Ik denk dat ik mij eens Derfen ga aanschaffen

haha. Hoe zijn de ervaringen met dit product?
Mijn paardje, een halfbloed-arabische pinto merrie van 8 jaar waarvan 6 in mijn bezit, is rond eind juli beginnen schuren, sporadisch eens. Echter de laatste maand is het van kwaad naar erger gegaan

Zo goed als alle dagen tref ik haar aan met een WC-borstel staart en de manen zijn ook flink aan het sneuvelen

DA is geweest voor inenting 2 weken geleden en gelijk laten controleren op luizen of wat dan ook. Ze kon niks vinden. Stelde wel voor om met iso-betadine shampoo te wassen, maareuh, hoe doe je dat met dit weer met een paard dat 24/24 buiten staat en geen wasplaats? Haha. Verder weet ik dat de moeder van mijn paardje ook gevoelig is voor schuren, maar dus geen zomereczeem zou hebben. Met behulp van Sectolin kiezelderma + Sweet-Itch lotion en af en toe eens wassen met zwavel-teer-shampoo wordt het schuren onder controle gehouden bij dat paard (ondertss blijkbaar van stal veranderd en weinig tot nergens geen last meer van). Ik heb Sweet-Itch van de zomer eens gebruikt en toen ik dag nadien terugkwam, leek ze juist méér geschuurd te hebben

... Dat heb ik dus maar geschrapt haha.
Momenteel smeer ik mijn paard in met 'Befix lotion'. En ik moet zeggen, sinds ik ermee gestart ben vorige week, zijn er al heel wat korstjes losgekomen en lijkt ze iets minder te schuren. Al tref ik haar soms nog aan met een hap uit de manen of een WC-borstel als staart. Heel vervelend om mijn paardje zo te zien. Hoe kan ik haar nog beter helpen? Op stal zetten is geen optie (NH-plekje zonder vaste stal, en ik zie de weidebeheerders haar nu niet elke dag een paar uur op stal zetten, zou mijn paardje ook niet fijn vinden, denk ik) en een deken zou ik pas willen gebruiken als het écht niet anders kan (ze moet die dan dag in, dag uit 24/24 weer en wind aanhebben, lijkt me niet zo fijn en ik vrees dat de deken niet lang heel zal blijven, haar en de kudde kennende haha). Dat bekijk ik dus volgend seizoen, nu is het nog redelijk onder controle te houden, maar als het echt niet anders kan, komt er wel een deken hoor. Hoe doen jullie het eigenlijk? Wat helpt, en wat niet?
Ik denk dat het ook deels komt door het voer... Niet dat ik onlangs iets veranderd heb, want wat ze nu krijgt, krijgt ze al 2 jaar ofzo. En ze staat al meer dan 3 jaar op haar huidige NH-plekje waar ze 'eigen geoogst hooi' krijgt en uiteraard gras. Wel weet ik dat ze gevoelig is voor afvalstoffen. Bloedonderzoek jaren geleden toonde namelijk aan dat ze wat verstoorde leverwaarden had en DA zei dat dit kwam door 'afvalstoffen'. Hij raadde me aan om geen 'pure brokken' te geven (zoals een sportbrok), maar eerder een musli of nog beter, zuivere granen. Ik heb dat zoveel mogelijk proberen doen, maar in bijna alles zit wel iets van korrel en om nou zelf mijn eigen voer te gaan samenstellen met verschillende granen, daar heb ik niet genoeg verstand van zaken voor... En eigenlijk heb ik hier (voorheen) nooit problemen mee gehad. Misschien eens een 'ontgiftingskuur" geven van bvb. Puur Drainage druppels?
Ik geef wel niet zoveel bij hoor, een schepje krachtvoer (Herba-mix van Mijten) na het werken en tijdens het poetsen 2 scheppen 'Opti-Form' van Mijten (al heb ik ontdekt dat hier melasse in zit, dus daar zoek ik nu een alternatief voor). Ik voer ook niet alle dagen, meestal om de dag. Voor de rest staat ze 24/24 buiten in kuddeverband met voldoende gras en hooi ter beschikking. Maar toch zou ik graag iets bijgeven om te zorgen dat ze geen vitaminen- en mineralentekort krijgt en om haar lekker rond te krijgen/houden. Momenteel staat ze lekker rond en gezond, maar ze heeft de neiging om snel 'schraal' te gaan staan. Zeker nu de winter voor de deur staat, wil ik zorgen dat ze voldoende energie heeft om zich warm te houden én om het trainen aan te kunnen (ik wil graag intensiever met haar aan de slag). Nu ben ik dus op zoek naar iets om mijn paard bij te voeren, maar dus iets zonder veel 'afvalstoffen'. Iemand enige tips? Waar moet ik op letten? wat kan ik eventueel geven en wat absoluut niet?
Iemand ervaring met Equifyt-voeders? Jaren geleden heb ik de 'Natural Base' en 'Zupa' gegeven en daar deed ze het goed op (toen was er nog geen sprake van schuren, maar zoals ik al zei, dat is pas dit jaar begonnen, heel vreemd). De leverancier hier in de buurt besloot echter om te stoppen met Equifyt, dus moest ik noodgedwongen op iets anders overstappen. Ondertussen heb ik andere Equifyt leverancier kunnen vinden, dus ik kan er eventueel wel weer mee beginnen. Wat voeren jullie?
En iemand ervaring met het Subli voer 'Semit Speciaalmix' en supplement 'EXczeem mix'? In dat laatste zit St. Janskruid volgens de beschrijving, maar is dat niet giftig voor paarden? Ergens las ik dat het in kleine hoeveelheden geneeskrachtig werkt, maar ik vind het toch maar eng om iets bij te voeren met een mogelijk toxisch ingrediënt...
Pfff, soms zie ik door het bos, de bomen niet meer. En ondertussen heb ik al een hele uitleg getypt, hopelijk voldoende informatie om me wat tips en adviezen te geven

Heb je vragen of wil je nog meer weten, dan 'roep' je maar even. Mijn excuses alvast voor de lange tekst

haha. Hopelijk heb ik hiermee niet te veel mensen afgeschrikt... Ik kijk al uit naar jullie reacties! Bedankt