Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:44

Marus schreef:
Balko schreef:
[ [url=m/sy72A2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kreeg dit adviesschema van mijn arts.

Ik heb een second opinion gevraagd en ben toch nog een week langer aan het behandelen met volle spuit Ulcergold en nog een fles Sucralfaat.

Mijn dierenarts gaf aan dat tussen de omeprazol en sucralfaat minimaal 2 uren moet zitten.

Wel apart en vervelend dat dierenartsen zo verschillend adviseren. Het wordt wel echt een dag taak dan want 1 omeprazol dan en dan nog 3x sucralfaat verdelen over de dag. Bij mijn merrie is komende week cruciaal dus ik ga hier wel van twijfelen. Bij mij zeiden ze half uur na de omeprazol..

Phonix

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:55

Bij mij ook half uur na de omeprazol

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:05

Als het jullie wat geruststelt: die van mij heeft 6 weken op omeprazol en sucralfaat gestaan (en 6 weken afgebouwd). De omeprazol en sucralfaat gaf ik zelf als ik er was, sochtends of smiddags (eerst omeprazol en kwartiertje later sucralfaat) en de sucralfaat werd dan savonds laat nog een keer door de staleigenaar gegeven. Dus ik heb de medicatie niet helemaal consequent elke dag op dezelfde tijdstippen gegeven. En na 6 weken was alles weg.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:14

Ja vervelend dat dierenartsen toch nog zo zulke verschillende adviezen geven.
Dat vind ik met afbouwen ook……..

Dan valt het vast mee met de tijd ertussen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:37

Marus schreef:
Ja vervelend dat dierenartsen toch nog zo zulke verschillende adviezen geven.
Dat vind ik met afbouwen ook……..

Dan valt het vast mee met de tijd ertussen.

Snap ik, maar onder aan de streep worden hier in dit topic wel de zelfde adviezen gegeven.

Meer dan 2 weken volle spuit (liever 3), over het afbouwen langer doen dan dat wordt aangeraden (dubbel dan wordt aangeraden, dus ipv. 1 week een halve spuit, 2 weken een halve spuit), behandeling altijd icm. sacrulfaat, géén luzerne, oppassen met haver en suiker, minder krachtvoer, onbeperkt ruwvoer, ontwormen (vooral in het najaar ivm. (horzel)larven in de maag, fiberbeet/fibernugget/seniores ter ondersteuning voor de slechte eters, terugschroeven in arbeid en focus op rust en herstel en maagpoeders dragen niet direct bij aan het herstel/ondersteuning van de maag.

Edit: er zullen vast reacties komen met 'ja maar, die van mij reageert wel goed op maagsupport' of 'volgens de dierenarts zaten er geen wormen in de mest en mestonderzoek was schoon', 'luzerne verhoogt het kauwen wat slijm aanmaakt wat goed is voor het maagzuur', maar ervaring heeft geleerd dat....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:53

DWensink schreef:
Ik zie net op Instagram een supplement van Sectolin voorbij komen, Gastro & Digest. Zijn er mensen die deze al hebben geprobeerd?

Ik heb eindelijk met de mede eigenaar van mijn maag-patiëntje voor elkaar dat hij mee wil werken aan het juiste hooi/voor droog aanschaffen. Wat werkt voor jullie paarden het beste? Ik vind het zo lastig.. Durf ook niet de hele tijd wat anders te proberen omdat ze niet zo goed gaat op veel verandering...

Ik voer het mijn paard nu 2 weken. Maar helaas nog geen enkele verbetering.

Mijn paard heeft 11 jaar geleden op de kliniek gestaan met een hevige wormbesmetting en sinds dien is zijn mest onder controle houden een echte uitdaging.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:57

Misschien dat jullie willen meedenken over het volgende (of ervaring hebben):

Mijn merrie heeft 1.5 week geleden haar 3e scopie gehad en was maagzweervrij. Moest stoppen met ulcergold maar met dank aan dit topic heb ik aan de bel getrokken dat het niet goed ging en ik langzamer wil afbouwen.

