[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:28

amie, hoe lang geef je al zeewier?
zit namelijk best veel jodium in wat invloed kan hebben op de schildklier, geef dat dus alleen als kuur, 3 weken en dan een tijdje niet.

appie heeft dus nog steeds jeuk, echt vreemd.
voorgaande 2 jaar ging super,dus ik dacht dat ik het eindelijk had gevonden en nu schuurt hij toch..
moet elke week 2x de deken naaien.
ga nu dus kijken voor een rsih,die zijn toch sterker.

appie verveeld zich wel een beetje, denk dus dat dat er ook mee te maken heeft.
ze staan niet op gras ,maar op ruwvoer ..dus de afleiding van grazen is er niet,. meer verveling en als je dan jeuk hebt dan blijf je kriebelen toch?.
merk wel dat het weer bij geven van selenium wel helpt, de vacht is weer mooier en hij krijgt alweer praatjes :D }>

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:32

klopt het dat de RSIH geen buikflap heeft?

dan valt die af,appie moet wel een flap hebben namelijk

papagroom

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:54

@ellepel....een teveel aan jodium hoef je je niet snel zorgen over te maken,5 gram zeewier per 100kg is voldoende voor een mooie darmflora,en de hoeveelheid jodium die daar in zit is een fractie van wat een paard hier op de kwelder of onder de dijk binnen krijgt.
Vergeet niet dat een jodium tekort wat in het binnenland nog wel eens voorkomt zelfs aangevuld dient te worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:08

nou, ik noem het vaak wel even omdat appie dus een vergrote schildklier gehad heeft in het verleden.. en toen kon de oorzaak dus zijn een teveel aan jodium in de voeding.
zo zei de veearts toen want hij had echt een bal in zijn keel zitten waar ik naar heb laten kijken :j
praat ik wel over een jaartje of 6 geleden hoor, ik gaf hem al een aantal maanden zeewier door het voer omdat hij slechte hoeven had( is echt goed voor goede voetjes!)
weet je, met alle voedingssupplementen is het zo dat je goed moet kijken naar wat je al voert en er word toch wel aangeraden om het als kuur tegeven, en dan zou het 3 weken wel,3 weken niet zijn...geloof ik, weet het niet meer zeker
of bijvoorbeeld niet dagelijks gaan geven om een teveel uit te sluiten :j

maar eczeem blijft gewoon een verhaal apart.
ik heb best veel geprobeerd en al best vaak geroepen van hey ik heb het gevonden! dit werkt! *\o/*

en dan gaat het een tijdje goed en dan krijgt meneer toch om een of andere manier weer jeuk. -O-
momenteel zit hij me teveel op zijn kont...heb al gekeken of hij niet toch aarsmade heeft, maar alles is oke wat dat betreft.
wel is hij een beetje uhmm erg dik hihi... :o
hij lijkt wel een beetje hoogzwanger nu, de voordroog die ze krijgen is toch een pietsje te rijk voor hem denk ik
en ze staan zich dus alleen maar vol te vreten en zich te vervelen.(krijgen 2x daags meer dan genoeg)
nu heb ik op stal wel d emogelijkheid om iets te gaan maken waardoor ze een beetje een paddock Paradise systeem hebben, dus van en naar water en voer lopen, maar daar moet ik dus nog mee bezig.
even geen tijd voor nu want zit zelf in een verhuizing...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:26

Heeft iemand hier al eens geprobeerd Prrikweg of zoiets dergelijks te smeren? Ik ben nu op zoek naar een anti-insectensteek smeersel dat niet al te duur is... Kijken of dat beter werkt tegen de jeuk dan de ZE middelen die ik tot nu toe geprobeerd heb.

Heb al heel veel middeltjes gehad maar niet iets waarvan je zegt; 'dat werkt!'. Derfen was nog een goede kanshebber maar daar is ze helaas allergisch voor.

Nu met een deken + hoofdkap, babyolie zonder parfum en uiercrème is het redelijk. Het houdt niet over want ze blijft lichtjes schuren. Als het echt een erg vieze bende wordt wassen we haar met zwavel-teer shampoo en krijgt ze weer een schone deken op.

Qua voer krijgt ze overdag kort gras en 's nachts op stal droge kuil. Verder een handje dieetmix, handje ponybrok, 40 gram vitaminekorrel, kruiden, beetje olie en wat compact gras om het volume te vergroten.

Ik merk dat de olie (zelfs al is het maar 2x 20 ml) echt helpt voor haar vacht en manen. Ook van de kruiden merk ik positief effect. Zowel voor haar ZE als voor haar artrose.
Of weinig krachtvoer wat doet weet ik niet, ze heeft in de zomer nog nooit veel krachtvoer gekregen.
Heb ook een tijdje (maand) vit. E en Selenium bijgevoerd, merkte daar geen effect van.

