Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:21

Ik kreeg trouwens het advies om altijd te voeren voor het rijden.
Ruwvoer, pulp of luzerne. Ik zelf heb de grasmix van Havens en altijd onbeperkt ruwvoer en geef nu nog lekker een bak grasmix.
Ik zie wel iets op tegen deze lange periode die spuiten in de mond geven. Ze word steeds narriger erop…

MarjoleinJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:34

Onbeperkt ruwvoer, stressarme omgeving en het supplement mastic horse werkt goed ter voorkoming van maagzweren en tegen lichte maagzweren. Voor heftige maagzweren moet je wel echt bij de DA aankloppen voor Omeprazol

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:27

Gaven jullie naast de sucralfaat ook een supplement voor de maag?

De maagzweren zijn weg!!!
Gister 3e scopie gehad.
Wel vind ik dat ze vaak nog pijn laat zien, na iedere krachtvoer beurt gapen. Maar ook vaak hard in de liksteen bijten. Gefrustreerd….
Wellicht dat de dracht er iets mee te maken heeft gaf de dierenarts aan. Ze is 9 maand drachtig.

Ik moet nog 1.5 flesje sucralfaat geven.
Maar ik wil wel graag een supplement geven voor de maag. Ben dat aan het uitzoeken.
Mastic horse gaf aan niet geven tijdens dracht omdat het niet onderzocht is.
Cavalor heb ik gemaild met de vraag of de gastro aid lijn gegeven mag worden tijdens dracht. Wacht op reactie
Equine74 mag wel staat erbij maar zit suiker in las ik.. En aangezien ze jeukerig is liever. teveel suiker.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:28

Gastrocomplex van Vitalstyle mag bij drachtige merries, hun Gut & Gastro muesli ook.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:43

Hilde_ schreef:
Gastrocomplex van Vitalstyle mag bij drachtige merries, hun Gut & Gastro muesli ook.

Ervaringen hier met de gastrocomplex?
Lees wisselende ervaringen

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:44

Omdat ik de sucraalfat te duur vindt ging ik opzoek naar iets dat vergelijkbaar werk en kwam uit bij slippery elm en marshmallow root. Ik geef nu de gastrix van Hilton herbs (Agradi) en het lijkt goed te gaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:09

Ik geef gastrovet van grovet.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:46

Tancreda4 schreef:
Ik geef gastrovet van grovet.
hier idem op advies dierenarts.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:47

Cjuan schreef:
Die stoned van de sucralan herken ik niet echt. Zij stapt wel soms een beetje sloom mee maar is nog wel echt fris en wakker. Is iets minder snel helemaal afgeleid door prikkels maar ik hoop dat dat eigenlijk komt omdat ze nu minder last van haar maag heeft…

Gisteren controle scopie gehad en de zweren zijn heel goed verbeterd! DA was blij verrast. Nadeel was dat ze koliek kreeg na scopie van de oppompen van dr maag :( maar dat is goed afgelopen gelukkig. Dus binnenkort afbouwen van medicatie!! Ik kreeg ook gastrovet mee voor als we helemaal afgebouwd zijn.

Erg belangrijk is dat ze nu zetmeel en suikerarm krachtvoer krijgt - wat voeren jullie? Ze krijgt onbeperkt hooi, maar qua krachtvoer zat ik naar vitalbix te kijken. Iemand tips?

Ik voer vitalbix ; voor een paard dat moeilijk op gewicht te houden is/ snel heet is, de breed en grow. bevalt goed.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:48

Phonix schreef:
Max gut health. Is nagenoeg dezelvde als Gastrovet zonder het soja.
Ik heb het idee dat gut health weinig doet bij mijn paard; op gastro merkte ik dat hij veel minder gevoelig werd op zn maag. merk dat niet bij gut health

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:43

oke dit klinkt heel gek. Maar dat ik terug ben van de kliniek vorige week heb ik alles omgegooid. Alle suplementen stop gezet en eerst even een zandkuur gegeven ondanks geen zand. Zijn billen zijn al 1.5 week schoon! Ben nu de balancer weer aan het opbouwen met een klein beetje vitamine e en siclium

Van week gaan rijden en geen singel ongemak ook geen gedraai. Nu wou ik hem vandaag weer rijden maar had tijd gebrek. Dus hopelijk zaterdag weer rijden en dan kijken hoe hij dan op het zadel reageert.