Maar ondanks dat ze vrij van maagzweren is en nog altijd medicatie krijgt blijft ze vreemd doen na haar krachtvoer of supplement.
en of het nou een paar korreltjes zijn of een halve kilo maakt niks uit.
(Krachtvoer=balancer en/ of slobber).
Ze begint eerst met likken dan gekke bekken trekken dan lichtjes gapen en dan gaat het steeds verder tot flink gapen……..
Dierenarts heb ik fillmpje laten zien en begreep niet waarom ze het nog doet. Wellicht dat dracht er iets mee te maken heeft zei ze.
Ik weet het niet meer. Dit deed ze voor de tijdelijke stop met med ook al.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:51

Marus schreef:
Misschien dat jullie willen meedenken over het volgende (of ervaring hebben):

Mijn merrie heeft 1.5 week geleden haar 3e scopie gehad en was maagzweervrij. Moest stoppen met ulcergold maar met dank aan dit topic heb ik aan de bel getrokken dat het niet goed ging en ik langzamer wil afbouwen.

Maar ondanks dat ze vrij van maagzweren is en nog altijd medicatie krijgt blijft ze vreemd doen na haar krachtvoer of supplement.
en of het nou een paar korreltjes zijn of een halve kilo maakt niks uit.
(Krachtvoer=balancer en/ of slobber).
Ze begint eerst met likken dan gekke bekken trekken dan lichtjes gapen en dan gaat het steeds verder tot flink gapen……..
Dierenarts heb ik fillmpje laten zien en begreep niet waarom ze het nog doet. Wellicht dat dracht er iets mee te maken heeft zei ze.
Ik weet het niet meer. Dit deed ze voor de tijdelijke stop met med ook al.

Kan het niet nog een gewoonte zijn? Ik heb zelf nog geen ervaring met "genezing" dus helaas geen ervaring. Maar kan mij voorstellen dat het als muscle memory werkt. Pijn verwachten na zoveel keren pijn ervaren. Kan heeel hardnekkig zijn

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:19

Marus, ik weet niet toevallig of je dit op Facebook had gezet vandaag maar heb daar ook iemand geantwoord.

Mijne pak de bak als haar voer te stengelijk of concentreert is. Bijvoorbeeld Oerbalans kan ze niet hebben. Met the Alpengrun pellets dot ze dit niet. Ik zou dus kijken of je iets anders kunt geven.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:58

Phonix schreef:
Marus, ik weet niet toevallig of je dit op Facebook had gezet vandaag maar heb daar ook iemand geantwoord.

Mijne pak de bak als haar voer te stengelijk of concentreert is. Bijvoorbeeld Oerbalans kan ze niet hebben. Met the Alpengrun pellets dot ze dit niet. Ik zou dus kijken of je iets anders kunt geven.

Nee ik heb vandaag niets daarover op fb gepost.
Welke pagina stond dat? Wellicht kan ik daar ook mee lezen.

Ja ik dacht eerder dat de muesli die ze kreeg wellicht niet lekker viel.
Maar dat krijgt ze niet meer.
En als ik de sucralfaat met een spuitje toedien ipv voer doet ze het soms ook……
Ik heb vandaag de Agrobs alphengrun mash besteld. Ik ga daar eerst op over om te kijken hoe het dan gaat.

Maar reageerde jou paard zo op de poeder of brok oerbalans?
Hier krijgt ze purebalancer en dan doet ze het ook.
En dit krijgt ze al een poosje en toch verbeeld ik het mij soms dat ze daar nooit lekker op heeft gereageerd.maar zou niet weten waarom niet….
Laatst bijgewerkt door Marus op 23-01-24 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:59

@blaze: hmm ja wat niet kan. Als je het ziet dan zeg je ze wekt het op.
Maar ik weet het niet….. Iets zit niet lekker maar wat?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 00:18

Marus schreef:
Phonix schreef:

Nee ik heb vandaag niets daarover op fb gepost.
Welke pagina stond dat? Wellicht kan ik daar ook mee lezen.

Ja ik dacht eerder dat de muesli die ze kreeg wellicht niet lekker viel.
Maar dat krijgt ze niet meer.
En als ik de sucralfaat met een spuitje toedien ipv voer doet ze het soms ook……
Ik heb vandaag de Agrobs alphengrun mash besteld. Ik ga daar eerst op over om te kijken hoe het dan gaat.

