[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:24

Een schep Cocosolie door het voer gewoon van de Holland and barret.

Subli-prioris eet zij wel en die red ons tot nu toe

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:53

Hier zijn de paarden ook echt niet enthousiast over Pavo Weightlift. Terwijl ik een veel vraat heb, die alles eet. Maar ze vindt het echt niet zo lekker…

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 06:58

Ik had me hier vorig jaar aangemeld omdat er een vermoeden was van PPID maar er was een duidelijk negatieve test. Laatste maanden vond ik mijn paard erg lusteloos en hij had een opgezette buik. Dus opnieuw laten testen en nu duidelijk positief.

Wat zijn de vooruitzichten? Zijn er hier mensen die nog fanatiek rijden met hun ppid'er? Worden de PPID klachten met de jaren erger of kan het ook een tijd stabiel zijn?

Mijn paard is al 20 maar liep afgelopen zomer nog in het Z rond. Nu wordt hij ineens heel snel oud en is rijden bijna geen doen (20min wat vwnw en wat voltes en dat is het wel). Ik hoop van harte dat de medicatie aan gaat slaan. De ring weer in hoeft echt niet maar wat buitenritjes zouden toch fijn zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:16

De ring in mag officieel ook niet want de medicatie wordt gezien als doping. Wat nergens op slaat, maar is wel zo.
De mijne is nog wat ouder, maar doet nog hartstikke leuk mee hoor. We hebben zelf nog onderling een PsG proef gereden. En zijn vorig jaar op de keuring nog bekroond met de titel “Meest duurzame merrie”.
Afbeelding
Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:43

Mijn pony heb ik nu 2 weken op het supplement Audevard Ekycush staan en wauw wat een verschil.
Van lusteloos naar levendig, weer energie met rijden, soms zelfs te veel… haha. Ga nu kijken wat hij doet met de halve dosis.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:05

Dee_Es schreef:
Ik had me hier vorig jaar aangemeld omdat er een vermoeden was van PPID maar er was een duidelijk negatieve test. Laatste maanden vond ik mijn paard erg lusteloos en hij had een opgezette buik. Dus opnieuw laten testen en nu duidelijk positief.

Wat zijn de vooruitzichten? Zijn er hier mensen die nog fanatiek rijden met hun ppid'er? Worden de PPID klachten met de jaren erger of kan het ook een tijd stabiel zijn?

Mijn paard is al 20 maar liep afgelopen zomer nog in het Z rond. Nu wordt hij ineens heel snel oud en is rijden bijna geen doen (20min wat vwnw en wat voltes en dat is het wel). Ik hoop van harte dat de medicatie aan gaat slaan. De ring weer in hoeft echt niet maar wat buitenritjes zouden toch fijn zijn.

Met medicatie heb je best kans dat je paard weer een stuk fitter gaat worden hoor. Het is dat er bij ons een blessure bij kwam maar wij waren nog super fanatiek met rijden (dressuur, balkjes, buitenritten, vakanties).

Ik hoop dat snel de werklust weer terug gaat komen met de medicatie. Zou fijn zijn voor jullie. <3

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:33

Nou is mijne net positief getest en mijn hoofd gaat alle kanten op. Wat wordt er een beetje aan een groot paard gevoerd? Ze is 1.72

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:49

GabberGill schreef:
Nou is mijne net positief getest en mijn hoofd gaat alle kanten op. Wat wordt er een beetje aan een groot paard gevoerd? Ze is 1.72

Wat ik hier voorbij zie komen, is niet rechtevenredig met grootte.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:51

hoe bedoel je GabberGill?

Ik voer hooi welke qua suikers redelijk laag zit, zeer beperkt gras (na opbouw max 2 uur per dag en dan alleen in een lange gras weide, zonder nachtvorst).
Daarnaast voer ik Vitalbix Daily Complete en wat supplementen (voor andere issues, niet voor de PPID).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:04

GabberGill schreef:

Alles even rustig op een rijtje zetten. PPID is vervelend, maar als je er op tijd bij bent kun je een hoop ellende voorkomen met medicatie. :j

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:13

GabberGill schreef:

Als je de medicatie bedoelt?? Qua voer heb je het zo te zien wel op orde. Die van mij was ook 1.71 en daar ben ik begonnen met een half pilletje prascend, na 2 jaar opgehoogd naar 3/4 pilletje. Daar heeft hij het tot zijn dood mee gedaan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:32

Wat gaaf Sanet! Fijn om hier wat positieve verhalen te lezen. Ik heb net de pilletjes opgehaald dus we gaan meteen beginnen. Hij stond al volledig op equilin. Ik moet nu het hooi laten testen, wegen wat hij krijgt en dan gaat mijn dierenarts alles doorrekenen en een voerplan maken. Even bedenken hoe ik het ga doen want mijn paard krijgt los hooi en dan zo'n 6x per dag dus dat is lastig wegen.

