[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lataar

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:08

@tamary ik ben met chany naar de kliniek de lingehoeven geweest, en alles wat chany had bij elkaar "opgeteld" en voor de rest heeft ze chany gewoon even bekeken en daar uit geconcludeerd dat het zomereczeem is..
.. eigenlijk kwam ik wel voor een uitgebreide bloedtest op allergieën maar zij zij eigenlijk dat die niet veel zouden uithalen en dat het vrij duidelijk is voor 99%..
zeker een allergie..en dan hoogstwaarschijnlijk zomer eczeem omdat het alle klassieke verschijnselen had (ik weet zelf nog helemaal niks over ZE...) ben al aan het onderzoeken dat wel

cheen staat 24/7 buiten, in zomer hele dagen, en een plakje hooi per dag, nu in de winter/herfst staan ze 8 uur op de wei en voor de rest in een zand paddock, ze krijgen nu 2 X een plak hooi per paard per dag in dat paddock nog, en als het wat kouder word en er staat geen gras meer dan krijgen ze onbeperkt hooi... het hooi is niet zo heel oud, volgensmij is het van vorigjaar en wat we nu hebben is zelfs van dit jaar omdat er nergens (zover ik weet) meer ouder hooi te krijgen is. bovendien krijgen ze vanaf nu weer Pavo Podo Grow, daar ben ik een maand of 2 ff mee gestopt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:13

Het gaat bij die bloedtest niet om allergieën, maar om tekorten aan mineralen als : magnesium, selenium, zink, koper en kobalt (ivm aanmaak b12), ook die geven nl nogal eens jeuk als bijwerking. Idem trouwens voor voer van pavo, hoewel de mineralenbrokjes meestal geen problemen geven door de kleine hoeveelheid.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:18

aah dankje ... dat wist ik dus niet wellicht toch iets om te proberen
bedoel je dat het voer van pavo ook jeuk achtige bijwerkingen heeft? of lees ik dat verkeerd :)?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 02:02

Sommige paarden krijgen inderdaad jeuk van pavo voer.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:21

lataar schreef:
ja, dat is zeker iets wat ik ga doen :) maar denk je dat het nu ook nog kan werken? er is al 2 dagen nachtvorst dus hopelijk zijn die krengen al gehemeld. hoe is zo'n deken in de zomer? erg heet ? en als het regend drogen ze dan weer snel op, of doen jullie met regen wat anders aan?

Het vriest hier 's nachts en de temperatuur is overdag rond 3 graden. Maar ik laat mijn paard lekker onder de eczeemhals staan.
Wil niet weer riskeren dat hij zijn met zorg gekweekte bosje manen afschuurt.

In de zomer valt het reuze mee met zo'n eczeemdeken. Mochten ze nat worden, dan zijn ze ook zo weer droog in de zomer. Paarden staan niet lang met een natte deken, als dat is wat je bedoelt....
Ik doe er alleen een regendeken overheen als het fris/regenachtig is. In voorjaar of najaar.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:24

Wat mij wel opvalt hier in het topic dat veel (eczeem)paarden maar heel zuinig gevoerd worden. bv met een beetje hooi in een zandpaddock. Dat zou ik zelf niet zo gauw doen, ivm zandkoliek. En zo weinig ruwvoer is toch ook niet goed? De darmen van een paard moeten toch in beweging blijven, en altijd maagvulling hebben ivm maagzuur? Een paard in het wild fourageert 16 uur per dag....

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:33

nouja weinig te eten krijgen ze bij mij in iedergeval niet ...ze staan op de wei.. :P
en wij zelf hebben een stenen stoep aan de schuilstal (zit bij het paddock), waar ze eten krijgen, dus zand koliek wordt zo hopelijk het meest bestreden, maar het is altijd opletten geblazen
dat is erg mooi van dat deken, het zal wel wennen zijn straks met dat deken... ze is nog geen 2 en heeft natuurlijk nooit een deken om gehad... nouja aan de andere kant is cheen wel zon prulleke dat ze dingen al wel snel goed vind

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:34

Mijn paard krijgt in de zomer 's ochtends 2 plakken hooi en 's avonds 2 plakken hooi (halve hooibaal).
Ze krijgt ook een stal vol stro om te knabbelen.
Daarnaast nog een uurtje weidegang en een handjevol pavo.
Ik moet zeggen dat ze het hier prima op doet :j Hooi gaat trouwens in een slowfeeder, dus minieme kans op zandkoliek.

