[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:11

zij schreef:
chipieke schreef:
goh, ons zyta haar manen zijn gewoon 50cm lang :D SCHITTEREND gewoon! Ik zei dit weekend tegen een meisje dat bij ons op de wei staat dat ik dit jaar zyta graag op de paddock alleen zou willen houden met hooi ipv gras. Ze vond het dierenmishandeling...

Zyta is een haflinger die heel snel heel dik staat... Zou ik hier dan goed aan doen?

En wat kan ik haar dan nog geven als extra?

zolang ze niet alleen staat vind ik dat geen dierenmishandeling hoor. kan prima!

Tussen 7u en 20.30u zou ze wel alleen op de paddock staan, maar ze kan wel over de (relatief lage) draad contact zoeken met de andere paarden, na 20.30u gaan ze allemaal van de weide de paddock op. Zyta zoekt ook nooit contact met de andere paarden, ze is altijd liever alleen dan met 2 of meer, maar ze kan haar kudde dus wel nog in het oog houden.

Het is natuurlijk wel de leider van de kudde... De andere paarden voelen zich wel stukken geruster zonder haar, het is nogal een alpha merrie!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:41

Hm... dames... ik heb een schurend paard :\
Jullie mogen met me meedenken waar het nu door kan komen! Hij heeft zijn staart geschuurd, maar de staartwortel met haar zelf gaf niet echt veel reactie als ik eraan kwam. De billen echt net naast de staart wel en de staartwortel aan de onderkant ook.

Nu heeft Vies een vriendje dat heel graag aan zijn staart bijt en dit kan natuurlijk een beetje irriteren.
Ook heb ik van de week (twee dagen terug en de dag ervoor denk ik?) wortels gegeven.
Mijn lijnzaadolie scheen al twee dagen op te zijn en heeft hij dus al twee dagen niet gehad.
Hij heeft wat dunne poep gehad, maar zijn billen zijn nu weer mooi schoon.
Het is hier de laatste 4 dagen erg lekker weer geweest, inclusief zon en in de zom zelfs boven de 10 graden.
Hij heeft met het rijden gezweet, maar zover ik weet alleen op zijn hals (hij krijgt altijd jeuk van opgedroogd zweet)

Hij is als het goed is nog ontwormt (zelf gedaan en doe ik om de 10 weken) geen ander voer, hooi ik heel mooi droog en ruikt lekker. Als het goed is krijgt hij wat minder hooi dan anders, want daar heb ik om gevraagd (paard is beetje dik).
Ik heb niets gewassen, ingesmeerd, gebruikt, geborsteld of wat dan ook op die plek waar het jeukt. Paard staat op dezelfde wei als anders, krijgt daar ongeveer onbeperkt hooi. Heeft wel een nieuw vriendinnetje op de wei staan sinds deze week, maar het lijkt me sterk dat hij daar jeuk van krijgt :Y)

Wie oh wie weet het?!

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:57

ontwormen zegt nietd at ze geen wormen heeft, dus dat zou je nog even kunnen laten testen...

stress is het enige wat ik anders nog kan verzinnen. weet niet hoeveel stress haar nieuwe vriendinnetje haar bezorgd? ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:16

inderdaad, wormen.
Wat zij al zegt ook met een goede ontworming kan het nog zo zijn.

verder kunnen de wortels het zijn, het feit dat ie geen lijnzaadolie heeft gekregen, stress noem maar op.

Ik zou proberen de situatie weer te maken zoals ie was, dus met die olie, zonder wortels.
Kijken of dat effect heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:35

waarvan kwam die dunne poep dan?
dat kan ook flink jeuken he.

was het bij jullie 10 graden????
sjee,hier vriest het nog,is nu ook gewoon nog -1

smeer je ook iets in die staart tegen het knabbelen van dat andere paard?
beetje babyolie wil nog wel es helpen om dat tegen te gaan

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:48

Ellepel het was hier woensdag 12 graden op onze thermometer, helaas hangt dat ding wel in de zon :P Ik denk dat het nu pas weer rond het vriespunt is, afgelopen week is het hier echt lekker weer geweest.

