[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:08

PrinceAmos he mag mij ook wel pb sturen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:19

Jannepauli schreef:
Natuurlijk mag je prascend wel vochtig maken of oplossen maar niet, zoals je aangaf, de avond tevoren in iets nats stoppen en dan pas de volgende morgen geven. De werkzaamheid van de stof gaat dan wel achteruit.

Moet dus eigenlijk iets erg droogs bedenken waar de pil dan in kan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:47

Stukje gekneed brood of roggenbrood?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:55

AaronYve schreef:
Geven jullie gewoon de druppels van de kruidvat of een andere drogisterij? En wat is de dosering daarvoor?
https://www.kruidvat.nl/a.vogel-echinaf ... country=NL

Vraagje over de echina force druppels ;) Mijn paard heeft last van mok

@ fransje23, die is wel goedkoop
@ PrinceAmos je mag mij ook wel een pb sturen, mijn paard krijgt sinds oktober 2014 prascend

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:54

Bij Sen vorige week weer bloedonderzoek laten doen, even checken wat haar ACTH zou zijn (half jaarlijkse controle). Ze doet het hartstikke goed op het moment dus qua symptomen was er eigenlijk geen reden om haar te laten testen. Maar ja, de dierenarts was er toch, test is momenteel gratis en ik was benieuwd naar haar waarde zo midden in de SR, dus toch maar laten testen. Tot mijn hele grote verbazing blijkt ze een waarde van 190 pg/ml te hebben. Haar hoogste waarde is tot nu toe 43 geweest. Dat was in november '13 toen de PPID is vastgesteld en afgelopen voorjaar waarna ze van 1/4 naar 1/2 pil is gegaan. Toen zat ze ook duidelijk niet lekker in haar vel. De periode hier tussen is haar waarde altijd goed geweest.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Sen is een paard wat altijd snel laat merken als er iets niet goed is. Op het moment gaat ze juist heel erg goed. Ze is actief, vrolijk, glimt en zelfs leidende merrie van haar groep en dat laatste is ook weleens anders geweest. Ik twijfel over wat nu verstandig is; ophogen naar 3/4 of haar nu op een halve laten, kijken hoe ze het blijft doen en volgende maand haar nog een keer laten testen?

Dit is een foto van vandaag (niet gepoetsts).
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:12

Die acth waarde is hier dit jaar ook een jojo geweest :+ Mijn beest ziet er ook gewoon heel goed uit, is ook fijn in het werk en voelt zich kiplekker zo te zien. Ik heb niks veranderd aan de dosis.
Als ik jouw Sen zo zie, zou ik ook niks veranderen zo lang het klinisch beeld gewoon goed is.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:32

fransje23 schreef:
Ik heb bij Makana 1 kg Duivelsklauw besteld voor € 16,90

is dit online? Want dan ga ik hier ook maar eens bestellen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:10

Ik zou de dosering gelijk laten bij Sen. Ze doet het toch goed verder?
Mijn veearts vertelde me dat ze een paard als patient hebben die vaak rond de 1000 zat, en die ze met max 3 tabletten niet lager dan 400 krijgen.
Kijk naar Sen, ze doet het goed verder, moch jij je beter voelen bij hertesten, dan doen, maar het is en blijft een progressief iets.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:16

Na de sr nog een keer testen. Zijn de waarden dan nog te hoog zou ik toch echt de dosis op gaan voeren. Ze ziet er nu idd geweldig uit maar als je weet dat de waarden niet goed zijn waarom zou je dan wachten tot ze ziek wordt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:22

Blon_D schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb bij Makana 1 kg Duivelsklauw besteld voor € 16,90

is dit online? Want dan ga ik hier ook maar eens bestellen!

www.makana.de :)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:31

Dierenarts is net bij Olly geweest. Hij staat nu sinds 4 weken op prascend maar liep laatste week niet helemaal lekker. Niet echt kreupel maar verstapte zich.
Blijkt hij nu weer bevangen te zijn ( is nu 16, is bevangen geweest toen hij 4 was en toen hij 8 was).
Ze komen vanmiddag ook foto's maken om te kijken of het hoefbeentje niet gekanteld is..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:27

@eliana oei klinkt niet goed. Hopelijk is het hoefbeentje niet gekanteld E.

