[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:10

Nee dat valt zeker mee! Maar de waarde zegt niet zoveel blijkbaar. Sommige paarden hebben nauwelijks klachten en hoge aantallen en sommige paarden hebben heel veel klachten en lage waardes. Wat wel een feit is, is dat de ziekte met de tijd erger wordt en de waardes steeds verder omhoog kunnen kruipen. Ik denk dus zelf dat je met een lage start waarde er relatief snel bij geweest best en je hopelijk een hoop ellende aan klachten kunt voorkomen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:19

Ze had ook echt minimale klachten. Ze stapte op een steen en werd kreupel, maar bleef kreupel en na een maand viel ze af en na 7 kliniek bezoeken in 2 maanden merkte we dat der zool niet groeide.

Foto's enz maar hoefbeen was supernetjes en mooi. Het is puur toeval dat we erop zijn gekomen.

De veearts zei ook dat het meer de activiteit van de tumor is die het hem doet. De 109 was ergens niet belangrijk maar alles bij elkaar zagen ze het als positief gelukkig.

Ze zei zelfs dat ze weer op het oude niveau terug zou kunnen komen gezien haar staat. Daarom ook direct voor medicatie gekozen.

Ze doet het tot nu toe wonderbaarlijk goed

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:24

Het hoeft ook niet altijd een tumor te zijn hoor. Dat werd vroeger gedacht geloof ik maar het ontstaat ook doordat de zenuwen rond de hypofyse beschadigen en niet meer goed de signalen doorgeven waardoor een overproductie aan ACTH ontstaat. Die overproductie kan er dan wel weer voor zorgen dat de hypofyse gaat vergroten om die grote aanmaak te kunnen realiseren. Dat is dan wel een beetje vergelijkbaar met een soort tumor gezien het groeit en dus andere delen kan gaan verdrukken. Maar dat kun je dus wel voorkomen en onderdrukken met medicatie.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:46

Ik ben mijn merrie ruim een jaar na diagnose weer op aan het pakken. Ze had geen typische klachten, ik vond haar sloom en dat was het. Nooit bevangen geweest of rare ontstekingen gehad.

Waardes rond de 200. Zij staat nu een jaar op pergosafe, pergoquin liet zij regelmatig liggen, deze heb ik geen moeite meer mee. We hebben heel langzaam opgebouwd naar 1 per dag maar dan wel over 2 keer. Daar voel ik me fijner bij.
Heb haar al die tijd wel aan de longe gehouden en gewandeld maar sinds een maand of 2 weer wat onder de vrouw aan het werk. Korte rondjes van 30-45 minuten en dat gaat vooralsnog goed.
Ze is 21 jaar jong.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 02:43

Voor een ieder die zijn paard op een goede natuurlijke manier wilt ondersteunen. Wij hebben redelijk onze weg gevonden qua voeren enz. Wel ben ik erg van het lichaam en immuunsysteem helpen!

Zo krijgt mijn merrie elke dag een schepje (15 gram per 24 uur) keltisch zeezout. Dit ondersteund heel veel incl de hersencellen.

https://horsecomplete.nl/supplementen/1 ... BoejaDFedd

Het is van belang voor de vochtbalans
Belangrijk voor het verminderen van overmatige zuurgraad van de cellen in het lichaam (in het speciaal in hersencellen)
Essentieel bij het balanceren van het suikergehalte in het bloed
Onmisbaar voor de energiehuishouding in de cellen
Vitaal voor zenuwstelsel en informatie overdracht tussen zenuwcellen
Helpt bij opnemen van voedingsstoffen
Ondersteunt bij schoonmaken van ademhalingsstelsel
Werkt als een natuurlijk antihistamine
Is onderdeel van het aanmaken van een sterk beendergestel

En 1 eetlepel kokosolie voor het aanzetten en de energie maar nogmaals het immuunsysteem
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... o-60022864

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/welz ... 20diabetes.

Ik deel het omdat ik merk dat mijn paard het hier heel goed op doet.

