[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:34

Is niet het probleem,maar KAN het probleem zijn......

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:16

wiljemijn schreef:
Hoi Allemaal,

Aangezien mijn hulpvraag een slotje kreeg en ik verwezen werd naar dit topic, hier dan nog maar een keer mn vraag.

Ik heb een merrie van 5, staat s'avonds met hooi en balance van hartog op stal en verder op een stuk land overdag met nog een merrie. We hebben weinig last van vliegen. Alle paarden worden tegelijk onwormd/wormentelling gedaan. Ik sta daar nu sinds 4 maanden op stal.

Sinds een 1,5 maand jeukt ze aan haar staart. Niet een beetje, behoorlijk. Ze doet t op stal.
Nu was ik elke week de staart met tea tree shampoo en smeer hem daarna in met manen liquid van Leovet. Dit ging een tijdje goed, maar lijkt nu niet meer te helpen. Ik ben nu overgestapt op Weg jeuk oid van sectolin, maar ook dit verlicht niet.

Wat kan ik nog meer doen om van de jeuk af te komen? Wil graag de dikke bos staart ook dikke bos laten.

Aangezien het alleen de staart is denk ik niet aan exceem. Ik heb al gekeken naar suikers in het voer, maar dat lijkt het niet te zijn, daarbij ben ik voor nu de enige met een paard met jeuk. Verder is ze laatst schoon door de wormentelling gekomen. Morgen stuur ik alsnog een nieuwe telling op, voor de zekerheid, maar goed....
Hoe komen we hier vanaf?

Thnx allemaal!

Ook gecontroleerd op andere beestjes?

Hoe ziet de huid eruit?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:59

Huid ziet er rustig en normaal uit. Geen schilvers alleen wat talg. Gister kwam ik wel een wondje aan de zijkant van de staart tegen, maar kan natuurlijk door het schuren komen. Eerder zat deze er namelijk niet.

Wat zouden andere beestjes kunnen zijn?
Ze heeft wel elke zomer de nodige muggebulten, ik spray haar wel in met anti-vlieg met hertshoorn, maar dat wil niet zeggen dat dat "andere" beestjes buiten houdt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:01

wiljemijn schreef:
Huid ziet er rustig en normaal uit. Geen schilvers alleen wat talg. Gister kwam ik wel een wondje aan de zijkant van de staart tegen, maar kan natuurlijk door het schuren komen. Eerder zat deze er namelijk niet.

Ze heeft wel elke zomer de nodige muggebulten, ik spray haar wel in met anti-vlieg met hertshoorn, maar dat wil niet zeggen dat dat "andere" beestjes buiten houdt.

Dan is het moeilijk te zeggen, er zitten ook geen processierupsen in de buurt ofzo?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:18

wiljemijn schreef:

Overactieve talgklieren kunnen ook jeuk veroorzaken.....in dat geval wekelijks wassen met een vettende shampoo,en dagelijks met jeukstillende lotion behandelen

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:59

De Derfen soft lotion (26,95) is wel te koop bij de paardendrogist!

Toetsiedito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:45

Cai-pan Equimint proberen! Helpt echt tegen de jeuk!! Ik heb ook alles geprobeerd, maar dit is het product wat voor mij het allerbeste heeft gewerkt. Ik volg ze al een tijdje via facebook en ik zag dat ze nu ook proefverpakkingen hebben van 100 ml voor 6.95. Dan hoef je ook niet meteen een grote fles oid te kopen. {:}

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:51

Heb tegen het manengeschuur en staartwortelgeschuur van mijn kleine Shet Barbie bij Mini Horse Shop een roze met cremewitte deken besteld, met halsstuk en masker (los, zodat je kunt aanpassen).
Ze zijn er dus wel degelijk in vrolijke (kinder)kleurtjes.
Ontzettend jammer na twee jaar tot de concusie te moeten komen dat ze kennelijk TOCH echt ZE heeft.... vorig jaar bijv. ging het eigenlijk de hele lente en zomer goed, pas zo in de herfst begon ze te schuren. Maar zo laat i 't seizoen hield dat al gauw weer op en had ze toch een mooie set manen.
Waar nu het middenstuk als sneeuw voor de zon uit dreigt te verdwijnen, verd.......
Ik smeer dagelijks 2 x cardiflor en calendula met menthol van VSM in manen en staart (op de huid).
Voor de staarwortel doet dit wonderen, daar zie ik de haren al weer terugkomen.
Voor de manen is de werking maar kortdurend... een paar uur en ze begint weer.
Toch maar weer het dure spayspul Fenonolf besteld, dat deed het geweldig de afgelopen 2 jaren.