Vraagje van welke voeding komt een paard het beste aan van,de equifyt zupa, de speedibeet of de subli seniors priores. Eb welke is de beste van de drie? Momenteel geven we de zupa

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:47

Zowel links als rechts licht gekanteld.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:50

Arme eliana. Hoe ga je nu verder?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:07

Hij krijgt nu metacam en kijken of hij opknapt, zo niet dan weer de dierenarts bellen. Verder moet hij nu rust ( staat wel in verharde paddock dus daar kan die wat rondlopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:36

(Alvast sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het toch even kwijt en vond het de moeite om een topic te openen niet helemaal waard. Ook omdat jullie meer op de hoogte zijn van Sedje en zn problemen/ vreemde loopje e.d. dacht ik dat ik mijn verhaal dan het beste hier kon delen. Ik hoop dat jullie dit niet erg vinden..)

Vandaag is de mevrouw van de manege geweest die met paarden kan praten, ik vond het (achteraf) erg heftig.. Toen ze er was al een paar keer mijn tranen weggebeten, maar eenmaal in de auto kon ik het echt niet meer binnen houden. En toen mn vriend vroeg hoe het gegaan was brak ik nog een keer..

Ik haalde Sedje uit zn stal, en het eerste wat ze zegt is ''hij is heel erg oud..''. Sedje is nog maar 13, dus oud is hij zeker niet. Maar hij gedraagt zich inderdaad wel oud ja.
Ze zegt hij is niet zozeer geestelijk oud, maar lichamelijk voelt hij erg zwaar en moe aan. Hij heeft ook vragen, hij vraagt zich bijvoorbeeld af waarom er een draadje tussen hem en de rest staat. Hij snapt het niet, want hij is toch lief en gedraagt zich goed maar als hij naar de rest kijkt zit er een draadje tussen. Het is ook niet dat hij het als ''erg'' ervaart, hij vraagt zich het vooral af. Dat vind ik best lastig, want hoe moet ik hem nou duidelijk maken waarom dat draadje er zit?
Ook had Sedje 2 blokkades in zn rug, maar ze heeft niet het idee dat de pijn uit zn voeten of benen komt. Ook niet dat hij pijn heeft, maar meer dat zn lijf gewoon erg zwaar en moe is. Ze heeft Sed als het goed is nieuwe energie gegeven, en de blokkades gemasseerd, dus als het goed is moet Sedje morgen weer lekkerder in zn vel zitten en niet als een oude man..

Ze zegt dat ik Sedje vooral moet pakken om wat mee te doen, om zijn lichaam toch wat soepeler te maken. Maar wel rustig. Dus gewoon meenemen met wandelen, beetje VD tot hij beter in zn vel zit.

Ook over de andere paarden had ze nieuws, de oude merrie met botwoekering vind het goed zo. Ze heeft geen pijn, maar weet dat haar tijd er bijna op zit en dat vind ze goed. Ze geniet nog met volle teugen van het leven en zolang dat gaat mag ze dat ook doen. Maar ze heeft er ook vrede mee wanneer wij besluiten dat het genoeg geweest is.

Mijn rij-merrie (met wie ik onder het zadel vaak ruzie heb) was ook heftig. Toevallig gister nog weer ruzie mee gehad, en ik beschreef haar zelf als ''nijdig''. Nu voelde ze dat vandaag zelf ook nog, het was ook in dr ogen en houding te zien trouwens. Op een gegeven moment liet ze de mevrouw toe, en liet ze zoveel los dat de mevrouw er ge-emotioneerd van werd. Ze zegt het is zo'n lief paard, ook heel dominant maar ook zo lief, en jij bent bang voor dr. En dat begrijpt ze niet. Je moet haar gewoon vertrouwen.