Minder gras (als een paddock paradise) is wel beter, maar op deze stal niet te realiseren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:36

prrrik weg? die roller voor mensen???
en hoe zie jij in die paardenvacht dan waar ze geprikt zijn
misschien word je dier wel 30x per dag geprikt..moet je heeeeel wat smeren haha :P

je kunt nog mentholpoeder proberen... werkt ook tegen de jeuk :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:05

Mentholpoeder? Hmm, ga ik eens naar kijken.

Ja ik bedoel echt die roller, of andere gel/zalf/crème. Gewoon smeren waar ze jeuk hebben, maakt niet uit waar precies geprikt is. Wij hebben voor onszelf een hele fijne uit canada (hier verboden geloof ik) die de plek zelfs wat verdooft en vervolgens de huid herstelt. Lijkt me ideaal voor langs de manenkam, als het paard geen jeuk voelt zal hij ook niet schuren...

Maar misschien is zulk spul wel heel slecht wanneer je er grotere oppervlaktes mee doet.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:38

Ik heb nu een duitse gel die naar de free itch gel ruikt! beetje menthol achtig, wel lekker :) ga hem binnenkort even uitproberen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:24

Oh ben benieuwd. Hoe heet het en wat kost het? Zit hier ook vlakbij duitsland :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:49

O god, dat moet ik dan even bekijken als ik weer op stal kom :+ was een witte pot met een rode deksel haha. Er stond iets dat het verfrisde en verkoelde ofzo? stond niet specifiek voor jeuk maar ik vond het hetzelfde ruiken haha :o

edit: heb het al gegoogled: VITAL – PFERDEBALSAM- Erfrischt und kühlt. Is dus niet echt voor kriebel enz maar acht, ik vind het het proberen waard hahah :D

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:30

Pim_Marieke schreef:
Hoi, wat een narigheid. al die jeuk. wat bedoel je met zurig ruiken haar lichaamsgeur?

Ja inderdaad, haar hele lichaam ruikt ietwat zurig. Niet vies zuur maar aangenaam zuur.
Gisteren een hafje met hele lichte ZE "geroken" en die ruikt minder zuur maar ook wel iets.
Ik ben een rare {:} maar als ik toch iets kan bedenken wat helpt....
's Winters krijgt ze geen zeewier en dan ruikt ze ook zo. Het is iets paard-eigens en ik ben benieuwd of dit nu juist de muggen aantrekt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:50

@ellepel: de nieuwe mint rsih is op de buik langer dan de witte. Bij mijn paard is de buik dus helemaal dicht. Hij heeft geen aparte buikflap zoals de boett dekens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:02

ik ben nog even heel hard aan het twijfelen ,maar denk dat ik het maar moet proberen. :j

nu nog kijken waar de deken het goedkoopste is :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:07

ellepel schreef:
ik ben nog even heel hard aan het twijfelen ,maar denk dat ik het maar moet proberen. :j

nu nog kijken waar de deken het goedkoopste is :D

Divoza heeft geloof ik zowel de bruine exeemdeken als de RSIH in de aanbieding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:08

ja zag ik,maar bij de paardendrogist is het ook in de aanbieding..ik ga nog even verder snuffelen,je weet maar nooit.
elk tientje korting scheelt haha :D

en agradi heeft het ook in korting :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:14

bij de dunsborg kost de deken nu 105 euro..
goedkoper vind ik hem niet dus ga ik bestellen :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:14

amie1965 schreef:
Pim_Marieke schreef:
Hoi, wat een narigheid. al die jeuk. wat bedoel je met zurig ruiken haar lichaamsgeur?

Ja inderdaad, haar hele lichaam ruikt ietwat zurig. Niet vies zuur maar aangenaam zuur.
Gisteren een hafje met hele lichte ZE "geroken" en die ruikt minder zuur maar ook wel iets.
Ik ben een rare {:} maar als ik toch iets kan bedenken wat helpt....
's Winters krijgt ze geen zeewier en dan ruikt ze ook zo. Het is iets paard-eigens en ik ben benieuwd of dit nu juist de muggen aantrekt.

Een zurig luchtje kan veroorzaakt worden door een foute bacterie (meestal de boterzuurbacterie) in de darmflora.
Je kunt dit probleem vaak oplossen door FIR aan het menu toe te voegen.
Dit is dan wel levenslang,want deze bacterie krijg je er niet uit.
De jeuk wordt in dit geval niet door ze veroorzaakt,maar door stofjes die de bacterie afscheid en in de bloedbaan terecht komen.
Bij gebruik van FIR echter verlaten ze via het poepgat het lichaam,en is het paard dus jeukvrij...let wel...dit werkt dus uitsluitend als het paard geen echte ze heeft.....bij een combinatie van deze kwaaltjes,want dat kan natuurllijk ook,geeft het wel een vermindering van klachten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:26

