[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:26

_CS_ schreef:
Ik zou maar niet ingaan op rangeela, want dan word ellepel boos op mij, hahaha.

Ik denk dat die van mij hem dit jaar in maart op krijgt.
Vorig jaar had ik hem in april op.
Ik kijk gewoon hoe het zich ontwikkeld op dat moment.

Leuke opmerking! Ik kom alleen voor mijn mening uit, omdat ik denk dat paarden gelukkiger kunnen leven zonder deken. Ik neem aan dat jullie hetzelfde doen maar dan vinden jullie dat het tegengestelde het beste is.

Maar ik heb wel geleerd om naar mijn paard te luisteren en niet naar de mensen die er verstand van denken te hebben. En het gaat nu veel beter met mij en mijn paard! Hij heeft weer manen, doordat ik heb gezocht naar een andere oplossing toen ik zag dat hij niet gelukkig in zijn eczeem deken stond. Iedereen zij deken op deken op. Ik deed deken af, paard was blij ik was blij.

Hetzelfde met rijden, ging eerst helemaal niet goed, de adviezen: zweepjes en sporen en hengstenkettingen voor een paard dat op hol sloeg! Nou dat hielp hij ging iig een stuk harder met zweep en waren we nog sneller weer thuis.
Heb gestop met zweepjes, grondwerk gedaan om mijn paard beter te snappen en uiteindelijk de ritten veranderd, geen strakke teugeltjes meer, geen strakke singel, lekker afwisselende routes rijden en de routes spannen d maken, ik en mijn paard hebben nu veel plezier en ik kan er alles mee. we rijden nu zelfs bitlloos in plaats van met hengstenkettingen en zweepjes.

Vandaar dat ik over wil brengen wat bij mij heeft geholpen. Ik denk echt dat een deken het schuren dwars zit. Gaat jullie paard niet meteen schuren als het ding af is?
Dat is het eerste wat die van mij altijd deed als ie af was meteen ergens schuren of zijn vriendjes vragen voor een krabbeurt.

Iedereen bij mij in de buurt vond het dom dat ik een excemer zonder deken had en dat hij in een weide stond met bomen om te schuren, terwijl hun excermers over de grond lagen te rollen, doordat ze gek werden van de jeuk. Op een paar na waarvan ik wist dat de eigenaar naast het deken ook vliegenafwerende middel gebruikte. Wat dus mijn enige interventie is. Dan moet ik wel elke dag minsten 1 maal naar paardje lief en bij heel slecht weer twee maal per dag, maar dat heb ik er voor over.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:29

[quote="ellepel"]ohw zo, ja tuurlijk kunnen ze met deken op wel schuren.

ook gewoon bij elkaar hoor:
quote]

Op jou foto zien ze er een beetje hopeloos uit! Ik zie niet dat ze kunnen schuren! Er zit een deken in de weg! Maar misschien dat je een betere foto hebt?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:31

die van mij kan ook schuren met deken, dus denk niet dat een deken het schuren belemmerd. wel dat het de kans op geprikt worden wat afneemt.

maar ik ben het totaal met je eens dat iedereen zijn mening mag geven en dat mensen daar ook gewoon normaal mee om moeten gaan...

rangeela: het enige wat mij rest te zeggen: super dat je iets hebt gevonden dat voor jullie werkt :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:37

Een paard wat jeuk-vrij rond kan lopen zonder eczeemdeken heeft volgens mij gewoon geen zomereczeem. Je kan met voeding en andere middeltjes de jeuk grotendeels onderdrukken, maar zo lang een ZE-paard wordt gestoken dan krijgt het gewoon jeuk.

