[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:30

Het blijft inderdaad zoeken. Guus rijd ik het hele jaar met muts en neusnetje in het bos, en zomers ook met muts en neusnetje in de buitenbak. Van de week had ik hem als handpaard mee in de buitenbak, zonder muts, en dat ging prima tot we 3 regendruppels kregen, en direct weer schudden. Dacht altijd dat het vooral pollen- en zon-gerelateerd was, maar blijkbaar houdt hij ook niet van regen.

Succes met puzzelen, ik vind het echt een crime. Denk je het een gevonden te hebben, blijkt het weer wat anders te zijn.... 8)7

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:07

Ja, het blijft een ontzettend gepuzzel. Elke keer denk je dat je het weet en dan gebeurt er weer wat anders.
Tanden kan inderdaad nog een optie zijn. Bij Geert begon alle ellende daarmee

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:33

Coentjuh, nee, mijn paard heeft er vooral in het pollenseizoen last van. Hij schudt echter niet, maar briest veel en schuurt zijn neus soms. Hoe droger en warmer het weer, hoe meer last hij heeft. Hij heeft het vooral tijdens het draven en galopperen. Hoe hoger de inspanning, hoe meer last. Hij hoest dan ook soms.
Nu het pollenseizoen over is schuurt hij zijn neus niet meer, maar briest hij wel nog vaker geirriteerd zijn neus tijdens het draven of galopperen..

Ik hen de indruk dat het bij hem begonnen is, 2 jaar geleden, na de inenting voor Rhino.

Ik heb ook het idee dat hij ieder jaar net iets gevoeliger wordt -O- -O-

Bij hem denk ik dat het of een allergie is (hij reageert redelijk allergisch op graspollen) of dus de aangezichtszenuw. De rest is al allemaal uitgesloten.

Ik wil daarom een BAL spoeling bij hem laten doen. Mocht daaruit blijken dat er geen allergie cellen aanwezig zijn in de longen; dan is het dus zijn aangezichtszenuw....

Ik hoop eigenlijk dat het zich eens stabiliseert. Zoals het nu is, is het nog te doen....

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:41

Vanuit Haarlem ook even een reactie. Ik ben een Bokt-meelezer en post zeer weinig. Ik heb dit topic zoveel mogelijk doorgelezen, soms haperde de pagina's wat als ik terug wilde lezen, dus mocht de omschrijving van mijn paard er allang en breed tussen hebben gestaan: excuus! Het is meer, dat ik mijn ervaring wil delen en ik ben (klinkt misschien raar...) opgelucht om te lezen dat Casper (mijn Friese ruin van 16) en ik niet de enige zijn die worstelen met dit probleem.

Casper schudt in het voor- en najaar met zijn hoofd. Zoals ik bij voorgangers ook heb gelezen, lijkt het elk jaar erger te worden. Hij reageert vooral op geluid. In de wei of met rijden doet hij het nauwelijks. Zet ik hem in de poetsplaats en kuch ik, of zeg ik iets tegen hem of een stalgenoot, dan slaat hij (de laatste paar dagen) met zijn hoofd, of hij een ferme tik krijgt. Iets wat ik nog nooit gedaan heb!
Het slaan en schudden met zijn hoofd is dan "getriggerd" lijkt wel en gaat dan maar door, tot het weer helemaal stil is.

Laat ik hem alleen staan en is het stil, dan kijkt hij wel strak voor zich uit (deze symptomen heb ik ook meer gelezen in dit topic en verder op internet), hij kijkt gefixeerd naar "iets".
Afgelopen voorjaar heb ik de dierenarts gebeld voor advies. Zij adviseerde een neusnetje en dit heb ik omgedaan, toen was het een stuk minder. Ik heb nu de dierenarts nog neit gebeld, maar asl het zo van het weekend blijft, ga ik dat wel volgende week doen. Ook wil ik, dit las ik volgens mij in het topic, het vliegenmasker weer opdoen en misschien rijden met oornetje, maar met rijden heeft hij het eigenlijk niet.

Dank voor het lezen!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:09

Hoi!
Mijn pony is sinds 2 weken ineens begonnen met hoofdschudden tijdens het rijden. Tanden zijn net gedaan en zadel past helemaal goed.

