Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:41

De magnesium van Biomag is echt goed te eten, al mijn paarden eten het zonder problemen en daar zitten toch best zeikerds tussen. Wil anders wel eens wat in een envelopje opsturen als je dat wilt? kun je het uitproberen.
Dubbele dag inderdaad, maar het heeft gewoon zo moeten zijn, zo heeft ie een extra plekje in onze gedachten. Mijn fargo is ooit op de verjaardag van mijn zus overleden.. Apart maar waar.
Gisteren een cadeautje van whizz gehad, hij stond na het rijden even bij de bakrand gras te eten in gedachten, ik loop om hem heen zie dat zijn dekje raar ligt en trek eraan. Hij schrikt zich rot, draait in met achterbenen en slaat uit! En kijkt om en ziet dat ik het ben - de schrik in zijn ogen ...
Op de onderkant van mijn ribben geraakt en op linkerbovenbeen. Wel direct ibuprofen ingenomen en voor het slapen gedouched, ingesmeerd en nog een grote ibuprofen genomen. Spieren van linker onderkant buik/ribben zijn gevoelig, been valt mee, heb erg veel mazzel gehad denk ik al zal het morgen (2e) dag nog wel tegenvallen. Zometeen eerst even lunchen buiten de deur voor mijn birthday.[/quote]

Das lief van je Fargo , dat je wat wilt opsturen , maar ik denk dat hij het wel eet. Die van pn was ook eigenlijk al vragen om moeilijkheden , maarja ik was eigenwijs en wou het beste van het beste[de chelaatvorm bedoel ik]

Jemig , wat een kado van Whizz!
Jij hebt echt mazzel gehad!!!
Lopen lukt nog? sterkte ermee!!!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:44

Mmmmm , weer iets teveel gedelete... :o?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:50

Ook namens mij ( helaas ) welkom hier Maura. Goed dat de bevangenheid onder controle is.
Als de waarde die je opgeeft de acth-waarde is, dan lopen er '' ergere '' gevallen rond dan die 360 ;) En de hoogte van de acth waarde zegt niks over de symptomen blijkbaar...mijn merrie had een acth waarde van 289 en het enige cushing-symptoom was een dikke poolbeer vacht die veranderde in een schaapsvacht als het regende...
Na 4 weken 1 tablet prascend was de acth trouwens gedaald tot 48...hoop doet leven :) ! Ik ben ook langzaam begonnen met die pillen, eerst een week 1/4, dan een week 1/2, daarna nog ongeveer een week 3/4 en dan uiteindelijk een heel tabletje. Qua bijwerkingen had mijn merrie enkel dikke benen als ze op stal stond en oedeem aan haar oog, maar of dat oogprobleem aan de pillen lag of cushing-gerelateerd was zullen we nooit weten...in elk geval is alles nu weer normaal en wordt ze nog steeds 4 x per week in dressuur gereden zonder enig probleem.
Met apf heb ik geen ervaring.
Wel staan ze hier allemaal op dieet...weet niet of jouw paardje aanleg heeft om dik te worden? Is ook voor cushing-patienten heel belangrijk dat het gewicht goed onder controle blijft.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:58

Olav is vandaag geweest om gebitjes te vijlen.
Fik ging kompleet uit zijn dak , maar Olav heeft gewoon alles kunnen doen wat gebeuren moest.
Fik heeft een goed gebit , en weinig tandsteen.

Olav merkte verder weinig aan Fik , maar adviseerde mij dringend om iets consequenter in de omgang te zijn :o
En ik vond mezelf al zo consequent....
Hij heeft me nog even geholpen met Longeren wat een crime was de laatste tijd. Maar ik denk nu te weten wat me te doen staat... :roll:
Het wegloopgedrag bij het zien van het halster , hiermee is hij gewoon weggekomen bij de vorige eigenaar , of de eigenaar daarvoor...Fik probeerde ook elke keer dwars door Olav onder het raspen uit te komen , maar Olav wist daar goed mee om te gaan.
Dussss niks zweverigs!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:53

