Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:41

Wanneer geven jullie de maagsupplementen tijdens gebruik medicatie?
Ik heb gastri comp binnen gekregen, maar twijfel wanneer te geven omdat ze al veel medicatie op een dag krijgt. Gaat dat samen?

06.30 ulcergold
09.00 sucralfaat
15.00/16.00 sucralfaat
22.00/23.00 sucralfaat

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:01

Mijn paard had bijna 2 jaar terug maagzweren. Na de medicatie knapte ze goed op. Haar voerbeleid was gelukkig altijd al onbeperkt toegang tot ruwvoer maar ze heeft snel stress dus daarop gegooid dat ze zijn ontstaan. Na het hele traject op maagsupplement gezet. Geen extra stress door wedstrijden etc.

Nu blijft ze schraal en pijnlijk in de regio. Nu wordt ze wederom verdacht op maagzweren. Ik zie alleen erg op tegen de scopie. Dit was een hel en volgens de arts heeft ze ook flink lopen stampen en erg onrustig. Grote deels ook bezweet op stal tijdens het vaste. Dit was echt naar om te zien. Nu vraag ik mij af om weer te gaan scoperen dat ze door de hel wel maagzweren heeft. Dan kunnen we nog een traject in gaan om het te behandelen maar waar houdt het op? Het management is goed, onbeperkt ruwvoer, maagsupplement (bonpard), geen wedstrijden, stabiele kudde. Het voelt een beetje als dweilen met de kraan open…..

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:22

@elinedeau: kan mij voorstellen dat jeje machteloos voelt… Is ook wel wat mijn angst.

Welke voer je van bonpard?
Wellicht een ander supplement proberen?

Je zou kunnen proberen ulcergold te geven en kijken of het ook beter wordt.

Sterkte ermee!
Blijft een zoektocht met de gevoelige maagjes.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:27

Marus schreef:
Ik heb gastri comp binnen gekregen, maar twijfel wanneer te geven omdat ze al veel medicatie op een dag krijgt. Gaat dat samen?

06.30 ulcergold
09.00 sucralfaat
15.00/16.00 sucralfaat
22.00/23.00 sucralfaat

Geen antwoord op je vraag mar mijn dierenarts adviseerde een half uur na ulcergold de sucralfaat te geven nu ben ik in de war

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:50

Marus schreef:
@elinedeau: kan mij voorstellen dat jeje machteloos voelt… Is ook wel wat mijn angst.

Welke voer je van bonpard?
Wellicht een ander supplement proberen?

Je zou kunnen proberen ulcergold te geven en kijken of het ook beter wordt.

Sterkte ermee!
Blijft een zoektocht met de gevoelige maagjes.

Ik voer de Ekygard+. Dacht altijd dat dieook van bonpard was maar dat is puur het voer. Ga eens kijken naar ulcergold.

Zo lastig…. Je wilt je paard helpen maar continu scoperen en medicatie is ook geen leven

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:55

De ekygard is wel een effectief supplement….
Dat geef je standaard?
En geef je muesli van bonpard?
zoja, wellicht dat even onder de loep nemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:56

Blaze1994 schreef:
Marus schreef:

06.30 ulcergold
09.00 sucralfaat
15.00/16.00 sucralfaat
22.00/23.00 sucralfaat

Geen antwoord op je vraag mar mijn dierenarts adviseerde een half uur na ulcergold de sucralfaat te geven nu ben ik in de war

Mijne idd ook maar volgens mij ging dat om minimaal een half uur later, omdat sucrulfaat een laagje om de maag maakt en ulcer dan minder goed zou werken of zoiets.

Met die reden zou ik ook even overleggen met je dierenarts wanneer je het t beste kan geven want wellicht wordt t in combi me5 sucrulfaat wat minder goed opgenomen? Weet niet zeker hoor. Maar ik zou even overleggen

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:39

Mijn da raadde aan te wachten met supplementen totdat de medicatie klaar is. Volgens haar kon de medicatie dan beter z'n werk doen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:04

Ik heb een beetje een rare gehad deze week.

