[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:55

hmm hier was het echt drama dit jaar.
Normaal alleen klein beetje manen en staart schuren is ze trouwens pas 3 jaar geleden mee begonnen of zo terwijl ze al denk jaar of 15 is. Maar dit jaar was alles jeukerig en zaten mijn ouders met de handen in het haar(ik zat in buitenland).
Maar maandag moet ik zowiezo bij de dierenarts zijn en dan toch eens bespreken of er iets aan te doen is.
Overigens krijgt ze als voer zeer mager hooi, wat maisvlok en beetje musli, en natuurlijk gras van de wei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:44

vandaag heb ik de halsdeken afgedaan bij Wisse. Het is hier echt al 2 dagen max. 5 grasen overdag en snachts echt koud. blijft de komende 14 dagen max. 9 graden overdag. Wisse had het niet zo heel warm meer onder zn ongevoerde deken, dus heb er nu een fleecegevoerde op liggen en die heeft geen bevestigingsringen voor een haldsdeel, dus had ook weinig keus.
Denk dat het wel goed zal gaan maar ben natuurlijk wel benieuwd!

Hebben jullie dit topic ook al gezien?
[MD] Help mijn pony heeft zo veel jeuk. de Hele dag door

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:10

Ik heb besloten de deken bij shadow volgende week af te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:52

Ik heb het even staan aankijken maar ook besloten de deken af te laten, het was al erg koud daarstraks, er vloog niks rond .. hoop dat het de juiste beslissing is geweest ... Poon was er in ieder geval blij mee, hij heeft z'n deken graag maar vind het nu wel wat lang duren denk ik :+ :))

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:19

Famke loopt nu een week zonder deken en nog geen haartje afgeschuurd.
Ze is ook heel rustig, dat boze zwiepen met haar staart is helemaal over _/-\o_

Gisteren dus ook de deken van Blacky afgehaald, alle paardjes weer lekker bloot in de wei *\o/*

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:14

Ik heb nu de eerste het dek afgedaan. Hij lijkt al enige tijd jeuk vrij te zijn. Ook op zijn hoofd en dus de onbeschermde delen. We zullen zien of het goed gaat. Morgen spuit ik hem wel even goed in maar denk niet dat het nog nodig is. De ander houd ik het dek nog even op tot na dit weekend. Daarna kijk ik wel weer. Het lijkt wel of de dekens ieder jaar langer op moeten blijven. Hebben jullie dat idee nou ook?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:00

opisop_shop schreef:
vandaag heb ik de halsdeken afgedaan bij Wisse. Het is hier echt al 2 dagen max. 5 grasen overdag en snachts echt koud. blijft de komende 14 dagen max. 9 graden overdag. Wisse had het niet zo heel warm meer onder zn ongevoerde deken, dus heb er nu een fleecegevoerde op liggen en die heeft geen bevestigingsringen voor een haldsdeel, dus had ook weinig keus.

Ah jij hebt hem af, ik denk dat ik hem morgen ook af doe, want het wordt idd niet warmer en Misty schuurt momenteel helemaal niet. Dus morgen ook maar proberen! Zal mijn paardjelief heeeeel blij mee zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:05

opisop_shop schreef:

ik heb een paar pagina's gelezen en toen ben ik er uit frustratie mee gesopt.
ik snap niet waarom er geen goede dierenarts bij word gehaald die weet wat eczeem is en een prik tegen de jeuk is zo makkelijk en vanuit daar kun je dan makkelijk met dekens bezig gaan...ik las al dat ze geen dekens om wil doen want die maakt hij kapot...tja....
maar goed,niet iedereen gaat gelijk met zijn dier om en dat moet ik dan maar respecteren :\

bij appie gaat de hals er nog niet af,hij heeft een behoorlijke allergie en ik zie bij ons zelfs nu nog vliegjes,dus ik ga nog geen risico nemen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:36

Hier gaat hij ook nog niet af, hoewel Tych het graag zou willen, denk ik. Maar hij schuurt nog steeds: rondjes op zn kop nu, vooral rpnd zn ogen...Das echt pas van de laatste weken, hele jaar nog geen wondje daar gehad, alleen manenkam...

Gister weer injectie gehad. Nu benieuwd of het nu weer even extra erg wordt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:44

Hebben jullie dan nog steeds last van de mugjes? Hier is het momenteel erger dan dat het de hele zomer is geweest. Op sommige plaatsen bij stal zie je hele zwermen van die kleintjes. Vooral tegen het schemer.
Nu heb ik vleermuizen op stal en die eten gelukkig een groot deel weg, vliegen af en aan door het gangpad.
Stef schuurt nog steeds niet trouwens en zijn manen gaan heel voorzichtig hier en daar al hangen.... het word een echte Haflinger!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:08

Ik heb nog steeds een hals op, ondanks dat het hier al een week onder de 10 graden is
Heb zo'n losse hals van Snuggyhoods, bevalt heel goed. Paard blijft er mooi glad onder en de deken schuift/draait niet.
Daarover heen heeft hij zijn winterdeken.

