_CS_ schreef:Ik zou maar niet ingaan op rangeela, want dan word ellepel boos op mij, hahaha.
Ik denk dat die van mij hem dit jaar in maart op krijgt.
Vorig jaar had ik hem in april op.
Ik kijk gewoon hoe het zich ontwikkeld op dat moment.
Leuke opmerking! Ik kom alleen voor mijn mening uit, omdat ik denk dat paarden gelukkiger kunnen leven zonder deken. Ik neem aan dat jullie hetzelfde doen maar dan vinden jullie dat het tegengestelde het beste is.
Maar ik heb wel geleerd om naar mijn paard te luisteren en niet naar de mensen die er verstand van denken te hebben. En het gaat nu veel beter met mij en mijn paard! Hij heeft weer manen, doordat ik heb gezocht naar een andere oplossing toen ik zag dat hij niet gelukkig in zijn eczeem deken stond. Iedereen zij deken op deken op. Ik deed deken af, paard was blij ik was blij.
Hetzelfde met rijden, ging eerst helemaal niet goed, de adviezen: zweepjes en sporen en hengstenkettingen voor een paard dat op hol sloeg! Nou dat hielp hij ging iig een stuk harder met zweep en waren we nog sneller weer thuis.
Heb gestop met zweepjes, grondwerk gedaan om mijn paard beter te snappen en uiteindelijk de ritten veranderd, geen strakke teugeltjes meer, geen strakke singel, lekker afwisselende routes rijden en de routes spannen d maken, ik en mijn paard hebben nu veel plezier en ik kan er alles mee. we rijden nu zelfs bitlloos in plaats van met hengstenkettingen en zweepjes.
Vandaar dat ik over wil brengen wat bij mij heeft geholpen. Ik denk echt dat een deken het schuren dwars zit. Gaat jullie paard niet meteen schuren als het ding af is?
Dat is het eerste wat die van mij altijd deed als ie af was meteen ergens schuren of zijn vriendjes vragen voor een krabbeurt.
Iedereen bij mij in de buurt vond het dom dat ik een excemer zonder deken had en dat hij in een weide stond met bomen om te schuren, terwijl hun excermers over de grond lagen te rollen, doordat ze gek werden van de jeuk. Op een paar na waarvan ik wist dat de eigenaar naast het deken ook vliegenafwerende middel gebruikte. Wat dus mijn enige interventie is. Dan moet ik wel elke dag minsten 1 maal naar paardje lief en bij heel slecht weer twee maal per dag, maar dat heb ik er voor over.