[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:37

Izie schreef:
willen jullie eens met me meekijken? Ik heb net maar weer eens foto's gemaakt van mn paard zn staart en manen.

Voor mijn gevoel zijn de manen gewoon dood en weg door de RSIH.. en ik vraag me ook echt af of zijn staart echt een typisch voorbeeld is voor een eczemer?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zie nooit schilfertjes/wondjes/korstjes.. zn huid is piek gaaf maar zn haren zijn wel allemaal weg.

het hele stuk vanaf de schoft tot halverwege de manenkam leek verstikt, en was nog geen 2 weken later helemaal weg. Manen of staartharen staan ook nooit recht op of door elkaar gerommeld.

Help.. is dit wel zomereczeem of heb ik mn paard voor niks onder de deken gezet? vorig jaar was zn staart exact het zelfde, maar waren we er van overtuigd dat het een reactie was op z'n nieuwe homeopatische medicijnen. Die krijgt hij dit jaar echter niet meer, en het begon weer van voor af aan vanaf april.
Onder de RSIH gezet maar zonder enige verbetering, het wordt alleen maar slechter.

Echt schuren zie ik hem nooit doen, hij staat wel eens met zn hals wat te schuren/jeuken maar dit is gewoon zoals ik mijn andere paard het ook wel eens zag doen voor mijn gevoel. geen panisch jeuk gedrag

Treed dit verschijnsel al op voor dat je hem onder de deken zet?
Ik zou in dat geval zeker de da inschakelen....als je de haren in het stadium voor de deken al vrij gemakkelijk los kunt trekken,doen deze fotos me denken aan een autoimuun storing ,het lichaam ziet de haarzakjes van manen en staart dan aan voor indringers en valt deze dan aan.
Hier valt bij mijn weten niets aan te doen.
Deze aandoening komt niet veel voor,en staat meestal niet op zichzelf ,maar is een reactie op bv antibiotica gebruik,maar komt ook voor als complicatie van bv diabetes .
Aangezien de haarzakjes vernietigd worden komen de haren dan dus in de meeste gevallen ook niet meer terug,

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:40

het ziet er inderdaad niet uit als eczeem

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:39

Vindt het er niet als zomereczeem uit zien, zal de dierenarts er naar laten kijken.
Je kijkt er niet onrustig op wat meestal wel bij zomereczeem het geval is
( wondjes of schilfers)

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:56

papagroom schreef:
Izie schreef:
willen jullie eens met me meekijken? Ik heb net maar weer eens foto's gemaakt van mn paard zn staart en manen.

Voor mijn gevoel zijn de manen gewoon dood en weg door de RSIH.. en ik vraag me ook echt af of zijn staart echt een typisch voorbeeld is voor een eczemer?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zie nooit schilfertjes/wondjes/korstjes.. zn huid is piek gaaf maar zn haren zijn wel allemaal weg.

het hele stuk vanaf de schoft tot halverwege de manenkam leek verstikt, en was nog geen 2 weken later helemaal weg. Manen of staartharen staan ook nooit recht op of door elkaar gerommeld.

Help.. is dit wel zomereczeem of heb ik mn paard voor niks onder de deken gezet? vorig jaar was zn staart exact het zelfde, maar waren we er van overtuigd dat het een reactie was op z'n nieuwe homeopatische medicijnen. Die krijgt hij dit jaar echter niet meer, en het begon weer van voor af aan vanaf april.
Onder de RSIH gezet maar zonder enige verbetering, het wordt alleen maar slechter.

Echt schuren zie ik hem nooit doen, hij staat wel eens met zn hals wat te schuren/jeuken maar dit is gewoon zoals ik mijn andere paard het ook wel eens zag doen voor mijn gevoel. geen panisch jeuk gedrag

Treed dit verschijnsel al op voor dat je hem onder de deken zet?
Ik zou in dat geval zeker de da inschakelen....als je de haren in het stadium voor de deken al vrij gemakkelijk los kunt trekken,doen deze fotos me denken aan een autoimuun storing ,het lichaam ziet de haarzakjes van manen en staart dan aan voor indringers en valt deze dan aan.
Hier valt bij mijn weten niets aan te doen.
Deze aandoening komt niet veel voor,en staat meestal niet op zichzelf ,maar is een reactie op bv antibiotica gebruik,maar komt ook voor als complicatie van bv diabetes .
Aangezien de haarzakjes vernietigd worden komen de haren dan dus in de meeste gevallen ook niet meer terug,