Iets smeren in de staart heeft geen zin, paard bij aan zijn staart door de staartflap van de deken heen. IK heb daar al eens iets vies op gespoten, maar dat werkte ook maar 1 dag. Ik kan het nog een keer proberen.

Wormen zou altijd kunnen natuurlijk. Over 3 weken moet hij weer, 7 weken geleden is hij dus nog ontwormt.

Dunne poep heeft Visent wel vaker wanneer hij net iets teveel hooi eet in de wei, vies water van de grond slurpt of wat dan ook. Hij heeft echt gevoelige darmen. Op zich is de poep dan nog wel stevig, maar hij laat dan van die natte scheten en daar worden zijn billen vies van.

Stres zou op zich wel kunnen, hoewel het nieuwe maatje daar dan niet de veroorzaker van is. Een van de paarden is vorige week verkocht en in het weekend stond Vies onder andere met dit paard buiten. Nu staat Vies alleen met twee andere merries buiten en dat gaat toch niet geheel vlekkeloos merkte ik vandag. Normaal kwam het andere paard tussenbeide en nu gebeurd dat niet meer. Ik zal eens kijken of we daar een andere oplossing voor kunnen bedenken, want dit was tot nu toe de enige manier om hem op zaterdag + zondag ook buiten te hebben. Hm.... *denkmodus*

Ik heb de billen, manen en staart in elk geval gewassen vandaag en alle schilfertjes eruit gehaald. Expres niets erin gesmeerd en de shampoo heel snel uitgespoeld om niet nog meer jeuk te veroorzaken.
Lijnzaadolie is er weer en de wortels blijven even weg van stal. Ben benieuwd of de jeuk dan weer weggaat, of het toch stres of wormen zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:13

natte scheten _O-

Goed dat je weer de oude draad iets oppakt.
Klinkt dus wel als een darmprobleem, of nou ja, dat het daar weg kan komen.
Als hij al zo snel reageert op bepaalde dingen.

Hopelijk is ie snel weer de oude +:)+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:34

Annetje schreef:
Ik heb de billen, manen en staart in elk geval gewassen vandaag en alle schilfertjes eruit gehaald. Expres niets erin gesmeerd en de shampoo heel snel uitgespoeld om niet nog meer jeuk te veroorzaken.
.

Azijn neutraliseerd de overgebleven zeepresten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:52

misschien kun je juist beter nu in deze groep laten? als je nu WEER gaat veranderen veroorzaakt dat ook weer stress... als het gewoon rangorde bepalen is is dat na een tijdje ook wel goed. en daarna is het alleen nog maar rangorde controleren...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:05

De rangorde is bepaald, maar Vies mag gewoon absoluut niet in de buurt van de twee merries komen. Die twee zijn dikke mik en allebei nog eens erg dominant ook nog. Het liefste hebben ze Vies helemaal aan de andere kant van de wei in een hoekje tegen de draad geplakt, zo niet, dan gaan er heel wat boze blikken zijn kant op en wordt hij meerdere keren flink weggejaagd. Ze zijn echt niet zo aardig tegen hem.

Eigenlijk moet er nog 1 paardje bij zodat het een evenwichtere kudde is, maar ik denk dat dat niet gaat. Uit die kudde halen gaat inderdaad niet gebeuren. De twee merries zijn de enige die elke zaterdag vrij hebben en daarom lekker buiten mogen spelen. Als ik Vies buiten wil hebben moet hij daar dus bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:34

als vies reageerd op teveel hooi met dunne ontlasting dan heb ik zelf het idee dat zijn jeuk daar dan dus ook vandaan komt.
misschien zou het bij hem wel heel goed helpen als je hem iets kan geven wat zijn maag/darm kanaal ondersteund?
een probiotica ofzo.
kan me voorstellen dat hij bij niet goed werkende darmen misschien ook niet alle voedingsstoffen uit zijn voeding kan halen?

haha dan heb je vies met vieze billen :P

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:05

chipieke schreef:
@ellepel: mijn land is nooit echt 'schraal'... Overal blijven wel plukken gras staan. Maar ik dacht dat kort gras net slecht is voor eczemers omdat er in kort gras alsnog veel suiker zit? Anders kan ik wel mijn kleinste stuk wei laten kaalvreten tot het uiterste en haar daar de rest van het land opzetten?