Nammie, ik moet ook zeggen dat hij eerder nooit zweverig was bij mijn paardje hoor, alleen vorig jaar, poown was net bevangen geweest en stond op rantsoen, helaas in zijn eentje die week. Vreselijk vond ik dat en poown was ook zichzelf niet.
Olav voelde dat gewoon.
Gelukkig heeft hij alles kunnen doen, zonder al te veel hulpmiddelen ;-)

Setteli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:15

Nou ik heb me het dagje ook wel weer gehad, pffff
Ik kwam vanmorgen op stal om te voeren, tref ik Vlek aan met een dikke slokdarmverstopping. Grote ogen van paniek, heel veel slijm en snot. Snel de DA gebeld, trailer achter de auto en er naar toe gereden. Dierenarts schrok best. Met de sonde was de verstopping heel gauw weg, water spoelen was niet nodig. Ze ademde gelijk een stuk rustiger, maar helaas nog niet rustig genoeg. Ze bleef heel benauwd. Na het afluisteren bleek ze heel veel snot en slijm in haar luchtpijp en longen te hebben. Ze is gespoten met AB, slijmoplossers en nog meer AB. Ze heeft vandaag bij de dierenarts op stal gestaan om haar wat beter in de gaten te houden. Tussen de middag ben ik weer even bij haar gaan kijken, toen was ze gelukkig een stuk rustiger en goed opgeknapt. DA wilde het nog even aankijken hoe ze het de rest van de dag bleef doen. Eind van de middag heb ik haar weer opgehaald. Pfff, was me echt rot geschrokken. Zag me haar al zo wegbrengen. Het enige positieve eraan was da ze vanmorgen een perfecte keutel in de stal had liggen, hahaha. Maar ben bang dat dat kwam doordat ze geen vocht binnen kreeg.

Ga er straks weer naartoe, hoop dat alles goed blijft gaan...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:16

Dank voor het warme welkom!
Mijn merrie heb ik nu drie jaar, voordat ik haar had stond ze 23/7 op 2 bij 3 meter. Sinds ik haar heb staat ze 24/7 op 1,5 ha met grote schuilstal. Ze is - zeker in de zomers - absoluut te zwaar. Het eerste jaar heeft ze echter niets gedaan omdat haar hoeven nogal belabberd uit die stal van 2 bij 3 zijn gekomen en dat kostte wel een jaar om te herstellen. Achteraf gezien heeft ze misschien toen al Cushing gehad, ze had eind april nog best veel wintervacht waar mijn andere paard al strak in z'n zomervacht zat. Maar ja, ze werd bij de vorige eigenaar ook nauwelijks gepoetst...
De volgende winters kreeg ze echt veel wintervacht, maar ja, van stalpaard naar buitenpaard verwachtte ik ook wel een verandering in vacht en krullerig is die nooit geweest. Dit voorjaar duurde het erg lang voordat merrie ging verharen, ruin stond alweer in korte jas terwijl zij nog bezig was. Maar ja, et was dan ook een erg lang winter met laat in het jaar nog nachtvorst. Daarbij is het lastig vergelijken omdat ruin een volbloed is en merrie een warmbloed van geheel onbekende afkomst.
Merrie ken ik ook niet anders dan doodbraaf, maar ja. Wellicht ook daar een symptoom van Cushing, de sloomheid? Op dit moment, na 2,5 week streng dieet, ziet ze er ironisch genoeg eigenlijk prima uit. Iets vet op manenkam en bij staartinplant, maar dat is echt maar iets, geen blubberkussens.

De uitslag van vanmiddag was niet helemaal onverwacht, maar toch is het even schrikken, dus ik ben erg blij dat dit topic er is. Dank voor jullie tips over de bijwerkingen, ik zal beginnen met een kwart tablet ipv een halve. Ik verwacht dat ik het er met een stukje brood wel in krijg, merrie is een behoorlijke vreetzak dus die vindt zichzelf Erg Zielig op het dieet van geweekt hooi. De Metacam greep ze na een paar dagen al bijna uit m'n handen dus als dat nu een halve boterham met een verrassing erin wordt is dat vermoedelijk ook wel doorgeslikt voordat ze door heeft wat de verrassing is.

