Ik weet niet waar ik de opname en biologische beschikbaarheidsdata zo snel kan terugvinden, maar stel dat oxide-vorm 10x slechter opgenomen wordt dan de citraatvorm, dan betekent dit in praktijk dat je slechts 2x meer van de oxide-vorm moet geven dan de citraat-vorm. Want Magnesiumcitraat bestaat uit 12% magnesium en magnesiumoxide uit 60%. Let hierbij op, ik spreek over massa (gram) en niet volume (schepjes).
Om nu verder de Equine 74 gastric aan te houden als voorbeeld:
Ingrediënten: Verkalkt zeewier Lithothamnion Glaciale (Maerl), magnesiumoxide, lijnzaadmeel, additief: vanillearoma (0,8%). de verkalktezeewier zijn calciumverbindingen met een zuurneutraliserende werking waaronder calciumcarbonaat wat je terug vindt in bv Gaviscon
Analytische bestanddelen:
Calcium (min. 21

Magnesium (min. 9

Ruwe as (70

Ruw eiwit (3,5

Ruw vet (poeder 1,2 %, pellets/granulaat 2,8

Ruwe celstof (2,5

Dosering: 2x/dag 25 tot 100g (ik kies 2x 50g als rekenvoorbeeld)
Om dit te evenaren zou ik volgende hoeveelheden moeten voeren per dag:
Calciumcarbonaat: 2x 26g
Magnesiumoxide: 2x 8g
Als je paard poeders eet of je kan het in slobber mengen, dan is de rekening imo snel gemaakt.
Dus ik geef dit in een beetje slobber wanneer we op verplaatsing gaan of na een langere training ter ondersteuning van de medicatie. Ik heb het ook onder het voer geprobeerd, maar mevrouw wil geen (grote hoeveelheden) poeders door haar voer. Het is altijd een kieskeurige eter geweest, noch voor ze maagzweren kreeg