Rangeela

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:40

Afbeelding

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:41

Flosje446 schreef:
Een paard wat jeuk-vrij rond kan lopen zonder eczeemdeken heeft volgens mij gewoon geen zomereczeem. Je kan met voeding en andere middeltjes de jeuk grotendeels onderdrukken, maar zo lang een ZE-paard wordt gestoken dan krijgt het gewoon jeuk.

mijne heeft bewezen ZE! kun je zo laten onderzoeken bij de DA, en eerlijk gezegd was de eenigste oplossing van mijn DA ook exceemdeken :(.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:43

zij schreef:
die van mij kan ook schuren met deken, dus denk niet dat een deken het schuren belemmerd. wel dat het de kans op geprikt worden wat afneemt.

maar ik ben het totaal met je eens dat iedereen zijn mening mag geven en dat mensen daar ook gewoon normaal mee om moeten gaan...

rangeela: het enige wat mij rest te zeggen: super dat je iets hebt gevonden dat voor jullie werkt :)

Thanks! Hoop dat deze zomer weer net zo goed gaat! Had nooit gedroomd dat ik mijn eczemer met zoveel manen zou zien!

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:17

Mag ik dan vragen wat je oplossing is?

Mijn pony loopt meteen naar een paal zodra ik dr deken af doe om te schuren maar doet dit ook zonder dat ik de deken af doe dus ik zie het probleem niet.
Verder kan ik het deken wel aflaten maar omdat ze zich dan open schuurt en dit ook weer moet genezen en dus ook weer gaat jeuken krijgt ze alleen maar meer jeuk.
Oja mijn pony staat vanaf april tot november 24/7 buiten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:06

Dat vind ik dan vrij apart want volgens mijn dierenarts bestaat er geen enkele test om zomereczeem aan te tonen, in ieder geval geen voldoende betrouwbare tests.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:13

Rangeela: Ik vind het prachtig voor jullie dat je een oplossing gevonden hebt.
Enige feit waar ik tegenaan loop is gewoon puur dat je de mensen zo apart benaderd in je taalgebruik.
Komt over alsof wij maar wat aanklooien en onze paarden laten lijden en noem maar op.
Je manier van praten komt nogal dwingend over laat ik het zo maar zeggen.

Zoals ik eerder al zei, wat bij de 1 werkt, werkt bij de ander niet.
Wij hier doen onze uiterste best voor onze paarden, en als jij dan komt beweren dat wij het niet goed doen, was dan ZE-arts geworden.

ZE kan nooit specifiek getest worden, wat er getest word is een ontsteking/allergische reactie op dat moment.
Maar dat kan ook door voeding of wat ook komen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:33

|( Ik zag vandaag op stal alweer een hele zwerm muggen.

Ik dacht ook dat zomereczeem niet te zien is in het bloed. Wel de allergische reactie, maar niet waardoor de allergische reactie komt. Ik begon door rangeela te twijfelen, maar blijkbaar klopt dit dus wel. Dan blijf ik ook bij mijn standpunt dat een ZE-paard niet jeuk-vrij kan zijn zonder eczeemdeken behalve misschien als je het paard alleen op bepaalde momenten van de dag op het land zet. Maar een paard wat 24/7 op het land staat kan je volgens mij niet jeuk-vrij houden zonder deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:34

ik word er in elk geval knap sjaggerijnig van rangeela,
ik houd me altijd keurig netjes in op bokt,maar ik vind dit irritant worden..
laat iedereen lekker in zijn waarde over het wel of niet op doen van een deken.

fijn voor je dat je bit en hengstenkettingloos rijd.
ik rijd ook bitloos,en boomloos.
we hebben een natural stalling en onze paarden leven lekker natural en staan altijd lekker in de sneeuw buiten

maar mijn pony krijgt wel een deken op.

ga zelf maar es zoeken wat er allemaal in je vliegenspray zit, en of dat wel zo gezond is voor je paard op de lange duur.
meeste vliegenmiddelen bevatten echt flinke zooi waar je paard flink ziek van kan worden.

dus doe ik er een deken op, en ja dan kan een dier best schuren.
jij kan toch ook met een t-shirtje aan gewoon lekker kriebelen?

