[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:05

Ja Damian doet het ook met hooi , de ene dag helemaal niet en de andere dag wel last ervan .

Marloezz

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:23

Ja, ik denk dat dit echt te maken heeft met de overprikkelde aangezichtszenuw. Vanavond krijgt hij kuil. Ben erg benieuwd.
En wat de osteo morgen zegt

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:27

Update: met kuil doet hij het bijna niet! Dus ik ben erg opgelucht.
Morgen de osteopaat...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:38

Klopt het dat hij wel op stro staat?
Heb je al geprobeerd om dat uit de stal en vlas of wat anders er in?
Als er op hooi gereageerd word,dan kan stro ook een trigger zijn he :j

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:44

Mijn pony schud altijd met zijn hoofd als hij vast staat of ingespannen, kan dit ook headshaking syndrome zijn ?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:55

@ Ellepel; ik pak dit altijd zo stapsgewijs mogelijk aan om echt duidelijk oorzaken uit te sluiten. Dus ik ben begonnen met hooi vervangen door kuil. Dat bleek gelukkig meteen het juiste te zijn. Stro vervangen door vlas was anders inderdaad mijn volgende stap geweest.

@Megs, moeilijk te zeggen zo. Heb je een filmpje?

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:34

Marloezz schreef:
Update: met kuil doet hij het bijna niet! Dus ik ben erg opgelucht.
Morgen de osteopaat...

Fijn, dat scheelt weer :) Hoe was de osteopaat?

Lazir had vandaag weer duidelijk meer last. Wat de oorzaak dan precies is.. misschien nog wat meer pollen omdat we nog even warm weer hadden? Hij briest dan een hoop en schuurt met zijn neus tegen dingen of zijn benen aan. Hij heeft gelukkig na die paar keer niet meer gehoest, dat scheelt weer.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:48

Guus is gisteren voor het eerst behandeld voor zijn sarcoid. Vandaag dus niets gedaan met hem, maar bij het naar de wei brengen weer duidelijk de knikjes met het hoofd die ik al lang niet meer had gezien. Hopelijk trekt het snel weer weg, en gaat de behandeling van het sarcoid niet de head shaking verergeren ;(

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:08

Sinds ik bailey zijn hooi nat maak en hem sputolysin bijvoer heb ik hem niet meer horen hoesten.

- Naar haar, zo'n sarcoid... kunnen zo hardnekkig zijn he -O- Veel sterkte ermee TinGu

Dr Knottebelt in Engeland is zeer deskundig in de behandeling hiervan. Ik begreep dat hij altijd openstaat voor het geven van adviezen ed.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:05

Sterkte met Guus!
BCG is wel 1 van de beste behandelingen die er zijn.

De osteopaat heeft geen gigantisch foute dingen gevonden dit keer. Atlas stond weer wat scheef en zijn kaken waren weer wat gespannen. En zijn zwakke punt, het bekken was wat stijf.
Ik hoop dat de scherpe kantjes er weer even af zijn.
Maar ik houd hem nu even een maandje op kuil, ik ga het niet opzoeken!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:17

Hallo allemaal, ik meld me hier ook maar even. Mijn merrie van bijna 1,5 vertoont af en toe sympthomen van headshaking.
De eerste keer dat ik het zag was er niet een echt aanwijsbare reden. Ze stond gewoon in de wei.
De tweede keer was het toen ik haar van stal haalde na een stressvolle nacht. Dit moet ik even uitleggen: ze heeft ook last van hoefzweren bij (te) nat weer, daarom heb ik haar een nachtje binnen gehouden terwijl ze normaal 24/7 buiten staat in een kleine kudde. Uiteraard stonden er andere paarden binnen, maar geen uit haar kudde.
In ieder geval, toen ik haar van stal haalde was ze flink aan het schudden met haar hoofd.
De derde keer was afgelopen week toen ik haar neus had schoongemaakt met een kamille doekje. Deze keer was het wel niet zo lang en heftig als de andere keren.
En de vierde keer was gisteren toen ik haar ging halen uit de wei. Volgens stalgenoten deed ze al de hele dag zo (helaas hebben ze me niet gebeld). Ze sloeg met haar hoofd, rende af en toe, schuurde haar neus voortdurend. Echt zielig :\ De enige verandering die heeft plaatsgevonden is dat ze een hooiruif in de wei hebben gekregen omdat de weide vrij kaal is (dit hooi heeft ze ook gehad toen ze op stal stond, misschien is dit een verband?). En er zitten op het moment veel kleine vliegjes (van die witte).
Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan uitzoeken? Zelf denk ik aan een aantal opties: tanden, vliegjes, hooi of pollenallergie.
Bedankt alvast.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:09

Hoi NRJ! Is het mogelijk om te beginnen met een vliegenmasker? Om uit te sluiten dat ze last heeft van vliegen?
Tanden nakijken is zowiezo nooit een overbodige luxe.
En ik zou zeker ook eens de osteopaat uitnodigen als ze meteen beter wordt na het vliegenmasker. Of als ze niet beter wordt na her vliegenmasker en de tandarts niets kan vinden.
Zo zou ik beginnen iig

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:14

Zandro schreef:
Naar haar, zo'n sarcoid... kunnen zo hardnekkig zijn he -O- Veel sterkte ermee TinGu

Dr Knottebelt in Engeland is zeer deskundig in de behandeling hiervan. Ik begreep dat hij altijd openstaat voor het geven van adviezen ed.