Rijden vind hij soms nog wat spannend in zin wat spannig zijn zijn lijft. Nog niet lang onder het zadel. En de binnebak vind hij ook wat spannender.

Maar tot nu toe gaat het goed. Hopelijk kunnen we dit vol houden. Hij is ook stuk minder bol/dik

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:55

Ik ga door met de kuur.
Echter mijn arts adviseert om de fles sucralfaat op te maken en dan daarmee te stoppen en dan 3 weken n kwart ulcergold.
Nu 2x daags sucralfaat en 1x volledige ulcergold.
Als ik jullie lees geven jullie meer, wat zouden jullie met dit advies doen?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:40

Ik heb het altijd andersom gedaan omdat Ulcergold niet goed zijn voor de darmen en de sucralaan die beschermt. Maar bij mij wekte het niet als ik alleen Ulcergold geeft.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:15

Hier moet ik stoppen met ulcergold en de sucralfaat nog 10ndgn doorgeven…

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:36

Wel bijzonder zoveel verschillende behandelinzichten

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:39

Marus schreef:
Hilde_ schreef:

Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee maar zag een kortingscode voorbij komen voor de gastrocomplex van Vitalstyle dus heb het besteld, onder het mom van baad het niet schaad het niet.

Mijn paard is de laatste tijd nogal nijdig met poetsen en opzadelen. Ik dacht eerst dat het misschien aan het verharen lag, toen het zadel meerdere keren laten nakijken, osteopaat laten komen, maar het blijft dus nu dit proberen en anders toch maar een scopie laten doen?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:29

Marus schreef:
Hilde_ schreef:

Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee maar zag een kortingscode voorbij komen voor de gastrocomplex van Vitalstyle dus heb het besteld, onder het mom van baad het niet schaad het niet.

Mijn paard is de laatste tijd nogal nijdig met poetsen en opzadelen. Ik dacht eerst dat het misschien aan het verharen lag, toen het zadel meerdere keren laten nakijken, osteopaat laten komen, maar het blijft dus nu dit proberen en anders toch maar een scopie laten doen?[/quote]

wij geven op dierenarts advies gastrovet korrels.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:26

Ik heb samples van equine74 us ben benieuwd of ze het eet. Maar nu lees ik wel dat t 2 per dag gegeven moet worden en dat vind ik wel echt een nadeel.... dus denk dat ik toch bij gastrovet blijf dan...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:12

@tancreda: alles wat maagzuur neutraliseert en/of een film legt, wordt idealiter 2x per dag gegeven. want eenmaal de maag zich ledigd is het weg. Alleen stoffen die gemetaboliseerd worden hebben een langere werking.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:16

En welke stoffen zijn dat? Ik voer zelf maar 1 x daags, geef nu het supplement van Horseadds. Daarcstaat niet 2 x daags op volgens mij maar is wel vergelijkbaar met Equine74.
Anders moet ik toch eens mijn stalgenoten lief aankijken

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:13

Omeprazole en bepaalde kruiden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:23

Omeprazole is toch maar 1x daags ook? Alleen de sucrulfaat 2x daags.

Gastrovet is ook maar 1x daags.

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:47

Ik vroeg me af of maagzweren verdwijnen bij juist voerbeleid, of blijven ze altijd aanwezig totdat het behandeld wordt? Ik kan het nergens vinden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:16

Wat ik heb begrepen, verdwijnen ze alleen door behandeling. Mijn paard had er periodes dat hij op de wei stond wel altijd veel minder last van.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:29

Tancreda4 schreef:
Ik heb samples van equine74 us ben benieuwd of ze het eet. Maar nu lees ik wel dat t 2 per dag gegeven moet worden en dat vind ik wel echt een nadeel.... dus denk dat ik toch bij gastrovet blijf dan...

Ik gaf het gewoon 1x per dag