Kan pollenallergie ook nu nog ontwikkelen (eind oktober)?
Vandaag hoestte ze af en toe ook tijdens de buitenrit en was ze flink aan het schudden en af en toe briesen.
Maar ik lees overal dat pollenallergie alleen van maart-september voorkomt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:47

Doordat je dier ook hoest zou ik eerder denken aan een luchtweginfectie
Staat het op stal? Iets veranderd in strooisel of ruwvoer. Stof of schimmels,uit ruwvoer en bodembedekking kan ook wel voor schudden zorgen.
Zou denk ik dan de luchtwegen goed laten nakijken.
Is het schudden valk na de tandbehandeling begonnen,misschien heeft dat nog een reden.
Maar op zich zou het deze periode ook kunnen beginnen,mijn pony begon ook in oktober voor het eerst te schudden.

Hier staat wel wat info over de nu aanwezige allegenen,misschien vind je daar nog iets waarvan je denkt dat dat een oorzaak kan zijn
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-10-16 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:54

Ze staat snachts inderdaad op stal. Staat echter al op vlas omdat ze toen ik haar kreeg flink ging hoesten door stro. Hooi natmaken hielp niet, daarna van stro naar vlas en toen ging het over.
Tanden is was in september dus daar ligt het denk ik niet aan.

Mijn instructrice raadde een neusnetje aan, die krijg ik morgen binnen van epplejeck. Maar als dat niet werkt dan zit ik er aan te denken om toch de tandarts nog een keer te laten komen.
Ik dacht alleen dat paarden dat alleen in het voorjaar hadden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:58

Ligt er eigenlijkmaar net aan waar ze op reageren, in het najaar kan een bepaalde stand van de zon soms ook een trigger zijn.
Hou in elk geval eens in de gaten of het bij bepaald weer erger is, heeft je pony ook neusuitvloeiing?
Vlas kan ook schimmelig zijn weet ik,kijk daar anders ook eens naar

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:16

Ja ze heeft inderdaad bijna altijd een loopneus. Niet echt snot zegmaar haha, het is doorzichtig en waterig.
Ik ga morgen rijden met neusnetje, hopelijk scheelt dat. Maar vind het raar dat ze het nooit heeft gedaan en nu ineens sinds twee weken. Was echt van de ene op de andere dag..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 06:25

Guus heeft het ook fors in het voorjaar (maart/april) en dan pas weer als de blaadjes gaan vallen (nu dus). Blijkbaar komen er dan ook stofjes vrij waar hij niet goed tegen kan, of is het misschien ook de stand van de zon die hem irriteert (is nl heftiger op zonnige dagen dan bij bewolking)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:01

TinGu schreef:
Guus heeft het ook fors in het voorjaar (maart/april) en dan pas weer als de blaadjes gaan vallen (nu dus). Blijkbaar komen er dan ook stofjes vrij waar hij niet goed tegen kan, of is het misschien ook de stand van de zon die hem irriteert (is nl heftiger op zonnige dagen dan bij bewolking)

Dat van die stand vd zon kan zeker kloppen..Hier ook een paard die m.n reageert op zonlicht!
Wat betreft mijn eigen merrie: ik dacht vd wk neusnetje kan nou weleens af..fout gedacht!! Bij t minste of geringste pluisje/beestje in de lucht een reactie!! Dus we gaan denk ik wachten tot hartje winter en dan maar weer zonder. Hier ook nog steeds de vliegenkap op met rijden maar volgens mij kan die nu eindelijk af! Godszijdank is het headshaken niet meer te vergelijken met Hoe ze het vroeger deed.. ( lees hier veel dat t steeds erger wordt)..Zo frustrerend ook voor de paarden!