Wij ging eindelijk naar Utrecht universiteit clinic. Toen ik daar aankwam zei ik tegen de dierenarts dat ik mij een beetje schaamde omdat ze een wond in haar mond had.

De dierenarts wilde het even checken en nadat ze had gekeken zei ze een beetje verbaast “Ze heb geen wonden van het bit, maar van de de worm habronema.” Dit is een worm die zich nesteld in de maag en kan ook maagzweren voororzaken.

Met zo veel paarden met maagzweren, waarom is er niet meer research gedaan naar dit? Je komt ze mestaal ook niet tegen in een mestonderzoek. En dit was puur geluk dat de dierenarts keek.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:21

Phonix schreef:

Wij ging eindelijk naar Utrecht universiteit clinic. Toen ik daar aankwam zei ik tegen de dierenarts dat ik mij een beetje schaamde omdat ze een wond in haar mond had.

De dierenarts wilde het even checken en nadat ze had gekeken zei ze een beetje verbaast “Ze heb geen wonden van het bit, maar van de de worm habronema.” Dit is een worm die zich nesteld in de maag en kan ook maagzweren voororzaken.

Met zo veel paarden met maagzweren, waarom is er niet meer research gedaan naar dit? Je komt ze mestaal ook niet tegen in een mestonderzoek. En dit was puur geluk dat de dierenarts keek.

Wow wat gek inderdaad! Is ze nu ontwormt? En met welk middel?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:52

Dat is verrassend Phonix. Was de laatste ontworming lang geleden?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 00:37

Ze wordt mandag ontwormd. Omdat ze een darmziekte heb wordt ze kolikerig van de wormenkuur, dus heb liever dat het dan door de week is met meer personeel op stal.

Laatste keer was in eind October maar daarna was het natuurlijk vrij warm en wij had heel veel vliegen op stal. Het is een worm die mestaal over de zomer komt blijkbaar.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 08:47

Phonix schreef:

Horzelwormen, had mijn paard ook. Hier ben ik zelf achter gekomen, het is niet altijd bekend bij de VA dat dit ook mede oorzaker maagproblemen is bij de paarden. Stom is dan nog dat er nog sturen op mestonderzoek, terwijl deze worm niet eens altijd aangetoond wordt in de mest.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 21-01-24 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolienx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:14

Ervaringen met lannoo gastro cubes?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:20

eenitraM schreef:
Phonix schreef:

Horzelwormen, had mijn paard ook. Hier ben ik zelf achter gekomen, het is niet altijd bekend bij de VA dat dit ook mede oorzaker maagproblemen is bij de paarden. Stom is dan nog dat er nog sturen op mestonderzoek, terwijl deze worm niet eens altijd aangetoond wordt in de mest.

Horzel en habronema zijn twee verschillende wormen :) Maar zou niet een van beiden willen!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:42

Afbeelding

Ik kreeg dit adviesschema van mijn arts.

Ik heb een second opinion gevraagd en ben toch nog een week langer aan het behandelen met volle spuit Ulcergold en nog een fles Sucralfaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:57

Maar dan toch een aantal uur zonder voer, hoeveel uur moet/mag dat zijn? Ik voerde m'n pony onbeperkt tijdens de behandeling, altijd hooi. Dat was geen probleem volgens mijn dierenarts (en ze was na behandeling weer zweervrij)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:12

Tancreda4 schreef:
Maar dan toch een aantal uur zonder voer, hoeveel uur moet/mag dat zijn? Ik voerde m'n pony onbeperkt tijdens de behandeling, altijd hooi. Dat was geen probleem volgens mijn dierenarts (en ze was na behandeling weer zweervrij)

Mijn arts zegt dat de medicatie op een niet nuchtere maag de werking van 20% heeft tov de behandeling op een nuchtere maag.

