[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:19

Britta31 schreef:
Setteli,hoe is het met Vlekje.

Vlekje gaat goed. Gisteravond had ik haar en Naughty even uit de wei gehaald en dan mogen ze even op het erf lopen. Beetje gras eten langs de kantjes. Hek zat nagenoeg dicht en ik lette even niet op. Toen heeft Vlek het hek verder open geduwd, want toen ik keek was zij al weg en zag ik Naughty er nog net achteraan rennen. Ze komen dan op een grote parkeerplaats en daarachter zit alleen de toegangsweg naar de bewoners (2 huizen). Dus ik er achteraan en dan is Vlek nog best snel, hahaha

Vlekje gepakt en toen rende Naughty ook weer mee terug. Ik weet dat ze niet weglopen, dus ik raak niet gauw in paniek. Als mijn andere 2 paarden zoiets zouden doen, dan krijg ik het wel iets benauwder.
Maar Vlek wil altijd graag die parkeerplaats op. Als mijn dochter van 10 met haar richting het hek wandelt, dan kan ze haar bijna niet meer houden.

@ Shanna, wat IMJ ook zegt, misschien heel duidelijk vertellen wat je gaat doen en waarom. Baat het niet dan schaad het niet. Je ziet Derek Ogilvie toch ook altijd tegen ouders van kinderen die niet kunnen communiceren zeggen, dat ze moeten uitleggen aan hun kind hoe en wat. Zit wel wat in denk ik.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:39

Wat reacties in 1 bericht:

Ik heb van de week nav de berichten hier bij Anined dierenkruiden voor 16 euro 1 kg duivelsklauw besteld. Nu nog even goed uitzoeken hoe lang het duurt voordat het zou moeten werken. Ik wil eens kijken hoe hij het doet met iets pijnstilling. Hij kan zo wisselend zijn in zijn lopen.

Ik zou Sedje ook heel duidelijk vertellen hoe en wat. Kan hij niet een uurtje met een graasmasker bij de rest?

Megan gaat super.

Eliana: Wat naar zeg. Had je de vorige keren ook fotos laten maken? Anders weet niet of ze al gekanteld waren van de vorige keer? Sterkte

Meert: lastig. Ik weet niet wat ik zou doen. Van de ene kant: Je laat niet voor niks testen, dan wil je ook wat met de uitslag. Van de andere kant: paardje ziet er goed uit dus je had er eigenlijk op gehoopt( en verwacht denk ik? ) dat het goed zou zijn.

En Joris wordt vandaag 25! Lig zelf helaas thuis met geopereerde voet maar biertje houdt hij tegoed. Vrijdag komt de osteopaat bij hem. Ben benieuwd. Hij strijkt zich tegenwoordig bij zijn voorbenen, raakt met de hoef de kogel. Rij nu met peesbeschermers en zonder hoefschoenen, die zijn dan te breed. Vraag me af of het komt doordat ik alleen nog maar wat rond tuf in het bos. Deed altijd wat zijgangen en onderhouds-dressuur oefeningetjes tussendoor voorheen. Sinds zijn hb vorig jaar niet meer. Geen idee of het een idee is om dat weer wat op te pakken, of gewoon laten en accepteren hoe het is. Dat is wel lastig vind ik

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:19

Gefeliciteerd met Joris!

En Shanna, ik zou ook gewoon duidelijk tegen Sedje vertellen over dat draadje. Paarden schijnen toch wel dingen te begrijpen die je vertelt. Ik vertel Illo ook dingen zoals bv als de hoefsmid of dierenarts komt. Hij is dan altijd toch heel rustig.
Ik heb weleens een stuk gelezen van een bekende springruiter dat hun dat ook deden en zij ook echt geloofde dat hun paarden het begrepen en daardoor ook veel braver waren. Kan alleen niet meer op de naam van die springruiter komen. Stond toen in de Bit.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:22

Was geloof ik Franke Sloothaak.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:38

Volgens mij heeft dat er ook mee te maken, dat als je het vertelt, je het ook visualiseert en dat dat op een of andere manier opgepikt wordt. Moet je wel in positieve bewoordingen/beelden vertellen. Dus niet: als ie maar de trailer op gaat en dan voor je zien hoe hij erlangs gaat bijv. maar andersom: beeld van paard die braaf de trailer in loopt.

Ik heb ooit voor de gein dit heel bewust gedaan bij een varkensstal waar ze altijd gingen staken. Had ik dat ook net gehoord van dat visualiseren. Zeg ik: ik zal even heel erg de lekkere appels aan de bomen aan de andere kant visualiseren. Echt beetje overdreven: en....ze liepen er zo langs.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:06

Geniaal pluisbeer! Heb idd al vaker gehoord dat dat werkt. Klets zelf sowieso aan een stuk door tegen de paarden, ik ga ervan uit dat ze dat gezellig vinden

Graasmasker voor Sedje was ook al bij me opgekomen.
Trouwens wel heel fijn dat je oude paard vrede heeft met het naderende einde. Dat maakt de beslissing voor jou straks misschien toch wat makkelijker.

