[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:50

Vooral dat lusteloos vind ik dermate vervelend voor dier zelf dat ik persoonlijk wel zou beginnen met een kwartje of halfje :j

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:00

beccy schreef:
Ik zit met hetzelfde dillema. Mijn paard test ook in grijs gebied met een waarde van 55. Wel veel symptomen van PPID. Dierenarts geeft mij nu de keuze om te starten met medicatie en over tijdje waarde te controleren of nog te wachten met medicatie en te kijken of de waarde wel oploopt over half haar. Wat zouden jullie doen? Ik vind het lastig, naar omdat ze wel symptomen heeft neig ik naar wel medicatie en kijken hoe ze op lage dosering reageert. Symptomen die ze heeft: slecht uit en in vacht komen, veel plassen, lusteloos, vocht boven de ogen. Wat zouden jullie doen??

Ik heb net de keuze gemaakt wel te starten met medicatie en over 6 weken te laten controleren.
Hier ook veel drinken, plassen,slomer en regelmatig zweten.
Ik heb gekozen voor de Peroquin, dezelfde stoffen als prascend maar aanzienlijk goedkoper. Dat kan je misschien helpen in je keuze. En met de dierenarts kun je overleggen of ze korting acties hanteren op het prikken. Dat doen ze hier in deze periode. Ik ben benieuwd hoe hij gaat reageren op de medicatie. Met deze klinische verschijnselen vond ik het wel belangrijk wat te proberen. Succes een juiste keuze te maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:00

Onze uitslag destijds (met uitleg):

Afbeelding

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:03

pmarena schreef:
Vooral dat lusteloos vind ik dermate vervelend voor dier zelf dat ik persoonlijk wel zou beginnen met een kwartje of halfje :j

Wij starten ook met een 1/2 peroquin. Ruin zit nog net in het grijze gebied tegen positief aan. Ze zei na 2 weken ophogen naar 1 per dag. Ik vond dat best veel. Ik heb besloten een 1/2 en over 6 weken controle of het verbeterd is. Dan kan ik altijd nog omhoog

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:07

Sanet schreef:
Onze uitslag destijds (met uitleg):

[ Afbeelding ]

Dankjewel duidelijk. Ik heb het omgerekend naar de andere waarden en dat klopt hier. Grijs / verdacht gebied. Ivm klinische verschijnselen starten we een lichte dosering peroquin op

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:11

Merken jullie trouwens verschil in de bijwerkingen qua prascend / peroquin? Hoor vaker dat ze van peroquin wel eens stoppen met eten.
Dierenarts had hier al een doosje prascend klaar gelegd van 300€ terwijl ik thuis nog 2x peroquin heb liggen (van een merrie die ik heb moeten laten inslapen). Ik dacht probeer eerst die doosjes… even wat proberen te besparen, ook net de jaarlijkse entingen, ontwormingen, voor 8 paarden gehad en de PPID kwestie. Zonde die doosjes te laten liggen en het kan altijd nog duurder ( haha )

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:42

Bedankt al zover voor de reacties! Ik ga denk ik ook voor starten met medicatie. Eerst nog even info inlezen. Hoe maak je de keus tussen pracend of peroquin? Het is beide dezelfde stof toch? Geef je dit aan bij je dierenarts?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:52

beccy schreef:
Bedankt al zover voor de reacties! Ik ga denk ik ook voor starten met medicatie. Eerst nog even info inlezen. Hoe maak je de keus tussen pracend of peroquin? Het is beide dezelfde stof toch? Geef je dit aan bij je dierenarts?