Dat heet Alopecia Areata. Onze zoon heeft het ook en het komt inderdaad ook bij paarden voor. Aan de huid is niks te zien, het haar wordt door het lichaam afgestoten. Het is een auto-imuum ziekte waar nog niks aan te doen is.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:37

Dierenarts komt volgende week om hem te enten, wou haar er dan meteen naar laten kijken.

Haren groeien overigens gewoon weer aan, na afgelopen winter had hij weer gewoon een volle staart..

Z'n manen zijn volgens mij tgv de eczeemdeken

Edit; hij is bekend met pollen allergie. Afgelopen najaar volledig lab geprikt zonder afwijkingen, toen speelde dit voor de eerste keer. Jaren ervoor niks aan de hand.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:13

Ik ben er nu sinds kort achter hoe mijn pony haar staart en manen eraf krijgt.. Ze schuurt met haar achterhoef over haar manenkam, en bijt in haar staart. Hoezo lenig? :7
Is dit bekend bij zomereczeem? Ik smeer haar nu in met Derfen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:17

Ik lees hier nog steeds mee en kwam laatst op de Facebook pagina van Fibra een stukje tegen over goede resultaten met Fibra Anti-Itch, er stond een "voor" en "na" foto bij: https://www.facebook.com/fibrapremium

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:42

bijten in de staart heb ik die van mij niet zien doen, met de achterhoef over de manenkam wel :j

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:13

Hihi! Ja, die van mij lukt dat ook, ook al heeft hij geen zomereczeem. En dan moeilijk doen over een beetje buiging met dressuur.... haha!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:15

inderdaad met de achterhoef ...ze zijn leniger dan we af en toe denken :j

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:27

Haha oke, dan is ze niet de enige. :+

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:34

Ik kom hier ook even binnenvallen.. Zit een beetje met mijn handen in het haar voor wat betreft onze merrie. Het gaat om onze vierjarige haflingermerrie, die niks te dik is. Ze staat dag en nacht in het land, een groot open stuk, met een sloot rondom. We zitten zon 8 km vanaf de kust. De merrie krijgt enkel gras. Ze is in uitstekende conditie, wel heeft ze hele slechte hoeven. Ze staat met een bucas vliegendeken met hals en inmiddels ook met een hoofdkap. De merrie krijgt nu op haar hoofd voor en achter de kap (zit een klein open stukje tussen deken en kap) schuurplekken. Toen ze de kap nog niet op had, kreeg ze de plekken ook precies onder de voorpluk. Maar nu krijgt ze ook plekken op de binnenkant van haar achter en voorbenen! Het rare wil nu dat ze niks niet schuurt aan de manen of staart... ik ben me al druk aan het inlezen over zomerexceem en insulineresistentie, maar kan mijn merrie niet terug vinden in dat plaatje op de jeuk aan de plekken op het hoofd en de benen na.. zijn er hier misschien mensen die dit kunnen plaatsen, enof tips en tricks hebben? De merrie heeft reeds met de rambo sweet itch gelopen, maar daar krijgt ze onwijze schuurplekken op de borst van.

Ik zal morgen ook even fotos van de plekken maken, en deze plaatsen, en nu nog even verder in dit topic duiken..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:24

maessie: het zou natuurlijk zomaar zomereczeem kunnen zijn (behalve dat ze redelijk dicht aan de kust staat). Maar er zijn tal van andere huidaandoeningen of ziektes die kale plekken veroorzaken. Beste advies dat ik je kan geven is toch even de DA raadplegen. Ook ivm de slechte hoeven, wellicht heeft ze een tekort of juist teveel van een bepaalde voedingsstof.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:17