Alleen gras is ook al een probleem, dat is erg eentonig, vooral voor excemers die al een verstoorde stofwisseling hebben! Veel verschillende kruiden verhelpt het probleem naar mijn idee. Mijn paard staat in 'wild'groeiend en onbemest land, geen last van hoevenbevangenheid en minder jeuk door beschikking over kruiden die helpen tegen de jeuk. lijkt me ook lekkerder, dat ze een beetje afwisseling hebben in het eten!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:30

die van mij stond gister jonge boompjes uit de grond te trekken bij gebrek aan gras toen ze stil moest staan omdat ik aan t praten was :o heb toch het idee dat zelfs grof hooi nog te slap is eigenlijk voor paarden. als ik zie wat voor takken zij naar binnen kan werken...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:01

Afbeelding

fotootje van de manen van die van mij... is nu aan 2 kanten zo :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:41

chipieke, gefeliciteerd met je verjaardag!

zij, dat ziet er weer mooi uit zeg!

Ik heb weer foto's van Diaz gemaakt dus zal weer eens even gaan vergelijken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:45

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:56

Annetje, dat heeft de fries die ik rij ook. Van die natte scheten! Hele staart zit er vaak onder en zijn billen. Heb je daar al een oplossing voor gevonden? Een middeltje voor zijn darmen?

Ellepel? Enig idee wat een goed middeltje voor de darmen is? Ben er wel naar opzoek gegaan , maar vind het lastig met zoveel keuze!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:58

Breekt even in: Diaz ziet er top uit +:)+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:00

@ zij en Superroos: ziet er beide super uit zeg! Wat een lange manen, zij, ziet er goed uit!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:03

misty: de mijne krijgt lijnzaadolie 1x per dag en dat werkt op zich wel. Sinds ik dat voer heeft hij er minder last van, alleen nog maar als hij iets 'verkeerds' eet.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:20

Die tinker ziet er nu heel aardig uit, hopen dat hij de zomer t niet weer kwijtraakt, zelfde geld voor mijn ijslander! Zo zien geisli's manen en staart er nu nog uit...laat de winter nog maar een tijdje voortduren!!
Afbeelding Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:08

Wat een lekkere bossen met haar komen er voorbij zeg :D

Die van mij heeft ook een hele wilde coupe op dit moment.
Van mij mag de winter ook nog wel eventjes duren, al hoeft het ook weer niet zo koud als het nu is, haha.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:38

Annetje schreef:
misty: de mijne krijgt lijnzaadolie 1x per dag en dat werkt op zich wel. Sinds ik dat voer heeft hij er minder last van, alleen nog maar als hij iets 'verkeerds' eet.

Oke bedankt voor je reactie :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:22

mooie maantjes en staartjes :D

ik kwam nog wat tegen wat misschien wel interresant is voor de mensne in groningen en drenthe:
[EA-CO] Korting op: Kruiden, Halsters, Rijkleding (maat 44/54)
Citaat:
Vanaf volgende week ook de leverancier van Marstall paardenmuesli's in Noord Groningen!
De zakken Marstal voer kunnen in Appingedam worden afgehaald, ook bezorging binnen 30 km vanaf Appingedam behoort tot de mogelijkheden.
Alle Marstall supplementen zijn ook via de webshop verkrijgbaar.

ik wilde graag over op voer van marstall en nu zit er eindelijk iemand redelijk in de buurt die voer voor me kan regelen.
nou nog wat meer mensen in mijn buurt er bij zien te krijgen en dan komt er misschien wel een route :D

staan sowieso wel interresante kruiden mixen ook bij hen op de site

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:58

Hier nog een fotootje van de coupe van mijn paard:

Afbeelding

Bah ik ga echt huilen als ie straks weer naar buiten gaat, al die mooie dikke lange manen er weer af.... snik .....