[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:04

Ik heb de Ivanhoe Bodydeken, voor mij kleine raar gebouwde mormel.
Heb niets geen nare ervaringen ermee.
Hals blijft ook heel goed liggen bovenaan, komt denk ik ook doordat ie iets zwaarder is.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:09

Pagony-geval (ik heb er precies zo eentje, maar dan zonder merk erop) valt bij mij ook slecht. Past perfect, maar de rand om de hals/boven de schouders is te elastisch. Nadat paard maar 1 pas heeft gezet zakt het ding achter de schoft en trekt het van alle kanten en hangt het achter te laag. Ik wilde er een band of iets dergelijks in laten zetten zodat dit niet meer gebeurde, maar heb het nog altijd niet gedaan.

Ik heb een blauwe met het teken van eckeart geloof ik. Dikke stof en daardoor wat warm. Ik had hem te groot gekocht en kan daarom ook weinig over de pasvorm vertellen. Ik heb hem zelf vermaakt en nu lag hij goed. Hij is alleen een beetje stuk hier en daar O:) maar hij moet het er straks in maart toch maar even mee doen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:11

Ivanhoe heeft die van mij al 2 keer gesloopt... zonde van het geld

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:13

Ja, die van mij is gelukkig geen sloper, dus ik red het wel met de Ivanhoe.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:22

Die van mij sloopt zelfs de meest stevige outdoor deken. Ik had er een van wheaterbeeta gekocht dit jaar, rib uit mijn lijf, maar goede kwaliteit en paste perfect. Na 2 dagen zat er al een luchtgat van zo'n 30 cm lang en 5 cm breed in :+
Mijn paard houdt gewoon niets heel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:56

en mijn 2e hands boettje gaat nu zijn 3e jaar in :D
en mocht er wat gebeuren dan heb ik nog een vrij nieuwe boett liggen die ik vorig jaar heb overgenomen van...weet ik niet meer :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:54

Nou, als ik die verhalen zo altijd hoor, ben ik ook echt blij met dat mormeltje van mij hoor.
Die sloopt werkelijk niets aan dekens.

Wel vliegenkappen.
Maar verder nooit wat :D

Ik heb nog de oude deken van haar hier liggen, die is alleen te groot.
Heeft maar 1 jaar opgelegen, maar ze is toen lichamelijk zo veranderd dat ik wel een andere moest kopen.
Die gaat nu straks zijn 2e jaar in, ben erg benieuwd hoe lang die het vol gaat houden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:22

Heb nog een grappig verhaal over laatst, wel beetje off-topic, maar ook weer niet haha.
Dit verhaal komt doordat ik voor Shadow zoveel heb uitgezocht over ingrediënten en hun werking etc.

Mijn moeder gaf hier thuis een workshop.
Dus kwam er zo'n tante met al haar middeltjes voor gezichtsreiniging e.d. allemaal op natuurlijk basis.

Even nog ter info:
Ikzelf heb ook een probleemhuid.
Met behulp van mijn huidtherapeut had ik het behoorlijk stabiel.
Dus ik zag er al een beetje tegenop, maar goed niet zeuren natuurlijk.

Afijn, die dame stalt haar spullen uit, en het viel me meteen op dat er bijna nergens ingrediënten op stonden.
Ik was daar dus al helemaal niet van gediend, want ik wil weten wat ik op m'n kop smeer, toch?
Nou een potje gevonden en daar stond dus parfum op.
Ik zeg, nou dat hoort er niet in als het zo natuurlijk is.
Nee, dat was dan parfum van natuurlijke aard (ok, zij haar zin).

Kwam er dus een verhaal van natuurlijk, goed, bla bla bla bla bla bla bla bla.

Ik heb het dus getest een weekje.
Nou, mijn huid was dusdanig verslechterd, dat ik er abrupt mee gestopt ben.
Mijn huid voelde alsof ik in de fik stond, en zat onder de bulten (geen puisten ofzo, maar echte bulten)

Afijn, er is nergens te achterhalen wat er nou daadwerkelijk in dat spul zit.
Alleen beetje globale dingetjes, maar niet de toevoegingen om het tot een olie/gel of wat ook te maken.

