[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:42

tegen de jeuk zou je de bio huidolie van leovet kunnen proberen of de eczema balm,die werkt ook wel goed tegen d ejeuk.
verschil tussen eczeem en schimmel is vaak moeilijk te zien vind ik.
dan zou je er een veearts bij moeten halen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:51

Ik ga er een beetje vanuit dat het zomerecxeem is, omdat het alleen zit op een plek waar de deken niet bedekt. Dat geldt ook voor de plek op zijn kont. Waar hij de deken stuk heeft gemaakt. Alleen daar schuurt hij verder niet.
Ellepel: Ik zal even kijken of ik het bovenstaande kan krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:53

je kunt eerst ook nog een goedkoper middeltje proberen,maar dan moet de nhuid niet open zijn.

gewone azijn, uit de supermarkt, natuurazijn,maakt niet uit of het de witte of bruine is.
dat spoel je dan over de huid heen.
werkt bij heel veel paarden goed tegen de jeuk

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:10

ellepel schreef:
aam_mic:
die deken dat is de belly dikkie toch?
of hoe die ook maar heet.
is bedacht omdat de buik het meest kwetsbaarste deel is van zomereczeempaarden, en zo bescherm je die.
ik heb wel es op die site gekeken,de deken schijnt wel heel goed te blijven liggen,maar voor die prijs kan je net zo goed een hele deken gaan kopen, hebben ze nog meer bescherming ook dacht ik

Ik heb nu een hele deken, maar die buikflap is te kort, waardoor ze nog heel erg veel last heeft net voor de uiers. Het enige wat helpt bij haar is dan klei erop te smeren, maar met regen is het er ook gauw weer.
Ik ben nu wel op zoek naar een deken met een langere buikflap en anders koop ik volgend jaar een nieuwe en naai ik er zelf een stuk aan. Hij is inderdaad wel erg duur ja die belly dikkie.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:31

ellepel schreef:
tegen de jeuk zou je de bio huidolie van leovet kunnen proberen of de eczema balm,die werkt ook wel goed tegen d ejeuk.
verschil tussen eczeem en schimmel is vaak moeilijk te zien vind ik.
dan zou je er een veearts bij moeten halen

Klopt dat het vaak moeilijk is te zien, ook mijt wordt vaak niet herkent.
Dan zou je idd advies in moeten winnen bij een d.a en anders behandelen met imaverol.(imaverol werkt alleen tegen schimmel)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:32

Zo, weer even bij gelezen Knipoog

Ik laat die van mij altijd op met regen. Getrained word ze op dit moment niet, maar vorig jaar gebruikte ik mijn reserve deken.
Zobiezo handig om die te hebben, je boett kan immers zomaar ineens aan flarden liggen.

Het gaat nog steeds super goed met -ik zou bijna zeggen ex- eczemer. Geen tekenen van jeuk, geen geschuur en vooral: alles is nog heel. Het enige wat ik veranderd heb is mijn pony op stal (alleen tussen 12 & 5 buiten) en ben al heel vroeg met de deken begonnen. Begin maart al onder de winterdeken.
Hoe gaat het met die van jullie?

En, ik weet niet meer wie ik het beloofd had, maar nog een foto van mijn A-tje met de boett maat 2. Officeel één maat te groot dus. Zit perfect, en blíjft ook perfect zitten. De deken hangt alleen achter wat over.

Afbeelding

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:36

zweetvos schreef:
kissielover schreef:
@ Ellepel, ja ik heb 1x een buitenrit met die deken gemaakt, en toen kon ze er ook goed mee galoperen, maar ik vind hem eigenlijk toch net te weinig bewegingsvrijheid geven op dr borst dan, ik heb vanmiddag even zitten googlen naar dekens, en daar hadden ze ook een vliegenuitrij deken... http://www.horseshophorsepower.nl/image ... 0blauw.JPG denk dat ik die dan maar neem alleen is dan wel heel haar buik nog vrij om gestoken te worden.. dus zoek ik nog een goede vliegenspray ik heb nu van cojosol maar ben er toch nog niet erg tevreden over Boos!

