[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariel89

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:01

Ben benieuwd wat de behandeling gaat doen!

Die van mij ging een hele tijd goed, tot vandaag. Haalde 'm vanochtend uit stal en zette hem op de poetsplaats. En ineens duikt hij met zijn neus naar de grond en begint vervolgens te schudden en te knikken. Iets later werd het wat minder, even gewandeld, veel briesen en zeker in de start regelmatig schudden. Na 5 minuutjes maar gestopt en in de wei gezet, daar liep hij nog wat te briesen.
Hij was ook heel gevoelig links en rechts op zijn hoofd tussen ogen en neus zeg maar. Een beetje druk op die plekken hielp na een tijdje wel om het wat te verminderen.
Waar het dan ineens nu weer vandaan kwam???? Hopelijk morgen weer weg.... blijft zo naar om te zien.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 01:15

Ons paard gaat ook goed, we zien hem niet meer schudden. Binnenkort aan de longe kijken hoe dat gaat. We durven niet te vroeg te juichen maar hij zit al stuk beter in zijn vel ( speelt veel en hinneked ook weer, wat die eerder bijna nooit meer deed).,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 08:30

Welke cbd olie geef je nou dan en hoeveel?

Appie schud ook niet.maar dat is toch afwachten tot het voorjaar als alles weer begint te groeien

Evelienxcleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:15

Ik kom hier even tussen,
Ik heb net een nieuw paardje, een ex-renpaard. Ze is super braaf, doet wat er gevraagd wordt maar schudt met haar hoofd en gaat zijdelings met haar hoofd naar voor. Ze is hier voordien wat verwaarloosd geweest dus staat ze wat mager maar hier wordt zeker aan gewerkt! Ik heb het bit/zadel al veranderd en soms loopt ze beter dan andere keren. De tandarts heeft ook al een grote chec-up gedaan en de tanden mooi verzorgd. In galop doet ze dit niet maar in stap en draf wel.
Heeft iemand suggesties/opties? Ze is klinisch gekeurd toen ik ze kocht en geen bemerkingen. De zadelpasser komt volgende week maa dit zadel ligt volgens mij wel goed op haar(het vorige niet) iemand een idee? En dit is tijdens de periode nu, dus geen vliegen. Ze is 5 jaar en volbloed. Ik zou graag een filmpje willen toevoegen, maar het lukt precies niet zo goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:36

Filmpje kun je uploaden op youtube en dan gewoon de link hier neer plakken :j

Beste is toch het hele paard laten nakijken,dus ook de rug en de voeten.
Doet ze het zowel onder zadel als aan de longe of los??

Evelienxcleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:45

ellepel schreef:
Filmpje kun je uploaden op youtube en dan gewoon de link hier neer plakken :j

Beste is toch het hele paard laten nakijken,dus ook de rug en de voeten.
Doet ze het zowel onder zadel als aan de longe of los??

Enkel bij het rijden en aan de longe, bedoel je dan foto's? Ik laat sowieso de dierenarts ze nog eens controleren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:53

nou ja, het kan overal vandaan komen he,en dat kan nogal een speurtocht zijn.
maar ik weet van een kennisje van me,die haar paard ging dus schudden doordat het kissing spines had en van weer een ander kwam het door een ontsteking in de hoef.
vandaar dat ik dat ook benoem, geen idee of fotos verstandig zijn,denk dat een goede paardenarts dat wel weet of het nodig is

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:00

Ik wil me (spijtig genoeg) ook melden. Mijn merrie van 5 is sinds afgelopen zomer ook heel onrustig met haar hoofd, wel enkel onder het zadel. Ze heeft een trauma opgelopen bij het uit de stal komen. Ze heeft toen de deurlijst geraakt. Vanaf toenu is het allemaal begonnen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:30

Zo, ondertussen staat mijn paard weer thuis. Hij heeft 2 PENS behandelingen gehad op de kliniek, in januari gaat hij nog even terug voor zijn 3de behandeling. Ik ben dus erg benieuwd naar het resultaat, maar dat is nog even afwachten ;)

@nathiie: doet ze misschien een reactie op de neusriem (door dat trauma is de neus mss gevoelig gebleven) ? Ik stel het maar even voor omdat ze op de kliniek bij mijn paard ook even hebben gekeken of hij reactie gaf op een neusriem

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:25

Ze heeft een trauma opgelopen thv C1, dus denk niet dat het iets met de neusriem te maken heeft. Ik rij momenteel met een anatomisch hoofdstel (Dy'on Difference) om de druk op haar hoofd te verminderen.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:24

Nathiie schreef:
Ze heeft een trauma opgelopen thv C1, dus denk niet dat het iets met de neusriem te maken heeft. Ik rij momenteel met een anatomisch hoofdstel (Dy'on Difference) om de druk op haar hoofd te verminderen.

Ik denk dat je het best een osteopaat erbij kunt halen om mee te beginnen
Of had je dat al gedaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:41

C1 is de atlas toch? Daar komen veel traumas voor,
Maar zou erg voorzichtig zijn met het er bij halen van een osteopaat,
Zou dan errst zeker willen weten wat het trauma precies is en of het verstandig is

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:44

Oh oke ik dacht dat ze haar neus misschien had gestoten, dan zal de neusriem geen invloed hebben idd

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:54

Het kan prima dat c1 blessure scheefheid geeft in het hoofd, neus, kaak. Als je een tijd pijn hebt aan een kant en scheef gaat kauwen of aan 1 kant kauwt om pijn te vermijden, krijg je scheve bespiering in het hoofd en kaak.
Kan je voelen of de kauwspieren aan beide kanten gelijk zijn?