Ja het is precies hetzelfde. Prascend betaal je voor de merknaam en is veel duurder. Net zoals je paracetamol hebt en bijvoorbeeld Panadol.
Het kan wel eens zijn dat een paard qua bijwerkingen door hulpstoffen meer reageert op peroquin ( suf of stoppen met eten etc maar dat komt niet heel vaak voor). Dat merk je wel en kun je altijd nog over stappen naar de prascend .
Je kunt aangeven dat je eerst peroquin wil proberen en indien nodig de prascend. Een dierenarts zal zelf vaak eerder naar de prascend grijpen omdat er natuurlijk ook verdiend moet worden. Tenzij je een DA hebt die meedenkt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:58

Mijn dierenarts had het als volgt uitgelegd. Als ze prascend aanbieden kunnen ze korting geven op de bloedtest. Bij peroquin zijn de pillen goedkoper maar krijg je geen korting op het bloedonderzoek. Mijn DA kreeg veel klachten over de prijs van prascend dus zij bieden nu standaard peroquin aan.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:05

Dee_Es schreef:
Mijn dierenarts had het als volgt uitgelegd. Als ze prascend aanbieden kunnen ze korting geven op de bloedtest. Bij peroquin zijn de pillen goedkoper maar krijg je geen korting op het bloedonderzoek. Mijn DA kreeg veel klachten over de prijs van prascend dus zij bieden nu standaard peroquin aan.

Ze zullen inderdaad wel bepaalde regelingen hebben met leveranciers en op deze manier aantrekkelijk willen maken. Hier ook veel klachten over de prijs. Op langere termijn ben je met de peroquin toch goedkoper uit. Scheelt bijna de helft.

Ik ben nu voor het consult, prikken, uitslag en her controle over 6 weken 162 € kwijt.
Daar komt nog de Peroquin overheen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:55

beccy schreef:
Ik zit met hetzelfde dillema. Mijn paard test ook in grijs gebied met een waarde van 55. Wel veel symptomen van PPID. Dierenarts geeft mij nu de keuze om te starten met medicatie en over tijdje waarde te controleren of nog te wachten met medicatie en te kijken of de waarde wel oploopt over half haar. Wat zouden jullie doen? Ik vind het lastig, naar omdat ze wel symptomen heeft neig ik naar wel medicatie en kijken hoe ze op lage dosering reageert. Symptomen die ze heeft: slecht uit en in vacht komen, veel plassen, lusteloos, vocht boven de ogen. Wat zouden jullie doen??

Vooral als ze er zelf last van hebben zou ik starten met medicatie. Die van mij zat rond de 40, maar viel af en bespiering nam ineens ook af. Met name op de rug viel ze in. Ik geef nu een aantal maanden 1/4 pilletje en ze is weer al vanouds. Trok ook snel bij moet ik zeggen. Paard van 620kilo dat zo'n klein beetje prascend al echt een groot verschil maakt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:09

Ik zou zeker toch ook eerder gestart zijn wetende wat ik nu weet. Mijn paard was altijd extreem fit, maar die vacht, veel plassen en oogontstekinkjes elke keer waren verdacht genoeg om te testen. Was lang negatief, maar eigenlijk toen al verdacht positief nu de cijfers zijn aangescherpt. Het werd lang toch op ouderdom gegooid omdat hij zo fit was. Maar opeens toch 144 aan waarde en snel gestart. Vacht is nu prachtig, geen vieze ogen meer, minder drinken en plassen. Ik vraag me nu ook af of ik zijn blessure had kunnen voorkomen door eerder te starten met medicatie.

Maar wel heel laag gedoseerd beginnen en na een aantal weken inderdaad hertesten om te zien wat het doet. :j

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:17

Ik ben echt benieuwd wat het hier gaat doen. Onze ruin in kwestie heeft altijd zijn stal zo vies en nat, drinkt veel. Valt me op dat hij soms zweet. Ik dacht eerst doordat hij het snel warm heeft. Nu ik me er in verdiep zie ik misschien wel meer symptomen ; verdikte lymfen bij de kaken, koker die af en toe opzet ( eerder swabs van genomen en behandeld met verschillende zalven ). De laatste tijd ligt hij meer, denk sneller moe .
Vandaag meteen gestart met een 1/2. Over 6 weken wil ze weer prikken