Afbeelding

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:35

Vraagje, hoe beslissen jullie of je de medicatie omhoog doet? Door te testen of toch meer gewoon op gevoel?

Mijn IJslander van 25 staat nu op een half tabletje per dag.
Haar vacht is net een ijsbeer (niet krullerig). Wel erg dicht en lang. Als ik fotos van 2 jaar geleden vergelijk is de vacht nu echt een heel stuk dikker.
Ze voelt zo'n beetje elke dag klammig aan en krijg de vacht ook niet echt meer mooi glad. Vanwege het zweten denk ik, blijft allemaal plakken.

Scheren lukt helaas niet, want dat is paniek.

Verder is ze wel hartstikke vrolijk en energie en eetlust genoeg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:04

De mijne van 27 had vorig jaar ook echt al een mega vacht en nu is ze alweer heel druk aan het aanmaken. Vorig jaar dus extra laten testen om te zien of we hoger moesten. Maar dosering nog goed. Ik denk dat het komt door haar jaren ervaring met wintervacht maken… :Y)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:23

Ze is in April nog getest, waarde van 50. Advies was toen om de medicatie zo te laten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:19

Skessa_ schreef:
Vraagje, hoe beslissen jullie of je de medicatie omhoog doet? Door te testen of toch meer gewoon op gevoel?

Mijn IJslander van 25 staat nu op een half tabletje per dag.
Haar vacht is net een ijsbeer (niet krullerig). Wel erg dicht en lang. Als ik fotos van 2 jaar geleden vergelijk is de vacht nu echt een heel stuk dikker.
Ze voelt zo'n beetje elke dag klammig aan en krijg de vacht ook niet echt meer mooi glad. Vanwege het zweten denk ik, blijft allemaal plakken.

Scheren lukt helaas niet, want dat is paniek.

Verder is ze wel hartstikke vrolijk en energie en eetlust genoeg.

Wat eet je ijsco? Dat heeft best een hoop invloed.
Mijn ijsco merrie was ook steeds klam/ nat/ zweterig.
Toch maar een klein beetje geschoren. Maar het waren ook erg hoge temperaturen. En daarbij toch wat ontregeld qua temperatuurhuishouding vermoedelijk.
Ik verwacht dat het met het zakken van de temperatuur wat beter wordt.

Ik zou met dit beeld niet de medicatie verhogen. Eerder kijken hoe je de vacht beter kunt ondersteunen in de aanmaakperiode.
Lijnzaad, msm, zink, wat zout.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:28

Ze staat overdag op gras. Savonds krijgt ze ongeveer 0,5 schep pavo 18+. Lijzaadbrokjes, ijslands zeewier. Flinke berg met graszaad hooi. En dan heeft ze nog een zoutblok tot dr beschikking.

Hoop ook dat het wat beter wordt als de temperatuur zakt. En misschien volgend jaar toch maar weer voorzichtig een poging doen om de hals te scheren. Maar de vacht is nu echt al te dik, ga ik nooit meer door heen komen.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:07

Mijn kwpn merrie van 19 jaar is in oktober getest, waarde van 47, dus twijfelgeval.
Ze heeft een dikke vacht, soms lusteloos en chronische mok, ontstoken ogen. Geen bult boven ogen.
Echter soms leeft ze op onder het zadel en dan denk ik niets aan de hand!

Hoe zijn jullie ervaringen met het wel behandelen van een twijfelgeval?

Dierenarts adviseert wel te starten met medicatie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:04

Als het in Oktober was dan is 47 zelfs nog negatief.
Dan zou ik er niet zomaar medicijnen in gaan stoppen

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:06

Wel mee beginnen, met een halve pil bijvoorbeeld. Het klinische beeld duidt toch zeker op ppid.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:38

Ik zou er wel mee starten. Die van mij had ook heel snel einschuss en mok en sinds de medicatie heeft hij hier jaren geen last meer van gehad. Die lichte verkleuring in de vacht is ook wel typisch ppid.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:48

