[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:21

Sterkte Juval!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:35

Pandora2 schreef:
Ik val vast in herhaling (sorry :') ), maar waarom proberen jullie niet met een spuitje in de mond, net zoals ontworming ? Geen associatie met eten en je bent altijd zeker dat ze alles binnenhebben.

Precies. Dat doe ik al ca 10 jaar zo. Hij verbindt het niet meer aan het eten en ik weet zeker dat hij het binnen heeft. In het begin was het nog even prutsen, nu weet hij niet beter.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:37

Wat triest van de hoefbeen kanteling, fijn dat het.mooi weer is.om.mooie.fotos te maken en nog lekker op de wei

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:43

Wat een verdrietige update Juval

Mss een beetje een onbeschofte vraag nu, maar hoe zie je nu dat dat hoef een gekanteld is op die foto? Ik snap het nooit zo goed eigenlijk, waar moet ik precies naar kijken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:30

Siers83: het hoefbeen (botje op de foto) en de wand (dat lichter grijze) moeten in de zelfde hoek lopen. Dus de randjes van het hoefbeen en wand moeten parallel lopen.
Bij een gekanteld hoefbeen zie je dat de onderkant van het hoefbeen verder van de wand zit dan de bovenkant.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:31

Sterkte Juval, dat is verdrietig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 06:55

Sterkte Juval. Wat een rot uitslag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:48

Ik heb mijn merrie ook laten testen 235€ totaal bloeduitslag

Nu heeft de merrie altijd al verhoogde leverwaardes sinds 2011
In 2019 had ze iets van 240 toen moest ik hippochol geven en maand later was het 811 iedereen was verbaasd want fysiek oogde ze veel beter.

Goed ik moest dan over 2 maanden weer bloed prikken maar dat deed ik niet, ik kon er niks mee. Ik dacht ik kijk wel en als ze slechter oogt doenlijk het wel een biopt wil ik sowieso niet al heel haar leven helen wondjes slecht, simple dik been doet er maand langer over dan ander paard om dunner te worden.

Ondertussen voer ik haar hippochol en wissel ik af met haemolytan

Laatste bloedtesten 122 nou mooi toch vind dit geweldig
Haar ACTH is 72.5….. dat noemt men verdacht….

Haar vacht is nooit mooi geweest haar mok geneest niet mooi opeens kreeg ze mok met rasp en kloven hydrocortisone zalf deed de kloven dichten maar zorgde voor rasp. Rasp is weg kloven hebben voor nu dikke korsten.

Gedrag altijd bijzonder geweest, over de zeik is niet te handelen onder zadel

Wat zouden jullie doen?

Vind mijn waarde niet zo shockend, DA geeft neutraal advies…bijzonder geval mijn merrie

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:49

Juval, wat verdrietig, heel, héél veel sterkte!! Is mijn grootste angst bij mijn inmiddels ruim 20-jarige ruin met IR en inmiddels nu ook sinds twee jaar PPID.

Overigens staat hij al jaren op zand, juist vanwege de IR, wat als sinds zijn 5de speelt.... :D
Doet het er prima op. Gewoon een kwestie van een fijn plekje maken met genoeg ruwvoer, andere paarden, schuilplaats, diverse ondergronden én zorg en aandacht. Niets zieligs aan.
Met medicatie gaat het ook prima. Juist bewust gekozen voor de pergosafe, na het lezen van het boek van Remco Sikkel en na wat zelf onderzoek. Er waren een paar mensen uit mijn omgeving die erg anti medicatie waren, maar sorry, als ik hun ppid paarden zag, werd ik daar persoonlijk niet altijd even vrolijk van :o . Mijn paard doet het er goed op. Die was juist héél depri ZONDER de medicatie. Hij is er erg van opgeknapt juist. Persoonlijk ben ik niet zo van al die farmaceutische troep, maar hé, soms heb je geen keuze helaas.....
Als mijn lieverd op deze manier nog fijn oud kan worden, dan graag zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:55

Hier dezelfde ervaring :j

Je zag aan Mareentje eigenlijk vooral dat lusteloze, met haar ziel onder de arm lopen ineens, dat was weg met de medicatie. Maarja toen kwam weer dat gezeik van de stress van de pil naar binnen zien te krijgen er voor in de plek....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:26

pmarena schreef:
Hier dezelfde ervaring :j

Je zag aan Mareentje eigenlijk vooral dat lusteloze, met haar ziel onder de arm lopen ineens, dat was weg met de medicatie. Maarja toen kwam weer dat gezeik van de stress van de pil naar binnen zien te krijgen er voor in de plek....

