erbij, andere blik. Meteen getest en had enorme waardes.

Achteraf gezien denk ik dat het er dus al eerder moet zijn geweest. En dat de terugkerende rotstraal de laatste 2 jaar daar al een teken van was. Ze hebben hier vrije in- en uitloop, schone stal, staan absoluut geen uren in diepe modder ofzo. Meestal op verharding / zand / gewoon okee gras. Maar hoefsmid zei ook dat het gewoon een bacterie is die overal kan zitten.

Ze had de laatste jaren ook 1 oog dat een beetje meer open stond bij het onderste ooglid, en dat kon snel wat geïrriteerd raken in de zomer door vliegen. Maar met een vliegenkap geen last.

Onali: wat stom zeg dat die DA dan toch ging prikken met die stress.... lekker nutteloos dan om door te gaan.... zowel voor pony / jou / haarzelf als qua kosten.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:19

Hmm, ik ben even gaan lezen in de PPID Cushing groep van Facebook; daar zijn mensen noet echt fan van Prascent. Veel negatieve ervaringen, voeren vooral natuurlijk en holistisch.
Nu ben ik gaan lezen over hypobalance (wat een geld!), maar als ik dan lees dat er 'himalayazout met bio-energetische frequenties' inzit, haak ik toch echt af 8)7

Lastig hoor die knoop doorhakken...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:49

xxxmh schreef:
Mijn paard heb ik vorige week ook laten testen omdat ze paar dagen ervoor een epileptische aanval heeft gehad. Ze heeft een score van 110 dus sterk positief. Nu hebben ze al de medicijnen opgestuurd terwijl ik allemaal vragen had. Zit wel in een enorm dilemma omdat ze ook een peesblessure heeft die waarschijnlijk niet goed komt. Ik heb nu ook zoiets ga ik hiermee door of niet. Zo lastig.

Om je misschien een beetje gerust te stellen, een waarde van 110 valt echt reuze mee ( maar zegt niet altijd alles ) hoor. Er zijn ook paarden met een waarde van boven de 1000.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:07

Lienboon schreef:
Hmm, ik ben even gaan lezen in de PPID Cushing groep van Facebook; daar zijn mensen noet echt fan van Prascent. Veel negatieve ervaringen, voeren vooral natuurlijk en holistisch.
Nu ben ik gaan lezen over hypobalance (wat een geld!), maar als ik dan lees dat er 'himalayazout met bio-energetische frequenties' inzit, haak ik toch echt af 8)7

Alle medicijnen geven bijwerkingen. Helaas. Per paard/pony afhankelijk hoe ze er op reageren (net mensen wat dat betreft).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:10

Bij twijfels over Pergolide en ondersteuning van kruiden kan ik altijd dit artikel wel aanraden:

https://hoefbevangen.info/pergolide-of-monnikspeper/

Geeft best een mooi beeld over de werking en risico's van beide. De conclusie is wel gericht op dat je bij de kruiden eigenlijk niet weet of het paard er baat bij heeft, het niks doet of juist negatieve gevolgen heeft en dat Pergolide bij PPID momenteel eigenlijk het enige is wat echt helpt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:45

Lienboon schreef:

Ik ben dit ook een tijdje gaan voeren ipv de medicatie maar ik merkte weinig verschil. Al had/heeft mijn merrie sowieso weinig duidelijke symptomen.
Volgende week krijg ik de uitslag geloof ik, ben erg benieuwd maar mijn gevoel zegt starten met medicatie.
Ook omdat er andere dingen spelen en ik ook wel deels hoop dat het een beetje met elkaar te maken heeft :7 .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:10

Het is al een tijd geleden dat ik erover gelezen heb , maar ik dacht dat bv monnikspeper wel goed kan werken ( voor sommige klachten van PPID ). Maar dat dat niet te zien is in de ACTH waarde met testen.

Zelf heb ik mijn paard destijds geen medicijnen gegeven en was zijn waarde na een paar maanden weer helemaal goed. Maar dat was wel spannend en onder begeleiding van een therapeute die ik erg vertrouwde.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 01:54

Ik blijf bij mijn medicatie en voerbeleid. Ik heb momenteel weer een redelijk goede merrie staan. De problemen begonnen eind jullie. Begin oktober hebben we getest en 10 oktober medicatie opgestart wegens de 109 doe uit de test kwam.

Ze heeft geen moment last gehad en is heel gezellig. Ze verbetert lichamelijk heel snel en verder mag ik niet klagen denk ik.

Ik wil haar nog 1x meenemen naar de kliniek over 3 weken om ze te laten kijken naar haar hoefgroei en hoe ze nu loopt na het stukje opbouwen.

Juni

Afbeelding

Juli 24
Afbeelding

3 weken geleden
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:36

Ik heb net even overlegd met de DA en we gaan toch de medicatie een kwartje ophogen en dan over 6 weken opnieuw testen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:37

Mijn oude merrie is naar de eeuwige weilanden. Mijn hart ligt nu weer in stukken |(
28 jaar, waarvan 24 jaar bij mij...

Maanblindheid en hoornvliesschade door cortison wat de laatste dagen opeens niet meer onder controle te krijgen was.
Andere optie was oog laten verwijderen. Dat traject wilde ik haar besparen op die leeftijd.
Enkel met diclofenac druppels was ze nog een paar uur redelijk pijnvrij, dus daar hebben we gisteren en vandaag nog gretig gebruik van gemaakt. Ze heeft tot letterlijk een minuut voor de verdoving lekker gras staan vreten. Toch een kleine troost.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:41

Awh wat verdrietig Pandora, sterkte!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:42

Heel veel sterkte Pandora. Wat zal ze een leegte achterlaten na 24jaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:48

Heel veel sterkte Y;(

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:49

Heel veel sterkte Pandora, heel verdrietig Y;(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:52

Heel veel sterkte Pandora Y;(