[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:51

Die van mij merk ik nog niets aan.
Zie ook nog geen muggen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:06

Ik dring niets op, ik moet wel duidelijk zijn anders komt het zoiezo niet over want een aantal van jullie zien alleen maar dekens.

Ik wilde mee kunnen praten over de alternatieven van het deken omdat ik zie overal om me heen dat dit niet altijd de oplossing is. Maar niemand lijkt het te zien.

Volgensmij ben ik hier gewoon niet welkom. Dus het beste met jullei paarden ik rot op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:14

DOEI!

*Feit dat je mij al bestookt met achterlijke pb's*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:21

is dat zo?
maar als je het topic goed doorleest rangeela zie je dat we dus diverse middelen uitproberen.
we adviseren welke sprays er redelijk goed zijn, welke voedingssupplementen enzovoort.
het gaat dus niet alleen over dekens..
maar tot nog toe heb ik niet echt van je gelezen wat dan goed is tegen eczeem?
alleen maar berichten die anti deken zijn...geloof me..als ik appie zonder kon zetten dan deed ik dat en zo iedereen hier in het topic

en nu we het er toch over hebben:
ik had een topic geopend op supplementen,maar krijg daar geen boe of ba,dus niemand kent het.
ik heb een pot cocos-olie gekocht :D