Daar was ik ook bang voor... Maar die pergosafe heeft een capsule, dus mijn ruin ruikt er niets van. Doe het gewoon in zijn dagelijkse vitamineprutje en hap slik weg. Terwijl hij écht een miep is, met alles wat ook maar een ietsie pietsje anders is, ruikt, andere structuur heeft..... Maar wellicht heb ik geluk in deze :o .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:37

Ja hap-slik-weg was sowieso Rena haar stijl niet, die kauwde altijd rustig en zorgvuldig, gaf niet zoveel om eten, dus elk dingetje knaagde ze door en dan kwam de smaak vrij.... ben blij dat ze pas rond haar 30e PPID kreeg :(:)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:38

Tita, geen idee. Lastig zon uitslag.

Juval heel veel sterkte morgen.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:47

Sterkte!

Mijne at ook helemaal niks meer nadat ze een paar dagen het pilletje in een appel had gekregen.
Ik doe het nu met (suikervrije) limonade siroop in een spuit in haar mond. En dan degene die het zoetst is. Dat gaat erg goed!
Ze probeert haar mond stijf dicht te houden en moet soms even wrikken maar het gaat prima. Die limonade verhuld echt de smaak gelukkig.
Appels heeft ze maanden niet meer vertrouwd en nadat ik het een keer in de slobber had gedaan at ze die heel lang niet meer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:13

Sterkte Juval! Wat verdrietig..

Inderdaad ook mijn angst en meteen de reden om met Prascend te beginnen toen ik het wist.

Ben zo blij dat de mijne die stukjes appel met het pilletje erin gewoon accepteerd. Wortels kauwt hij teveel op dus dat vond ik geen goed plan, stukje zachte appel is hap slik weg. Stukje zonder pil er achteraan en het is vooralsnog weg. Hoop zo dat dat zo blijft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:21

Hier ging het best een poosje goed, met een uitgeholde wortel / appel en half pilletje in een lege capsule, en dan meteen slobber er achteraan. Maarja op een gegeven moment wilde ze al die dingen niet meer omdat het te verdacht geworden was -O-

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:07

Wat een verdrietige update juval, veel sterkte :(:)

@tita, ik dacht dat de grenswaarden in oktober 50 was maar kan er ook naast zitten.
Hoe oud is je merrie?

Je zou altijd kunnen overwegen een paar maanden medicatie geven om te kijken wat er gebeurt. Misschien gebeurt er niks en kan je stoppen, misschien verandert/verbeterd er wel iets.

Hier gaat bij beide pony's het geven van de medicatie nog steeds probleemloos in een stukje banaan :) (ik klop wel meteen af :o )

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:51

Mijn paard is woensdag getest en ik heb net de uitslag binnen. Ik had een positieve uitslag verwacht gezien hij veel symptomen vertoonde (slecht verharen, hangende buik, slechte rugbespiering en verminderde prestaties). Nou is er gelukkig uitgekomen dat zijn waardes 19.20 pg/ml zijn wat voor zover ik kan zien betekent dat hij gelukkig nog geen ppid heeft. Gezien de symptomen die hij heeft denk ik wel dat ik hem voortaan jaarlijks laat testen voor de zekerheid. Verder toch wel heel blij met de uitslag want ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat hij wel ppid zou hebben.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:13

DoCumera schreef:
Mijn paard is woensdag getest en ik heb net de uitslag binnen. Ik had een positieve uitslag verwacht gezien hij veel symptomen vertoonde (slecht verharen, hangende buik, slechte rugbespiering en verminderde prestaties). Nou is er gelukkig uitgekomen dat zijn waardes 19.20 pg/ml zijn wat voor zover ik kan zien betekent dat hij gelukkig nog geen ppid heeft. Gezien de symptomen die hij heeft denk ik wel dat ik hem voortaan jaarlijks laat testen voor de zekerheid. Verder toch wel heel blij met de uitslag want ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat hij wel ppid zou hebben.