Citaat:
Ik zou maar niet ingaan op rangeela, want dan word ellepel boos op mij, hahaha.

vandaag mag het hoor!
ben ff helemaal zat van het rotweer zeg, de paarden schaatsen het land door,mligt overal een mengelmoesje van ijs,water en sneeuw :+
en ik zag alweer vliegjes!!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:02

vliegjes? ONEE!!!!
ik heb nog niets gezien, gelukkig.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:52

Ik ook niet, paard vertoont ook nog geen enkel teken van jeuk, maar vorig jaar begon het ook pas toen ie het gras had geroken :Y)

Overigens vind ik je ook wat beledigend overkomen Rangeela.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:04

[VS] cocos olie

zou dat wat zijn voor de eczemers?
klinkt wel heel goed allemaal

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:03

Rangeela schreef:
mijne heeft bewezen ZE! kun je zo laten onderzoeken bij de DA, en eerlijk gezegd was de eenigste oplossing van mijn DA ook exceemdeken :(.
Hoe kun je dat laten onderzoeken dan? Mijn DA zegt dat er voor alsnog geen onderzoeken voor bestaan. Ik weet dat er een bepaalde bokker is waarbij jullie laten testen, maar dan hebben we het over het alternatieve circuit.

Mijn paard gaat absoluut niet schuren zodra ik de deken afdoe, ook niet als daar genoeg mogelijkheid toe is. Hij vindt het wel heerlijk om zonder deken te rollen en dat mag hij van mij ook gerust. Heerlijk in het natte zand!
Hij kan in de wei trouwens gerust schuren en doet dit ook als hij wil, vandaar dat mijn deken ook behoorlijk gehavend is :+

Mijn paard stond vanmiddag wat te schuren, het was hier ook 9 graden := En ik heb ook alweer wat kleine vliegjes in zijn stal gezien vanmiddag en bij de mesthoop.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:29

Vanmiddag hier ook een zwerm dansende muggen gespot onder de dakgoot. De deken gaat denk ik weer op zodra de minimumtemp. boven de 10 graden uitkomt :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:40

Muds schreef:
Vanmiddag hier ook een zwerm dansende muggen gespot onder de dakgoot. De deken gaat denk ik weer op zodra de minimumtemp. boven de 10 graden uitkomt :)

Zo vroeg al!?

(sorry dat ik me zo lang niet gemeld heb hier, heb wel wat meegelezen)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:15

Mijn pony heeft d'r dekentje nual weer op hoor.
Gister stond ze onwijs te schuren met haar staart en vandaag
had ze haar manen geschuurd. Dan doe ik liever de deken vroeg op,
dan dat ze weer jeuk heeft.. Als het een dag flink gaat regenen
doe ik hem wel af :)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:26

ik hoop niet dat mijn net in paardenjaren 3 jarige merrie dream gaat schuren!
dat zou toch zonde zijn van der lange manen en zielig!
ik weet niet echt hoe je hier een foto kan plaatsen! zit nog niet zo lang hierop excuses. :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:30

jippie! ik ben niet de eerste met een deken op dit jaar! :) hier nog geen mugjes gezien. zal vandaag eens op letten...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:16

zij schreef:
jippie! ik ben niet de eerste met een deken op dit jaar! :) hier nog geen mugjes gezien. zal vandaag eens op letten...

Hihi ik vond mezelf ook vreselijk vroeg en op stal vonden ze het een beetje raar
omdat ze toch zomereczeem had, en het nog laaang geen zomer was?

Maarja, ik heb zo lang gespaard op dat haar, dus nu wil ik het echt mooi houden :j
En ik geloof niet dat ze er veel last van heeft.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:44

Sommige eczemers beginnen nu dus al weer met schuren begrijp ik?
Diaz hier laat nog niets zien.. Binnenkort start haar leemkuur, ik ben zo benieuwd...

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:46

@ Rangeela waarom zou een paar niet kunnen schuren met deken? En wat doe jij eraan zodat jij je paard wel buiten kan laten lopen zonder dat hij extreme jeuk heeft?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:48

Hier in het bos ook al weer mugjes gespot. Binennkort deken alweer op dan...