Hier een pony die al een paar jaar twijfelgeval is en tot nog toe geen medicatie gekregen heeft. Ik laat haar nu nogmaals testen, maar overweeg om nu wel met een lichte dosis medicatie te starten als ze weer twijfelgeval is.
Ze heeft namelijk wat vage symptomen zoals arme bespiering op de rug, hangbuik en ietswat lusteloos met momenten. Daarnaast lijkt haar weerstand ook minder het laatste jaar en ik denk dat dit mogelijk daar iets aan kan bijdragen.
In het verleden heb ik wel monnikspeper of hypo balance gegeven, maar geen grote veranderingen destijds. Maargoed, toen had ze ook minder klachten.
Enige waar ik nog wat op moet verzinnen is het om hulp vragen om haar dagelijks medicijnen te kunnen geven. Zelf lukt het mij niet dagelijks helaas.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:58

Dat dagelijks medicatie geven is best pittig ja. Zeker omdat er toch ook wordt aangeraden dat dat ongeveer dezelfde tijd moet elke dag. Probeer het braaf altijd einde middag te geven maar een enkele keer lukt dat toch niet en is het vroeger of later.. Maar wel elke dag. Sla geen dagje meer over. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:32

Die chronische mok en ogen zouden wel over kunnen gaan met medicatie wellicht.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:59

Skessa_ schreef:
Als het in Oktober was dan is 47 zelfs nog negatief.
Dan zou ik er niet zomaar medicijnen in gaan stoppen

Dat is niet wat mijn dierenarts zei, zie tabel.

En het was overigens al het tweede jaar een twijfelachtige uitslag. Dit jaar iets hoger dan vorig jaar.

Hmm.. jullie zouden dus wel voor behandelen zijn.
Hoe zit het dan met bijwerkingen, merken jullie daar wat van?

Dank voor de tip over het tijdstip van geven van medicatie, nog niet zo over nagedacht.

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:03

Afbeelding

Dit stond er bij mij.

Maar goed, je kan altijd beginnen met een kwartje en rustig aan opbouwen.
Hier geen last gehad van bijwerkingen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:07

Ik was zelf 'te laat' als in dat hij eerst negatief was, maar met de nieuwe aanscherpingen van de waardes achteraf eigenlijk al verdacht. Te lang gewacht met het idee dat het dan toch geen PPID was (had de dierenarts die ik toentertijd had verzekerd). En toen opeens waren de waardes 144. Ik had heel graag eerder begonnen, al was het maar met een hele lage dosering. Je zit net op de grens dat je het nog een half jaar/jaar weer testen om te zorgen dat je de echte stijging voor bent, maar met die klinische symptomen is het niet gek om toch een hele lage dosering te starten hoor. Bij mijn pony werd de vacht opeens veel beter en de oogontstekinkjes en het vele plassen verdwenen als sneeuw voor de zon. Had ik hem graag eerder gegund. Of er in ieder geval beter bovenop gezeten qua stijging.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:12

Die uitslagen zijn zo verwarrend.

Toen mijn pony 15 jaar oud was heb ik hem laten testen.
Helaas op de parkeerplaats en niet gewoon op de poetsplaats. Niet door mijn DA.
Prikken lukte niet, praam erop, ging niet heel veel beter.

Nu wetende dat het om stress gaat had de DA zelf ook beter de stekker eruit kunnen trekken, maar nee hoor gewoon prikken uiteindelijk.
Waarde van 250, maar ze zei zelf al hier doen we niks mee vanwege alle strijd.
Ik heb nooit iets op papier of via de mail de uitslag gezien/ ontvangen.

Vorig jaar getest, wederom een andere DA. Geen stress met prikken, pony inmiddels 17. In principe geen symptomen maar ja je pony wordt wel ouder, vandaar getest.

Uitslag dit keer wel ontvangen, 108,0 pg/ml
Moest direct tabletten komen halen en starten met een halve tablet. Aangezien hij geen symptomen heeft dit afgehouden en met mn eigen DA overlegd.
Die zeiden wij testen niet als er geen symptomen zijn.

