[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:10

Ik zit inderdaad bij Ridderkerk. Ze hadden ze nu 15 pillen meegegeven ( moet 1/4 per dag). Probleem is dat pony nu ook bevangen staat en met hoefkanteling dus ik ga nu geen grote aantallen bestellen omdat ik niet weet hoe en of hij gaat herstellen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:58

Setteli schreef:
Ik betaal bij mijn DA 135 euro voor 60 pillen. Maar zij rekent 21% BTW ipv 6. Volgens mij klopt dat dus niet. Maar goed, ik hoef voorlopig nog even geen prascend te halen

Klopt inderdaad niet, voor medicijnen die je zelf geeft telt het lage tarief van 6%.

Zal vanavond even opzoeken wat ik betaald bij DAP Kennemerland heb voor 60 pillen. Ik meen rond de € 120,- maar kan ook iets duurder of goedkoper zijn.

Misschien een lijstje maken hier?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 02:16

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:19

@pandora. Heb vrijdag nog effe met de da gebeld. Was geen probleem om de medicatie te verhogen. In oktober laten we terug bloed controleren en dan weten we hoe we ervoor staan. En voor voorlopig heeft ze het advies gegeven om langzaam wat luzerne korrels te gaan bijvoeren. En die mee bij de zupa te weken. Daar zitten volgens haar veel eiwitten in en weinig suikers en zetmelen. En daar gaat ze goed van,opknappen. En voor de rest was haar voeding wat ik gaf goed. Heb momenteel eventjes de luzernekorrels van Roosen genomen die ze bij ons in de buurt verkopen. Ik weet dat er betere merken zijn. Maar dan dan Kon ik dit weekend al starten met de luzerne korrels

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:15

Luzernekorrels van Roosen zijn toch best ok dacht ik. Ik ken er nog die dit al jaren geven aan iets te magere peerdjes :j Zit idd veel eiwit in. Wel jammer dat de structuurwaarde van de luzerne verloren gaat in korrels, maar je kan niet alles hebben natuurlijk :+

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:30

Gewone luzerne geven is niet echt een optie voor haar. Moeilijk om te eten en dan doet ze er ook enorm lang over. En dan kan ik de andere paarden constant wegjagen van haar stal. Nu deze winter gaat we toch proberen om ze nachts op stal te zetten. We gaan,in de grote stal een kleine stal maken voor de kleine pony. Zodat ze niet alleen staat en staat ze veel rustiger. En dan,kan ik haar misschien wel gewone luzerne proberen aan te bieden. En dan moet ik geen schrik hebben dat andere paarden het afpakken. En zo kunnen we proberen ze veel hooi te laten eten rustig op haar tempo zonder dat ze gestoord wordt door de anderen en heeft ze ook wat rust en,kan ze gaan liggen wanneer ze Wilt.want nu wordt ze wel eens opgejaagd,door,de andere paarden. Zal haar ook goed,doen is een moment van rust met al dat jong geweld rond haar

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:33

Ja precies, ze moeten die luzernehaksel natuurlijk wegkrijgen. Een jonkie met een goed gebit heeft daar geen probleem mee, maar als ze wat ouder worden, gaat dat soms wat lastiger.
Goed idee van die stal voor de winter :j Kan je ook gewoon de eetbak vol luzernehaksel doen voor de nacht en zien hoever ze ermee wegkomt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:21

Vlek had vrijdag weer een slokdarmverstopping. Met een tijdje stappen was het gelukkig opgelost. Maar nu had ze het vandaag weer 2 keer, pfff. Gelukkig ook weer met wat stappen opgelost.
Ik word er een beetje tureluurs van.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:34