Setteli super van Vlek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:16

Graasmasker heb ik nog niet nee, ik ben bang dat het hem belemmert als hij van zich af wilt bijten? Mijn ruin is namelijk best wel speels, vooral met zn mond, en Sedje vind het wel gezellig tot een bepaald moment. En dat moment maakt Sedje duidelijk door van zich af te bijten.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:21

Shanna schreef:
Graasmasker heb ik nog niet nee, ik ben bang dat het hem belemmert als hij van zich af wilt bijten? Mijn ruin is namelijk best wel speels, vooral met zn mond, en Sedje vind het wel gezellig tot een bepaald moment. En dat moment maakt Sedje duidelijk door van zich af te bijten.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Zou je dan geen draad kunnen spannen in een hoek waar Sedje onderdoor kan en de ruin niet? Ik denk dat hij het ook wel duidelijk kan maken met graasmasker. Zijn hele lichaamstaal speelt mee met de afweer denk ik. Ha bedenk opeens wat: schilder je een paar flinke tanden op het graasmasker, misschien schrikt dat ook af(of met nagellak erop schilderen) :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:53

Gefeliciteerd met Joris, mooie leeftijd. In het jaar dat mijn merrie 25 werd (heb geen geboortedatum, dus 1-1) heb ik geprobeerd om in elke maand minimaal 1 foto van haar te maken. Gek genoeg is dat alleen hartje zomer 1 maand net niet gelukt }:0

Shanna, ik zou ook gewoon aan Sedje vertellen wat er aan de hand is, ze snappen heel veel als het uitgesproken wordt (soms meer dan me lief is :D )

Stoute Vlekje en Naughty (je vraagt er ook om met zo'n naam), maar heerlijk dat ze zo ondeugend kunnen zijn :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:05

Gefeliciteerd met een kwart eeuw Joris, Pluisbeer :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:32

Gefeliciteerd pluisbeer ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:57

Meert schreef:
Bij Sen vorige week weer bloedonderzoek laten doen, even checken wat haar ACTH zou zijn (half jaarlijkse controle). Ze doet het hartstikke goed op het moment dus qua symptomen was er eigenlijk geen reden om haar te laten testen. Maar ja, de dierenarts was er toch, test is momenteel gratis en ik was benieuwd naar haar waarde zo midden in de SR, dus toch maar laten testen. Tot mijn hele grote verbazing blijkt ze een waarde van 190 pg/ml te hebben. Haar hoogste waarde is tot nu toe 43 geweest. Dat was in november '13 toen de PPID is vastgesteld en afgelopen voorjaar waarna ze van 1/4 naar 1/2 pil is gegaan. Toen zat ze ook duidelijk niet lekker in haar vel. De periode hier tussen is haar waarde altijd goed geweest.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Sen is een paard wat altijd snel laat merken als er iets niet goed is. Op het moment gaat ze juist heel erg goed. Ze is actief, vrolijk, glimt en zelfs leidende merrie van haar groep en dat laatste is ook weleens anders geweest. Ik twijfel over wat nu verstandig is; ophogen naar 3/4 of haar nu op een halve laten, kijken hoe ze het blijft doen en volgende maand haar nog een keer laten testen?

Dit is een foto van vandaag (niet gepoetsts).
[ Afbeelding ]

Plaats ik gister nog dit, blijkt ze vandaag licht hoefbevangen te zijn. |(
Ze is het nog niet eerder geweest, maar zal nu vast wel te maken hebben met de hoge ACTH-waarde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:15

Meert schreef:
Plaats ik gister nog dit, blijkt ze vandaag licht hoefbevangen te zijn. |(
Ze is het nog niet eerder geweest, maar zal nu vast wel te maken hebben met de hoge ACTH-waarde.

Dat is balen -O- Maakt de beslissing om de dosis te verhogen wel makkelijker.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:32

@meert. Hopelijk betert het met het verhogen van de medicatie.

Pff waren we eindelijk terug wat bijgekomen. Zijn we terug aan het afvallen. Ik weet niet of het door het weer komt dat ZE meer energie gebruikt om zich warm te houden. Maar wil ze nog geen deken opleggen want dan staat ze weer een,half jaar onder de dekens tot april.
ZE krijgt nu per dag 1schep fibre force, een en een half schep zuppa en een schep natte zemelen. Dan overdag van acht tot zes op de wei en s avonds en s nachts hooi. Maar dit wordt moeilijker om te eten. Ze eet het wel maar veel trager. Is er nog iets dat ik kan bijgeven. Ze krijgt nu dagelijks ook olie en een half schepje mais vlokken bij.
Had gedacht aan seniors priores van subli of speedibeet, maar de zupa bestaat uit 55 % pulp, 30 % kruiden en grassen en 15 % lijnzaad olie. Dus vermoed ik dat de speedibeet afvalt. Of zou de slobber van subli helpen om bij te komen. Iemand raad wat ik kan bijgeven om nog meer bij te komen?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:49

Zo wat een ontwikkelingen weer!