Voer ik te véél hooi, krijgt ze jeuk omdat met de slechte zomers geen 2de snit hooi te verkrijgen was :n
Dus ja, wat optie heb je dan nog...

Ik denk er vaak aan om haar zemelen te voeren als buikvulling, maar ik weet niet of dat goed is voor eczemers?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:14

zemelen heeft een scheve calcium-fosfor verhouding,dus moet je er al om denken dat je die rechttrekt met andere voeding.
nadeel van zemelen is weer dat het toch afkomstig is van tarwe en eigenlijk is graan en alles wat van graan af komt niet zo goed voor paarden.

als je nog ergens wat stro vandaan kunt halen kun je dat ook prima voeren he?
stros heeft genoeg ruwe celstof,en is prima buikvulling,
zeker als je het gaat mengen met hooi of kuil dan is dat prima te doen.

appie staat nog op de wei en daar staat nog redelijk wat gras.
ze krijgen dan 2x daags wat kuil bij en als ik op stal kom dan krijgt hij dus wat brok met multivitamine

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:14

Dus onbeperkt stro is ook prima?
Dan geef ik haar graag in de zomer ook wat stro :j

Momenteel krijgt zita 's ochtends én 's avonds een enorme hoop voordroog in haar slowfeeder en elke dag een stal vol stro én pavo nature's best. En je merkt het, ze staat energiek en fris en euhm, rond :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:03

Nadita: hier niet hoor.

Eerst heeft ze op een heel streng aangepast dieet gestaan, en nu is alles onder controle en krijgt ze meer dan genoeg, en net zoals alle andere paarden te eten.

Hier gaat het nog goed zonder deken, enige moment wat ik verwacht dat problemen geeft zijn de aankomende dagen (wordt warmer weer voorspeld, maar ik zie wel).

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:38

Toch echt gek hoe lang het nazinderd he. Je zou zeggen, november, alle beestjes zijn weg :(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:55

<3 <3 <3 Mijn meissie <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:17

Hier sinds enige tijd geen Pavo meer, we zitten nu op Besterley, volgens mij wel beter? Kenners hier? :)

Verder gaat het met Heaven goed. Een paar weken geleden nog een beetje jeuk en na wat gekriebel heeft ze nu een manenkam + gewone manen. Bijzonder kapsel. :') Zal deze week even een duidelijke foto maken. :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:45

ellepel schreef:
zemelen heeft een scheve calcium-fosfor verhouding,dus moet je er al om denken dat je die rechttrekt met andere voeding.
nadeel van zemelen is weer dat het toch afkomstig is van tarwe en eigenlijk is graan en alles wat van graan af komt niet zo goed voor paarden.

Maar de zemelen zijn alleen de buitenste vliesjes van de graankorrel: er zit dus geen suiker meer in.
Je moet het 1:2 voeren met bietenpulp (ook geen suiker meer in door bepaald proces). Zemelen en bietenpulp is dus ideaal voer als je iets wilt geven naast stro/hooi. Wij geven er ook nog zeewier (mineralen etc) en veendrenkstof bij. Een paard heeft cellulose nodig en dat zit daar in.
Dit is een veel beter dieet dan welke brokjes dan ook, aangezien daar altijd wel iets van granen (binnenste of hele korrel) en/of melasse (suikers) in zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:49

ja maar dat buitenste vliesje is toch best moeilijk te verteren?

ach nou ja,ik vind het niet echt geschikt als voer,dan zou ik liever voor stro als aanvulling kiezen.

moet wel zeggen dat ik buiten nu flink veel vliegjes zie,ben blij dat ik bij appie nog niet de eczeemhals er af heb gedaan :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:52

ellepel schreef:
ja maar dat buitenste vliesje is toch best moeilijk te verteren?