Oei setteli das minder en hoe is het nu met vlek? Beter? Heb het ook een paar keer gehad met mijn merrie. Twee keer de dierenarts kunnen,bellen en twee keer zelf kunnen oplossen door er enkele spuiten lijnzaad olie in haar mond te spuiten. Haar eten kwam er toen langs haar neus uit. Sindsdien maken we haar eten nat en doen we wel wat lijnzaadolie in haar eten. En tot nu toe helpt dat. Met hooi nog niet voor gehad. Hopelijk krijgt vlek het ook niet meer. Bij mijn merrie kwam dat toen omdat haar klieren enorm dik stonden en daardoor moeilijk slikte. Sindsdien kreeg ze kruiden voor haar klieren. Maar sinds ze op de prascend staat zijn haar klieren niet meer dik geweest. Heel soms maar en dan starten we ook direct die,kruiden,op.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:41

Wat vervelend zeg Setteli, gelukkig ben je er wel elke keer op tijd bij.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:25

Vlek krijgt alles al als slobber, maar ze kreeg het nu in de wei. Denk net iets te gulzig gras gegeten.
Maar het gaat nu weer goed hoor

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:58

Ohh arme Vlek, het zit allemaal niet mee zo :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:15

Oei dat is eng Setteli! Heeft het een reden dat ze daar gevoelig voor is?
Ik heb het 1 keer meegemaakt en toen was het ook bijna fataal voor mijn paardje, de DA waarschuwde me al dat het kantje boord was dus dat we echt alles op alles moesten zetten. Bij hem kwam het omdat hij een vernauwde slokdarm had door het luchtzuigen (extra sterke halsspieren die de slokdarm smaller maakte) en de combinatie met vlas eten. De vlas-verstopping kregen we bijna niet weg, en zelfs toen de verstopping weg was kreeg ze nog niet de zonde door de slokdarm heen omdat het zo vernauwd was. Dood-eng, dat paard is direct van de vlas afgegaan en ook bij verkoop gemeld dat hij niet op vlas kon. :oo

Sedje heeft helemaal nieuwe energie gekregen joh! De dag nadat de mevrouw was geweest is Sed ontsnapt zo de grote wei bij de rest van de kudde in. En echt niet dat mn moeder hem daar makkelijk uit kreeg haha! De rest van die dag en de dag erna liep hij wel wat moeilijk vertelde mijn moeder mij, maar dat leek te komen van zijn sprintjes de dag ervoor. Vrijdag ben ik zelf geweest en liep hij nog niet helemaal lekker, zaterdag geen idee (mn bijrijder heeft hem zn pil gegeven maar verder niet gekeken hoe hij liep, hij liep dus niet heel erg slecht want dat valt wel op) en gister kwam hij met een bokpartij-sprintje de wei uit gesjeesd zo in volle galop/ draf zn stal in hahaha! Ik had het eigenlijk moeten filmen, dit heb ik hem nog nooit zo hard zien doen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:59

Balen settelli, schijnt steeds gemakkelijker te gebeuren, slokdarmverstopping , hoe vaker het voorkomt? :(:)

En heerlijk nieuws shanna, daar doe je het voor...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:23

Jeetje setteli jij maakt wat mee. Die van mij had ook ooit een verstopping maar dat ging helaas niet zomaar weg... Ik heb 3 uur zijn luchtpijp staan masseren, da had buscopan gespoten en moest verder masseren.. Na 3 uur begon hij eindelijk een plukje gras eten..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:39

Vlek heeft een slecht gebit, dus daar zal de eerste oorzaak zitten. En haar slokdarm zal ongetwijfeld ook niet van de beste kwaliteit zijn, helaas.
Ik heb ook regelmatig bij de kliniek gestaan, laatste keer was in juli, fijn om 12 uur 's avonds. Toen was ze zo benauwd. DA schrok ervan. Ze is toen na het sonderen een nachtje gebleven en volgende dag was ze weer helemaal top. Maar ja, weer 200 euro lichter.
Gelukkig is het de afgelopen keren met wandelen en masseren vanzelf opgelost.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:22

Even over de gratis testen. Was vanochtend verwarring hier bij de DA. Eentje meende dat het tot 1 oktober was, ander t/m hele maand oktober. Ik meende zelf ook het laatste dat ik dat begrepen had.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:46

Isapaardje schreef:
Even over de gratis testen. Was vanochtend verwarring hier bij de DA. Eentje meende dat het tot 1 oktober was, ander t/m hele maand oktober. Ik meende zelf ook het laatste dat ik dat begrepen had.