Dank voor je advies! Knottenbelt is afgeraden in Utrecht, vanwege de plek van het sarcoid. Bij behandeling zou je namelijk ook het been en de buik beschadigen, en het zit op een plek die zeer moeilijk zak genezen ivm het continu bewegen. Daarbij denk ik niet dat Guus het toelaat om daar bijtende zalf op te smeren... /3 ~~}>

Vandaag een minimale knik bij het naar de wei brengen, ben hoopvol dat dit het dus weer even was (voor nu). Morgen maar weer onder het zadel kijken hoe het gaat.

@Marloezz: fijn dat er weinig is gevonden bij Geert! Al was het misschien ook fijn geweest als dat juist de oorzaak was geweest. Maar als kuil werkt, zou ik dat lekker blijven geven. Of is nat hooi nog een optie? (en dan misschien wel op hennep/vlas)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:23

Marloezz schreef:
Hoi NRJ! Is het mogelijk om te beginnen met een vliegenmasker? Om uit te sluiten dat ze last heeft van vliegen?
Tanden nakijken is zowiezo nooit een overbodige luxe.
En ik zou zeker ook eens de osteopaat uitnodigen als ze meteen beter wordt na het vliegenmasker. Of als ze niet beter wordt na her vliegenmasker en de tandarts niets kan vinden.
Zo zou ik beginnen iig

Een vliegenmasker heeft ze altijd om overdag. Heb nu wel een andere om gedaan, met neusflap. Maar het maakt nauwelijks verschil. Ze was vandaag wel rustiger op de weide, maar nadat ik haar verzorgd had bij de stal werd het weer erger. Dierenarts gebeld en deze is even komen kijken. Heeft naar haar tanden gekeken, maar niets bijzonders geconstateerd. Omdat er niet een duidelijk aanwijsbare reden is voor haar gedrag, moest ik het nog maar even in de gaten houden. Masker was een goede oplossing mocht het een pollenallergie zijn.
Afspraak met de osteopate had ik al gemaakt (al voordat dit probleem zich voordeed) en deze komt dinsdag.
Heb ook even gegoogled en kwam een allergie test voor paarden tegen, misschien is dit een optie? Deze site: http://www.maasduyn.nl/?algemene-allerg ... actoren,20

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:38

Kun je er een filmpje van maken?
Dat kan veel duidelijkheid geven :j

Het kan wat stressgerelateerd, zijn maar je zegt dat ze snel hoefweren heeft bij nat weer.
wat voer je allemaal,hoe schoon is het land en is dat erg nat dan als je haar op,stal moet houden??
Wat voor bodembedekking ligt er in de stal?
Heb geen ervaring met hoefzweren,maar die komen toch vaak voor in een vieze omgeving,

Schudden na hooi, is niet van pollenallergie,maar komt juist vaak door schimmels en stof.
Kijk dus of het hooi wel schoon en fris is

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:11

Ik heb gister een filmpje gemaakt, maar weet even niet hoe ik dit hier kan plaatsen. Eergister was het wel een stuk erger, maar daar heb ik helaas geen filmpje van.
Stressgerelateerd kan ik me voorstellen als ze een nacht op stal heeft gestaan, maar niet als ze gewoon op de wei staat.
Ze loopt dus 24/7 op de wei die een aantal jaren geleden is ingezaaid met grassoorten voor paarden. Sinds een aantal dagen dus een hooiruif (hooi uit gewikkelde balen, tamelijk droog) en ze krijgt een kwart schepje pavo podo grow met een 2/3 schepje magnesium, lijnzaadolie en Silicea D12 voor de hoeven.
De wei wordt iedere dag gemest. Als het regent wordt de toplaag vrij snel nat, maar als dan de zon schijnt ook weer vrij snel droog.
Voorheen stond ze bij een andere stalling waar ze een schuilstal met stro hadden en als het regende stonden ze hier toch vrij veel in zodat de hoeven goed opdroogden. Dat is nu niet mogelijk, omdat er geen (schuil)stal gebouwd mag worden.
Maar op de vorige stal had ze ook al eens een hoefzweer gehad. Dit probleem heb ik nu vrij goed onder controle gelukkig.
De bodembedekking van de stallen waar ze tot nu toe in gestaan heeft is altijd stro geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:05

Filmpje uploaden via youtube en de link hier neerzetten :j

Ok,dat is duidelijk.
Mou ja ik weet dat headshaking overal uit het lichaam kan komen, problemen in de voeten kunnen er ook voor zorgen.
Zou dus kijken of het schudden samenhangt met een hoefzweer, kan een uiting van pijn zijn.