Voor mensen ja: die vliesjes helpen bij mensen bij de darmwerking. Zonder vliesjes liggen je darmen stil; je haalt ze oa uit brood en groentes.
Een mens kan geen gras verteren, een paard wel. Een paard heeft juist cellulose nodig. Dat is zijn grootste energiebron (denk aan gras/hooi/stro en bv bietenpulp/zemelen).

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:49

_CS_ Erg mooi resultaat hoor!!!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:21

@_CS_ : ziet er goed uit hoor, mooi!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:30

mooi CS :)

Hier Wisse weer onder halsdeken en masker gezet (dat laatste alleen om de hals niet te laten afzakken, hoofd gaat namelijk heel goed). Hij heeft toch wat piekerige manen en vond het borstelen ook wel errug lekker, duidelijk nog jeuk dus. Manen even gewassen en halsdeken er dus maar weer op. Hoop dat hij geen plekjes krijgt weer bij de borst van deze deken icm regendeken, hij was er net van af namelijk.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:21

Mijn haf schuurt ook :(
aan zen manen,voorlok & staart.
Nu had ik hem zo'n vliegendeken gekocht was na een paar weken al kapot,
dan zo'n Rambo deken,wel goed maar ik weet dat ik optijd zo'n exzeemdeken ga halen in de winkel.
Ik wil zijn manen niet weer punkie knippen..

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:42

wauw _CS_, mooi hoor :D !
ik ben met cheen zondag met die tabletten begonnen na die spuit... het is nu dag 2 en ik heb haar vandaag nog niet zien schuren, meestal loopt ze vanuit de wei gelijk naar de stallen om even te schuren ..maar nu bleef ze lekker bij de rest staan ... uiteraard zijn die tabletten alleen maar om het voor nu te remmen.. dan een rustige winter periode...als goed is ..en dan begin februari weer er tegen aan.
ik heb een handig boekje gekocht, staat veel in over weide beheer, voeding en natuurlijke middeltjes.. begin al wat meer kennis te krijgen, en wat vooral naar voren komt is dat het echt van alles kan zijn.. maar dat er ook van alles te proberen is

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:27

Goedenmorgen.

Toch nogmaals kon ik even binnen vallen...
denk ongeveer 2 maand a 3 maand geleden hadden ze weer luis bij mijn pony gevonden.
Gewassen zoals mij dat vertelt was.( Sebasil in een plantenspuit mengen met water en dan inspuiten en er in laten zitten.)
Maar toch merk ik dat zijn jeuk eigenlijk niet helemaal weg is.
Zn manen zien er weer iets geschuurt uit, en zijn staart ook..

Nu heb ik de veearts al gebelt en ze gaan even overleggen wat ik er nog meer aan kan doen...
Hebben jullie misschien nog extra tips en ideeen?
En kan het misschien dan toch iets anders als luis zijn?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:51

maxi staat nu zonder eczeem deken en het gaat tot nu toe best goed.
hoop echt dat ik het volgend jaar weer goed kan houden met de dekens en zo ( en gewoon zorgen dat hij niet af gaat voor het echt kouder word (kout genoeg dat ze geen last meer heeft van de vliegjes)
dan hoop ik dat haar manen weer mooi lang worden en dan ook blijven.
ik durf gewoon echt niet zonder deken.

die kleine ga ik op een andere manier proberen kijken of dat goed gaat.
heb nog geen iedee.
(eczeem voer van cavalor en dan 2 x per jaar drainase kuur)
dus dat horen jullie volgend jaar wel hoe dat dat gaat.
hij vind het voer (waar ik nu al wel mee gestart ben) lekker.
dus dat scheeld een hele hoop.
moet allen kijken hoeveel hij nodig heeft.
als het niet werkt zet ik hem op het zelfde voer als mijn merrie.
en dan kijken we wel hoe het uit pakt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:18

Zijn die vliegjes er nou nog steeds? Mijn pony heeft namelijk nog steeds schilfers, maar het is nu toch inmiddels wel koud genoeg?