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:47

Mijne staat op een halve pil, haar enige problemen waren de hoefgroei waardoor ze kreupel werd en haar vermageren. Het vermageren is eigenlijk snel opgelost zonder medicatie enndoor gewoon goed te voeren. Der Hoeven en groei hopen we nu door lichte medicatie weer op gang te krijgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:10

Hier nu vanaf het voorjaar op medicatie. Ruim 3 jaar hoorde ik altijd aan dat hij korte voetjes had, niks kon eraf, moest hoefschoenen gebruiken of op ijzers. Ging allemaal maar net aan. Ging op een gegeven moment zelfs rondom op ijzers omdat het amper groeide en scheef afsleet.

En nu heb ik de afgelopen weken al 3x gehoord van mensen (inclusief de smid) dat zijn voetjes wat lang lijken. :j

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:10

Medicatie opgehaald. Is prascend geworden. Start met een 1/4 pilletje. Nog tips hoe dit te geven? In appel/brood of door voer?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:12

beccy schreef:
Medicatie opgehaald. Is prascend geworden. Start met een 1/4 pilletje. Nog tips hoe dit te geven? In appel/brood of door voer?

Niet door het voer!
Liever ook geen appel.want dat is sappig en dan komt de smaak ook snel vrij. Al zijn hier ook mensen waarbij dat wel lukt.
Maar liever dat t goed gaat dan dat ze niks meer aan willen nemen
liever klein stukje brood of ontbijtkoek tot bolletje kneden

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:18

Ik doe inderdaad een appel partje uithollen, pilletje erin en de appel weer dicht drukken. En daarna meteen een stukje zonder pilletje. Werkt al maanden perfect.

Ik denk dat de kunst is om iets te vinden waar ze niet tot nauwelijks op hoeven kauwen. Om die reden koos ik geen wortel. Daar kauwt hij enorm op dus dan zou hij die pil ook door kauwen en proeven. Met appel doet hij dat minder. Denk dat daarom ook een stukje brood of krentenbol veel gebruikt worden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:32

Waarom niet door het voer eigenlijk? Gewoon puur een vraag

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijne staat nu sinds 10/10 op medicatie en doet het opzich super. Geen nare dingen gehad of eetlust die wegblijft. Ze is vrij wakker en doet haar ding lekker.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:36

GabberGill schreef:
Waarom niet door het voer eigenlijk? Gewoon puur een vraag

Kan wel hoor, maar de meeste vinden het gewoon zo vies dat ze het laten liggen.

Ik doe hetzelfde als celebi! Stukje uit de appel, pil er in en stukje weer terug duwen. Leg het gewoon in dr voerbak en nog nooit een pil terug gevonden :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:36

Veel paarden vinden het vies en gaan hun eten dan laten staan. Maar eigenlijk nog belangrijker: een paard knoeit gemakkelijk een paar brokjes tijdens het eten. De een meer dan de ander. Het is dan lastig te zien of de pil wel echt naar binnen gaat of ergens op de grond beland. Zeker als het in stal op stro gegeven wordt of door een stalhouder dan heb je weinig zekerheid dat die pil er altijd goed ingaat. In een stukje brood of wat dan ook zie je het er in gaan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:47

Ik heb het dus een paar keer gedaan en die van mij eet als een malle door. Ben daarmee gestopt omdat het afgeraden wordt, maar dacht meer dat de medicatie dan miss minder werkte ofzo.

Mijne sta ik elke voerbeurt bij tot ze der bak leegheeft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:51

Neehoor, het is puur zodat je echt zeker weet dat de pil erin gaat. En voor de paarden die anders hun eten niet meer willen eten. Vooral doen wat voor jouw paard werkt. :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:52

Overigens test mijne 109, maar dat is toch helemaal niet zo hoog dan? Ik hoor percentages van boven de 8 a 9 honderd voorbij komen hier in de buirt