Het is best moielijk hoor om er achter te komen wat het precies is.
Die van mij heeft even op een andere wei gestaan waar hij ook meer schudde,daar zaten meer vliegen en hij vond het er ook niet erg fijn staan.
Dus combi vliegen en stress
Dat zag er zo uit
http://youtu.be/sfXNRqbDUfM

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:59

Ja het schudden lijkt inderdaad wel enigszins op wat jouw paardje doet. Vandaag toch ook maar wat mest gepakt voor onderzoek en ik denk dat ik ook een bloedonderzoek ga laten doen.
Het headshaken is nu een stuk minder, maar gisteren had ze dikke achterbenen en vandaag zelfs alle vier de benen dik :? Ik sta echt voor een raadsel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:09

mijn tinker is benauwd en hoest soms.maar schud niet met het hoofd en heeft verder ook geen jeuk aan de neus. voriig jaar chronische bronchitis vasgesteld en toen spuiten met corticosteroieden gehad met ventupulmin.en toen is het 8 maand goed gegaan.half oktober heeft ze die spuiten gehad. sinds mei is het weer mis.zelfde behandeling gehad maar slaat nu niet aan.verder staat ze op vlas.veel buiten en krijgt kuil wat ik nu ook nat maak.heb haar nu van de biks af.omdat dat wel andere biks was dan toen ze vorig jaar kreeg. zou dit met pollen of hooikoorts te maken kunne hebben?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:43

Hier weinig te melden. Ivm zwangerschap staat mn paard nu 24/24 op het land, nog geen geschud gezien maar over het algemeen heeft ie er in de wei geen last van. Vorige week paard getaped in het Long gebied (zelfde tape methode die ik komend voorjaar voor headshaken wil uitproberen en dan met name voor degene met pollenallergie. Overigens hoor ik nog steeds goede resultaten bij mensen met copd en met hooikoorts, maar ook benauwde, hoesten paarden zijn er bij gebaad.
Ook voor paarden met een overgevoelige trigeminus zenuw kan er tape gebruikt worden. Uiteraard wil ik dat gaan combineren met mn normale behandeling.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:43

Met Geert gaat het weer goed.
Hij krijgt nog steeds kuil en dat geeft geen problemen met zijn tanden gelukkig. Het is ook mooie kwaliteit.
De staleigenaren weten ook dat hij een slechtere baal niet mag hebben, mocht ee eentje tussen zitten.

Buiten gaat het ook prima, geen geschud op dit moment. Af en toe laat ik hen even zijn neus wrijven. Na een galopje heeft hij meestal wel jeuk. En soms komt er iets tegen zijn neus, dat merk je dan meteen. Af en toe even stoppen en hem even laten vegen langs de voorbenen en dan kunnen we weer. Prima zo!
We rijden op dit moment zonder neusnet en zonder franje. Ik hoop tot volgend voorjaar!!

Bijkomend voordeel van de behandeling van de osteo is dat hij ook weer lekker soepel is in de achterhand. Dat is zijn zwakke punt.

Helemaal blij!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:30

Wat fijn! *\o/*
Ik heb verder niks te melden, appie gaat goed, schud alleen als hij wat gestressed is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:30

Super goed, marloesz

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:35

Guus gaat ook goed! Wel nog met muts en neusflapje, maar hij is heerlijk te rijden zonder schudden.
Nu helaas even pas op de plaats ivm het sarcoid wat eraf is gevallen en een wond heeft achter gelaten, maar qua schudden hebben we in ieder geval een goed jaar gehad.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:11

Nilay is weer aan het schudden. Het ontstond toen hij in verband met een blessure apart moest staan. Eenmaal terug in de kudde kreeg hij zijn oude plekje niet terug en nu staat hij ergens in de onderste regionen van de rangorde. Hij blijft licht schudden overdag en is dan ook trager. Afgelopen zaterdag hebben wel wel een hele flinke rit gemaakt ondanks dat ik hem schuddend uit het land haalde. In het bos en zeker na een uur veel galop knapte hij op en schudde in draf en galop niet en in stap een enkel knikje. Eenmaal weer uit het bos en opweg naar stal begon het schudden weer.

Binnenkort komt de osteopaat/crank sacraal therapeut weer. Eens zien of hij daar van opknapt. Anders moet ik het misschien toch meer in de huisvesting gaan zoeken.