Het is ontzettend fijn om te lezen dat de prascend bij jullie in elk geval resultaat heeft, dat geeft de burger moed zal ik maar zeggen. Nu eerst maar eens dit topic beter bestuderen, maar nog één vraagje: kunnen/konden jullie paarden uiteindelijk weer de wei op of blijft het zandpaddock/stal en hooi? Als de wei geen optie meer is, moet ik namelijk gaan nadenken hoe ik de schuilstal weer toegankelijk krijg voor m'n ruin, die heeft nu de wei en een deel zandpaddock en merrie heeft de rest en de stal.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:27

Hoi Maura,

Mijn Vlek had 5 weken geleden een waarde van 734! Ze is nooit bevangen geweest en met voer heb ik ook nooit heel voorzichtig gedaan. Dik was ze niet echt, wel een enorme hangbuik. En een hele dikke, dichte vacht. Scheren moet ong. 4 keer per jaar. De vacht krult ook niet, dus daarom dacht ik altijd dat zij het niet zou hebben. Maar toen ik de andere syptomen zag heb ik haar toch maar laten testen en de uitslag was behoorlijk duidelijk. Ze krijgt nu 4,5 week prascend. Begonnen met een kwart en na 1 week op een halve. Ze heeft er heel erg aan moeten wennen, slecht eten, diaree en nu dus slokdarmverstopping, al den ik nie dat dat met prascend of de cushing te maken heeft (of denkt iemand hier anders over?)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:07

@maura ondanks dat mijn cushing-patient ( gelukkig ) nooit bevangen gestaan heeft, heeft ze vanaf vorig jaar hetzelfde dieet als mijn ex-bevangen merrie, wil dus zeggen een kaal stuk land tijdens de winter, voorjaar en najaar ( is hetzelfde stukje waar ze de hele winter oplopen) en strookbegrazing vanaf half juni ongeveer. Strookbegrazing is hier bij mij elke 2 dagen 10cm gras erbij, over een lengte van 20m ongeveer ... gierig mens ben ik hé :D En natuurlijk in beperkte mate droog hooi en stro gans het jaar door. En nu heb ik weer sportmodelletjes staan :j ! Bij mijn ex-hoefbevangen merrie heb ik wel 6 maand gewacht na de hoefbevangenheid eer ze terug een spriet gras te eten kreeg...
Heb de indruk dat de paarden zich veel gemakkelijker aanpasten aan hun compleet nieuwe dieet dan ikzelf :)

@setteli Fijn dat ze weer gezond en wel thuis is! Denk niet dat die slokdarmverstopping iets te maken heeft met die pillen of met de cushing hoor...mijn PRE hier heeft dat ook al 3x gehad, wel in veel mindere mate als jouw poown...die jongen hier heeft dat met hooi, beetje vreetzak en niet genoeg kauwen en dan gaat het al eens fout, duurde ook maar een klein halfuurtje en dan was het weer over, maar is wel schrikken de 1e keer dat je zoiets ziet :oo

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:18

Was bij deze wel de eerste keer, maar 1 van mijn vorige paarden heeft het ook 2 x gehad. Dus ik herkende het wel gelijk. Maar die had het ook wel heftig maar niet zo erg als Vlekje.

Ik ben net terug van stal en ze was lekker aan haar hooi aan het knabbelen. Ze heeft alleen de hele dag nog niet gemest. Ze heeft ook nauwelijks iets gegeten. Drinken doe ze wel, maar ook niet heel veel. Ze is wel heel alert en fris! In de gaten houden maar

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:29

Welkom Maura , niet de fijnste omstandigheden . Maar zeer leerzaam en gemoedelijk topic hier .
Ben blij met de mensen hier ...
Zinti gaat goed .
Alleen blijft ze stijf in haar lijf . Moeite met loslaten tijdens werkjes . Ook achter gaat nog niet zo fijn.
Afgelopen week met andere ruiter erop . Een serieus slag in het rad .
Maar toch niet kreupel .
Overweeg dan toch om magnesium terug bij te geven .
Of zo, n mix met magnesium vit E en nog iets .
Of beter iets wat haar hele bewegingsapparaat helpt .
Was begonnen eerder met joint comp .
Maar er werd doorgemeten met lecher antenne dat dat niet het middel was .
Wat nu ... Wil graag dat ze makkelijk kan bewegen .
Haar gewicht zit goed , wed dat ze 75/100 kg kwijt is aan blubber spek .
De wonden van het schuren herstellen langzaam . En ze wil graag haar deken aan .
De muggen pakken haar anders meteen wat echt jeuk veroorzaakt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:34