Hoop dat ik binnen 1-2 dagen de deken in huis heb!

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:08

Hoii, ik kom hier even binnenvallen...

Vanmiddag is vanwege 'plekken' op de buik van mijn merrie de DA langs geweest.. haar eerste reactie was zomerexceem. Er zijn voor de zekerheid verschillende biopt's genomen. Wat kan ik hier het beste aan doen.. ik vind zo'n deken een beetje 'té omdat ze het alleen op dr buik heeft. En niet de hele deken daarover zal zitten. Iemand die nog andere tips heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:58

Hier iemand ervaring met alleen staartwortel schuren?

Mijn paard doet dat helaas sinds een poosje.... Aangezien ik altijd eczemers gehad heb dacht ik daar eerst aan. Maar toch vindt ik dit 'anders' . Hij schuurt alleen de staartwortel verder niet zn manen, buik oid. Hij heeft al een deken dat had die al want hij wordt leip van dazen. Behandel zn staart met jeuk spul. Had nog hele voorraad van mijn vorige pony die een eczemer was. En was het regelmatig met teershampoo... Toch blijft hij het steenvast doen.

Ik heb al geprobeerd of het gras wat uit zou maken, ondanks dat er niet veel staat, maar ook dat maakt niet uit zie na een week geen enkel verschil. Hij krijgt als krachtvoer subli zonder dus dat is nou ook niet echt spraakmakend voer...

2 maanden geleden heeft die nog een wormkuur gehad. Iemand enig idee wat het zijn kan? Vrijdag komt de dierenarts zijn tanden doen dus zal hem dan ook gelijk vragen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:51

Yvank_ in subli zonder zit wel veel zetmeel. Op voervergelijk vind ik een suiker + zetmeel van 36.4%! Misschien weglaten om te kijken of het helpt. Of anders subli dieetmix voeren? (of helemaal niks een tijdje)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:52

Milo2012 schreef:

Vanmiddag is vanwege 'plekken' op de buik van mijn merrie de DA langs geweest.. haar eerste reactie was zomerexceem. Er zijn voor de zekerheid verschillende biopt's genomen. Wat kan ik hier het beste aan doen.. ik vind zo'n deken een beetje 'té omdat ze het alleen op dr buik heeft. En niet de hele deken daarover zal zitten. Iemand die nog andere tips heeft?

Dan neem je toch alleen een buikflap? Weet niet of dat blijft zitten maar je kunt het proberen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:02

Nivada schreef:
Milo2012 schreef:

Dan neem je toch alleen een buikflap? Weet niet of dat blijft zitten maar je kunt het proberen.

Bestaat dat? Hihi. Ik zat al te kijken naar een deken iig zonder hals. Maar die kon ik al niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:32

TinePine schreef:
Yvank_ in subli zonder zit wel veel zetmeel. Op voervergelijk vind ik een suiker + zetmeel van 36.4%! Misschien weglaten om te kijken of het helpt. Of anders subli dieetmix voeren? (of helemaal niks een tijdje)

Dit is het enige krachtvoer waar hij geen eiwitbulten van krijgt helaas. En zonder gaat niet het is een jong paard die flink bereden wordt, heb hem al eens van krachtvoer afgehaald en toen viel die echt weg ondanks onbeperkt hooi.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:26

deken zonder hals, gewoon een zomerdeken nemen wellicht?
Een buikflap kun je natuurlijk aan iedere deken wel bevestigen, als je maar wat van die lussen op de rug naait zodat de buikflap niet naar voren/achteren schuift. Dan heb ik het over zo'n pyjama buikflap he.
Clipjes van dat stukje tussen de voorbenen afhalen en een lusje maken, die je om de voorsluiting van je deken doet. Moet zitten blijven op die manier :) Zou dus ook met een gewone vliegendeken kunnen lijkt me.

