Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:42

Het klopt dat de citraatvorm beter wordt opgenomen dan de oxide vorm, maar Equine 74 gatsric bevat ook magnesiumoxide om de onbalans tussen calcium en magnesium te voorkomen.

Ik weet niet waar ik de opname en biologische beschikbaarheidsdata zo snel kan terugvinden, maar stel dat oxide-vorm 10x slechter opgenomen wordt dan de citraatvorm, dan betekent dit in praktijk dat je slechts 2x meer van de oxide-vorm moet geven dan de citraat-vorm. Want Magnesiumcitraat bestaat uit 12% magnesium en magnesiumoxide uit 60%. Let hierbij op, ik spreek over massa (gram) en niet volume (schepjes).
Om nu verder de Equine 74 gastric aan te houden als voorbeeld:
Ingrediënten: Verkalkt zeewier Lithothamnion Glaciale (Maerl), magnesiumoxide, lijnzaadmeel, additief: vanillearoma (0,8%). de verkalktezeewier zijn calciumverbindingen met een zuurneutraliserende werking waaronder calciumcarbonaat wat je terug vindt in bv Gaviscon

Analytische bestanddelen:
Calcium (min. 21 %)
Magnesium (min. 9 %)
Ruwe as (70 %)
Ruw eiwit (3,5 %)
Ruw vet (poeder 1,2 %, pellets/granulaat 2,8 %)
Ruwe celstof (2,5 %)

Dosering: 2x/dag 25 tot 100g (ik kies 2x 50g als rekenvoorbeeld)

Om dit te evenaren zou ik volgende hoeveelheden moeten voeren per dag:
Calciumcarbonaat: 2x 26g
Magnesiumoxide: 2x 8g

Als je paard poeders eet of je kan het in slobber mengen, dan is de rekening imo snel gemaakt.
Dus ik geef dit in een beetje slobber wanneer we op verplaatsing gaan of na een langere training ter ondersteuning van de medicatie. Ik heb het ook onder het voer geprobeerd, maar mevrouw wil geen (grote hoeveelheden) poeders door haar voer. Het is altijd een kieskeurige eter geweest, noch voor ze maagzweren kreeg :roll:

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:03

Balko

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:43

Enige tijd geleden heb ik een paard in slechte conditie gekocht.
Ze zat slecht in haar vel, was dof, mager en zichtbaar niet happy.
Ze had veel stress en staakgedrag onder het zadel.
Ik heb dit paard dan ook als project gekocht.

Inmiddels zijn we 4 maanden verder en gaat ze eigenlijk al heel veel beter.
Het staak gedrag is vrijwel over, maar het gevoelige op het been blijft. Ook trekt ze de hele rug bol met opstappen en duurt het even voor ze ontspant. Tijdens het rijden meste ze eerst enorm veel, dit is wel behoorlijk verminderd.
Inmiddels meerdere zadels geprobeerd en met de zadelmaker gekeken.
Ook is ze meerdere keren losgewerkt en heb ik de rug en hals op de foto laten zetten.
Hier alles komt niks bijzonders meer uit.
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer met vitaminebrok en een sportmuesli na het rijden. Ze is mooi op gewicht maar voor het voerbeleid zou ze voller moeten zijn.
In het begin was er veel te vinden bij de chiropractor (tevens dierenarts) maar inmiddels is de gevoeligheid op het lijf niet meer bijzonder te noemen.

Wel blijft ze gevoelig op buik en borstbeen. Hierdoor verdenkt de dierenarts maagzweren. (In combinatie met de andere klachten)
Echter vind ik een scopie eigenlijk geen optie, ik vind dit dermate veel stress, risico en dieronvriendelijk dat ik dat liever niet doe.
Nu heeft de dierenarts mij medicatie gegeven voor de eventuele zweren, duur uitprobeersel maar dat is het me wel waard. We hebben voor de voorste en achterste zweren de medicatie gekregen.

Wat is jullie ervaring met behandelen zonder scopie?
We gaan nu een week behandelen en dan besluiten om door te gaan ja of nee als het aanslaat of niet.

LB2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:21

Ik heb vorige winter bij mijn paard wel een gastroscopie laten doen, waaruit kwam dat hij maagzweren had. Ben dan medicatie beginnen geven, maar deze sloeg pas aan na 10 dagen. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat wanneer je geen verbetering ziet binnen een week dat je maagzweren uit kan sluiten en zeker wat langer behandelen dan een week.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:18

Balko schreef:
Wat is jullie ervaring met behandelen zonder scopie?
We gaan nu een week behandelen en dan besluiten om door te gaan ja of nee als het aanslaat of niet.

Hier nog nooit een scopie laten doen, geen enkele DA die hier over de vloer komt, is er voorstander van en het zijn er doorheen de jaren meer dan 5 verschillende. Zelf deel ik ook hun mening dat het onnodig stress (transport, verdoving, vreemde omgeving) met zich meebrengt en dat het vasten alleen maar negatieve invloed heeft op maagzweren.
Wel heb ik 3 DA's die ook acupunctuur doen en vaak op die manier maagproblemen vaststellen.