En dat was de vinger op de zere plek. Want aan de hand is het een geweldig paard, en dat zeg ik ook altijd tegen iedereen, ze zal nooit wat uit gemenigheid doen. Maar onder het zadel maakt ze mij inderdaad onzeker. En ik blokkeer dan te snel, ik probeer problemen al voor te zijn nog voor er een probleem is. En dat snapt het paard niet en dan krijgen we ruzie. En soms gaat het super want dan durf ik haar los te laten en dan stelt ze me ook niet teleur en soms zijn we echt pissig op elkaar want dan kan ik niet van dr op aan. En dan vertrouw ik haar inderdaad niet, en in die zin ben ik dan ook bang voor dr. Ik ben ook wel eens bang op dr. Niet zozeer bang dat ze mij er af zou gooien ofzo, maar meer dat ze schrikt en dat ik de situatie dan niet de baas kan blijven..

Ook liet ze vallen dat er iets met het zadel was, het zadel was niet meer fijn. Dat idee had ik zelf ook al enkele weken, het paard is gewoon heel erg veranderd qua bouw maar ik heb het nog maar even zo gelaten want ''misschien veranderd ze weer terug als de zomer voorbij is''. Nu ga ik toch maar een afspraak plannen met een zadelmaker/ zadelpasser..

Volgende week op de manege gaat ze nogmaals met mijn rijpaard kijken, en ik ben ook erg benieuwd of Sed inderdaad morgen wat vrolijker is.

Paard nummer 4 had weinig te vertellen, die vond het allemaal wel leuk en goed en genoot van elke dag en heeft helemaal zn plekje gevonden (is nog maar 1 jaar bij ons, vorig jaar had hij ook nog wel wat te vertellen haha).

Toch wel heftig, en ik ga dr over enkele weken zeker nog een keer uitnodigen voor Sed en mn rijpaard, en ben ook erg benieuwd of maandag mn rijpaard weer wat te vertellen heeft en of ik het ook echt kan merken onder het zadel.

Ik vind het erg bijzonder, en fijn dat er zulke mensen bestaan..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:19

Pandora2 schreef:

Precies :j

Ik bestel daar ook lijnzaadolie en schwarzkummel en psylliumhusk allemaal redelijk voordelig.

Heb nu kokossticks besteld om als snoepje te geven. Zit weinig zetmeel en suiker in en is redelijk vetrijk wat wel handig is voor de winter als ze misschien wat af gaat vallen. Gisteren geprobeerd en ze vond het meteen erg lekker.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:32

Jeetje shanna wat heftig! Snap heel goed dat je hier even mee zit. Zeker het stuk van Sedje en het draadje greep mij ook even bij de strot. Kan er niemand gezellig paddock arrest bij hem krijgen?
Hoop in ieder geval dat hij zich wat beter gaat voelen.
Succes maandag met je rijpaard!
Hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat? Ben erg benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:55

Ik ga morgen met hem wandelen, en ga dan ook een filmpje maken van hoe hij loopt. Of hij inderdaad minder ''oud'' loopt en meer energie heeft, of dat ik toch weer een pony op sleeptouw heb.
Zal het filmpje ook hier plaatsen!

Ik gooi af en toe inderdaad wel eens de kudde bij hem, het nadeel hiervan is weer wel dat dat slechts voor even is, want de rest is mooi op gewicht en anders zou ik ze moeten gaan bijvoeren als ze enkel op de kale wei en bak van Sedje mogen lopen. Hij vind het ook niet erg zoals ze het zei, maar hij heeft er wel vragen over. Hij snapt het niet, en ik weet niet hoe ik hem dat duidelijk moet maken..
Ik ga nu maar kijken of ik de rest elke dag, al is het maar een uurtje ofzo bij hem kan laten? Misschien dat dat ook al helpt om hem wat beter in zn vel te krijgen? Nu staat de rest gemiddeld maximaal 1 keer per week bij hem dan wel een volle dag of langer (tot er echt niks meer te eten is). Verder staan ze wel dat hij ze kan zien, maar er staat inderdaad wel een draadje tussen.. En Sed is geen grote eter, in tegendeel zelfs (hij is wel dik maar eet niet tot hij niet meer kan, hij slaat alleen het vet verkeerd op), dus ik geloof ook wel dat hij dat draadje (ook al staat er geen stroom op) niet als een belemmering voor het gras ziet maar als een belemmering voor de kudde. En dat is wel triest om te horen..