In de voorwaarden bij de voucher op www.ppidbijpaarden.nl staat tm 31 oktober :j

Ik laat ook in oktober nog een keer testen om te kijken of de waarden al gedaald zijn. Besluit daarna wel of ik de dosis omhoog breng van een halve naar 3/4 of een hele pil.
Las ergens dat je pas na ongeveer 5 weken kan zien welke werking een dosis heeft.

Klinisch merk ik wel verschil in de zin dat ze weer d'r hete drukke zelf aan het worden is. Haar enige verschijnsel was ook dat ik haar te rustig vond. Ze was in de omgang bijna een normaal paard :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:50

Arme vlek! Veel succes setteli!

Wel heel leuk dat Sedje zo is opgeleefd!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:41

Hallo allemaal,

In april heb ik, nadat ik te horen heb gekregen dat mijn 18-jarige Arabische merrie PPID heeft, hier een aantal berichten geplaatst en vragen gesteld, voornamelijk over voer omdat mijn merrie erg was afgevallen. Ik ben niet zo actief meer op bokt maar lees alle berichten in dit topic en heb daar erg veel van opgestoken! Verdrietige verhalen gezien, maar ook paarden die het erg goed doen en alles daar tussen in. Ondanks dat ik vooral meelees wilde ik hier graag een update plaatsen van mijn merrie.

Mijn merrie krijgt sinds de diagnose in april een halve pil Prascend. In mei zijn ze 24/7 het land op gegaan, daarnaast heeft ze dagelijks nog Seniores Priores gekregen, of een mix van haverschilpellets met wat 18plus.

In mei is ze geschoren, omdat ze wel verhaarde maar de nieuwe zomervacht wat lang was. Nu is ze deze zomervacht ook aan het ruien en komt er voor het eerst sinds lange tijd weer een mooie gladde nieuwe vacht onder vandaan!

Omdat er op onze stalling wat dingen gingen veranderen zijn we sinds deze maand verhuisd naar een andere stal. Hier gaan ze in de zomer enkele uurtjes op het gras, verder staan ze de hele dag buiten met hooi en 's nachts op stal met een eigen uitloop.

En we staan 5 minuten vanaf de duiningang dus we gaan lekker naar buiten, en verder rijden we nog steeds een aantal keer per week. Ik ben ontzettend blij dat het zo goed gaat! Ik hoop dat ik iemand zo ook een hart onder de riem kan steken. ACTH was 120 in april, ik wil in oktober nog eens laten testen.

Ik blijf hier in ieder geval meelezen en leren!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:43

Afbeelding

Sorry, ik weet niet hoe ik de afbeelding vanaf mijn telefoon kleiner kan uploaden ...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:13

Ik heb pas de ACTH-waarde laten testen van mijn paard, en gebruik gemaakt van de gratis ACTH-test. Normaal gesproken betaal ik voorrijkosten, de test en bloedafname-kosten. Nu de test gratis is, moet ik er ook ineens bijna €20 aan verzendkosten bij betalen. Ik vroeg me af of anderen dit ook hebben met de gratis test.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:45

Meert ik heb de indruk dat iemand er probeert munt uit te slaan... :+ :$
Verder geen idee, hier in belgie gaat het iets anders en wij hebben natuurlijk weer geen gratis testen :7

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:29

Pandora2 schreef:
Meert ik heb de indruk dat iemand er probeert munt uit te slaan... :+ :$
Verder geen idee, hier in belgie gaat het iets anders en wij hebben natuurlijk weer geen gratis testen :7

Dat is raar want heb mijn pony gratis laten testen in belgie volgens mijn DA. Omdat t dan weer een 1e aanmelding was en dat ik em dan gratis kreeg...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:33

Alleen de test is toch gratis?De da moet je toch wel gewoon betalen.