Ik laat mijn paard de hele winter de hals bedekt, aangezien hij vorig winter een heel stuk manen af heeft geschuurd :(
Het is nu net weer allemaal op 1 lengte. Wil kijken of ik dat kan behouden.
Hij schuurt nu niet, heeft van de zomer ook bijna niet geschuurd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:21

Hier is geen vliegje meer te bekennen :-) Mijn paard loopt ook al weer 2 weken dekenloos.
Aerdenhout, fijn dat het zo goed gaat met Stef. Zo te horen hebben jullie dus wel van die vliegjes.
Doe mij ook wat van die vleermuizen in de zomer haha

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:27

Ik heb deze week de uitslagen van de allergietest van Jones gekregen. Geen allergie voor mugjes maar voor een aantal boomsoorten. We wonen in het bos, dus dat is wel een probleem. Iemand wel eens gehoord dat een paard daar eczeem van krijgt? Hij schuurt trouwens nog steeds (tegen de bomen).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:28

Je moet wel kijken naar je paard ja, de 1kan hem al af, de ander nog niet.

Aerdenhout, dat is handig van die vleermuizen!
Ben nou toch nog steeds benieuwd hoe het kan dat stef meteen gestopt is met kriebelen, blijft iets aparts.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:34

inderdaad, maar het belangrijkste is het resultaat :D

Sammyoo wat raar, dat ken ik niet inderdaad. En nu dan, aangezien je in het bos woont???
Is hij allergisch voor de geur of wat ze dan ook uitstoten, of komt het doordat hij tegen een boom aanschuurt? (bomen afzetten?).

Ik wou Wisse eerst ook de hele winter onder halsdeken laten ivm de wedstrijden maar hij staat nu al bijna 5 weken stil en ik zet hem nog twee weken stil. Gaat wel de beterende hand op, heb de DA-afspraak van maandag voorlopig afgezegd. Oftewel; wedstrijden zitten er voorlopig toch nog lang niet aan te komen, dus de halsdeken mag voor dat doel ook wel af. Heeft hier echt gevroren, auto's en het gras allemaal bevroren en is nu nog -1 :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:55

Jones schuurt tegen een paar naaldbomen, daar is hij niet allergisch voor. Het zijn vooral de populieren, die staan hier heel veel naast ons terrein. Hij is ook allergisch voor de berk, els, olijf en hazelaar. Hij zou dan voor het stuifmeel allergisch moeten zijn, maar het stuifmeelseizoen is al voorbij :?
Hij heeft een prednisonkuur gehad, en twee weken nadat die was afgelopen is het bloed afgenomen. Mijn dierenarts is een beetje bang dat de uitslag van de test hierdoor beïnvloed is.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:26

hallo allemaal! Misschien kunnen jullie mij verder helpen. Bij mijn pony hadden ze een paar weken geleden luis gevonden! Behandelen met sebacil. Maar nu blijft de jeuk komen. Zijn hele bos manen weg. De ene wond zit dicht en een nieuwe wond komt weer! Kan het iets anders zijn als luis, of behandel ik hem verkeerd?? Doe sebacil gemengt met water in een plantenspuit, inspuiten en met een handschoen inwrijven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:38

DA nog een keer laten komen om te controleren of de luis weg is?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:58

Mijn pony had vannacht niet meer geschuurd :D ,alleen vanochtend begon hij helaas weer te schuren in zijn
Stal.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:56

Ik laat de deken er nog maar eventjes op. Liza heeft nu zo'n mooie bos manen.. en ondanks haar hoofdkap schuurt ze toch nog onder haar ogen.. Zodra dat stopt gaat de deken eraf. En dan heerlijk een paar maandjes dekenloos!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:44

Bij luis moet je altijd 2x wassen met 14 dagen er tussen.
Dit omdat de jonge luizen die nog uitkomen ook dood moeten voordat ze zelf weer neten maken...

Als langer dan twee weken geleden is dat je gewassen hebt zul je het dus nog 2x moeten doen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:58

Ik durf het nog niet aan om de eczeemhals af te doen. Vandaag is het hier 11 graden, dus de mugjes zullen vast nog wel actief zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:40

kun je nagaan wat een verschil, het was hier maar 6graden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:01

Vannacht voor de eerste keer zonder burka...Er vliegen nu nog wel mugjes zie ik, maar ga het er toch op wagen, omdat ze een koude nacht hebben afgegeven. Hij zal het ook vast niet erg vinden, eindelijk weer eens wat bloter.
Heb m wel een dikker deken opgedaan nu, 220gr. Ben er morgenochtend weer, dus dan kan ik het gelijk zien...Echt erg benieuwd!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:04

Nu trouwens kwartiertje staan kijken naar hem, maar op wat schudden na geen tekenen dat ie 'lastig gevallen' wordt...Fingers crossen! :x