Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:01

plutolover schreef:
Ik geef equine 74 gewoon wanneer op stal ben 1x per dag, niet specifiek in ochtend.. mijne kan 24/7 onbeperkt eten dus in mijn ogen maakt het dan niet zo veel uit wanneer ik het geef

Hoeveel geef jij dan per keer? (en hoe groot is je paard?)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:15

Hoi,

Ik meld mij ook helaas. Mijn merrie van 30 heeft door een losse kies en daarna metacam waarschijnlijk maagzweren (en darmproblemen) opgelopen. Nu krijgt ze sinds donderdag de omeprazol. De eerste 2 dagen merkte ik geen verschil en daarna wisselend. Het geweekte voer wilde ze het ene moment redelijk eten en het andere moment niet en hooi wilde ze alle dagen niet eten tot vandaag. Toen wilde ze geen pap meer alleen maar hooi.. Nu was haar mest tot ik begon met de omeprazol eindelijk goed (lang diarree gehad ivm het slecht kunnen malen van het voer) maar nu lees ik dat ze van omeprazol darmklachten kunnen ontwikkelen? Hebben jullie daar ervaring mee? ben nu helemaal in dubio waar ik goed aan doe met een mager, slecht etend oud paard. (dierenartsen wordt dagelijks op de hoogte gesteld, we lopen bij 2 dierenartsen ivm second opinion). voor mijn gevoel dicht ik nu een gat en krijg ik ergens anders weer een lekkage -O-

MRIIIS

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:34

Ja ik gaf toen wel een supplement voor de darmen. Ik weet niet meer welke maar ik geef nu Micro comp van Phytonics.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:48

MRIIIS schreef:
Ja ik gaf toen wel een supplement voor de darmen. Ik weet niet meer welke maar ik geef nu Micro comp van Phytonics.

Ze krijgt een probiotica van de groene os (ik dacht Ultima flor) en vitamine B complex en seniore pap als ze eet maar iets specifieks voor de darmen krijgt ze nu niet. Andere mensen die een darm supplement geven?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:16

Tancreda4 schreef:
plutolover schreef:
Ik geef equine 74 gewoon wanneer op stal ben 1x per dag, niet specifiek in ochtend.. mijne kan 24/7 onbeperkt eten dus in mijn ogen maakt het dan niet zo veel uit wanneer ik het geef

Hoeveel geef jij dan per keer? (en hoe groot is je paard?)

Ik geef 2 schepjes het is een haf van 515 kilo.en 1.51

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:18

Rizette schreef:
Ik geloof niet in de Lecherantenne maar ik geloof wel dat ander voer veel kan doen. Mag ik vragen wat je voorheen voerde? Qua krachtvoer en eventueel supplementen.

Voorheen wisselend voer. Ze stopte steeds met eten dus bood ik haar ook steeds wat anders aan. Van vitalbix, tot gastro brokken tot bietenpulp etc. Nu heb ik haar sinds juni 23 op de agrobs senior muesli, agrobs mash, agrobs wiesencobs en agrobs myoflakes. Dat allemaal een beetje door elkaar als een soort slobber 1 keer per dag. Daarnaast behandel ik haar ook alsof ze pssm 2 heeft.. ik weet het niet zeker maar ook maagklachten kunnen daartoe horen. Dus krijgt ze ook nog erwteneiwit, vit e, aminozuren, mineralenbrokje van agrobs. 2 keer per jaar een kuur microcomp en ondersteunend maagsupport. Al weet ik niet of dat iets doet.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:33

Phonix schreef:
Hoe is die soft en fiber?

Die is echt super zacht en mijn paarden vinden het heerlijk! Ik geef het ze elke ochtend bij de guts & gastro muesli omdat ze bij ons op stal het hooi helaas pas later voeren. Er zitten ook gedroogde bloemen en rozenbottel. Ik heb ook goede verhalen gehoord over Havens Gastro+ brok, mijn stal genootje geeft dit.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:15

Hoe lang duurt het tot jullie verschil merken?

