Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:03

Firesolo13 schreef:
Ik vroeg me af of maagzweren verdwijnen bij juist voerbeleid, of blijven ze altijd aanwezig totdat het behandeld wordt? Ik kan het nergens vinden.

Ik kreeg een jong paard met voorheen slecht voerbeleid. We verdachten hem van maagzweren, voerbeleid meteen geoptimaliseerd. Utrecht raadde aan om het aan te kijken en eventuele zweren eerst de kans te geven om zo te helen dus in dit soort situaties schijnt het in ieder geval te kunnen.

Phonix

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:27

Utrecht hebt een onderzoek gedaan waar er uitkwam dat met routine en goed voerbeleid de maagzweren zou kunnen verdwijnen dus het kan wel.

Cjuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:46

Hangt er denk ik van af wat de oorzaak is of ze wel of niet kunnen genezen. zijn het zweren onderin in het maag die door stress komen van iets in de management of ongemak in het lijf dan gaan ze niet genezen als dat ook onveranderd blijft.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:11

Vraag me af of je het zo zwart wit kunt zien. Denk dat zweren onderin ook wel indirect door voerbeleid kunnen komen want dat gaat vanzelf wel stress geven als er zweren bovenin zitten toch?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:35

Ja, me eens hoor. Ik denk dat je best veel geluk moet hebben met oorzaak om het vanzelf over te gaan. Als het paard ergens pijn hebt, dan zal het niet zo snel gebeuren.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:18

Ik denk dat het sowieos niet vanzelf overgaat met bijv alleen onbeperkt hooi
Toen mijn merrie veel last had van de maag liep ze vooral onkruid te scharrelen. Ze zocht echt de paardebloem en weegbree op bijvoorbeeld
Laatst bijgewerkt door Gitana op 13-01-24 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:29

Als je de oorzaak niet weghaalt, gaat het niet weg of blijft het terugkomen.

En er zijn niet eens zoveel oorzaken: stress / pijn/ verkeerd voerbeleid / medicatie

Omeprazol zorgt voor minder maagzuur zodat de zweren niet steeds weer getriggerd worden door het maagzuur en dus minder pijnlijk zijn en kunnen genezen.
Sucralfaat legt een beschermlaagje en zorgt er voor dat de maagzweren rustig kunnen genezen en kan preventief werken.

Maar stop je met de medicatie of is alles genezen en je hebt de oorzaak niet weggehaald…..dan kun je er donder op zeggen dat het terug komt.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:56

Hebben jullie (goede) ervaringen met de volgende muesli’s: vitalstyle muesli gut & gastro, Marstall gastro muesli of Pavo gastric ease?

Ik ben op zoek naar voer voor mijn paardje die gevoelig is op zijn maag. Maar lees helaas weinig recente ervaringen (behalve op de website van de fabrikanten zelf).
Laatst bijgewerkt door lauret op 14-01-24 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:03

Mijn maagpatient krijgt alleen Pavo vitaminebrok met sinds vandaag ook een handje soft en fiber van Vitalstyle. Supplementen gaan door de slueslimix.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 02:15

Ik heb Marstall Gastro gevoerd en vond dat fijn spul. Mijn paard heb IBD en kan niet graan hebben. Helaas kwam ik een paar keer tegen dat er fouten waren gemaakt in productie en hun niet kon beloven dat het er niet in zat. Ben darnaa overgestapt op Alpengrun Pellets en dat gaat beter. Is nog zachter voor de maag.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:35

Ja dat heb ik vaker gehoord over Marstall, dat de fabrikant niet zo betrouwbaar is. Ik heb de Marstall vitaminebrok geprobeerd en onlangs nog de Myocare maar daar deed ze het heel slecht op dus ik zou Marstall niet aanraden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:54

Hoe is die soft en fiber?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:21

Ja heel zacht al zitten er wel wat kort gehakselde stukken tussen. Maar ze vindt het erg lekker en er zit geen luzerne in.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:44

Firesolo13 schreef:
Ik vroeg me af of maagzweren verdwijnen bij juist voerbeleid, of blijven ze altijd aanwezig totdat het behandeld wordt? Ik kan het nergens vinden.

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik heb een 2 jarige met eigenlijk al haar hele leven forse maagzweren. Zodanig dat zij afgelopen zomer ingeslapen zou worden. Nu wilde ik toch nog een andere weg inslaan. Ze is homeopathisch behandeld en hebben ons voorbeleid omgegooid. Alle medicatie afgebouwd gezien deze geen enkele nut had bij haar. Kwamen alleen maar zweren bij. Nu sinds augustus geen medicatie meer, maar voer omgegooid. Nu koliekvrij, waarbij ze eerder dagelijks op de grond lag en haar eten niet at..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:02

belletjhee schreef:
Firesolo13 schreef:

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik heb een 2 jarige met eigenlijk al haar hele leven forse maagzweren. Zodanig dat zij afgelopen zomer ingeslapen zou worden. Nu wilde ik toch nog een andere weg inslaan. Ze is homeopathisch behandeld en hebben ons voorbeleid omgegooid. Alle medicatie afgebouwd gezien deze geen enkele nut had bij haar. Kwamen alleen maar zweren bij. Nu sinds augustus geen medicatie meer, maar voer omgegooid. Nu koliekvrij, waarbij ze eerder dagelijks op de grond lag en haar eten niet at..