Ik heb ook een hafje met jeuk aan hoofd en tussen voor en achterbenen!
Ook haast gen jeuk aan manen en staart, iig niet meer dan andere paarden met warm weer en vliegjes.
Die van mij heeft duidelijk eczeem want het is hel erg sizoensgebonden.
Komt me dus bekend voor.
Ik probeer zoveel mogelijk te smeren tussen de benen maar van de week heeft hij zichzelf weer erg open gebeten/getrapt/geschuurd helaas.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:20

Voor de mensen met Friezen onder ons: doen jullie ook mee aan het onderzoek naar zomereczeem? Stond een artikel over in de Phryso van deze maand.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:25

Ik smeer de plekken idd ook in met zinkzalf, verzacht de boel en helpt tegen de muggen, door de dikte van de zalf. Ik zat zelf ook aan een tekort van iets te denken, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Bloedonderzoek heb ik ook al aan lopen denken..

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:58

hallo allemaal, dit topic is al erg lang open, maar ik wilde toch graag reageren. Mijn paard heeft dan wellis waar geen zomer eczeem maar wel verschrikkelijke mok, en dan echt verschrikkelijk. Met bijna bloed vergiftiging tot gevolg. Gelukkig heeft mijn dierenarts erg adequaat gereageerd. en is het allemaal goed gekomen. maar een leven op de prednison zag ik niet zo zitten. Dus na veel gepieker - uitproberen.. kwam ik erachter dat het voeding gerelateerd was. Samen met mijn stalgenoot die wel een paard heeft met zomereczeem hebben we alles uit de kast getrokken om het probleem op te lossen. met voeding zijn wij het meest ver gekomen. en de aangetaste huid goed behandelen natuurlijk! en een boek over zomereczeem en voeding gelezen, erg nuttig! zo geef ik hem brok zonder suiker, enkel hooi, geen appels wortels ect. Ik wil niet beweren dat het Dè oplossing is maar ik ben wel erg blij dat het nu zo goed gaat! En ja in het weide seizoen heeft hij meer last, door het eten gras. Maar een paard niet in de wei laten vind ik weer zo paard onvriendlijk. Dus goed weide beheer. en goed inpakken tegen insecten. beweging geven.helpt ook om de afvalstoffen af te voeren. zo heel verhaal ik hoop dat iemand er iets aan heeft. Het is zo afschuwelijk die jeuk.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:29

Ik ga morgen kijken hoe ze het doet. Ze staat nu in een bos gedeelte en aan de rand van een kanaal. Dus veel mugjes.
Al ben ik ondanks de diagnose van de DA toch aan het twijfelen of het toch niet met het verharen te maken kan hebben. Aangezien de jeuk al begint al madame begint te verharen en dat was dit jaar begin Januari. Helaas nog steeds aan het verharen, dus ik gok dat het daar wel iets mee te maken heeft. Misschien toch binnenkort de DA langs laten komen opnieuw om te kijken of het iets anders kan zijn

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:44

Hallo allemaal,
Toch weer een update. Jammer genoeg is mijn paard weer gaan schuren, dus uiteindelijk toch maar de deken opgedaan. Merkte de volgende dag al dat hij nu veel rustiger en blijer in de wei stond. Vandaag de deken erafgehaald toen ik hem wilde gaan poetsen. Manen zagen er heel goed uit! maar de staart heeft hij toch mee geschuurd en nu heeft het nogal een pleeborstel effect. Allemaal dode haarpunten en ook heel veel plukken haar los. Ik heb de staart doorgeborsteld en zoals elke dag gewoon weer exceemmiddel erin gedaan. Hebben jullie nog een tip om de staart enigzins weer te herstellen? Of gewoon zo laten, en wachten tot het weer normaal is? Hoor het graag. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:31

Ik weet niet welk eczeemmiddel je gebruikt, maar ik zou echt niet elke dag smeren.
1x wassen met teershampoo en daarna insmeren met derfen, deken erover en de volgende is het bij mijn paard al een stuk beter.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:01