Moraal van het verhaal:
Ik wist het al en blijf erbij, mens of dier.
Hoe natuurlijk het ook is, zelfs dan wil het nog weleens averechts werken.

En toch ben ik dan weer blij dat ik een ZE paard heb, zo heb ik geleerd om niet zomaar overal vanuit te gaan, maar zelf daadwerkelijk research te doen naar producten, en alles uit te pluizen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:07

Ik post hier op moment niet veel, de manen van sophie zijn flink gegroeit en sophie zit heel goed in haar vel..

Maar ik kreeg laatste van iemand een tip, en die man zij moet je je pony maar is wassen met betadine shampoo is er hier iemand die dat wel is heb geprobeerd ? en dan ook regelmatig anders had het geen effect..
Ik vind wel proberen waard, nu nog even halen en van zomer ga ik zeker keer proberen te wassen met betadine..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:41

betadine heb ik ook wel vaker gehoord.
Maar te vaak ermee wassen is niet zo goed voor de huid en wordt het nadelig.
Voordeel van betadine is wel dat het goed ontsmet/desinfecteert.
Hierdoor verzorgd het de huid wel goed.

Maar te vaak wordt de huid weer zwak en te kwetsbaar.

Je kan het allicht eens proberen toch?
Maar zou het eens proberen tijdens een jeukaanval ofzo, en dus niet elke week hele paard ermee gaan wassen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:56

Wij wassen onze schimmel regelmatig met betadine maar ik merk geen verschil in de jeuk daardoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 06:56

het is wel goed te proberen,want het kan natuurlijk zijn dat je dier last heeft van een schimmel of iets anders wat weg gaat door het wassen met de betadine.
ik heb het nooit geprobeerd trouwens,dus heb geen idee of het werkt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:08

Een schimmel gaat niet weg met betadine, daarvoor heb je ander spul nodig.
Betadine desinfecteerd en is daardoor ook best wel agressief. Het droogt de huid uit en een droge huid kan weer jeuk veroorzaken.

Ik zou het niet gebruiken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:35

Wat is de maand dat jullie voor het eerst de deken weer opleggen tegen de mugjes? Is dat april of mei? En hoe doen jullie dat met evt winterdeken als het nog te fris is?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:19

Ik was die van mij in de zomer zo nu en dan met teershampoo. Dat is tegen de schilfers (en daardoor ook tegen de jeuk lijkt mij) Ik vind het erg fijn werken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:06

Ik heb Senna van de zomer ook weleens gewassen met betadine-scrubshampoo. Haar manen, staart en schouders/hals waren toen zo onwijs vet van de MTG en er zaten allemaal schilfers en ik kreeg het niet schoon met zwavelteershampoo en een andere paardenshampoo. Toen de betadine gebruikt en het was meteen grotendeels weg.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:03

ellepel schreef:
ik leg er gewoon een deken op dus is er geen jeuk meer :D

Hoe weet je dat? Hij kan toch niet schuren?
Ik weet t zeker of die het wel of niet heeft. ZOnder deken, en ik weet niet of je mijn foto's heb gezien die ik heb gepost maar afgelopen zomer, heeft hij weinig manen en staart weggeschuurd!

Sorry maar jullie heilige deken, ik zie er veel nadelen in...
Waarom een burka als het niet hoeft?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:05

Ik merk wel degelijk of mijn paard jeuk heeft onder z'n deken! Ik bescherm hem er ook mee. Door het jeuken maakt hij zichzelf alleen maar kapot en dat wil ik voorkomen. Toen ik hem net had, had ie twee grote wonden aan weerszijde van z'n schoft en z'n staartwortel zaten ook grote korsten op. Ik zie geen enkele nadeel van z'n deken. Ook midje zomer staat mijn paard heerlijk rustig zonder te zwiepen of zweten in de weide te grazen terwijl andere paarden zichzelf staan op te vreten van de vliegen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:39

rangeela:
appie is bewezen allergisch voor vliegjes.
ik kan daar met alle wil van de wereld niks meer aan veranderen.

je wilt niet weten hoeveel zalven,poeders,smeersels,shampo's en pillen en poeders ik heb geprobeerd.