Wat is er veranderd? Gestopt met krachtvoer? Zachter hooi? Slobber?

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:27

Glutenvrij. Ze bleek een gluten allergie te hebben. Het voorjaar wil ik weer een nieuwe scopie doen voor de zweren. Ben wel benieuwd of er wat veranderd is van binnen. Het klinisch beeld is iniedergeval verbetert.. Al blijf ik het spannend vinden wat die zweren hebben gedaan.3 dierenartsen hadden euthanasie advies gegeven..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:36

Iemand ervaring met deze variant HYNDER CeltiX-buf? Zelfde hoofdbestanddeel als Equine74 maar dan goedkoper. Ik wil liever 2 keer per dag iets gaan geven, maar de Equine74 krijg ik echt alleen in combinatie met slobber naar binnen. Ik heb bewust de poeder in verband met de gisten die niet in de pellets zitten. Mogelijk eet ie de pellets wel op, maar dan kan ik in mijn ogen met zo goed onderstaande kopen? Dan houd ik (vooralsnog) wel gewoon 1 keer daags de Equine74.

https://ruiterhart.nl/hynder-celtix-buf ... JyQyf3O59Z

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:41

Acidbuf gebruikt veel mensen in Engeland. En moet eerlijk zeggen dat dit er best goed uitzit voor dat prijs.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:16

belletjhee schreef:
Glutenvrij. Ze bleek een gluten allergie te hebben. Het voorjaar wil ik weer een nieuwe scopie doen voor de zweren. Ben wel benieuwd of er wat veranderd is van binnen. Het klinisch beeld is iniedergeval verbetert.. Al blijf ik het spannend vinden wat die zweren hebben gedaan.3 dierenartsen hadden euthanasie advies gegeven..

Goh wat spannend! Ben hier heel benieuwd naar. Plaats je een update na de scopie?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:14

belletjhee schreef:

Wat een bijzonder verhaal. Ik hoop echt dat je jouw paard er mee kunt redden. Hoe vonden ze dat hij allergisch was voor gluten en welke gluten voerde je?

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:32

Ongeveer in al het voer zitten gluten, behalve agrobs. Ze kunnen via bloed kijken maar ik was overgestapt naar holistisch dus heeft hij het via de lecherantenne gemeten. Geloof t of niet, maar mijn paard is echt beter gaan functioneren bij verandering van het voer. Heb haar vd zomer op 8 weken medicatie gehad en de voor en na scopie waren beide net zo erg. Helemaal vol met bloedende zweren. Ik ben dus zelf ook heel benieuwd naar de nieuwe scopie..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:59

Ik geloof niet in de Lecherantenne maar ik geloof wel dat ander voer veel kan doen. Mag ik vragen wat je voorheen voerde? Qua krachtvoer en eventueel supplementen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:32

Maaik schreef:
Iemand ervaring met deze variant HYNDER CeltiX-buf? Zelfde hoofdbestanddeel als Equine74 maar dan goedkoper. Ik wil liever 2 keer per dag iets gaan geven, maar de Equine74 krijg ik echt alleen in combinatie met slobber naar binnen. Ik heb bewust de poeder in verband met de gisten die niet in de pellets zitten. Mogelijk eet ie de pellets wel op, maar dan kan ik in mijn ogen met zo goed onderstaande kopen? Dan houd ik (vooralsnog) wel gewoon 1 keer daags de Equine74.

https://ruiterhart.nl/hynder-celtix-buf ... JyQyf3O59Z

Je kan ook zeoliet (aangeraden door mijn DA) geven of zuivere gemalen Lithothamnion Glaciale, of voederkrijt voor runderen.

Zelf voer ik ook graanvrij en heb volgende voeders geprobeerd:
Lannoo Sportzen: bevat nog soja en dat was ook geen goede combi, werd wel goed gegeten
Horsefood Graanvrijmix: wisselend gegeten
Agrobs alpengrün muesli: wisselend gegeten, de mash daarentegen is favoriet
Marstall Myocare & force: slecht gegeten
Horsefood gastro-active care: dit wordt in combi met de Metazoa muscle fit erg goed gegeten.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:10

Ik wil juist geen poeders voor de ochtend, anders had ik dan ook wel de Equine gegeven. :) Ik wil ook geen ander hoofdbestanddeel, want hij doet het juist goed op de Equine74. Daarom ook specifiek opzoek naar ervaringen van dat supplement.

Bedankt Phonix! Zal is gaan Googlen op ervaringen op Acidbuf.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:32

Ik geef equine 74 gewoon wanneer op stal ben 1x per dag, niet specifiek in ochtend.. mijne kan 24/7 onbeperkt eten dus in mijn ogen maakt het dan niet zo veel uit wanneer ik het geef