Nammie, was de magnesium van de welkoop toch niets? Ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben, het gaat er 10x gemakkelijker in als die van de PN en de werking is zelfs nog beter ook naar mijn idee...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:06

Setteli , wat zul jij geschrokken zijn. Enig idee hoe het gekomen is?
Ik heb het 1 keer zien gebeuren , pony was aan het hinniken en eten tegelijk , en dat ging fout.
Heeft Vlek nu alweer gemest en hoe zag het eruit?

Maura , grote kans dat als het acth gehalte mooi gezakt is met de prascend ,dat je merrie een stuk minder gevoelig is voor hoefbevangenheid , maar dat is zo verschillend per paard , en afhankelijk van de ernst van de hoefbevangenheid.
Maar wat een goed leven heeft de merrie bij jou! Heerlijk in alle vrijheid , en zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten wil staan.
Ik verwacht dat ze wel weer op het gras kan , maar beperkt , niet 24 uur gewoon in een volle wei.
Mijn paard is niet hoefbevangen , acth was 71,5 , dus vrij laag nog. Fik heeft epileptiforme insulten , en verder geen andere verschijnselen , behalve een wat instabiel gedrag , maar ik heb hem nog niet zo lang , dus wie zegt dat dat van de Cushing komt[ik verwacht het wel , maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal]

Ohjajoh , ik kwam af met het productnummer , nou daar hadden ze nog nooit van gehoord...ben er toen ook niet verder mee gegaan , moest toch al een bestelling plaatsen bij pn , en daar toen ook de magnesium besteld.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:47

Ook welkom :)
Al ben ik meer een meelezer dan een poster. Het gaat soms zo hard dat ik het niet kan bijhouden en zo vaak ben ik niet online.

Voor de geinteresseerden; mijn paard staat sinds 3 weken op Biomag (tip Fargo) en is compleet veranderd.
Geen vieze ogen meer, kijkt veel helderder uit en eet beter (met name hooi/kuil) en komt dus wat sneller aan nu.
Ik zie weer wat terug van 10 jaar geleden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:55

Even heel snel tussendoor...

Mocht er nog iemand interesse hebben in het overkopen van een zak magnesiumchelaat.
Ik heb nog een bijna volle zak (1kg) van PaardNatuurlijk hier liggen.
Is denk ik 150-200 gram uit. Kan hem nawegen als er interesse is.
Nieuwprijs was €41,- incl. verzendkosten
Mag weg voor €25 euro incl. verzendkosten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:44

Het is stil hier ...
Zinti gaat oke .
Nog paar weken kalm aan doen .
Binnenkort met vakantie . Ga dan wel gewoon 2 x per dag heen .
En na de vakantie een serieus gaan oppakken . Kijken waar we komen of niet .
Had vandaag overleg met trainer . En hij zei " eigenlink de enige manier om erachter te komen of ze echt werk aan kan , is door het te gaan doen . En goed naar haar te blijven luisteren . "
So be it .
Komend weekend gaan we weekend naar de veluwe . Ze gaat mee . Soort pony kamp voor grote meiden georganiseerd vanuit ander forum . Even lekker plezier gaan maken samen ....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:25

Mijn Vlek gaat weer goed na de slokdarmverstopping. Ze had vanmorgen zelfs meerdere mooie keutels neergelegd. Ik had gisteren het pakketje al binnen met de psyllium vezels, maar die had ik dus niet meer nodig. Maar altijd handig om op voorraad te hebben. Helaas was ze net toen ik kwam een behoorlijke flots er uit aan het poepen, dus het is nog steeds niet helemaal goed. Gelukkig had ik de psyllium, dus maar gelijk wat over haar voer gedaan.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:55

Hallo allemaal,
ik heb een vraagje over de dosis pergolide.
Ik ga vandaag over van de oude (goedkope) pergolide naar Prascend. Ik heb het idee dat de oude pergolide niet zo sterk was als de Prascend, omdat mijn paard een dip heeft gehad nadat ik met de goedkope pergolide begon. Ze kreeg tot gisteren 1,5 mg (oude) pergolide per dag (halve 's ochtends en hele 's avonds).