Maar reageerde jou paard zo op de poeder of brok oerbalans?
Hier krijgt ze purebalancer en dan doet ze het ook.
En dit krijgt ze al een poosje en toch verbeeld ik het mij soms dat ze daar nooit lekker op heeft gereageerd.maar zou niet weten waarom niet….

Bij de brok, dus ging over op de poeder. Maar omdat ze een moijlijke eter is stopte ze met te veel poeders. Nu dat ik de Alpengrun maag geeft eet ze het wel op. Moet zeggen dat ze het ook did met de Marstall force. Ik wordt ook zelf soms misselijk van vitaminen, dus zal wel zijn dat het te veel in een keer is.

Wel apart inderdaad dat ze het ook dot met de sucraalfat. Dat heb die van mij nooit gehad.

Was volgens mij op de pagina Paarden met IBD.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:59

Hi, ik kom me hier ook maar eens melden.
Ook hier zijn we aan het tobben met de medicatie.

Nadat eind vorig jaar een stalgenoot een scopie had laten doen zijn we aan de praat geraakt en zijn er puzzelstukjes op hun plek gevallen betreft m'n eigen paard waardoor we, in overleg met DA, eigenlijk wel zeker waren dat hij een maagzweer heeft.

Toen eerst gestart met behandelen met een kuur van 4 weken omeprazole (equizol)
Wel verbetering maar nog niet zodanig dat ik vond dat hij er helemaal bovenop was.

Nu 2e reeks medicatie.
1e week: 3x daags sucralfaat en volle dosis equizol
2e week: 2x daags sucralfaat en halve dosis equizol.

Hij krijgt onbeperkt onverpakt hooi uit een hooinet, pavo vital brokjes.
In overleg met DA krijgt hij 3x per dag luzerne om het kauwen en extra speekselaanmaak te bevorderen en 1x daags een halve schep fibrebeet om weer aan te komen en vanwege de beschermende pectine in de bietenpulp.

Nu kom ik hier ook weer berichten tegen dat luzerne en bietenpulp juist helemaal niet goed zijn tegelijk met de medicatie.
Zo lastig al die verschillende adviezen!

Na deze week als de medicatie op is gooi ik er nog wel een flinke zandkuur achteraan.

Hij is wel al een stuk verbeterd. Weer veel meer praatjes en levenslust.
Wel vind ik hem nog strakke flanken hebben en reactief op het aanraken van de singelplek/borstbeen.

Verder heb ik hem sinds de eerste kuur omeprazol van alle supplementen afgehaald. (voornamelijk kruiden)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:17

Carr_friesje schreef:
Hi, ik kom me hier ook maar eens melden.
Ook hier zijn we aan het tobben met de medicatie.

Nadat eind vorig jaar een stalgenoot een scopie had laten doen zijn we aan de praat geraakt en zijn er puzzelstukjes op hun plek gevallen betreft m'n eigen paard waardoor we, in overleg met DA, eigenlijk wel zeker waren dat hij een maagzweer heeft.

Toen eerst gestart met behandelen met een kuur van 4 weken omeprazole (equizol)
Wel verbetering maar nog niet zodanig dat ik vond dat hij er helemaal bovenop was.

Nu 2e reeks medicatie.
1e week: 3x daags sucralfaat en volle dosis equizol
2e week: 2x daags sucralfaat en halve dosis equizol.

Hij krijgt onbeperkt onverpakt hooi uit een hooinet, pavo vital brokjes.
In overleg met DA krijgt hij 3x per dag luzerne om het kauwen en extra speekselaanmaak te bevorderen en 1x daags een halve schep fibrebeet om weer aan te komen en vanwege de beschermende pectine in de bietenpulp.

Nu kom ik hier ook weer berichten tegen dat luzerne en bietenpulp juist helemaal niet goed zijn tegelijk met de medicatie.
Zo lastig al die verschillende adviezen!

Na deze week als de medicatie op is gooi ik er nog wel een flinke zandkuur achteraan.

Hij is wel al een stuk verbeterd. Weer veel meer praatjes en levenslust.
Wel vind ik hem nog strakke flanken hebben en reactief op het aanraken van de singelplek/borstbeen.