Fijn dat Vlek zich goed voelt.

Sh*t Meert, het blijft een rotziekte. Zo gaan ze als een trein, zo ben je weer terug bij af :(.

Gefeli met Joris, pluisbeer! En jouw idee van het draadje op Sed-hoogte was ook al bij mij opgekomen.

Shanna, wat een verhaal! Ik weet dat dat soort 'gesprekken' heel veel emoties kunnen losmaken. Praten tegen Megan doe ik ook al een hele tijd. Soms lijkt ze Oostindisch doof, dan helpt het niks maar meestal is ze meewerkender en zachter als ik wat 'uitleg'. Zo deed ze vorig jaar telkens haar grasmasker zelf af maar sinds ik heb verteld dat hij echt goed is voor haar gezondheid heb ik hem niet meer hoeven zoeken in de wei ;).
Ik zou ook zeker voor een grasmasker gaan, pony's trappen toch meer dan echt bijten. Misschien een paar uurtjes per dag met hooi op de paddock/in de bak voor voldoende voeding (hoeft hij ook minder gras te eten) en rust.

Hoe heet je rijpaard? 'Rijpaard' is zo afstandelijk hahaha.

Ik ben benieuwd of je de komende weken verschil merkt. Vergeet niet: jij moet er net zo hard voor werken als je paarden! Verander je houding en blijf bewust. Dan zal je zien: het werkt :).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:26

Llora misschien voor nacht een grote bak met Hartog compact gras?

Geweekte wiessencobs of grsbrok zou ook kunnen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:18

@fransje ik heb ze al is nachts op stal gezet zodat ze rustig Kon eten en a volonte hooi Kon eten. Maar ze heeft heel de nacht liggen rondjes draaien in haar stal en,van het hooi was ni veel gegeten. Ze heeft een hekel aan op stal staan. Dat komt ervan als je ze al elf jaar buiten hebt staan met grote inloopstallen. Die wiesecobs of grasbrok kan ik is proberen. Komen ze daar beter van bij dan,de equifyt zupa? De wiesencobs verkopen ze ook bij ons in de buurt waar ik de equifyt zupa koop . Dus dat kan,ik wel is proberen. Ik zou er echt graag nog wat kilotjes bijhebben vóór de winter.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:40

Maar waarom staat ze op stal als ze daar een rust kan vinden?
Is buiten met een deken op geen optie?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:08

AH nee ik bedoel dat we ze s nachts is op stal hebben,gezet zodat ze rustig hooi zou kunnen eten zonder gestoord te worden door de andere paarden. Er is hooi genoeg voor alle paarden. Maar ze wordt door sommige paarden regelmatig wel,is weggejaagd van een slowfeeder net. Er is een,slowfeeder meer dan het aantal paarden. Maar ik denk,dat het probleem. Vooral,is dat ze het niet meer 100% goed kan eten. Ze is 25 jaar en,heeft artose op haar kaken. Gras eten gaat nog goed. De weien zijn wel,kaler aan het worden.
Normaal krijgt ze in de winter altijd een,deken op. Maar is het nog niet vroeg om al een deken op te leggen? Ik zou graag hebben,dat ze nog wat wintervacht aanmaakt.zou een ongevoerd regendeken al helpen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:58

Vlek kan ook geen hooi meer eten en die krijgt 2x daags een schep Agrobs Fetura, straks als ze van de wei af is, krijgt ze een schep extra. Aangevuld met zemelen en bietenpulp en muesli.
Van de Fetura maak ik een slobber, omdat ze anders een slokdarmverstopping krijgt. Ze doet het er heel erg goed op.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:35

@meert hoe is het ondertussen met je paardje? Hopelijk al wat beter.

@shanna hopelijk kan je sedje uitleggen waarom er een draadje tussen zit. Kan mij wel goed voorstellen dat het hard aankomt wat je paarden vertellen. Maar je weet ook dat je paarden wel gelukkig zijn met je en je bent Super vóór ze. Ze mogen blij zijn met zon goede baas die alles probeert

Dikke proficiat aan,Joris. 25 jaar joepi.

@ setteli die agrobs fetura ga ik eens opzoeken. Straks ga ik haar regendeken al opleggen zodat ze al minder energie verliest met dit gure weer. Kan dat ik mij ook teveel fixeer op haar gewicht. En mij teveel zorgen maak. Ze was vroeger altijd een lekker dikkertje en,misschien moet ik mij erbij neerleggen dat ze dat nooit meer gaat worden.