Lin19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:43

Ik val even binnen.
Een paar weken geleden begon mijn paard te hoesten aan het begin van het rijden. Een paar keer achter elkaar en daarna tijdens het rijden niet meer.
Nu is het hoesten over, maar is het over gegaan naar briesen. Heel veel briesen, jeuk aan de neus en schudden. Soms slaan met het voorbeen richting de neus. Nu zag ik ook erg veel kleine vliegjes in de lucht vliegen. Zou het daar van kunnen komen?
Als ik 's avonds rijd, gebeurt dit namelijk niet. Het vreemde is, is dat hij dit niet tijdens de zomerperiode heeft gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:46

Op deze pagina staat bijna dezelfde vraag van iemand,daar heb ik ook antwoord opgegeven,misschien is het bij jouw dier ook zo.
Kan een nasleep van het hoesten zijn.
Stof uit dr stal kan ook een oorzaak zijn,als ze warm worden bij rijden komt de irritatie los.
Zou hoe dan ook toch de veearts de luchtwegen laten controleren :j

Lin19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:50

Het gekke is dat als ik savonds rijd hij er geen last van heeft.. :+
als het wel de vliegjes zijn kan dat logisch zijn, want die zijn er natuurlijk savonds niet zoveel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:59

Ja dat is wel zo, want er zijn echt nog heel veel van die kleine rotvliegjes
Nou ja hou het goed in de gaten, dat briesen hoort ook niet zo en is toch door irritatie van iets

dvdwiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:39

Hallo, Mijn Fjord schudt nu inmiddels al 1,5 jaar en is volledig binnenste buiten gekeerd in de kliniek. Diagnose: headshaking syndrome. En als je dan vraagt wat je eraan kunt doen, krijg je van iedere dierenarts een moeilijke blik. Neusnetje, pollen-weg, UV kap, niets helpt. Hij wordt echt helemaal gek als je met hem gaat werken (ook aan de longe, zelfs ook zonder halster of iets). Nu hoor ik wel dat cranio sacraal kan helpen, dus dat wil ik gaan proberen. Wie heeft er een tip voor iemand die dit goed kan (regio midden-oost brabant)?

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:27

Weten jullie of een neusnetje ook kan helpen tegen de koude wind? Of hebben jullie andere ideeën hiervoor? Lazir heeft nog steeds jeuk aan zijn neus (al is het in veel mindere mate) maar hij loopt met het minste of geringste slechte weer met een snotneus en ik zie dat hij echt last van de wind heeft...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:47

Als Nilay last heeft gaat hij ook vaak zo staan bij een muur. Herkenbaar? En waar kan het op wijzen?

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:07

Geen flauw idee, ?
Misschien dat de spieren die langs de hals lopen aan de bovenzijde dan ontlast worden, of juist iets in het hoofd of de ogen?
Appie gaat juist met zijn neus tegen de grond staan als hij last heeft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:17

Hij duwt zijn neus dan ook zo tegen mij aan als er geen muur is. Dus hij doet het ook wel lager.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:27

@malenka
Dat doet Janouk ook bij mij. Ze drukt haar neus op mijn schouder.
Ik denk dat het zenuwprikkels zijn, die ze zo stopt.
Sinds Janouk carnio sacraal behandeld is/wordt, heeft ze geen last meer van headshaken en drukt ze ook haar neus niet meer op mijn schouder.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:11

Mariel89 schreef:
Weten jullie of een neusnetje ook kan helpen tegen de koude wind? Of hebben jullie andere ideeën hiervoor? Lazir heeft nog steeds jeuk aan zijn neus (al is het in veel mindere mate) maar hij loopt met het minste of geringste slechte weer met een snotneus en ik zie dat hij echt last van de wind heeft...

Mijn ervaring is dat het helpt, ook bij regen. Proberen kan altijd natuurlijk!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:05

Nilay krijgt ook Cranio en osteopathie behandelingen. Ze helpen helaas maar kort.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:12

Wij zijn deze week begonnen met cpd olie, je hoort er goeie dingen over en omdat we toch niks te verliezen hebben gaan we dit maar eens proberen. Zijn nu een weekje bezig en hij lijkt goed in zijn vel te zitten, begon deze week weer uitzich zelf te spelen met het andere paard. Ook is die vandaag voor het eerst in tijden in de stapmolen gegaan, hij sloeg de draden van de omheining af met zijn gebok, waar we blij mee zjjn aangezien dit lang geleden is dat die zo was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:03

Cpd of bedoel je cbd olie, dat cannabis spul?
Wat zou dat dan moeten doen?