het enige wat in al die jaren wel enigsins geholpen heeft waren de bioresonantiedruppels van josefien.
http://www.natuurlijkinbalans.nl
ik heb 2x een holistisch arts bij appie gehad,hij is nagekeken door reguliere artsen en er is uitgebreid bloedonderzoek gedaan.

conclusie:
allergisch voor vliegjes, deken op en het is klaar

dus ap krijgt nu gewoon een deken op.
vind hij echt niet erg hoor.
zijn winterdeken heeft hij een hekel aan,kijkt altijd lelijk als ik die op leg.
maar de boett daar steekt hij zelf zijn hoofd in :D

appie is ook een van de weinige paarden die lekker staat te dommelen in het zonnetje als alle andere paarden als een gek rondlopen vanwege de dazen en ander prikkend spul

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:50

Rangeela schreef:
ellepel schreef:
ik leg er gewoon een deken op dus is er geen jeuk meer :D

Hoe weet je dat? Hij kan toch niet schuren?
Ik weet t zeker of die het wel of niet heeft. ZOnder deken, en ik weet niet of je mijn foto's heb gezien die ik heb gepost maar afgelopen zomer, heeft hij weinig manen en staart weggeschuurd!

Sorry maar jullie heilige deken, ik zie er veel nadelen in...
Waarom een burka als het niet hoeft?

Helemaal snappen doe ik dit ook niet. Hoezo zou een paard met een deken op niet kunnen schuren?
Mijn paard heeft ook altijd een deken op en heeft mogelijkheden zat bijv aan het hek, bomen etc. Maar dit is eigenlijk voor elk paard zo, want wij hebben ook weleens jeuk ookal is het geen allergie.
Zou ik haar zonder deken zetten dan krijgt ze de allergische reactie dus jeuk en deze jeuk is veel heftiger dan gewone jeuk bij 'gezonde' paarden.
Dus dan is het toch logisch dat ik haar met deken in de wei zet, zodat ze geen allergische reactie krijg.
Of ben ik nu gek? :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:53

ohw zo, ja tuurlijk kunnen ze met deken op wel schuren.

ook gewoon bij elkaar hoor:
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:14

Bravura schreef:
Wat is de maand dat jullie voor het eerst de deken weer opleggen tegen de mugjes? Is dat april of mei? En hoe doen jullie dat met evt winterdeken als het nog te fris is?

In maart ;) volgens mij doen de meesten dit dan al. Als het nog te koud is gaat de winterdeken/regendeken er gewoon overheen. Dat heb ik in het najaar ook gedaan en daar had hij geen last van.

Rangeela: tuurlijk is een deken op niet ideaal. Maar zeg nu zelf, als je paard stopt met schuren en zijn huid minder geirriteerd is mét deken, dan doe jij er toch ook wel een deken op?
Als je paard zomereczeem heeft moet je gewoon voorkomen dat de vliegen bijten, want daar reageren ze op. Fijn dat jouw paard er niet meer op lijkt te reageren, echt toppie, maar dat zegt niet dat de rest van de paarden zonder deken kunnen!

Ik leg dit jaar de deken extra vroeg op, gaat hij dan toch nog schuren en wordt de huid weer geirriteerd als vorig jaar, dan weet ik dat ik heel wat andere dingen moet gaan proberen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:56

Ik heb vorig jaar precies op 1 april de deken opgedaan. Mijne staat 24/7 buiten dus ik kijk toch altijd even naar de temperatuur/regen om te zorgen dat ze niet verkouden wordt met die deken op.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:54

ik ben meestal de eerste heb ik t idee. ik had hem er afgelopen jaren in februari al op liggen. nu natuurlijk nog niet, nog veel te koud voor zomereczeem, dus mijn paard kan nu nog even naakt rondhuppelen ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:35

Ik zou maar niet ingaan op rangeela, want dan word ellepel boos op mij, hahaha.

Ik denk dat die van mij hem dit jaar in maart op krijgt.
Vorig jaar had ik hem in april op.
Ik kijk gewoon hoe het zich ontwikkeld op dat moment.