Wisse gaat prima, jeukt tot nu toe heel lichtjes.. Heb hem een schimmelinjectie laten geven, niet zo eentje die hoefbevangenheid als evt. gevolg heeft want dat heeft hij gehad dus dat risico wil ik niet nemen. Dit is een spuit die ze 2x moeten hebben, met een tussenpoze van 14 dagen. gisteren de 2e enting gehad. Ben benieuwd of het gaat werken, ik laat het wel weten!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:21

Aangezien ik geen idee heb waar ik het anders kan vragen...
Mijn merrie staat sinds kort 24/7 op een wei. Maar daar zitten heel veel dazen, muggen en dikke steekvliegen. Ze staat helemaal vol met bultjes van de beten ondanks dat ik haar look bijvoer en helemaal inspuit met vliegenspray. Deken had ze op maar door dat daar soms een beestje onder vliegt wordt ze helemaal gek. Op een ochtend heb ik haar aangetroffen met het bovenste lintje los en had het onderste lintje in de nacht zo geschuurd op haar benen (was achteruit geschoven) dat ze open wondes had. Nu vraag ik mij af wat ik nog kan proberen EN vooral of iemand weet dat het kwaad kan dat ze zoveel gebeten wordt? Ik dacht zelf dat ze misschien vergiftigd kan worden door het speeksel van die steekbeesten ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:40

Ik zou toch een deken op gaan doen.. Met een goede deken vliegen ze er niet bij in.. Je zou een rambo sweet itch hoody kunnen proberen? Door teveel steken kan je ziek worden, dat heb ik helaas zelf mogen meemaken (bij mezelf)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:28

Yvank_ schreef:
Hier iemand ervaring met alleen staartwortel schuren?

Mijn paard doet dat helaas sinds een poosje.... Aangezien ik altijd eczemers gehad heb dacht ik daar eerst aan. Maar toch vindt ik dit 'anders' . Hij schuurt alleen de staartwortel verder niet zn manen, buik oid. Hij heeft al een deken dat had die al want hij wordt leip van dazen. Behandel zn staart met jeuk spul. Had nog hele voorraad van mijn vorige pony die een eczemer was. En was het regelmatig met teershampoo... Toch blijft hij het steenvast doen.

Ik heb al geprobeerd of het gras wat uit zou maken, ondanks dat er niet veel staat, maar ook dat maakt niet uit zie na een week geen enkel verschil. Hij krijgt als krachtvoer subli zonder dus dat is nou ook niet echt spraakmakend voer...

2 maanden geleden heeft die nog een wormkuur gehad. Iemand enig idee wat het zijn kan? Vrijdag komt de dierenarts zijn tanden doen dus zal hem dan ook gelijk vragen.

Misschien wormen ? Ondanks dat je ontwormd hebt kan het paard last hebben van bv aarsmaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:29

En die gaan van een wormkuur niet dood?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:42

Yvank_ schreef:
Ik zou toch een deken op gaan doen.. Met een goede deken vliegen ze er niet bij in.. Je zou een rambo sweet itch hoody kunnen proberen? Door teveel steken kan je ziek worden, dat heb ik helaas zelf mogen meemaken (bij mezelf)

Deze had ze eerst op:
http://www.equicenter.nl/harrys-horse-v ... e-hal.html

Dus die beten zijn wel schadelijk eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:44

Die deken is ook net niks... Korte hals, geen buikflap of overlappende stukken en geen dikke stof.

Ja dat kan wel... ik heb een pony gehad die zoveel gestoken was dat die er ziek van werd. Koorts enzo..

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:45

Bedankt voor jullie reacties. Ben nu met iets anders begonnen te smeren, geleend van een stalgenoot en gister voor t eerst in 2 weken 1 dag niet gejeukt. Ben benieuwd hoe het vanavond is! Ik ga de Cai-pan Equimint in gedachten houden voor als dit niet meer werkt!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:29

Aars maden gaan niet standaard dood van ontworm middel. Toevallig van weekend wel 1 gebruik die volgens dap daarvoor werkt. Kan wel even kijken of ik merk nog kan achter halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:31

mm oke hij heeft equist pramox gehad. Geen idee dan of die daar tegen werkt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:54

Yvank_ schreef:
mm oke hij heeft equist pramox gehad. Geen idee dan of die daar tegen werkt.

dit zegt VPL wormbestrijding over aarsmaden http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm06.html
misschien toch handig om eens te laten checken door DA of het geen aarsmaden zijn