Citaat:
1.Cocosolie is rijk aan middellange vetzuurketens. Deze worden snel afgebroken en hebben weinig energie en enzymen nodig om opgenomen te worden.
2.Ze hebben geen enzymen van de pancreas nodig, noch tussenkomst van lever en gal. Dit is nuttig bij mensen met spijsverteringsproblemen, oudere mensen, kleine kinderen, nerveuze mensen.
3.Nuttig bij mensen met spastische darm, colitis ulcerosa, gastritis, diverticulosis, chronische darmontsteking, ziekte van Crohn, constipatie, glutenallergie omdat voedingsstoffen dan minder worden opgenomen en het lichaam belast wordt met toxische stoffen uit de zieke darm. MCT's uit cocosolie doen voedingsstoffen zelfs beter opnemen bij mensen met een gedeeltelijk of geheel verwijderde dikke darm.
4.MCT's worden eerder als brandstof gebruikt dan als vet opgeslagen. Ze worden 3 keer sneller afgebroken dan lange vetzuurketens. Lange vetzuurketens zoals in visolie en veel plantaardige olieën worden eerder als vet opgeslagen en slechts in tweede instantie als energie gebruikt. MCT's kunnen het metabolisme met 12% doen stijgen tegenover 4% met lange vetzuurketens en bevatten 10% minder calorieën dan andere vetten. Dit betekent dat ze goed zijn bij de strijd tegen overgewicht.
5.Bevat ontstekingswerende bestanddelen
6.Bevat bestanddelen werkzaam tegen bacteriën, virussen, schimmels, protozoa, gisten. Het gaat om laurinezuur, capronzuur, caprinezuur, caprylzuur, myristinezuur die samen meer dan 70% uitmaken van de vetzuren van cocosolie. Normaal bestaat 18% van moedermelk uit laurine- en caprinevetzuren die de baby helpen beschermen tegen infecties van schimmels, bacteriën, virussen en protozoa. Voor moeders tijdens de zwangerschap is het dus ook erg nuttig om te gebruiken.
7.Laurinezuur beschermt de lever en helpt ontsteking tegen te gaan.
8.Advies voor zwangere moeders of moeder die de borst geven: 1 tot 3 eetlepels bio extra vierge cocosolie met rode palmolie per dag en 1 eetlepel plantaardige omega 3/6/9 met voldoende natuurlijke vitamine E en carotenoïden.
9.Advies voor baby's tot 2jaar die de borst niet meer krijgen: 1 à 3 kleine dessertlepeltjes cocos- met rode palmolie per dag, spreiden over de maaltijden en 1 à 2 kleine dessertlepeltjes plantaardige omega 3/6/9.
10.Cocosolie (laurinezuur) kan ook ingezet worden om de Helicobacter pylori te bestrijden, die mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van maagzweren.
11.Cocosolie (caprinezuur, laurinezuur, caprylzuur) kan ingezet worden om Candida albicans te bestrijden, tumoren, seksueel overdraagbare ziekten, meningitis, herpes virus-6A, griepvirus, hepatitis C, mazelen, chronisch vermoeidheidssyndroom… en kan zelfs tandbederf met 80% verminderen. Ook helpt het de neveneffecten en symptomen van AIDS te verlichten.
12.Verhoogt de weerstand tegen bacteriën die kunnen leiden tot long-, keel-, oorontsteking, tandbederf, voedselvergiftiging…
13.Verhoogt de weerstand tegen schimmels en gisten die kunnen leiden tot candida, ringworm, voetschimmel, spruw en andere infecties.
14.Verhoogt de afweer tegen wormen, luizen en andere, en doodt parasieten.
15.Vermindert de kans op chronische ontstekingen.
16.Drie lepels per dag, telkens een bij of voor de maaltijd, doet het schimmelbestand in de darmen verdwijnen. Door het massaal afsterven van schimmels zoals Candida albicans kan je wel tijdelijk hoofdpijn, huiduitslag en diarree ervaren. Men noemt dit ‘afsterf-effect' ook de reactie van Herxheimer.
17.Kan helpen ondervoede mensen terug op gewicht te krijgen.
18.Cocosolie toevoegen aan de maaltijden helpt bijdragen tot een stabiele bloedsuikerspiegel, en hypoglycemie-aanvallen, hongeraanvallen en snacken tussendoor te verminderen.
19.Door een betere opname van de vetten uit cocosolie bij diabetespatiënten worden vele vitaminen, mineralen en alle vetoplosbare stoffen beter opgenomen.
20.Cocosolie bevat minder dan 2% meervoudig onverzadigde vetzuren, waardoor de kans op oxidatie door de inwerking van vrije radicalen vermindert.
21.Zorgt voor een verlaging van hoge bloeddruk en van eiwitten in de urine bij diabetespatiënten.
22.Transvetten en geraffineerde vetten belemmeren de goede werking van de celmembranen, waardoor glucose de cellen veel moeilijker binnenraakt en de cellen minder gevoelig worden voor insuline. De gezonde vetten van cocosolie zorgen voor een betere insulinewerking.
23.Cocosolie kan een positief effect hebben op goedaardige prostaatvergroting omwille van de MCT's.
24.Uitwendig aangebracht is het goed voor de huid omdat deze een vetlaagje afscheidt die vnl. bestaat uit MCT's, waaronder laurinezuur. Daarnaast is cocosolie licht zuurvormend, wat eveneens goed is voor de huid. Etherische olie van limoen, citroen, mandarijn en sinaasappel toevoegen aan cocosolie zijn wonderbaarlijk voor een jonge, zachte huid (op voorwaarde dat men geen allergie heeft voor deze citrusoliën). Cocosolie is een ideale handcrème maar kan ook gebruikt worden tegen kloven aan de voeten.
25.Kan ingezet worden bij psoriasis en eczema door inwendig en uitwendig gebruik omwille van de ontstekingsremmende werking.
26.Kan gebruikt worden als glijmiddel, veel veiliger dan petroleumderivaten zoals vaseline.
27.Bij vaginale schimmelinfectie kan het aangebracht worden in de vagina.
28.Gemengd met etherische olie van lavendel, kamille, rozemarijn, roos, bergamot of sandelhout is het een ideale massageolie.
29.Kan ook gebruikt worden als tandpasta en helpt tandcariës te voorkomen met 80%.
30.Kan ook gebruikt worden als lippenbalsem.
31.Het geeft het haar zijn natuurlijke glans terug. Door de heel kleine moleculen kan de olie makkelijker en dieper in de haarschacht binnendringen in vergelijking met bvb. zonnebloemolie en petroleumderivaten (minerale olie). Ook de pels van dieren krijgt meer glans met cocosolie, vooral bij paarden.
32.Is de ideale deodorant om onder de oksels aan te brengen omdat het de bacteriën die zweet doen ruiken doodt.
33.Werkt bij sommigen heel goed bij roos, schilfertjes en luizen.
34.Het laat cholesterol niet stijgen.
35.Ideale olie om mee te bakken, wokken, braden, frituren. Omdat het 92% gezond verzadigd vet bevat en slechts 2% meervoudig onverzadigde vetzuren, is het 5 keer minder vatbaar voor oxidatie dan olijfolie. Het kan keer op keer verhit worden op hoge temperaturen zonder dat er zich transvetten en vrije radicalen vormen. Cocosolie is de meest stabiele van alle plantaardige oliën. Frietjes in cocosolie hebben een bijzonder zachte en lekkere smaak. Het is wel goed om de olie regelmatig te filteren door een filterzak. Bijna alle frituuroliën zijn zelfs bij koud gebruik schadelijk door het raffinageproces, de transvetten en oxidatie bij verhitting. Om acrylamidevorming te voorkomen of te beperken is het aangeraden bio aardappelen te gebruiken, extra vierge bio cocosolie en nooit boven de 180°C te verwarmen.
36.Cocosolie stimuleert de verbranding en doet de lichaamstemperatuur stijgen bij mensen met traag werkende schildklier. Dit wil zeggen dat het bij hen de schildklier activeert. Vrouwen met een traag werkende schildklieren dienen overdreven gebruik van sojaproducten en van heel of gebroken lijnzaad en lijnzaadolie met toegevoegde lijnzaaddeeltjes, pindanoten, pijnboompitten, meervoudig onverzadigde vetzuren, fluoridetandpasta's en kwik (amalgaamtandvullingen) te vermijden. Ze bevatten alle stoffen die een onderdrukkende werking op de schildklier kunnen hebben.
37.Helpt om eiwitten en mineralen beter op te nemen. Verbetert de opname van calium en magnesium en ondersteunt de aanmaak van sterken botten en tanden. De MCT's hebben geen carnitine nodig om verbrand te worden, waardoor zij zorgen voor een betere been/spier versus vet verhouding en kunnen helpen bij de opbouw van spiermassa bij training. Bovendien zorgen deze ketens voor een extra energiebron, naast de bloedglucose en de glycogeen, die na 1 of 2 uur trainen soms al opgebruikt zijn, waardoor het gevaar bestaat de spiereiwitten afgebroken worden als energiebron, als de lichaamsvetten niet goed kunnen aangesproken worden. Cocosolie kan het testosterongehalte verhogen voor meer spieren, minder vet en meer libido.