Verder heb ik hem sinds de eerste kuur omeprazol van alle supplementen afgehaald. (voornamelijk kruiden)

Hier sinds gister ook op de omeprazol (eerder in de kliniek ook al gehad eind december).
Nu op verdenking maagzweren 2 weken 1/2 tube per dag. Daarnaast maximale dosering gastrovet. Heeft eerder wel goed geholpen.
Vriendin adviseerde toen (blijkbaar niet goede advies) om naar pavo gut health te gaan; maar we zijn weer terug bij af. Dat is meer voor de darmen dan voor de maag. Ik had de hoop dat daar de kosten wat mee omlaag konden. Nop.

stephanie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:08

Hoi, even een vraag. Vorige week maandag is er een scopie uitgevoerd bij mijn merrie. Hier werd mijn vermoeden bevestigd en bleek ze zeer pijnlijke maagzweren te hebben. Nu was ik voor de scopie in overleg met de dierenarts al begonnen met omeprazol. Nu hebben we er na de scopie ook sucralfaat bij gekregen die ik 2x PD (in de ochtend en avond) aan dr geef.

De oorzaak van de zweren is bekend, en is aangepakt. Ze staat nu op een plek van minimale stress en onbeperkt ruwvoer.

Na hoeveel tijd zagen jullie verbetering optreden in het aankomen van gewicht (ze is namelijk ca 80kg te licht) en rijdbaarheid onder het zadel?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:23

stephanie141 schreef:
Hoi, even een vraag. Vorige week maandag is er een scopie uitgevoerd bij mijn merrie. Hier werd mijn vermoeden bevestigd en bleek ze zeer pijnlijke maagzweren te hebben. Nu was ik voor de scopie in overleg met de dierenarts al begonnen met omeprazol. Nu hebben we er na de scopie ook sucralfaat bij gekregen die ik 2x PD (in de ochtend en avond) aan dr geef.

De oorzaak van de zweren is bekend, en is aangepakt. Ze staat nu op een plek van minimale stress en onbeperkt ruwvoer.

Na hoeveel tijd zagen jullie verbetering optreden in het aankomen van gewicht (ze is namelijk ca 80kg te licht) en rijdbaarheid onder het zadel?

Ik zag binnen enkele weken verschil in gewicht. Maar denk dat dit afhankelijk is van hoe erg het is en in hoeverre de medicatie aanslaat. Ik zie dat hier ook verschillende behandelingen geadviseerd worden. Ik geef 1/2 spuit omeprazol, maar ik heb ook weleens 1 spuit per dag gezien en daarnaast lees ik ook sucralfaat terug, dat heb ik niet gehad. Ik heb tevens ook geen scopie laten doen; maar op basis van symptomen gaan behandelen en op basis daarvan zie ik verbetering.
Mijn paard hapte heel erg als ik in z'n buurt kwam; als ik met hem liep en als ik in z'n stal kwam. Happen naar m'n jas, naar m'n veters, touwtjes aan m'n jas. Daarnaast at hij z'n slobber niet goed; terwijl het normaliter het eerste is dat volledig opgaat.
Dat is nu na 2 dagen 1/2 spuit omeprazol zo goed als weg (+ 4 schepjes gastrovet op advies dierenarts) per dag.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:05

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met bij verbetering de omeprazol stoppen en alleen de sucralfaat door geven en die dan op een geven moment afbouwen? Mijn merrie is uit de dood opgestaan lijkt t wel. Heb haar woensdag ontwormt onder het motto niet alle wormen zijn in de mest te zien. Als 't lukt doe ik 3x PD sucralfaat en dan ook even wachten etc. Maar bij mensen stoppen ze de omeprazol blijkbaar bij verbetering en dan gaan ze door met sucralfaat.

In ieder geval hebben wij weer beetje hoop. Dacht echt 2 dagen geleden nog nou ik verwacht geen plotseling verbetering meer dus het is klaar. Nu ben ik wel in de war wat ik had het al geaccepteerd en nu als ze dan de medicatie weigert en het bloed onder mijn nagels van dan haalt dan denk ik wel echt wordt beter of niet maar niet half half. Klinkt misschien dom maar ik heb zoveel (denk) stress hiervan

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:31

Ik zou zeker niet meteen afbouwen, en als ze zo slecht was zeker een maand behandelen met beide medicijnen

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:01

Wij mogen nadenken over het afbouwen *\o/* helpt (winter) gras tijdens de afbouwfase of helpt alleen zomer gras bij de paarden met maagzweren? Ik heb nog gras staan dus als het helpt..