Nu ga ik over een week op vakantie en dan kan ze maar 1x per dag medicijn krijgen. Ik wil dus vandaag weer beginnen om 1x per dag medicijn te geven.

De vraag is: zal ik haar vanavond 1,5 tablet Prascend geven of 1,25? Ik ben een beetje bang dat 1,5 prascend zo veel wordt als de werking daarvan sterker is dan de oude tabletten. Ik geef haar vanochtend dus geen medicijn. Ze heeft gisterenavond voor het eerst 1 mg prascend gehad (gisterenochtend nog wel 0.5 oude pergolide).

Wat zouden jullie doen?
Hebben jullie ook verschil gemerkt tussen de oude pergolide en Prascend? Of was die dip van mijn paard gewoon toevallig?

Groetjes
Maaike

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:01

waarom krijgt ze 1.5 mg?En hoelang krijgt ze al pergolide?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:02

Als je kijkt naar het werkzame bestanddeel dan zouden pergolide en prascend hetzelfde moeten zijn.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:00

Ze krijgt nu al weer ruim 2,5 jaar pergolide, ben met 0.5 begonnen het eerste jaar, dat ging goed tot de winter. Toen overgegaan naar 0,75, daarna 1 mg het hele tweede jaar, maar het laatste half jaar is ze heel erg mager geworden. Ik ben daarom in februarie begonnen met 1,25, zag nog geen verbetering, daarom de laatste maand naar 1,5 gegaan. De afgelopen week lijkt het iets beter te gaan. Ze woog altijd rond de 6-700 kg, dus 1,5 mg lijkt me niet teveel voor haar gewicht (zwaargebouwde KWPN merrie). Ze is nu 26 jaar en we gaan haar deze herfst laten inslapen, omdat ze nu echt te zwak aan het worden is om haar nog een winter door te laten maken (Noorwegen) :(

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:59

Hoi allemaal!!!

Hoe is het hier met iedereen en de paarden? Voor iedereen die de laatste 6 weken geconfronteerd is met PPID: sterkte en succes!

Ik denk, ik zal eens even langswippen om te laten weten hoe het met Imago gaat.

Imago staat nu 2 maanden op De Wildtshof. Het gaat uiterst prima met hem. Hij is perfect op gewicht, glanst als een spiegeltje.

*Gooit een bom in het topic en bukt alvast*….
Ik heb hem, in overleg met de dierenarts, teruggezet op een halve pil PS per dag. Dat is nu sinds 4 weken zo en vooralsnog lijkt het prima te gaan. Geen problemen, geen complicaties. Voorlopig even zo en hij kan altijd weer omhoog.

Afgelopen zondag een fotoshoot gehad. Ik moet de foto’s nog krijgen, maar hier een stukje film en alvast een foto van een voorproefje.
Ik vind zelf dat Imago er fantastisch uitziet, vooral omdat hij al 2 maanden niet gepoetst is.

Hij is geen dikke maatjes meer met Kevin omdat die naar een andere groep is gegaan. Imago heeft nu een nieuw best vriendje maar tegelijk is hij bezig om zich omhoog te werken in rangorde. Daarom heeft hij hier en daar wat schrammen en butsjes…Tsja, dat hoort er nu eenmaal bij!

http://www.youtube.com/watch?v=f_h12KIQ ... e=youtu.be

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:45

Zo zeg, die ziet er goed uit!!
Ik denk dat je heel blij bent dat je hem op deze stal geplaatst hebt, ook al zul je zijn nabijheid missen.

En hoezo 'bom in het topic'? Ik heb altijd geleerd dat "de juiste dosis, is de dosis die werkt "! En dat is blijkbaar het geval hier!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:16

Zie hem staan! Mr macho! 8-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:32

Ik zat laatst nog aan Imago te denken! Hij ziet er super uit. Wat gaaf om hem zo stoer en op zijn gemak te zien.
En inderdaad de laagste dosis met het goede resultaat is de enige juiste toch?! Fijn hoor dat ie het zo goed doet en dat hij mooi op orde is.