zo....wat een lap tekst he.
ik kwam het gister tegen, het smaakt best wel lekker en ik ga het aan appie geven :P
niet zoveel en niet elke dag,maar wie weet helpt het wel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:24

en dan vooral dit stukje sprak me aan:
Citaat:
10.Cocosolie (laurinezuur) kan ook ingezet worden om de Helicobacter pylori te bestrijden, die mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van maagzweren.
11.Cocosolie (caprinezuur, laurinezuur, caprylzuur) kan ingezet worden om Candida albicans te bestrijden, tumoren, seksueel overdraagbare ziekten, meningitis, herpes virus-6A, griepvirus, hepatitis C, mazelen, chronisch vermoeidheidssyndroom… en kan zelfs tandbederf met 80% verminderen. Ook helpt het de neveneffecten en symptomen van AIDS te verlichten.
12.Verhoogt de weerstand tegen bacteriën die kunnen leiden tot long-, keel-, oorontsteking, tandbederf, voedselvergiftiging…
13.Verhoogt de weerstand tegen schimmels en gisten die kunnen leiden tot candida, ringworm, voetschimmel, spruw en andere infecties.
14.Verhoogt de afweer tegen wormen, luizen en andere, en doodt parasieten.

benieuwd of het daadwerkelijk daar wat tegen doet.
appie heeft ook hooikoorts en wie weet ondersteund het?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:47

Sinds lijnzaadolie ben ik niet zo'n fan van olieën. Ook Marstall Vito (heeft als het goed is ook verhoogd oliegehalte) ben ik mee gestopt en het ging toen gelijk beter met mijn paard. Z'n halsspier ontsteking was ook aanhoudend maar zakte gelijk toen ik stopte met de lijnzaadolie. Zeg niet dat er een direct verband is, maar hij staat nu lekker op simpel brok (Subli Ponybrok) met verder lekker niets. Hij krijgt in iedere portie een hand lucerne gemixt met grasmix van Hartog voor de kauw en verder seleniumsupplement voor z'n tekort. En ook dat geef ik steeds minder om te kijken hoe dat gaat. Ik durf ook niet meer zo goed te experimenteren, heb inmiddels wel wat dingen geprobeerd (een hoop verschillende voeders van duur tot relatief goedkoop, Shapleys MTG wat resulteerde in haaruitval, Hydrocortiderm wat niet werkte, azijn en nog wat andere dingen). Ik houd het gewoon lekker bij m'n dekentje, die is m'n geld veel beter waard dan al die honderden middeltjes die toch niet de oplossing zijn.