Bij Janouk kon je duidelijk een groot verschil voelen in dikte van de linker kauwspierenen rechterkauwspieren. Rechts was hard en 3 x zo dik dan links. Daarmee was haar neuszenuw overprikkelt en kon ze geen druk op neus hebben.
Nadat de spieren losgemaakt waren en trok de spanning uit haar hoofd weg en ging ze veel mknder headshacken, basisprobleem kwam ook bij haar uit de atlas

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:35

De osteopaat is er afgelopen zomer bijgeweest en er zaten wel enkele blokkades. Al voelde ik weinig verschil na de behandeling.
Het trauma is goed onderzocht geweest, er is een echo genomen en een RX gemaakt.

De zadelmaker merkte ook op de ze qua bespiering ongelijk is.
Met mijn trainster ligt de nadruk nu ook enkel op rechtrichten en dan gaat het wel wat beter.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:24

Er zit wel verschil tussen therapeuten hoor moet ik zeggen. Ik had eerst een chiropractor die totaal miste dat Geert zijn bekken scheef stond. Dat was bij hem de reden dat hij steeds een blokkade in de atlas had.
Waarmee ik wil zeggen dat het echt geen overbodige luxe is om er een ander bij te halen

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:03

Marloezz schreef:
Er zit wel verschil tussen therapeuten hoor moet ik zeggen. Ik had eerst een chiropractor die totaal miste dat Geert zijn bekken scheef stond. Dat was bij hem de reden dat hij steeds een blokkade in de atlas had.
Waarmee ik wil zeggen dat het echt geen overbodige luxe is om er een ander bij te halen

Dat ben ik helemaal met je eens! Vorige manueel therapeut leek heel fijn toen we Guus net hadden, paard zat ook her en der een beetje vast. Vooral in de nek, alleen hij zei "paard heeft waarschijnlijk artrose in de nek, dus vooral niet te veel aankomen daar."
Nu sinds 1 jaar een andere manueel therapeut (van huis uit DA), en die komt JUIST aan zijn nek, omdat hij daar dus enorm vast zit. Van de zomer ook neuraal therapie gedaan in de hals/nek, en het schudden is echt een stuk minder.

Verder kijken kan dus echt lonen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:11

Ik vind het gevaarlijk hoor. Mij is juist echt afgeraden om wervels te manipuleren.
ook bij mensen zou het juist verkered uit kunnen pakken.
appie zijn fysio doet het ook niet, die pakt alleen zijn spieren.maar komt verder nergens aan.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:25

ik ga ervan uit dat die mensen weten wat ze doen. Als Geert destijds niet was geholpen door Steffi van der Laarse, had ik nu een onbruikbaar paard gehad. Ik had hem met liefde in de wei laten staan hoor, maar het was duidelijk dat hij veel last had.
Ik ben wel met je eens dat je altijd kritisch moet blijven en je gezonde verstand moet gebruiken.
Ook ikzelf ben wel eens "gekraakt" en ik doe het ook nog steeds.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:57

Kraken doet 'mijn' manueel therapeut ook niet, die probeert juist de spieren in balans te brengen, om zo het skelet te ondersteunen. Denk dat dat ook een permanentere oplossing is. Je kan het skelet wel rechtzetten, maar als de spieren het scheeftrekken schiet het nog niet op.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:23

De osteopaat die langs komt is ook een DA. Ik laat er ook niet eender wie aan 'prutsen'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:24

Erg rustig hier,neem aan dat er nu dus geen paarden met klachten zijn?

Kreeg vanuit een buitenlands forum de tip om lucerne uit de voeding te weren,schijnt dat veel paarden hier op reageren en dat het goed is om een mycotoxinebinder aan het voer toe te voegen.
Ik had al gezien dat er het een en andee aan keus daar in is,maar welke dan het beste zou zijn ben ik nog niet uit :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:35

Vandaag zelfs tijdens de buien maar een paar knikjes. Het gaat goed momenteel!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:58

Hier gaat het ook goed. Rustig aan het revalideren met Guus, hij bleek na de sarcoidbehandelingen compleet vast te zitten en helemaal bont en blauw te zijn (wat wil je ook als je de opvoelbox elke keer helemaal verbouwt... 8)7 ) Voor nu vooral lekker wandelen en af en toe een stapritje, en dat gaat goed, geen geschud.

@Ellepel Waar moet ik aan denken als het gaat om een mycotoxinebinder?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:28

Nou precies weet ik het ook niet,maar vond hier wel wat info

http://www.balaiko.nl/lifeforce/het-ver ... lifeforce/

Daar staat een linkje naar een artikel wat ooit in de paardenkrant heeft gestaan, daar staat het ook verteld.
Ik weet wel dat ik de tinker eens een supplement voor de darmen heb gegeven met bentonietklei er in,dat zou ook een mycotoxinebinder zijn, en biergist dacht ik ook.

En dan heb je dus zoveel merken die claimen dat zij het beste supplement daar voor hebben.
En daar ga ik me dan nog wel verder over inlezen,typ maar es alleen mycotoxinebinder in op google,dan krijg je al zoveel infomatie.

Arme guus zeg :(:)
Hoe lang ben je nog bezig met de revalidatie?

Malenka, fijn dat het goed gaat *\o/*