Dit is ze nu
[/[img]
Afbeelding

ZE heeft wel een buikje
[/[img]
Afbeelding

Maar het is vooral haar achterhand en rug en nek die mager blijft
[/[img]
Afbeelding
Fixeer ik mij te hard of valt het goed mee?
Laatst bijgewerkt door llora op 17-09-15 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:43

Vanaf de zijkant lijkt het mee te vallen, maar op de foto van achteren is ze toch best mager.

Fetura werkt bij die van mij echt goed.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:24

Setteli schreef:
Vanaf de zijkant lijkt het mee te vallen, maar op de foto van achteren is ze toch best mager.

Vind ik ook.

Over de regendeken: zal best schelen maar, het is overdag met de zonnige periodes nog best warm als het zonnetje op zo'n deken schijnt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:33

Ik heb wel de mogelijkheid om s morgens het deken eraf te halen en s avonds terug op te leggen. Tijdens de middag kan ik meestal ook altijd even naar haar. Sebiet ga ik tijdens mijn middagpauze eventjes nog extra zupa met lucerne geven. Dan zal ik straks ook haar regendeken opleggen. Momenteel is het hier echt guur weer. Veel wind en regen.
Ik vind ook dat langs opzij kijkt dat het meevalt maar als je langs achter ziet vind ik het minder oke. Dus ik hoop dat als ik meerdere keren per dag nog een,extra portie zupa en,lucerne er in krijg dat het gaat helpen om dikker te worden. Want de winter staat voor de deur en wil echt graag wat kilotjes extra eraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:40

Gefeliciteerd Pluisbeer, 25 jeetje wat een leeftijd!

Sterkte Meert, helaas hoort het bij de ziekte dat ze er extra gevoelig voor zijn..

Ilora, van de zijkant valt het inderdaad mee maar van achteren is ze toch wel wat ingevallen ja. Maar ik moet zeggen dat het mij mee valt, ik heb erger gezien. Regendeken zou je voor 's nacht's en als het echt regent/ slecht weer is wel kunnen proberen. En dan overdag zonder? Ik weet alleen niet of dit makkelijk te realiseren is voor jullie?

Mijn rijpaard heet Bijke haha, ook een 'aandachtspaardje'. Nu hebben wij eigenlijk alleen maar zorgenpaardjes, Bijke dr moeder (Wikke) is geboren met een krom been, dat been is inmiddels al jaren aan het woekeren dus zij staat al jaren op pensioen. Dit is de 'oude' merrie (ze is nog maar 16) die het goed geweest vind. Toen ze nog goed was hebben we haar dus laten dekken omdat bekend was dat haar veulens wel rechte benen hadden en dat is Bijke geworden.
Helaas heeft Bijke als veulen-zijnde een long-ontsteking gehad waardoor ze nu slecht tegen stof kan (zolang ze op vlas staat gaat het goed overigens dus het valt mee) en nog steeds gevoelig is voor hoesten. En ze is met een stijle voet geboren welke we nooit hebben kunnen corrigeren want hij slijt steeds weer stijl af. Deze voet is ze nu ook aan het laatste restje van een White Line Disease aan het genezen dus dat gaat ook de goede kant op, maar het blijft opletten. En dan is ze ook nog een heel sterk karakter/ personage die ook behoorlijk slim is wat niet heel handig is met rijden. Het botst noggal eens en zowel ik als al mijn bijrijders (3 in totaal geweest (waarvan nu nog 1 is) en die kunnen behoorlijk rijden) hebben er vaak moeite mee haha! (Maar ze is verder wel super lief en absoluut niet gemeen of gevaarlijk hoor, het botst alleen vaak!)
En dan hebben we nog Meine sinds een jaar, een speelse goedzak ruin die wat lang in zn lijf is en altijd zn rug heeft weggedrukt waardoor hij de neiging tot badkuip heeft ontwikkelt. Nu is zijn rug verder helemaal sterk en niks mee aan de hand maar wel ons aandachts/ trainingspuntje haha.
En Sedje, maar die kennen jullie inmiddels wel ;)

Gister stapte ik in de auto om naar stal te gaan maar toen begaf mijn auto het helaas. Dus ik heb mijn moeder gebeld of zij de paarden binnen wilde zetten en Sedje zn pilletje te geven en heb de ANWB gebeld. Balen als een stekker natuurlijk! Nu staat de auto bij de garage en hoop ik hem vandaag weer te kunnen halen, anders kan ik vandaag ook niet naar de paarden toe terwijl ik juist nu extra benieuwd ben of de massage Sedje heeft geholpen!
Helaas nog geen update dus :(