Ze beginnen rond 5 uur te eten en stoppen rond 11 uur met eten gaf hij aan nav een recent onderzoek.
Of dat waar is weet ik niet.
Maar ik vind het ook heel lastig.
Vind goed voeren belangrijk maar hij drukte me sterk op het hart om echt op nuchtere maag te voeren.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:25

Omeprazol blijkt op een nuchtere maag al met 1 mg/kg paard effectief terwijl op een niet nuchtere maag de richtlijn van de producent van 4 mg aangehouden moet worden.

Ik heb gekozen voor altijd beschikking ruwvoer en overdoseren van de omeprazol. Ben je iets duurder uit want het kost meer spuiten. Maar het is wel effectief

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:25

elinedeau95 schreef:
Mijn paard had bijna 2 jaar terug maagzweren. Na de medicatie knapte ze goed op. Haar voerbeleid was gelukkig altijd al onbeperkt toegang tot ruwvoer maar ze heeft snel stress dus daarop gegooid dat ze zijn ontstaan. Na het hele traject op maagsupplement gezet. Geen extra stress door wedstrijden etc.

Nu blijft ze schraal en pijnlijk in de regio. Nu wordt ze wederom verdacht op maagzweren. Ik zie alleen erg op tegen de scopie. Dit was een hel en volgens de arts heeft ze ook flink lopen stampen en erg onrustig. Grote deels ook bezweet op stal tijdens het vaste. Dit was echt naar om te zien. Nu vraag ik mij af om weer te gaan scoperen dat ze door de hel wel maagzweren heeft. Dan kunnen we nog een traject in gaan om het te behandelen maar waar houdt het op? Het management is goed, onbeperkt ruwvoer, maagsupplement (bonpard), geen wedstrijden, stabiele kudde. Het voelt een beetje als dweilen met de kraan open…..

Wat naar . Is het een stabiele kudde in de zin van prettige kudde voor haar? Mag ze altijd bij het voer? 24 uur buiten ? Wel uitgebreide ruime zachte warme ligmogelijkheden? Deken op met kou? Altijd even eten voor het rijden? Veel ruimte zodat paarden elkaar uit de weg kunnen? Ik zet voor mijzelf even op een rijtje waar paarden veel stress van kunnen ervaren.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:44

Weet iemand of je novacam mag geven tijdens de behandeling?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:17

Balko schreef:

Ik zou hier heel erg mee oppassen. Ik weet niet of je weet of je paard gevoelig is voor metacam/novacam. Maar bij ons zijn de klachten extreem toegenomen na pijnstilling voor een kies trekken. Denk dat dit uiteindelijk fataal is geweest want sindsdien krijgen we er eigenlijk zo goed als geen vezels meer in (of wellicht toch iets anders maar het is wel "verdacht"

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:35

Balko schreef:
[ [url=m/sy72A2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kreeg dit adviesschema van mijn arts.

Ik heb een second opinion gevraagd en ben toch nog een week langer aan het behandelen met volle spuit Ulcergold en nog een fles Sucralfaat.

Mijn dierenarts gaf aan dat tussen de omeprazol en sucralfaat minimaal 2 uren moet zitten.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:38

Iemand tips voor afbouwen?
Voor de 3e scopie moest ik 1 week volle spuit geven en daarna 2 weken halve. Toen scopie gehad en de maagzweren waren weg.
Moest stoppen met de ulcergold en de sucralfaat 1.5 week doorgeven.
Maar het ging niet goed dus heb ik aangegeven weer te willen beginnen met ulcergold en sucralfaat. Dierenarts gaf aan2 weken te geven.

Ik heb 2 dagen 650 gegeven en vandaag 2e dag 600. Sucralfaat vandaag voor het eerst van 3 x 25ml naar 2 x 25ml.
En 1 x daags gastri comp.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:54

Balko schreef:

Mijne mag sowieso geen novacam door darmproblemen, maar novacam is zeer slecht voor de maag.