Ik heb gisteren derfen gekocht. Pony heeft zo goed als geen jeuk.
Maar ga het proberen. Of laatste beetje jeuk ook weg gaat.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:41

Kan er hier iemand nog een vliegenmasker gebruiken?
Het is die van Amigo die bij de RSIH zit. Maat pony, hij is echter te groot voor mijn Welsh pony (1.24m) is dus nog volledig nieuw.
Mag weg voor 10 euro.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:30

papagroom schreef:
Een zurig luchtje kan veroorzaakt worden door een foute bacterie (meestal de boterzuurbacterie) in de darmflora.
Je kunt dit probleem vaak oplossen door FIR aan het menu toe te voegen.
Dit is dan wel levenslang,want deze bacterie krijg je er niet uit.
De jeuk wordt in dit geval niet door ze veroorzaakt,maar door stofjes die de bacterie afscheid en in de bloedbaan terecht komen.
Bij gebruik van FIR echter verlaten ze via het poepgat het lichaam,en is het paard dus jeukvrij...let wel...dit werkt dus uitsluitend als het paard geen echte ze heeft.....bij een combinatie van deze kwaaltjes,want dat kan natuurllijk ook,geeft het wel een vermindering van klachten.

Wat is FIR :o? en waar is dat te krijgen??
Ik gebruik inmiddels shampoo, deodorant en lotion van equi protecta, shampoo is fijn spul, ruikt goed, pompje niet handig, deo stinkt enorm naar knoflook, helpt goed tegen de insecten, lotion ruikt goed en lijkt te werken, werkt verkoelend enz. .fijne spraykop.
Verder nog eczeemspul van de DA voor beschadigde plekjes, gebruik ik zonodig, als dit op is koop ik de paardenzalf nog, maar tot nu toe lijkt alles wel te werken, jeuk duidelijk minder, of beter gezegd, bijna weg!!! was ook niet zo heel erg, als ik sommige verhalen lees viel het hier nog reuze mee, maar wel teveel naar mijn zin.
Deken nog een paar uur per dag op, straks misschien niet meer nodig?? ik hoop het, maar juich niet te vroeg hoor, de laatste dagen zijn ook niet zo heel warm geweest, zal zeker een rol spelen, ik blijf oplettend, en hoop voor iedereen dat alle behandelingen enz. resultaat hebben.
Wat een werk en zorgen allemaal he, die jeukpaarden!!! :j
Laatst bijgewerkt door assebassie op 15-06-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:34

FIR is een supplement op basis van carbon accid humus clay,en is verkrijgbaar bij van der Kroon te West Woud.....ze hebben ook een webshop.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:37

Hoi Allemaal,

Aangezien mijn hulpvraag een slotje kreeg en ik verwezen werd naar dit topic, hier dan nog maar een keer mn vraag.

Ik heb een merrie van 5, staat s'avonds met hooi en balance van hartog op stal en verder op een stuk land overdag met nog een merrie. We hebben weinig last van vliegen. Alle paarden worden tegelijk onwormd/wormentelling gedaan. Ik sta daar nu sinds 4 maanden op stal.

Sinds een 1,5 maand jeukt ze aan haar staart. Niet een beetje, behoorlijk. Ze doet t op stal.
Nu was ik elke week de staart met tea tree shampoo en smeer hem daarna in met manen liquid van Leovet. Dit ging een tijdje goed, maar lijkt nu niet meer te helpen. Ik ben nu overgestapt op Weg jeuk oid van sectolin, maar ook dit verlicht niet.

Wat kan ik nog meer doen om van de jeuk af te komen? Wil graag de dikke bos staart ook dikke bos laten.

Aangezien het alleen de staart is denk ik niet aan exceem. Ik heb al gekeken naar suikers in het voer, maar dat lijkt het niet te zijn, daarbij ben ik voor nu de enige met een paard met jeuk. Verder is ze laatst schoon door de wormentelling gekomen. Morgen stuur ik alsnog een nieuwe telling op, voor de zekerheid, maar goed....
Hoe komen we hier vanaf?

Thnx allemaal!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:45

papagroom schreef:
FIR is een supplement op basis van carbon accid humus clay,en is verkrijgbaar bij van der Kroon te West Woud.....ze hebben ook een webshop.

ok dank je

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:27

Weet iemand of de Derfen Soft Lotion ook te koop is bij Divoza? Ik kan het niet op de website vinden, maar je weet maar nooit!

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:35

assebassie schreef:
papagroom schreef:

ok dank je

Nog meer dank :D ga ik me eens in verdiepen!
En natuurlijk een vraag; als een bacterie in de darm het probleem is heeft ze dan niet het hele jaar door jeuk? Het is bij mij nu uitsluitend een zomerprobleem.
Of zouden die muggen juist op de zure lucht afkomen?