Maar ik ben wel zeer benieuwd naar je bevindingen ellepel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:57

nou,het grappige is dat het dus eigenlijk geen olie is,het is niet vloeibaar.
ziet er meer uit als boter,maar dan heel wit..
het smaakt niet sterk,ik had het op een boterham vanmiddag en was net als boter,maar dan zachter.
vlees er in bakken ging ook al goed :P :D

lijnzaad geef ik niet meer,heb nog wel een fles levertraan staan,maar die deel ik momenteel met een heel stel paarden op stal.
dus die is binnenkort ook wel leeg..

die selenium heeft invloed op die halsspier he?
nu je dat geeft trekt die zwelling weg, was bij appie ook zo en bij meer paarden.
stond ooit ergens en heel stuk op internet daarover ,maar kan dat niet meer vinden.

ik ben nu nog de granenmix van subli aan het voeren,maar moet van een stalgenootje wat lucerne lenen om te kijken of appie dat lekker vind.
wil dan eigenlijk ook overgaan op lucerne met wat vitaminepoeder

maar eigenlijk wil ik ap weer laten testen via josefien( natuurlijkinbalans).
wil hem wel graag weer laten doorlichten door haar en es kijken wat daar uit komt.

die cocos gaat dubbelop, ik neem het en appie ook,kan ik ook meteen zelf kijken of ik wat voel :)) ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:08

Oh wat apart? Witte boter dus he.. nou ik ben zeer benieuwd ja.

De selenium zorgt voor een versnelde 'ontzuring' van de spieren, door de afvalstoffen ging die halsspier telkens meer ontsteken (echt een typische steriele ontsteking zonder pusvorming), en door het tekort idd stopte dat proces niet. Het gaat nu erg goed, de spier is nog wel wat geribbeld, maar ik voelde dat laatst ook bij een ander paard van stal die nergens last van heeft.
Eigenlijk gaat het nu eindelijk super met Kas, ik zie echt op tegen de zomer.. deken gaat tot en met september niet meer af, al regent het dat het giet.

Lucerne gaat er trouwens bij de meeste paarden wel goed in :) maar ben echt benieuwd of de witte boter wat doet :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:19

Rangeela, ik vind het vooral jammer dat je zegt tegen dekens te zijn, maar ik heb nog nergens gelezen wat jij dan precies allemaal doet tegen de jeuk.

Myour wat ging er bij jou mis met lijnzaadolie dan? Of denk je dat dit betrekking had op de ontsteking? Hoelang gebruikte jij het?

In het heil van selenium geloof ik eigenlijk niet zo moet ik eerlijk zeggen.

Vies staat nog steeds met een wild los kapsel. Ik had vandaag geen tijd om te rijden en er nieuwe vlechten in te doen. Hij heeft in elk geval nog steeds niet geschuurd, maar de eczeemdeken heb ik wel alvast weer tevoorschijn getoverd thuis.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:25

De heil zit 'm in het tekort ;) ik geef het niet voor de zomereczeem maar omdat ie een zwaar tekort in z'n bloed heeft. Voor zomereczeem hoef je het idd niet te gebruiken.
Het ging niet zozeer fout hoor, maar tijdens die ontsteking had ik het idee dat het 'dwars zat', ik weet niet. Maar toen ik stopte knapte die ontsteking ook vele malen sneller op. Het helpt overigens wel waar ik het voor gebruikte: hij zit uitstekend in z'n gladde, glanzende vachtje :)

EDIT; tekort in z'n bloed had in oktober geloof ik, weet niet of ie het nu nog heeft.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:58

Ik ben nu bezig met een verslag over olie supplementen voor het paard. Ik heb al onwijs veel wetenschappelijke artikelen gelezen er over (word er echt knettergek van), maar ik zal het in de gaten houden of ik wat tegen kom over cocosolie. Het is wel belangrijk dat je er op let dat de omega-vetzuren in balans zijn en dat het niet geraffineerd is.
Over een paar weken start ik met mijn afstudeerproject en dat gaat over zomereczeem. Ze hebben dmv een enquete gegevens verzameld van 80 merrie's met ZE en die moet ik dan gaan analyseren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:10

Klinkt interessant flosje!!
Ben reuze benieuwd, laat je ons ook wat weten over wat eruit komt?