GabberGill, jouw knappe merrie dus ook PPID. Sterkte. Hopelijk knappen onze paarden snel op

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:35

Hier wegen veel mensen in die grote ikea tassen en dan aan een haak.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:49

Jaaa echt oprecht balen

Mijne staat 24/7 op suikerarm hooi,
Ik start nu de medicatie met een halve pil.

Ze kreeg hiervoor omdat ze afviel per dag 2 a 3 scheppen merriebrok (toen wisten we nog niks van de ppid) en een 4 scheppen prioris droog dus zonder water.

Ze krijgt elke dag een eetlepel kokosolie erdoor en keltisch zeezout

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:13

Celebi schreef:
Hier wegen veel mensen in die grote ikea tassen en dan aan een haak.

Oh wat een goed idee!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:42

Even een vraagje wat jullie zouden doen :o

Ik heb net mijn Belgische DA gebeld en die hebben ook Pergoquin. Maar ze verkopen alleen volle dozen van 200 pillen.

Hier haal ik meestal gewoon wat losse strips. Maar dan ben ik wel zo'n 100€ duurder uit.

En hoe zit het met de houdbaarheid?
Ze krijgt maar een half pilletje per dag. Dus met zo'n volle doos doe ik wel meer als een jaar.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:14

Even vragen wat de houdbaarheidsdatum is. Meestal is het wel langer dan een jaar houdbaar.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:01

Skessa_ schreef:
Even een vraagje wat jullie zouden doen :o

Ik heb net mijn Belgische DA gebeld en die hebben ook Pergoquin. Maar ze verkopen alleen volle dozen van 200 pillen.

Hier haal ik meestal gewoon wat losse strips. Maar dan ben ik wel zo'n 100€ duurder uit.

En hoe zit het met de houdbaarheid?
Ze krijgt maar een half pilletje per dag. Dus met zo'n volle doos doe ik wel meer als een jaar.

Mag ik vragen wat je totaal kwijt bent voor die 200 pillen. Ik heb een maand medicatie voor 50 euro, dus was gewoon even benieuwd of je daarmee bespaard.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:12

Tuurlijk, zou komen op € 304,90.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:18

Ooooh nee dan ben ik met mijne nog goedkoper uit.

Dankjewel!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:20

Welke heb jij dan?

Ik kom hier uit op ongeveer € 1,52 per pil en in NL rond de € 2,- per pil.

Blijf het apart vinden dat er zoveel verschil in prijs zit :=

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:44

Ik zal is uitrekenen per pil moment, want twijfel of ik een foutje maakte. Ben tegelijk aan het werk. 50 euro gedeeld door 30 pillen kom ik ook op 1.50 a 1.60 uit.

Ik heb trouwens pergoquin.

Scheelt wel 20 euro ofzo jij bent goedkoper uit! Maar neem aan dat dit niet zomaar verzonden wordt ofzo. Ik haal ze nu om de hoek zeg maar

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:34

De kliniek waar ik de pergoquin nu haal heeft 2 opties. Een doosje van 60 of doosje van 200 stuks. Betaal daar nu €123,46 voor dus €2,05 per dag (1 tablet)
En voor 200 zou het €288,80 zijn geloof ik, dus €1,44 per dag zijn dus scheelt wel best wat.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:09

Welke waarde hanteert jullie dierenarts betreft het positief testen op PPID in deze tijd van het jaar?
Ik heb hier een ruin die 20.8 prikt en aanbevolen om aan de prascend te gaan.
Dit betreft geloof ik de Pmol/L score en deze waarde valt onder “ verdacht “.
Ik was benieuwd hoe deze waarde er bij jullie paarden uit ziet .
Ik wil de dierenarts zelf nog even spreken , hij drinkt meer en plassen. Geen HB gelukkig.
Ik heb nog Peroquin liggen en dat eerst testen ipv de prascend indien nodig.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:43

Ik zit met hetzelfde dillema. Mijn paard test ook in grijs gebied met een waarde van 55. Wel veel symptomen van PPID. Dierenarts geeft mij nu de keuze om te starten met medicatie en over tijdje waarde te controleren of nog te wachten met medicatie en te kijken of de waarde wel oploopt over half haar. Wat zouden jullie doen? Ik vind het lastig, naar omdat ze wel symptomen heeft neig ik naar wel medicatie en kijken hoe ze op lage dosering reageert. Symptomen die ze heeft: slecht uit en in vacht komen, veel plassen, lusteloos, vocht boven de ogen. Wat zouden jullie doen??