Mijn pony heeft maagzweren door haar hele maag graad 2 & 4.. er zaten hele kraters, tot bloeden aan toe, de dierenarts had het al lang niet meer zo slecht gezien. Ze staat nu sinds 5 januari op omeprazol en 2x per dag sucralfaat, maar is elke dag nog erg wisselend. De ene dag eet ze heel goed, de andere dag eet & drinkt ze niks. Slobber gaat er gelukkig wel in, dus ze krijgt nu 3x per dag slobber met veel water. Ze is elke paar dagen wat koliekerig, het gaat echt nog met ups & downs

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:09

Hier heeft het toch wel 4 weken geduurd voor het wat beter ging.
Dat koliekerig herken ik heel goed.
Ik gaf 3 x dgs sucralfaat.

Sterkte ! Binnenkort weer controle scopie?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:13

rosslover schreef:

Mijn pony heeft maagzweren door haar hele maag graad 2 & 4.. er zaten hele kraters, tot bloeden aan toe, de dierenarts had het al lang niet meer zo slecht gezien. Ze staat nu sinds 5 januari op omeprazol en 2x per dag sucralfaat, maar is elke dag nog erg wisselend. De ene dag eet ze heel goed, de andere dag eet & drinkt ze niks. Slobber gaat er gelukkig wel in, dus ze krijgt nu 3x per dag slobber met veel water. Ze is elke paar dagen wat koliekerig, het gaat echt nog met ups & downs

Enig idee wat de oorzaak was bij jouw pony? Merkte je al lang dat het niet zo goed ging met jouw pony? Welke slobber voor je nu?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:37

Wij gaan nu ook de sucralfaat erbij geven vanaf morgen. Het enige wat ze nog eet is fiberforce (ook nirt van harte) en ze probeert wat hooi te eten. Als dit niet werkt houdt het helaas op voor m'n oudje :(. 1 week,fingers crossed!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:07

Blaze1994 schreef:
Wij gaan nu ook de sucralfaat erbij geven vanaf morgen. Het enige wat ze nog eet is fiberforce (ook nirt van harte) en ze probeert wat hooi te eten. Als dit niet werkt houdt het helaas op voor m'n oudje :(. 1 week,fingers crossed!

Ach wat sneu, senioris wil ze ook niet eten?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:07

Rizette schreef:
Blaze1994 schreef:

Ach wat sneu, senioris wil ze ook niet eten?

Nee helaas ook niet (eerder tot zondag heeft ze dat nog redelijk gegeten, en tot 2 weken geleden ging het er echt nog met smaak in).ik ga nu morgen "dw meal" ophalen van dommelse watermolen. Mensen zweren daar echt bij net als bij seniores dus toch ook maar proberen. En zoveel mogelijk fiberforce na binnen krijgen (lukt ook veel te weinig)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:23

Cushing kan niet de oorzaak zijn. Ik bedoel dan de medicatie daarvoor? Zorgt ook nogal eens voor verdwijnen van de eetlust.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:58

Rizette schreef:
Cushing kan niet de oorzaak zijn. Ik bedoel dan de medicatie daarvoor? Zorgt ook nogal eens voor verdwijnen van de eetlust.

Nee klopt helemaal maar de smaak kan veranderen door de medicatie maar ik weet niet of dat zo ineens kan? Ik denk zelf van niet maar hoe dan ook moet ze gaan eten. Al haar reserves zijn inmiddels op

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:44

Krijgt ze evt ook prednison erbij? Ik weet het is zooi, maar hielp die van mij er wel even goed doorheen tijdens acute fase en hielp de zwelling flink afnemen.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:30

Marus schreef:
Hier heeft het toch wel 4 weken geduurd voor het wat beter ging.
Dat koliekerig herken ik heel goed.
Ik gaf 3 x dgs sucralfaat.

Sterkte ! Binnenkort weer controle scopie?

Begin februari hebben we weer een scopie.

