[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:28

Deken had hij afgelopen zomer ook op en schuurde toch.... helpt dus niet voldoende. Wel moet ik zeggen dat hij vaak ‘s nachts in de weide stond, wat dus niet goed is zag ik later...
In maart zal hij zijn winter of anders zomerdeken nog ophebben. Hoe doen jullie dat dan? Exceemdeken en daarover een gewone warme deken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:34

Dan kan je gaan kijken naar andere oorzaken die de eczeemjeuk kunnen verergeren. Gras is hier een grote boosdoener.
Hier wordt de eczeemdeken ook al eerder omgeruild voor een regendeken met hals en daarna een gevoerde deken met hals.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:03

Gras is hier ook een grote boosdoener, helaas

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:09

Hier ook,maar ligt er aan wat voor gras.
als appie op een flink stuk wei staat wat echt helemaal afgegraasd is en hij dus de hele dag heen en weer moet lopen om sprietjes te zoeken dan gaat het prima.
maar een weiland wat 2 weken leeg is geweest en waar jong gras op staat? Jeuk!

Maar wat wel belangrijk is en zeker voor een jong paard...zorg dat je ontworming in orde is en je voeding/vitamines
daar kom je al een eind mee :j

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:47

Ontwormingen 100% op orde en verder heeft hij gewoon goed hooi en een schep basisbrok daags. Gras hebben de sportpaarden hier nauwelijks, want de weide wordt niet bemest en is feitelijk te veel in gebruik dus super kort, altijd. Daarvoor krijgen ze zoals nu gewoon Hooi in de weide. Daarbij gaat hij maar uurtje per dag de weide op omdat hij dekt als een malle, dus hij moet alleen staan. Gaat wel ook in Stapmolen en heeft een haybal als slowfeeder...

Zijn er ook shampoo’s en of zalfjes aan te raden of juist af te raden? En ik welke frequentie doe je dit dan?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:53

Iorrr schreef:
Ontwormingen 100% op orde en verder heeft hij gewoon goed hooi en een schep basisbrok daags. Gras hebben de sportpaarden hier nauwelijks, want de weide wordt niet bemest en is feitelijk te veel in gebruik dus super kort, altijd. Daarvoor krijgen ze zoals nu gewoon Hooi in de weide. Daarbij gaat hij maar uurtje per dag de weide op omdat hij dekt als een malle, dus hij moet alleen staan. Gaat wel ook in Stapmolen en heeft een haybal als slowfeeder...

Zijn er ook shampoo’s en of zalfjes aan te raden of juist af te raden? En ik welke frequentie doe je dit dan?

Je zou ook nog kunnen kijken naar een andere brok...weet niet wat hij nu krijgt...maar in de meeste basisbrok zitten enorm veel suikers die de jeuk kunnen verergeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:57

Iorr, lijkt me een dier met flinke energie.
Wanneer schuurt hij dan?
Zou misschien kunnen dat het wat stress/verveling gerelateerd is?

Ik bedoel,appie heeft wat macho gedrag en als hij dan niet lekker in zijn vel zit daardoor gaat hij ook wat schuren.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:47

Hij kwam compleet kaal uit de opfok (als 2,5 jarige en heeft afgelopen zomer thuis gestaan onder de deken en elke nacht weidegang en overdag Stapmolen uur per dag... verveling lijkt me absoluut geen oorzaak gezien hij in de opfok begonnen is...

Daarbij begon hij in april en begin oktober was het klaar. Hij schuurt nu ook niet, maar wil me goed voorbereiden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:07

Ok, ja nou ja het kan he,sommige paarden reageren wat jeukerig
Maar ja dan is het verder dus deken dn alle andere tips volgen :j

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:36

Zomereczeem hier bijna helemaal weg!
Nu net als vorig jaar weer kriebels over haar hele lijf :(
Vooral op haar rug en bovenop de billen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:58

Klinkt als regenschurft, vind je ook wat kleine korstjes of kale plekjes?
Zou anders even een paar keer wassen met betadineshampo of betadine scrub gebruiken.
Hibiscrub kan ook,

Appie heeft er gelukkig geen last meer van, wel ontzeeeeeettend veel kleine schilfertjes

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:53

ellepel schreef:
Klinkt als regenschurft, vind je ook wat kleine korstjes of kale plekjes?
Zou anders even een paar keer wassen met betadineshampo of betadine scrub gebruiken.
Hibiscrub kan ook,

Appie heeft er gelukkig geen last meer van, wel ontzeeeeeettend veel kleine schilfertjes