Je hebt ook vliegendekens mét buik en zadeluitsparing. Maar weet zo gauw de naam even niet..
Mijn pony heeft op dr buik het meest last, dus soms doe ik juist alleen de buikflap op met rijden, past precies voor en achter m'n zadel langs. Verder anti-daasspray en zo min mogelijk stappen in het bos.

Okee dan ga ik vanav nog ff verder zoeken naar dekens... als ze er 1 hebben met ook een buikflap! En anders koop ik gewoon die andere en probeer ik mijn buikflap eromheen te doen... we gaan gewoon puzzelen Tong uitsteken Ja ik ga nog ff op zoek naar een goede anti-daasspray, ik heb nog 3 weken, dus kan gelukkig nog het 1 en ander uitproberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:38

jemawi:

ik zit er zelf ook aan te denken om ap snachts weer naar binnen te doen.
vorig jaar ging echt perfect en toen ging hij dus om 7 uur op stal tot de volgende ochtend een uur of 9.

is ook beter voor zijn figuur trouwens want hij is best nog wel dik!!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:13

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:13

ellepel schreef:
jemawi:

ik zit er zelf ook aan te denken om ap snachts weer naar binnen te doen.
vorig jaar ging echt perfect en toen ging hij dus om 7 uur op stal tot de volgende ochtend een uur of 9.

is ook beter voor zijn figuur trouwens want hij is best nog wel dik!!

Als je die mogelijkheid hebt: doen! Heb je nu voor het eerst 24/7 buiten geprobeerd?
Ik weet 1 ding zeker, ik blijf hierbij. Het gaat zo ontzettend goed Haha!
En ja, ook blijft ze mooi op gewicht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:20

vorig jaar waren er op mijn stal nog 2 paarden die snachts naar binnen gingen dus stond ap dan niet alleen.
hij begon toen pas met schuren toen die 2 paarden naar een andere stal verhuisden

maar dit jaar blijft alles dus buiten en dan vind ik dat weer zo sneu voor hem.
maar als het goed is komen er per 1 augustus 2 pony's bij waarvan ik heb begrepen dat 1 ervan snachts ook naar binnen toe gaat.
dus ga ik zeker overwegen dat hij dan ook weer naar binnen gaat.

ap zijn deken zit trouwens precies zo hoor,die zakt ook helemaal over zijn kont heen.
nadeel is dan wel dat de staartflap soms erg vies is( veel poep blijft er in hangen)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:24

Lijkt me zeker het proberen waard!

Bij de eerste boett, toen Jewel 3 was, had ze er ook last van dat de mest in de deken bleef hangen. Je kunt 'm achter een stukje dubbel slaan en dan met steekjes vast zetten.
Dat was toen dé oplossing.
Ze is nu 6 en wat gegroeid, het past nu beter en met mesten gelukkig geen last Knipoog

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:54

Sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen.
Maar ik vraag me af of hier ook mensen zijn die een paard met exceem hebben die een veulen aan de voet heeft.

Mijn verzorgpaard is namelijk vorig jaar gekocht door haar eigenaar en gelijk naar de hengst gebracht. De merrie blijkt nu dus manenexceem te hebben. Nadat ze alweer gedekt is voor dit jaar. Ze krijgt dus volgend jaar een veulen , maar ik wil eigenlijk wel een deken tegen de jeuk. Weet iemand van jullie een deken waarbij een veulen nog normaal kan drinken , of dat er een mogelijkheid is om iets op te knopen zodat het veulen bij de uier kan ? Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:16

volgens mij laten alle eczeem dekens het uier vrij hoor

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:21

Maar ook voldoende zodat het veulen er goed bij kan ? Ik heb namelijk 2 dekens bekeken waarbij de "flap" op de flank nog best lang is waardoor het voor het veulen best lastig wordt goed bij de uier te kunnen (Lees: flap moeten wegdrukken met het hoofd)

Vandaar mijn vraag of er hier mensen ervaring hebben met een exceemdeken bij een merrie met veulen aan de voet Lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:38

Het is meestal geen probleem met een veulen. Ik zie genoeg merries met exceemdekens lopen in de buurt die ook een veulen aan de voet hebben. Het veulen vind het uier vanzelf hoor.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:04

Hallo allemaal,

Het is even geleden dat ik wat gepost heb hier maar deze wil toch even mededelen dat mijn "smurf" nu bijna jeukvrij is.