Rizette schreef:
rosslover schreef:

Enig idee wat de oorzaak was bij jouw pony? Merkte je al lang dat het niet zo goed ging met jouw pony? Welke slobber voor je nu?

Ze denken van de medicatie voor haar astma, ze heeft een tijd rapidexon en ventipulmin gehad. Heel rot, want ik kan straks niets meer met haar astma als ze een aanval krijgt.. Ze ging sinds de zomer al niet zo goed, maar niet zó slecht dat ik deze uitslag had zien aankomen.

Ik voer nu 3x per dag fibrebeet & nutrimash

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:33

Zijn die medicijnen zo slecht voor de maag? Mijn pony heeft ook veel ventipulmin gehad begin vorig jaar (maar ook Al vaker daarvoor). Zij had gelukkig lichte maagzweren maar vanwege luchtwegperikelen (oa vernauwde luchtpijp) heeft ze die medicijnen best nog wel eens nodig in de toekomst. Wellicht samen met een maagbeschermwr als sucralan dan in de toekomst ?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:45

belletjhee schreef:
Krijgt ze evt ook prednison erbij? Ik weet het is zooi, maar hielp die van mij er wel even goed doorheen tijdens acute fase en hielp de zwelling flink afnemen.

Goede! Ga ik overleggen. De oorzaak van het slecht willen eten is een raadsel misschien wil ze wel eten maar lukt het niet. Ik heb ook zitten denken aan polypen in de slokdarm ofzo. Is het dan niet sneu dat ze extra trek krijgt maar dan door, watvoor reden dan ook, niet kan eten

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:19

Blaze1994 schreef:
belletjhee schreef:

Goede! Ga ik overleggen. De oorzaak van het slecht willen eten is een raadsel misschien wil ze wel eten maar lukt het niet. Ik heb ook zitten denken aan polypen in de slokdarm ofzo. Is het dan niet sneu dat ze extra trek krijgt maar dan door, watvoor reden dan ook, niet kan eten

Succes! Het niet eten is echt funest.. hopelijk knapt ze gauw op..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:21

Blaze1994 schreef:
Rizette schreef:

Nee klopt helemaal maar de smaak kan veranderen door de medicatie maar ik weet niet of dat zo ineens kan? Ik denk zelf van niet maar hoe dan ook moet ze gaan eten. Al haar reserves zijn inmiddels op

Als je de mediijnen geeft voor cushing zou ik overleg met de dierenarts en stoppen. Middel kan ook erger dan de kwaal zijn als de eetlust verdwijnt. Bij op den duur opnieuw medicijnen geven met minder beginnen en heel langzaam opbouwen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:51

Rizette schreef:
Als je de mediijnen geeft voor cushing zou ik overleg met de dierenarts en stoppen. Middel kan ook erger dan de kwaal zijn als de eetlust verdwijnt. Bij op den duur opnieuw medicijnen geven met minder beginnen en heel langzaam opbouwen.

Ja heb ik inderdaad gister met de dierenarts besproken maar omdat ze voor de start met de cushing medicatie in september ook al weinig eetlust had en toen wel beter is gaan eten door de medicatie was zij bang dat ze dan alsnog weinig zou gaan eten. Ze stond toen op een halfje en ze is toen opgehoogd naar een hele. Dus ik ga wel proberen weer terug te gaan naar een halve. Weten we achteraf misschien niet of het de maag medicatie of de cushing was maar we hebben geen tijd te verliezen nu. Super bedankt allemaal voor het meedenken _/-\o_

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:11

Ik zou de dierenarts vragen om naar nul te gaan. Je bouwt een spiegel op en die zal ws nog even blijven hangen? Dan duurt het nog een aantal dagen voordat je de medicatiespiegel kwijt bent. Overleg met de dierenarts hierover lijkt me wijs, het is nu nog geen sluiting kan nog net. Kun je vandaag nog beginnen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:37

Iemand hier ervaring mee?
brandon plus gastrointestinal

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:58

Nee, maar zat te kijken naar die van de week. Ben ook benieuwd.