Daar denk ik inderdaad ook aan! Ze heeft kale plekjes en bultjes die HEEEEL erg jeuken bij haar schouders, rest van het lichaam geen plekjes...
Maar denk daar inderdaad ook aan.
Heb haar al 2x gewassen met betadineshampoo, maar kom nog moeilijk tussen de haren, volgende week komt de dierenarts voor de zekerheid kijken.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:56

Hier blijft ie jeuk hebben op de schoft... hij schuurt niet maar als ik hem kriebel/ros daar valt ie bijna om zo lekker vindt ie t :+ . Hij wordt volgende week geschoren dus ben benieuwd, kan dan eens goed kijken wat er daar aan de hand is. Vorig jaar had hij er heel erg schilfers, nu ook niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:06

Na, vergeet ik het helemaal :D
.listerine werkt supergoed tegen regenschurft!!!.

Verdunnen met water, op een spons en flink op die plekjes insponzen en laten zitten
Maar heeft je dier al zo een dikke vacht dan?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:21

ellepel schreef:
.listerine werkt supergoed tegen regenschurft!!!.

Maar heeft je dier al zo een dikke vacht dan?

Ik gebruik al een aantal maanden listerine bij haar (tegen de zomereczeem), ook op die plekken. Doet bij haar dus helemaal niks.
En ja ze heeft een redelijke vacht, moet de haren met mijn vingers opzij werken om het nu met betadine in te smeren, anders zit het alleen maar op de haren en niet op de huid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:52

Vervelend is dat he,
appie zit nog vrij kort in het haar, maar mijn tinkermerrie staat zonder deken en dat is ook al een beer aan het worden.
Nou heeft die wat regenschurft betreft gelukkig nooit wat, maar wel in het verleden luis gehad.
en dat is ook drama om dan te behandelen :+

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:01

Ik heb vandaag op de beurs een magneet sieraad gekocht voor ponybeest. Ben benieuwd, ben nog erg sceptisch maar wil wel alles geprobeerd hebben.

Hier nog mensen met zown sieraad?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:49

Ik heb vrijdag de deken afgedaan, het lijkt goed te gaan :D

Wat heb je er voor betaald Bertina? Ik geloof er niet zo in, maar is wellicht het proberen waard haha.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:07

Hier sinds de eerste nachtvorst zonder hals en pony heeft nergens last van *\o/* heerlijk. In februari/maart willen we beginnen met puur cullico + allergie of finecto. We horen over beide hele goede verhalen.

Zijn hier mensen die beide hebben geprobeerd en voorkeur hebben voor het een of ander?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:32

Jets schreef:

Wat heb je er voor betaald Bertina? Ik geloof er niet zo in, maar is wellicht het proberen waard haha.

Haha ja ik ben ook nog super sceptisch hoor! Hij koste 25 euro. Zit nu in de manen gevlochten. Ik moet ook nog zien of het werkt en hij gaat van het voorjaar ook eerst nog gewoon onder de deken.

Vriendin heeft een armband gehaald en die zat gelijk te klagen dat de benen zo zwaar leken. Dat bleek bij die armband te horen schijnbaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:35

Pippaa schreef:
Hier sinds de eerste nachtvorst zonder hals en pony heeft nergens last van *\o/* heerlijk. In februari/maart willen we beginnen met puur cullico + allergie of finecto. We horen over beide hele goede verhalen.

Zijn hier mensen die beide hebben geprobeerd en voorkeur hebben voor het een of ander?

Ik zou juist voor drainage compositum gaan.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:50

Koekeroekus schreef:
Jets schreef:

Haha ja ik ben ook nog super sceptisch hoor! Hij koste 25 euro. Zit nu in de manen gevlochten. Ik moet ook nog zien of het werkt en hij gaat van het voorjaar ook eerst nog gewoon onder de deken.

Vriendin heeft een armband gehaald en die zat gelijk te klagen dat de benen zo zwaar leken. Dat bleek bij die armband te horen schijnbaar.

Haha oke, moet je die er dan de hele winter ook in laten?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:54

Ik heb goede resultaten gezien die aan magneten toegedicht werden...maar wel altijd in combinatie met andere zaken...en dan is het dus maar de vraag hoe het resultaat zonder magneten geweest was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:55

25 euro voor een magneetje?
Dat is wel slimme handel denk ik zo.

Maar wat moet het nou uiteindelijk doen dan.
Vroeger had je ook van die armbanden er van,was ook een rage dat iedereen er mee rond liep

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:12

Jets schreef:
Koekeroekus schreef:

Haha oke, moet je die er dan de hele winter ook in laten?

Deed zij wel. Denk dat ik hem er niet in laat zitten. Hij heeft nu nog iets kriebel dus daarom erin gehangen. Veel te bang dat ik dat ding kwijt raak :')