Fijn idd dat het negatief is maar dat lost niet de symptomen op natuurlijk. Krijgt hij wel voldoende eiwitten en vitamines/mineralen binnen?

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:19

MarliesV schreef:
DoCumera schreef:

Fijn idd dat het negatief is maar dat lost niet de symptomen op natuurlijk. Krijgt hij wel voldoende eiwitten en vitamines/mineralen binnen?

Ja dat wel, hij staat al een aantal jaar op een volledig vitamine brok en krijgt eiwitten bijgevoerd. Wel is hij al 25 en heeft al zolang ik hem ken (inmiddels 8 jaar) een hangbuik en slechte bespiering op de rug. Mijn aanleiding om te testen dit jaar was dan ook voornamelijk omdat hij minder goed uit zijn vacht kwam en zijn conditie wat achteruit ging maar dat kan natuurlijk ook met zijn leeftijd te maken hebben. Verder is het ook nog echt een mega fit en energiek paard wat vaak juist voor een jonkie word aangezien :)

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:00

Ik kom me ook melden in dit topic. Ik heb mijn pony van 23 donderdag laten testen, omdat ze zó vermagerd was en niks aan lijkt te komen, wat ik ook voer. Nu kreeg ik vandaag de uitslag, boven de 90 was nu positief en ze had 633. Duidelijk positief dus… ik vind het spannend. De ziekte zal natuurlijk hoe dan ook verder gaan, maar ik hoop dat de medicatie goed zal werken voor haar. Het is ook geen makkelijke eter dus ik hoop heel erg dat ze pillen gewoon zal nemen… ze is zo mager dat je haar ribben duidelijk kan zien, dus ik hoop dat ze nu de kans krijgt om eindelijk wat aan te komen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:10

Hopelijk slaat de medicatie goed aan. Paardlief hier had boven de 800 bij de eerste diagnose en gaat nu al een paar jaar goed. Hij is tussendoor ook aantal keer flink afgevallen. 2x door een bloedwormbesmetting (weerstand is bij PPID vaak lager) en ik heb gemerkt dat hij gewoon een wat hogere eiwitbehoefte heeft. Sinds hij dat krijgt gaat het goed.
Was door de verhuizing afgevallen maar ook dat is nu bijgetrokken. Blij mee.

Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:24

Ik kom hier even meelezen. Wij hebben vandaag namelijk een positieve test ontvangen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:27

RedRoses schreef:
Ik kom me ook melden in dit topic. Ik heb mijn pony van 23 donderdag laten testen, omdat ze zó vermagerd was en niks aan lijkt te komen, wat ik ook voer. Nu kreeg ik vandaag de uitslag, boven de 90 was nu positief en ze had 633. Duidelijk positief dus… ik vind het spannend. De ziekte zal natuurlijk hoe dan ook verder gaan, maar ik hoop dat de medicatie goed zal werken voor haar. Het is ook geen makkelijke eter dus ik hoop heel erg dat ze pillen gewoon zal nemen… ze is zo mager dat je haar ribben duidelijk kan zien, dus ik hoop dat ze nu de kans krijgt om eindelijk wat aan te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Komt goed als je je bewust wordt qua voeren.

1e foto is eind juli
2e foto is 2 weken terug

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:59

GabberGill schreef:
RedRoses schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Komt goed als je je bewust wordt qua voeren.

1e foto is eind juli
2e foto is 2 weken terug

Wauw, wat voer jij? Ik krijg seniores priores helaas er echt niet in bij mijn pony, wat ik ook doe. Ze krijgt nu Pavo Weightlift met muesli erdoor (anders eet ze het niet) en zonnebloemolie. Op de dagen dat ik er zelf ben geef ik ook nog pavo fibrebeet erbij. Maar het blijft een mager dier… ik heb vandaag de prascend gehaald dus ik hoop dat ze in de komende weken wel aankomt