[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:54

Pandora2 schreef:
Ik val vast in herhaling (sorry :') ), maar waarom proberen jullie niet met een spuitje in de mond, net zoals ontworming ? Geen associatie met eten en je bent altijd zeker dat ze alles binnenhebben.

Nou… ik moest die van mij na verwijdering van een kies 1week lang 2x per dag antibiotica geven. En ze zag me aankomen dag 3. Die kwam echt niet meer. Dikke vinger 3 vier, ze liet zich echt niet pakken. Dat was goor, einde verhaal. Was bijna een echtscheiding…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:04

Mareentje zou dan ook niet meer komen. Net zo makkelijk als dat ze eten liet staan met die vervelende pil erdoor. Maar die "rook" het al van verre als ik een wormenspuit in mijn jas verstopt had. Ik weet niet hoe die beesten het doen. Net als die katten, die ineens achter je zitten zodra je een dicht pakje kipfilet uit de koelkast pakt maar bij iets anders liggen ze gewoon te snurken :?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:36

Citaat:
Was bijna een echtscheiding…

}> :')

Wormenspuit ruiken ze hier ook al van ver. Dat is enkel in de stal met de deur dicht te doen :D

Die pil in een spuitje met water was enkel de eerste weken wat wennen voor mijn merrie. En dat is nochtans een erg ril paardje voor zulke dingen. Ondertussen gaat het al meer dan 10 jaar prima. Zelfs geen halster meer nodig.
Spuit erin en snoepje erachteraan :9 8-)

Citaat:
Net als die katten, die ineens achter je zitten zodra je een dicht pakje kipfilet uit de koelkast pakt maar bij iets anders liggen ze gewoon te snurken :?

Dat is hier ook met kaas ( want ik eet geen kipfilet :+ ) ! Echt onvoorstelbaar. :))

JudithO

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:46

Hier ook altijd al een drama met spuiten. Wormspuit moet ik Jolly ook echt eerst voor pakken, dan vastzetten en de spuit gaan halen. Anders krijg ik hem echt niet te pakken. Hij heeft de pil ook wel in een spuit gehad, zelfde effect uiteraard.

Plus, naast niet eten wordt hij dus ook depressief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:48

Ja leuk met snoepje. Mareentje gebruikte dat snoepje of appel of wat dan ook, om even lekker te kauwen en dan inclusief restanten van wormenspuit uit te tuffen :=

Bij haar moest ik dan sowieso de wormenspuit binnen laten liggen. Super nonchelant halster omdoen. Reentje vastzetten. Binnen wormenspuit pakken :roll: En dan *hop* die spuit er in leegdrukken en kop omhooghouden 5 minuten lang met mijn handen rond haar mond zodat ze de pasta niet er uit kon werken en het uiteindelijk wel door moest slikken of het simpelweg wegsmolt in haar mond :=

En dan nog probeerde ze het er uit te briesen als een soort walvis op het droge :+

En reken maar niet dat ze de eerstkomende 2 weken daarna nog van plan was om bij me in de buurt te komen := Tuthola :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:04

Ik voel mij gezegend met een gemakkelijk dier :o
Of ze is bijzonder goed opgevoed, dat kan ook natuurlijk ... O:) :D

Judith als ze er niet beter van wordt, is het geen optie natuurlijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:12

Gelukkig is degene die het hier het hardst nodig heeft, Punette, ook heel makkelijk. Daar gooi ik het pilletje gewoon door een handje vitaminebrok en dan verdwijnt het. En als ze het per ongeluk vergeet stop ik het in een rozenbottel oid en dan is het alsnog weg :D
Punette kan niet meer zonder medicatie dus gelukkig is het bij haar geen probleem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:14

Dat is wel zo handig natuurlijk ! Als het telkens een ellende is bij degene die het elke dag nodig heeft, blijft het voor niemand leuk.

Ik deed in het begin ook bij haar eten maar dan liet ze of een restje met pil liggen of gewoon alles. Dus dat was geen optie hier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:17

Haha, goed opgevoed wel, maar ook een aparteling die niks om eten gaf...dat is super onhandig.

Kan je beter zo'n type Fjord hebben zoals haar weidegenootje vroeger :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:52

lossen de pillen makkelijk op in water?

Wij zijn nog niet zo ver. Morgen wordt eerst een foto gemaakt van de hoef om te zien of en hoeveel het hoefbeen is gekanteld. Vandaar uit gaan we verder of we pillen gaan doen of dat het geen zin meer heeft (waar ik erg bang voor ben).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:07

Op 2 minuutjes is alles opgelost. Gaat echt heel snel. Pillen in de spuit, beetje water optrekken, even schudden en klaar :Y)
Succes morgen ! Hopelijk goed nieuws.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:17

bedankt.

gelukkig doet Smarti niet moeilijk met spuiten in de mond. Ik geef de buut ook zo.
poeders over het eten wil ze niet, dus dan maar via een spuit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:15

MissCharlie schreef:
jesito schreef:
2 jaar geleden cushing geconstateerd enbtoen begonnen met medicatie. Helaas ging hij steeds slechter eten, blijkbaar vind hij dit pilletje zo vies. Een tijdje ging het goed in een stukje brood uit de hand tot hij dit door had, want zijn voer wilde hij al niet meer. Wortel uitgeholt, pilletje erin en na 2x hoefdehij geen wortel meer. Bijna 2 maanden hebben we dit zo volgehouden tot hij het vertrouwen helemaal kwijt was in wat ik m allemaal voorschotelde. Aangezien ik ook niet veel verschil zag besloten hem hier niet langer mee te martelen.
Maar goed de cushing gaat toch door.