Hier 3 verschillende paarden die op omprazole staan en/of gestaan hebben. En eerlijk ik heb altijd binnen 2-3 dagen verschil gemerkt, al was het maar in eetpatroon, zelfs aan halve spuit/dag.

De symptomen waren bij de 3 paarden verschillend:
Nr1: slecht (krachtvoer) eten, vermageren, zuur bij aansingelen tot zelfs laten vallen, erg op de rem lopen met bolle rug, doffe vacht, sneller over haar toeren bij verandering van routine
Nr 2: geen krachtvoer meer willen eten (ook niet graanvrij), hooi overmatig soppen, zuur bij opzadelen tot laten vallen als ik nog een hoef wilde optillen na aansingelen, in het werk verschrikkelijk schrikachtig op elk geluidje en ook heel explosief (over)reageren.
Nr 3: geen verandering in eetpatroon, gigantisch opblazen bij aansingelen (bij singel bevestigen meer 4-5 gaten aan elke kant losser dan finaal), niet langer blijven staan om op te stappen, indien toch gaan hangen en halve levade springen en nadien met erg bolle rug blijven lopen, tijdens het werk moeilijk links inbuigen en vaak oppervlakkig kuchen, maar geen kuchreflex tonen bij palperen of ruis op luchtwegen bij controle.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:20

Een paar keer gestart met behandelen maar de symptomen kwamen telkens weer terug dus uiteindelijk wel een scopie gedaan (en controlescopie). 6 weken op medicatie gestaan (omeprazol en sucralfaat) en toen was het weg en heb ik 6 weken afgebouwd. Mijn inziens de enige manier om te weten of het echt weg is.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:52

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:09

Afbeelding

De dosering is ongeveer gelijk aan de Equine 74. Ook 2x daags voeren.

Even kijken hoe hij er op gaat reageren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:28

Dankjulliewel

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:03

Ik heb ook behandeld zonder scopie @balko, ik merkte na 1 of 2 dagen al een wezenlijk verschil in gedrag. Als je je paard goed kent en je hem zn gedrag laat uitten, dan kan je het vast wel snel zien.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:02

Wie wilt er mee abler bestellen? Ik kan via België bestellen! Wordt voor mij wel de eerste keer. Stuur me gerust een pb

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:18

Wie weet een maagsupplement die een drachtige merrie mag hebben?

Mastic, maagsupport mag niet gegeven worden.

Volgende week 3e scopie.
Maar ik wil graag als de medicatie stopt verder met een supplement. Maar zit met de dracht (21 maart uitger.).

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:23

@Balko: ik begrijp je gevoel hierin. Zo dacht ik eerst ook.
Maar ik ben achteraf blij dat we voor scopie zijn gegaan. Eindelijk antwoord, en in haar ernstige geval maar goed ook. Volgende week 3e scopie.
Nee pretje is het niet maar wat moet dat moet.
Wij als mens moeten ook wel eens vervelende dingen ondergaan zoals maag of darmonderzoek. Niet te lang over peinzen.

Maar in geval van milde symptomen en je paard heel goed kennen zou ik wellicht ook hebben gekozen voor behandeling zonder scopie.

Sterkte!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:31

Oei Marus, bij hoog drachtig zou ik een scopie niet eens overwegen! Volledig vasten en hoge stress bij een dracht lijkt me toch zeer onwenselijk. Is die derde scopie echt nodig?
Wij hebben idd ook wel eens ongemakkelijke onderzoeken, maar volledig vasten is voor ons mensen ook afschuwelijk.
Daarnaast is het aan ons uit te leggen en aan een paard niet.

Hier zijn het inderdaad relatief milde klachten

Rijden jullie eigenlijk door tijdens de behandeling?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:46

Balko schreef:
Oei Marus, bij hoog drachtig zou ik een scopie niet eens overwegen! Volledig vasten en hoge stress bij een dracht lijkt me toch zeer onwenselijk. Is die derde scopie echt nodig?
Wij hebben idd ook wel eens ongemakkelijke onderzoeken, maar volledig vasten is voor ons mensen ook afschuwelijk.
Daarnaast is het aan ons uit te leggen en aan een paard niet.

Hier zijn het inderdaad relatief milde klachten

Rijden jullie eigenlijk door tijdens de behandeling?

Bijna doodliggen was nog onwenselijker :(
En ik ben achteraf wel blij dat we toch een scopie hebben gedaan ondanks dat ik net als jou riep dat ik dat een drachtige merrie zeker niet aan kon doen. En natuurlijk liever niet!
Met alleen behandelen hadden we waarschijnlijk ook niet goed gehandeld. Want het heeft 1.5 maand geduurd voordat ik enigszins verbetering zag en ze steeds minder koliekerig werd.
Zonder scopie waren we wellicht te vroeg gestopt en was het ook niet bekend wat de reden was…. Ook belangrijk om te weten of er onderliggende ziektes spelen.
Ik praat nu over extreem geval gradatie 4 met beschadigde dikke darm.