Hier ben ik helaas weer.. :(
Ik was er een vorig jaar voor mijn merrie met zomereczeem, inmiddels naar de kust verkocht en gaat hartstikke goed met haar.
Begint nu haar zoon te schuren sinds kort.. Hij is echter nog maar 2 jaar, volop in de groei en speelt en stoeit zich suf met zijn maatje en dat gaat echt ruig. Een deken op doen wil ik dan eigenlijk nog niet, omdat die en nog flink groeit en ik bang ben dat zelfs de RSIH het niet gaat houden en ze kunnen dan niet meer zo lekker kroelen.
Nu is het nog licht naar mijn idee, staart is nog puntgaaf, manen enkele plekjes, dus ik hoop het onder controle te krijgen met een middel voor eczeem, maar welke? Derfen maakt haflingermanen zo smerig, dus ik hoop stiekem dat er mensen nog tips hebben. Ik heb de pagina's een beetje doorgespit hier, maar kwam beetje wisselende dingen tegen en vooral dekens. Ik hoop dat mensen nog tips en ideeën hebben zodat ik hem nog even dekenloos kan houden.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:35

Kom ook effe binnenvallen, ik lees al heel lang mee en heb een merrie met ZE. Ze blijkt ook allergisch voor salicylzuur te zijn dus allerlei jeukstillende middeltjes werken averechts (verergeren de jeuk dus gewoon).
Ze staat altijd onder een RSIH met vliegenkap, zelfs haar neus en oren worden anders helemaal kapotgestoken.... Ze verdraagt geen contact van het zadel tegen de manenkam ondanks dat ze haar manen niet schuurt (kan ze ook niet echt, overal stroom omheen en de deken).
Zo kriebelig is het....
Voeding ook al van alles uitgeprobeerd, niks doet iets. Brokken krijgt ze niet, enkel kruiden en zeewier. Verder langstengelig arm hooi en weinig hoog gras. Veel beweging en altijd buiten.
En nog steeds dus heel veel jeuk :(
Nu valt het mij op dat ze wat zurig ruikt vergeleken met het andere paard die meedoet met haar dieet (om voeding uit te sluiten). De ander heeft geen ZE en schuurt of kriebelt niet.
Ruiken jullie paarden met ZE ook zurig of zou dit er niks mee te maken kunnen hebben?

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:50

Hoi, wat een narigheid. al die jeuk. wat bedoel je met zurig ruiken haar lichaamsgeur?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:27

maessie schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen.. Zit een beetje met mijn handen in het haar voor wat betreft onze merrie. Het gaat om onze vierjarige haflingermerrie, die niks te dik is. Ze staat dag en nacht in het land, een groot open stuk, met een sloot rondom. We zitten zon 8 km vanaf de kust. De merrie krijgt enkel gras. Ze is in uitstekende conditie, wel heeft ze hele slechte hoeven. Ze staat met een bucas vliegendeken met hals en inmiddels ook met een hoofdkap. De merrie krijgt nu op haar hoofd voor en achter de kap (zit een klein open stukje tussen deken en kap) schuurplekken. Toen ze de kap nog niet op had, kreeg ze de plekken ook precies onder de voorpluk. Maar nu krijgt ze ook plekken op de binnenkant van haar achter en voorbenen! Het rare wil nu dat ze niks niet schuurt aan de manen of staart... ik ben me al druk aan het inlezen over zomerexceem en insulineresistentie, maar kan mijn merrie niet terug vinden in dat plaatje op de jeuk aan de plekken op het hoofd en de benen na.. zijn er hier misschien mensen die dit kunnen plaatsen, enof tips en tricks hebben? De merrie heeft reeds met de rambo sweet itch gelopen, maar daar krijgt ze onwijze schuurplekken op de borst van.

Ik zal morgen ook even fotos van de plekken maken, en deze plaatsen, en nu nog even verder in dit topic duiken..
even over de schuurplekken die krijgt ons paardje ook hij heeft nu borstbeschermer eronder

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:40

@zuma: ik heb er ook een borstbeschermer onder gehad, toen kreeg ze nog meer plekken onder de rand van de beschermer. Nu twijfel ik wel een beetje of die ook net te klein was. Iemand hier toevallig een foto van hoe die bij jullie zit?

Ik heb fotos van Tirs haar plekken op de telefoon, maar weet niet hoe ik ze hier op krijg... :o