Intussen loopt hij met graasmasker (doorn in mijn oog) en ben ik me af aan t vragen om toch medicatie nog eens te proberen.
Anderzijds vraag ik me wel eens af moet ik dat nog wel doen allemaal, kan ik m niet beter de tijd die die nog heeft met rust laten.

Ik snap je, ik vind een grasmaaier ook geen prettige/duurzame oplossing bij een oudje.

Verder ook een enorm herkenbaar verhaal. Ik heb vanalles geprobeerd met mijn 32 jarige merrie. De eerste paar keer eet ze het hapje (fruit/koek/brood) met pil graag op, en een week later weigert ze het. Het ging zover dat ze echt wegliep of haar kont draaide naar de stalhouder als hij 's ochtends de wei in kwam.
Ze heeft nu al een paar maanden geen pil meer gehad en is flink aangekomen, maar omdat ze erg mager was, ben ik daar juist blij mee.

Maar hoe nu verder? Ik heb nog een flinke hoeveelheid pillen, zonde om er niks mee te doen. Toch die tip van hier opvolgen en gaan prutsen met capsules en hopen dat ze de stalhouder nog een kans geeft? Of de natuur zijn gang laten gaan, en haar laten gaan zodra ze aftakelt? Momenteel neig ik naar het laatste...

Dan zitten we idd in hetzelfde schuitje.
Weet je, het pilletje is voor extra comfort om te rekken. We willen graag dat ze 150 jaar worden, maar dat is voor ons zelf. Niemand die die afweging kan maken voor iemand anders.

Ik ben sinds gister weer met medicatie begonnen en tot nu toe gaat t goed. Tips heb ik niet want ik had alles geprobeert. Zelfs gaatje in stukje wortel en in een snoepje voor het pilletje. Een ander paard op stal krijgt haver en dat vind het heel lekker. Dus daar pak ik een beetje van en dat eet hij nu zo uit de hand. Hopelijk blijft hij dat doen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:54

Wij pakken het prascend pilletje in een bolletje brood ( vers brood , dat wil t beste balletje vormen) en geven dat bolletje in een handje kruiden muesli
Hopelijk gaat dit nog een hele tijd goed want we hebben de appel, wortel ontbijtkoek,brood, peer, banaan, ook al gehad tot t niet meer werkte
Paard doet t super met zn 25 jaar en is net vol trots met een nieuwe verzorgster begonnen te trainen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:07

Zo blij dat ik gezegend ben met een bijna alles eter. Pil gaat door het voer en gaat zo naar binnen. Madam eet niet netjes dus pillencontrole doe ik wel altijd even. Soms laat ze m uit dr mond vallen met eten. Maar dan is het een handje voer en pilletje gaat alsnog naar binnen.

Er was hier toch ook ooit iemand die de pil rectaal naar binnen deed? Is dat geen optie voor degene die het niet eten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:10

Die van mij kauwde alles veel te grondig. Kon vaak precies het moment zien dat ze het waar dan ook in verpakte pilletje doorkauwde en de smaak vrij kwam :(:) Slobber werkte an sich nog het beste, dat het dan wel mee naar binnen glijdt zeg maar. Maar zie het pilletje maar eens heel te houden tot ze hem weghapt, want het smelt weg natuurlijk.... en waar je het ook in doet wordt toch heel snel nat in slobber.

Ik vind het echt een gruwel, dieren medicatie moeten geven. Lijkt me heerlijk om een vreetzakje te hebben waar alles zonder veel gedoe in gaat. Maar ik heb altijd van die zeikerds :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:14

Ik ben gezegend met zo'n vreetzak die bijna alles wel eet. Al is hij met de jaren wel kieskeuriger geworden op zijn brokjes. Zeker zijn dieetvoer vond hij maar stom. Gelukkig valt hij weer een klein beetje af dus heb ik het gemengd met een halve zak 18 plus muesli en nu eet hij het weer met heel veel smaak.

Ben echt heel blij dat het pilletje in een stukje appel al maandenlang goed gaat. Hopelijk blijft dat zo. Klinkt echt hels al die verschillende manieren te moeten verzinnen en proberen elke keer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:19

juval schreef:
lossen de pillen makkelijk op in water?

Wij zijn nog niet zo ver. Morgen wordt eerst een foto gemaakt van de hoef om te zien of en hoeveel het hoefbeen is gekanteld. Vandaar uit gaan we verder of we pillen gaan doen of dat het geen zin meer heeft (waar ik erg bang voor ben).

Afbeelding

helaas is mijn angst terecht gebleken. Het hoefbeen is ernstig gekanteld, dit komt niet meer goed en Smarti heeft veel pijn. We laten haar maandag gaan ;(

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:26

Oh wat ontzettend rot -O- -O-

Héél veel sterkte en hopelijk een zo prettig mogelijk afscheid :(:)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:29

Ah wat een naar bericht ;( ;( ;( Heel veel sterkte!! Y;( Y;(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:01

Wat een ontzettend naar bericht. Heel veel sterkte!

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:08

Oh nee Juval, heel veel sterkte voor jullie :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:09

Heel verdrietig dit. Veel sterkte voor nu en de aankomende tijd. :(:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:29

bedankt allemaal. Ik heb de buut verdubbeld en ze staat nu lekker zonder graasmasker in de wei van het zonnetje te genieten. Net een paar mooie foto's gemaakt. Vanmiddag aan de kinderen vertellen, dat wordt pittig ;(

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:38

Veel sterkte!