Of de 3e scopie nodig is? Helaas wel, wij willen weten of de zweren straks daadwerkelijk weg zijn anders is alle behandeling voor niks geweest. Daarbij is het een fries en laat dus pas laat zien als er iets is.
Ik heb haar nog niet lang dus dan ken je je paard ook nog niet door en door. Ik kocht haar achteraf met deze problemen.

Wij moesten haar op rust zetten zolang de zweren er zitten.
Maar ze heeft nu sws verlof.

En over dat het aan ons uit te leggen is klopt.
Maar ik zie mijn paard meer als mijn kind. En die van mij hebben ook onderzoeken moeten doorstaan zonder dat ze het snapten.
Kun je in blijven hangen met och en wee maar soms zijn dingen gewoon zo. Verstand op 0 …….
En natuurlijk doet het mij pijn en verdriet en bespaar ik ze liever alle ellende.
Moest je mijn merrie de eerste weken zien met medicatie geven, drama! Maar ook dat moest 4x pd. Of ze het nu wel of niet snapt. Of ze het nu wel of niet leuk vind…….
Maar ik praat over een extreem geval, en daarom de keus gemaakt Wel te scopen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:13

Ah dat klinkt wel heel naar!
Hopelijk een gezond veulentje en dan ook gezonde merrie.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:08

Balko schreef:
Ah dat klinkt wel heel naar!
Hopelijk een gezond veulentje en dan ook gezonde merrie.

Dank je!
Dat hoop ik ook. Blijft spannend vind ik door deze ellende…
Gelukkig lijkt tot nu toe alles goed! Ze hebben check gedaan in Wolvega.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 16:30

Ik ben ook gestart met een kuur omeprazol op basis van symptomen. Omdat ik mijn stresskip die al veel te verduren had gehad ivm verstoppingskoliek de scopoe niet aan wilde doen. 4 dagen hele spuit 4 dagen halve spuit 4 dagen kwart spuit. Echter geen verbetering. Toch maar scope gedaan en toen bleek ze schoon. Ook geen schaduw van genezen zweren. Verder gezocht en toen bleek ze vol met zand te zitten...Had me dus de kosten van die dure spuiten kunnen besparen. Ik ben blij dat ik het heb laten doen anders weet je eigenlijk nooit wat en hoe je moet behandelen.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:36

Ik zie net op Instagram een supplement van Sectolin voorbij komen, Gastro & Digest. Zijn er mensen die deze al hebben geprobeerd?

Ik heb eindelijk met de mede eigenaar van mijn maag-patiëntje voor elkaar dat hij mee wil werken aan het juiste hooi/voor droog aanschaffen. Wat werkt voor jullie paarden het beste? Ik vind het zo lastig.. Durf ook niet de hele tijd wat anders te proberen omdat ze niet zo goed gaat op veel verandering...

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:19

@charmaine: oef! Soms zou je willen dat ze konden praten……
En snap dat je achteraf blij bent toch voor scopie te zijn gegaan.

@dwensink: ik vind het lastig hoor de juiste voeding.
Onbeperkt hooi (onverpakt), maar van ons land wat licht bemest wordt is het stengelig,
En van het land wat bemest wordt is het zachter.
Ik geef die maar.

Beste is tweede snee zacht hooi heb ik mij laten vertellen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:25

Hier onverpakt hooi, niet onbeperkt want ze is te dik.
Zag van Vitalstyle een nieuwe ruwvoermix, helaas geen proefzakjes. Weet iemand of dat zacht genoeg is?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:40

Hier bezig met de kuur, ik heb het idee dat het aanslaat!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:56

MRIIIS schreef:
Hier onverpakt hooi, niet onbeperkt want ze is te dik.
Zag van Vitalstyle een nieuwe ruwvoermix, helaas geen proefzakjes. Weet iemand of dat zacht genoeg is?

Volgens de reacties onder dit bericht moet het zacht voor de maag zijn.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3916358944

Ik heb een zak besteld en die staat klaar om mee te nemen naar stal.
Ik kan zelf dus nog niet zeggen hoe het bevalt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:04

Ik heb niet de hele discussie doorgelezen, dus misschien is mijn vraag al eens eerder voorbij gekomen.

Zijn er hier die ervaring hebben met de maagsupport van de Paardendrogist?
Die werd ons vandaag aangeraden voor ons paard met staakgedrag.

https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... port-750-g

EDIT toch even gezocht en de ervaringen zijn wisselend lees ik.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:38

Balko schreef:
Hier bezig met de kuur, ik heb het idee dat het aanslaat!

Wat fijn!