Ik heb mijn bijrijder ook op de hoogte gebracht van wat de paarden hebben doorgegeven, en zij vond het ook wel bizar en toch ook wel kloppend. Want de mevrouw heeft mij gister niet zien rijden met mijn paard, en dus ook de ruzie's niet gezien, en wist me toch te vertellen dat mijn rijpaard haar nieuwe bit (zondag gekocht, gister voor het eerst geprobeerd) niet perse vervelend vond, maar dat ze er graag mee had willen spelen en het bit had willen ontdekken maar dat ik dat niet toeliet. Ik was te strak, en daardoor ging ze in protest (stil staan en niet willen bewegen, en tijdens het rijden meermaals heel nijdig schudden met dr hoofd) maar ik begreep haar niet en werd zelfs boos op haar, en dat vond ze frustrerend en daarom was ze vandaag dus nog een beetje nijdig..

Ik vond het ook bij zowel Sedje als mijn rijpaard erg bijzonder om te zien hoe ik ze uit de stal haalde, en hoe ze na het ''gesprek'' en Sedje ook na de massage weer terug in de stal gingen.
Sed was plots veel wakkerder en brutaler, en mijn rijpaard kwam boos uit de stal (stond in de stal hooi te eten maar wel met dr staart te zwiepen en dr oren scheef, plus boze blik). En toen ze eenmaal begon met praten en de mevrouw dus ook tot tranen vertelde wat ze ''hoorde'' en voelde zag je gewoon heel het paard anders worden. Het boze viel van dr af, en ze ging als een super relaxed paard met vriendelijke blik weer terug dr stal in waar ze niet meer heeft gezwiept met dr staart en ook gewoon vriendelijk bleef kijken bij het hooi eten..

Erg bijzonder en ik heb goede hoop voor morgen en maandag!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:18

Ik weet nooit zo goed wat ik van dat soort readingen moet vinden Shanna. Maar zoals ik het lees heeft het jouw zeker wat duidelijk gemaakt. :)
Misschien moet je gewoon tegen Sedje zeggen waarom het draadje daar zit? Klinkt stom maar misschien snapt hij het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 05:47

Ik heb het gelezen shanna en ik kan mij jouw verdriet hier over goed voorstellen. Maar wat ik dan weer niet begrijp, is dat als ze zo goed met paarden praten kan, waarom die mevrouw dat dan zelf niet gelijk effe aan sedje vertelt over het hoe en wat met dat draadje? Nu laat ze jou achter met een rotgevoel en een onmogelijke taak om het zelf uit te gaan leggen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:13

Shanna, het klinkt stom maar ik vertelde mijn paard altijd waarom ik iets deed. Gaf mezelf een prettig gevoel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:05

Setteli,hoe is het met Vlekje.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:12

Sterkte Eliana

@ Shanna, ik hoop dat je echt verschil merkt vandaag met Sedje.
Toch fijn dat je er een goed gevoel over hebt gehouden, ook bij de andere paarden. Het is zeker emotioneel omdat je zo je best doet. Maar ook met je rijpaard, toch meer vertrouwen hebben :)

Wat geven jullie voor de weerstand van jullie paard?
Ik voer momenteel de wintermix van de paardendrogist samen met Omega Gold olie maar las iets over de druppels.
Is er nog iemand die de echina force druppels gebruikt?
Haal je die gewoon bij de kruidvat en in welke dosering geef je het?

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:23

@meert, jouw paard ziet er super uit. Zou het gewoon zo laten, je paard voelt zich zo te zien prima en daar gaat het om. Ik weet wel dat als er iets fout gaat met het nemen en versturen van het bloedmonster, de waarde totaal onbetrouwbaar is. Omdat je zegt "de dierenarts was er toch". Bij mij kwam ze speciaal s ochtends met een koelbox en zei ze " ik moet gelijk terug om bloedmonster op de goede manier te behandelen".
@shanna, als je het verhaal van die mevrouw ontleed van de"emoties" is het een heel logisch verhaal hoe je eerlijk met je paard om moet gaan en daar is niks zweverigs aan.