Dit jaar opnieuw laten testen, dit keer wel door mijn eigen DA.
Uitslag 11 pmol/L
Verdacht, maar meer dan dat ook niet.

Vind het dus heel verwarrend dat de verschillende laboratoria verschillende maten hanteren.

P staat voor pica, picagram of picamol. En dan per milliliter of per liter.
Je zou toch verwachten dat ze gewoon met 1 maat meten.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:28

Onali schreef:
Die uitslagen zijn zo verwarrend.

Toen mijn pony 15 jaar oud was heb ik hem laten testen.
Helaas op de parkeerplaats en niet gewoon op de poetsplaats. Niet door mijn DA.
Prikken lukte niet, praam erop, ging niet heel veel beter.

Nu wetende dat het om stress gaat had de DA zelf ook beter de stekker eruit kunnen trekken, maar nee hoor gewoon prikken uiteindelijk.
Waarde van 250, maar ze zei zelf al hier doen we niks mee vanwege alle strijd.
Ik heb nooit iets op papier of via de mail de uitslag gezien/ ontvangen.

Vorig jaar getest, wederom een andere DA. Geen stress met prikken, pony inmiddels 17. In principe geen symptomen maar ja je pony wordt wel ouder, vandaar getest.

Uitslag dit keer wel ontvangen, 108,0 pg/ml
Moest direct tabletten komen halen en starten met een halve tablet. Aangezien hij geen symptomen heeft dit afgehouden en met mn eigen DA overlegd.
Die zeiden wij testen niet als er geen symptomen zijn.

Dit jaar opnieuw laten testen, dit keer wel door mijn eigen DA.
Uitslag 11 pmol/L
Verdacht, maar meer dan dat ook niet.

Vind het dus heel verwarrend dat de verschillende laboratoria verschillende maten hanteren.

P staat voor pica, picagram of picamol. En dan per milliliter of per liter.
Je zou toch verwachten dat ze gewoon met 1 maat meten.

Ja dat heb ik inderdaad ook al gezien dat de waarden in verschillende eenheden worden uitgedrukt. En dan fluctueren de grenswaarden ook nog over de tijd, verwarrend.

Dank voor het delen van jullie ervaring. Ik neig nu toch wel naar behandelen...

Bij mijn vorige paard was ik te laat helaas, hij was van een negatieve uitslag naar een zeer zeer hoge waarde gegaan binnen 1 jaar tijd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:42

Celebi schreef:
Dat dagelijks medicatie geven is best pittig ja. Zeker omdat er toch ook wordt aangeraden dat dat ongeveer dezelfde tijd moet elke dag. Probeer het braaf altijd einde middag te geven maar een enkele keer lukt dat toch niet en is het vroeger of later.. Maar wel elke dag. Sla geen dagje meer over. :=

Ja zeker elke dag dezelfde tijd is vrijwel onmogelijk hier.
Maargoed eerst die uitslag maar afwachten.
Ik ben vast niet de enige met dat probleem haha.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:10

Moet zeggen dat ik dat ook dacht. Zat echt met mijn handen in het haar. Tot op heden heb ik maar 2 dagen in al die maanden gehad dat hij het niet tussen 16.00 en 19.00 heeft gehad en dat was beide dagen (tevens vandaag) dat ik hem achter moest laten op de kliniek en dus vroeger weg ging. Andere momenten heeft een stalgenoot het wel eens gedaan of mijn verzorger. Ik heb mezelf een tijdbestek van max 3 uur gegeven waarin het mag en probeer daar dan ongeveer het midden van aan te houden. Weet ik dat ik de ene dag vroeg of juist laat ga zijn dan probeer ik de dag ervoor daar al rekening mee te houden door het wat vroeger of juist later te geven. Het is even schakelen, maar als je een tijd kunt vinden dat je er vaak bent dan valt het gelukkig best mee.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:37

Daarom geef ik het in 2 dosissen. Geeft mezelf iets meer vrijheid en heb de indruk dat mijn pony het er beter op doet.