Ik ga ook voor de langzame afbouw. Zit nu te denken aan:
Elke 4 dagen (als 't goed gaat)voor 50kg minder omeprazol (krijgt nu 300kg)
En 2x PD sucralfaat 20 ml en dat met 3/4 mil afbouwen en langer doorgeven dan de omeprazol?

Hoe hebben jullie de sucralfaat afgebouwd? Ik lees zoveel verschillende dingen. Sommige hebben helemaal niet afgebouwd. Ben je dan gestopt toen je succesvol de omeprazol had afgebouwd?
En bij wel afbouwen over hoelang en met welke stapjes. En nog doorgegeven na het stoppen van de omeprazol?

Starten met de medicatie is 1 en dan succesvolle behandeling is 2 maar dat afbouwen :wow:

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:49

@blaze:Goed nieuws!!
Dierenarts Wolvega adviseerde mij om een aantal keren per dag mijn paard te laten grazen, ook nu in de winter.

Ik lees mee over afbouw sucralfaat.
Hier poging 2 afbouwen. Zit nu op een halve spuit… Maar sucralfaat is morgen op. Twijfel om weer nieuwe te halen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:52

Marus schreef:
@blaze:Goed nieuws!!
Dierenarts Wolvega adviseerde mij om een aantal keren per dag mijn paard te laten grazen, ook nu in de winter.

Ik lees mee over afbouw sucralfaat.
Hier poging 2 afbouwen. Zit nu op een halve spuit… Maar sucralfaat is morgen op. Twijfel om weer nieuwe te halen.

Oh dankje! Hoelang laat je je paard per keer grazen? Dan kijk ik of dat haalbaar is maar anders zet ik gewoon de wei open (doe ik er natuurlijk korter mee)

Heb je al de omeprazol kunnen bouwen? Ik snap je spanning maar een halve spuit is al heel wat! Misschien toch een nieuwe fles en eventueel verkopen aan een blokker als het afbouwen heel goed gaat?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:06

Nog idealer dat die van jou ik het land kan!
Ik doe aan de hand omdat het land hier echt te nat is,kleigrond.

Ja ik denk dat ik morgen toch maar nog een fles ga halen. Wil niet graag weer een terugval.
Sinds vandaag een halve spuit. Spannend!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:27

Marus gezien we bij dezelfde kliniek lopen gok ik dat we ook niet al te ver bij elkaar vandaan wonen. Mocht je nog van de sucralfaat af willen tegen die tijd dan heb ik mogelijk wel interesse. Die van mij krijgt het namelijk preventief tijdens trailer momenten en heb op het moment niets meer in huis. :)

Qua afbouwen; Ik ben nog weken door gegaan met enkel sucralfaat, maar die van mij had ook maar 1 kleine zweer boven in de maag dus heeft heel kort op
Omperazol gestaan. Dus denk dat het lastig is om te vergelijken.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:48

Ja het is heel dubbel aan de ene kant denk ik sucralfaat nog even door blijven geven en minder snel afbouwen. Aan de andere kant werkt die geen 12 of 24 uur en de omeprazol wel dacht ik? Maar ik hou heel goed in de gaten of mijn merrie minder gaat eten want dan gaan we dus te snel. Sucralfaat bouwen we een beetje af maar het echte afbouwen pas nadat we (zo goed) als van de omeprazol af zijn. Tenzij ik hier andere ervaringen nog hoor van anderen.

Ja wie wat bewaard heeft wat zullen we maar zeggen :') mijn ruin was einde gras seizoen veel te dik. Wilde af laten vallen en toen werd het heel nat en toen vorst en nu hebben we dus nog gras staan waar ik heel blij mee ben qua timing. Ik hou dat altijd achter de hand zodat mocht ik echt erg ziek zijn en niemand kan invallen Etc. (staan in eigen beheer) kan ik de wei open zetten en uitmesten komt dan wel een keer

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:14

Voor degene die omeprazol kregen voorgeschreven; hoeveel kreeg je paard en voor welk gewicht is dat?
(Stalgenoot heeft het voorgeschreven gekregen, maar we twijfelen aan de dosering)