Dat die van mij een sterk gestel heeft, heeft ze vandaag weer bewezen, madam brak door een verdoving heen. _O-

Overigens begint die van mij altijd wel vrij laat met schuren pas.
Al heb ik bij die van mij een groot vermoeden dat de zon ook een heeeele grote rol speelt.
Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar mijn vermoedden is wel heel groot.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:24

CS dat denk ik bij die van mij ook. Ik heb lang gedacht dat het een soort zonneallergie is bij Vies, maar zeker weten doe ik het niet want op zijn neus of oren heeft hij geen last.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:56

Die van mij heeft alleen bij haar oren geen last.
Verder wel.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:12

Hier gelukkig ook nog geen jeuk. Althans, geen ZE-jeuk. Beentjes beginnen wel weer op te spelen, maar we hebben alweer een afspraak staan bij Den Hoek over twee weken.
Kunnen we meteen kijken wat het plan van aanpak deze zomer gaat worden, ik ben zeer benieuwd.

Rangeela, ik ben ook erg benieuwd naar jouw aanpak. Ik denk dat je veel meer mensen bereikt door positief jouw ervaringen te delen met wat WEL werkt :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:50

Flosje446 schreef:
Een paard wat jeuk-vrij rond kan lopen zonder eczeemdeken heeft volgens mij gewoon geen zomereczeem. Je kan met voeding en andere middeltjes de jeuk grotendeels onderdrukken, maar zo lang een ZE-paard wordt gestoken dan krijgt het gewoon jeuk.

Ik denk dat dat wel kan hoor, mijn verzorgpony heeft ook nooit een deken op. Dit omdat ze er alles aan doet om dat ding af te krijgen als ze hem lang om heeft. De eigenaren waren dus genoodzaakt om een andere oplossing te zoeken en die hebben we nu in de vorm van een spray. Vraag mij zo niet wat er allemaal in zit want toen ik haar ging verzorgen gebruikten ze het al ;)
Als je deze spray elke dag over haar plekken waar ze normaal zou schuren sprayed kan ze vrijwel jeukvrij de zomer door, ze zal vast af en toe wel eens schuren maar niet meer dan een normaal paard zonder ZE . :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:52

ik zag gister inderdaad alweer die rotbeestjes. denk dat mijn deken eerdaags ook weer op gaat... wil de jeuk voor zijn... aan de andere kant wil ik ook wel eens kijken of het `over` is... alleen gaan we binnen een maand verhuizen, dus dat geeft waarschijnlijk sowieso weer de trigger stress... misschien volgend jaar eens kijken of ze zonder deken kan... of later dit seizoen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:04

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:04

Annetje schreef:
CS dat denk ik bij die van mij ook. Ik heb lang gedacht dat het een soort zonneallergie is bij Vies, maar zeker weten doe ik het niet want op zijn neus of oren heeft hij geen last.

ik weet dat appie hooikoorts heeft en ik heb in het begin ook aan zon gedacht.
maar het kunnen ook pollen zijn die op het dier terecht komen waar ze dus allergisch op reageren

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:18

Hier ook alweer tekenen van gekriebel?
Heb vandaag Wisse een regendeken opgedaan, morgen neem ik de eczeemdeken mee naar stal en doe ik die eronder.
Eczemer van een stalgenootje die het hele jaar rond onder een eczeemdeken staat begon van de week al te schuren zei ze net, dus ik onderneem meteen maar actie!

Heeft iemand hier weleens gebruik gemaakt van Haarlemmerolie?
Schijnt goed te werken tegen insectenbeten en allerlei innerlijke werkingen voor bv de darmen enz.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:22

ik heb er al veel goeds over gelezen.
ga je het proberen?
ben wel benieuwd.

die cocos olie die ik net heb gekocht doet ongeveer hetzelfde als die haarlemmerolie wist je dat?
ik zat te twijfelen of ik die haarlemmerolie zou halen,maar kwam dit tegen dus ga dit eerst proberen.

wel toevallig dat boomloze paarden ook last van jeuk hebben he.
we zoeken ze ook wel uit :(:) :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:29

Tja wahaha ach ze hebben ook wel weer wat leuks ;)

Wat koste die cocos-olie?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:29

boomloze paarden? Die vat ik even niet, haha.

Die van mij merk ik nog steeds niets aan.
Wel apart dat sommigen nu al beginnen.

Want als er vliegjes zijn, wordt die van mij ook geprikt op dit moment, neem ik aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:31

_CS_ schreef:
boomloze paarden? Die vat ik even niet, haha.

Ellepel en ik zitten ook in het boomloze topic, vandaar :)

Ik heb ook nog niets gemerkt hoor, maar meestal begin ik in februari al met de dekens.
Zeker als ik van een stalgenootje hoor dat die van haar al begonnen is met schuren :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:37

oww, op die fiets, haha, ok.

Deken van mij blijft nog lekker even in de kast, maak me nog lang geen zorgen.