Wat heb ik er aan gedaan:
Ik niets maar hij staat nu zo'n 3 weken op een trainingsstal waar ze hem ook behandelen voor de jeuk.
Toen hij daar binnen kwam was het er 1 die meteen zijn kont tegen de stalwand aan gooide om te schuren.

Hij gaat daar iedere dag op de wei, is wel wat meer aan het werk en krijgt een brok die speciaal voor hun geperst is (laag in eiwit, volledig natuurlijk).
De behandeling is gericht op de balans van de organen. D.m.v. drukpunten wordt de balans hersteld (het vermogen van het lichaam om zich zelf te herstellen). Hoe het precies werkt, ik heb geen idee!! Haha! Maar het werkt wel!

Manen groeien ook heel mooi terug (worden zelfs dikker) en meneer glanst als een spiegel!

Ben helemaal happy!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:07

klinkt goed, maar 3 weken is erg kort om te zeggen of hij echt jeukvrij zal zijn.

en wat als hij weer terugkomt? kun jij dan bij hun dat `speciale voer` bestellen?

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:53

Mijn paard schuurt elk jaar zijn manen tot in de helft af met zijn achterhoeven. Ook stamp hij naar zijn buik.
Ik had vorig jaar ook een boett deken gekocht en aangedaan. Op zich had hij hier veel geniet van, maar hij zweette er zo hard onder. Heb het dan ook maar af gelaten en verkocht. Dit jaar heb ik tot drie weken terug het schuren kunnen tegen gaan. Toen is hij ziek geworden en dan is hij ook opnieuw beginnen schuren. Ook iemand een zwetend paard onder boett?

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:23

Die van mij zweet ook onder z'n eczeemdeken, maar het is of zweten of zichzelf kapot schuren. Als het erg warm is probeer ik der zoveel mogelijk af te spuiten en dan maak ik de deken ook zeiknat zodat ze niet oververhit raakt Lachen

Die van mij staat nu op een nieuwe stalling en nou begint madam te schuren ik was er al bang voor Boos! Vanmiddag maar wassen en een dikke laag liberate hopen dat het weer goed gaat komen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:32

Hebben jullie niet een deken die te krap zit?

Ik heb het nl. maar 1x gezien dat een paard veel zweette onder een Boett, en die was gewoon te krap en daardoor ging zijn bos manen broeien.

Mijn pony zweet met boett op juist minder snel dan zonder.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:36

Welke dekenmaat zou ik nodig hebben voor een shet van 95cm ?
ik heb daar totaal geen gedacht van Lachen

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:48

Ik heb vandaag de deken binnengekregen. Ik wilde dus de sweet itch bestellen, heb ik per ongeluk de rambo protector besteld....... stom, stom, stom. Zal deze deken ook voldoende beschermen denken jullie?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:51

fleurkelover schreef:
Welke dekenmaat zou ik nodig hebben voor een shet van 95cm ?
ik heb daar totaal geen gedacht van Lachen

op www.divoza.nl staat ergens een tabelletje Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:25

Xanti schreef:
Ik heb vandaag de deken binnengekregen. Ik wilde dus de sweet itch bestellen, heb ik per ongeluk de rambo protector besteld....... stom, stom, stom. Zal deze deken ook voldoende beschermen denken jullie?

dompie Tong uitsteken
ik heb geen flauw idee,ik weet niet eens hoe die deken er uit ziet?

gebruikte er hier ook iemand die bio huidolie van leovet?