[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:20

Ik sluit me aan bij dit topic, omdat ik mijn 21-jarige merrie verdenk van photosensitief headshaken. Vanavond ga ik eens rustig inlezen, en misschien heb ik dan nog wel wat vragen.

Zandro

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:10

Bailey hoest idd ook. Hij lijkt vooral te reageren op grassen. Dan veel last van briesen en bij forse inspanning ook van hoesten. Ik merk wel dat het pollenseizoen nu op zijn einde begint te komen..

Vandaag ook nog bericht terug gehad van Utrecht; waar ze de gegevens mbt dat onderzoek mbt headshaken bijna verwerkt hebben (een aantal paarden kregen een anti histaminica en een aantal een placebo).
Bij maar een kleine groep paarden bleek de medicatie goed aan te slaan.
Omdat, wat ik begrepen heb, het medicijn geen bijwerkingen heeft, wil ik dit wel in samenwerking met mijn dierenarts volgend jaar gaan proberen.

Verder was Utrecht nog bezig met een andere behandelmethode. (ze zei niet welke, ik vermoed de PENS methode??), waarover iedereen die aan het onderzoek heeft meegedaan nog voor het eind van dit jaar een bericht ontvangt. Ik zal ook meegenomen worden in de nieuwsbrief.
Ik ben nog bezig om na te vragen om welke methode dit gaat.

Ik zal iedereen hier op dit forum op de hoogte houden *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:14

Ik heb die mail ook gehad, tja antihistaminica is al langer bekend bij paarden, vond het ergens een wat vreemd onderzoek.
Heb goen zelf nog die cetirizine grhaald voor appie welke leek te werken :j

Appie hoeste vorige week, of die week daarvoor, toen was het best droog en warm
Dat is nu weer over, ben wel benieuwd hoe hun onderzoeken verder gaan

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:09

Ben heel benieuwd naar die andere methode van Utrecht Zandro!! Nog nooit gehoord van PENS!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:11

Nou ja, ik krIjg er ook bericht vam,dus we horen het wel.

Zandro,misschien handig als je uitlegt wat dat pens is????

En ik ben benieuwd, was gister een waarschuwing op het journaal dat mensen met luchtwegproblemen last konden krijgen van de luchttoestand nu,door de hitte.
Hopelijk hebben de paarden er geen last van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:20

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:49

Mmm, interessant! Maar voorlopig blijven ze mooi van Geert af met die behandeling.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:18

PENS is idd voor headshakers waarbij de oorzaak gezocht moet worden in een overprikkelde aangezichtszenuw.
Ik weet ook niet of Utrecht dit bedoelt met nieuwe behandelmethode hoor. Ben gewoon erg benieuwd.

Ben het met je eens Marloesz dat het wel een redelij heftige ingreep is. Momenteel ok niet iets wat ik zou overwegen.
Ik vind het wel hoopgevend dat men blijft zoeken naar behandelingen

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:49

Ben ik helemaal met je eens Zandro!
Ik hoop dat er ooit een methode komt om de trigomenaalzenuw te herstellen zodat hij niet meer overprikkeld is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:00

Bij mensen word wel carbamazepine voorgeschreven en het schijnt bij paarden ook te kunnen.
weet eigenlijk niet of iemand dat al,eens geprobeerd heeft??
Als je gaat zoeken op google met carbamazepine en paard krijg je wel info

Tja appie gaat verder prima he, ik ga weer afwachten tot volgend voorjaar hoe het dan is.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:12

Geert gaat op dit moment ook goed. Ik rijd wel met een pollennetje en vliegenfranje omdat hij best op vliegen reageert. Af en toe een tikje, maar gaat verder super
Straks als de vliegen en pollen weg zijn hopelijk weer zonder netje!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:27

Ook weer even terug van weggeweest.

Guus doet het ook goed de laatste tijd. Rijden zowel in het bos als in de buitenbak met vliegenmuts en neusnetje, en op een enkel klein schudje na gaat het prima. In de semi-overdekte bak rijden we zonder extra's, en dat gaat ook goed.

Guus blijkt alleen een sarcoid te hebben, wat we gaan behandelen met BCG-injecties. Woensdag gaan we voor het eerst naar Utrecht, in totaal 4 keer. Ben wel heel benieuwd of dit nog effect gaat hebben op het schudden. Voor nu zijn we maar vast begonnen met wat extra ondersteuning van het immuunsysteem, baat het niet dan schaadt het ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:05

Oh bah,waar heeft hij die sarcoid zitten?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:30

Ja, ik was je helaas ook tegengekomen op sarcoid forum omdat Geert er ook eentje had die is weggesneden. Ik ben aan het duimen dat hij niet terugkomt
Wens je veel succes in Utrecht. Was bij het paard van een vriendin een groot succes!

Verder lijk ik een beetje voor mijn beurt gepraat te hebben over de klachten want vanavond had ik weer wat nieuws. Na elke hap hooi de neus even afvegen langs het voorbeen.
Heel raar...
Na dik insmeren van de neus en neusgaten met zalf was het minder, maar het lijkt dat hij nu wat last van het stof heeft....
Maar kuil mag hij absoluut niet hebben ivm zijn diastase
Even afwachten maar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:18

Het is ook benauwd weer hoor,werd al gewaarschuwd op het journaal namelijk.
Appie was ook wat kortademig en ook een wat vochtiger neus dan anders.

Kun je die diastase niet laten opvullen?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:36

Ja misschien kan ik die laten opvullen maar het is juist opgelost door meer ruimte te maken tussen de kiezen zodat alles er ook makkelijk weer uitvalt. En dan gaat ook prima. Alleen geeft de zuurgraad en structuur van kuil dan nog mogelijk problemen.
Ik hoop inderdaad dat het het benauwde weer is. Hij staat ook met dit weer al een paar dagen op rust

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:30

ellepel schreef:
Oh bah,waar heeft hij die sarcoid zitten?

In zijn liesplooi. Daarom kan het ook niet weggesneden / bevroren worden, omdat het gat dan te groot zou worden en mogelijk niet meer goed geneest. Foto staat in een spoiler, weet niet of iedereen het wil zien.

Spoiler:
Afbeelding

Marloezz schreef:
Ja, ik was je helaas ook tegengekomen op sarcoid forum omdat Geert er ook eentje had die is weggesneden. Ik ben aan het duimen dat hij niet terugkomt
Wens je veel succes in Utrecht. Was bij het paard van een vriendin een groot succes!

Klopt helaas ja. Ik duim voor je dat hij bij Geert echt weg gaat blijven, dat zou super zijn! 1 ding tegelijk is wel genoeg denk ik...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:32

Mijn merrie heeft een tijdje geleden een endoscopie gehad. Hierbij was er niets abnormaals te zien dus werden er foto's gemaakt met hetzelfde resultaat: niets abnormaals. Oren gecheckt en ook hier geen problemen of indicatie dat daar de oorzaak zou zitten.
Vermits ze toch verdoofd was zijn haar tanden ook maar ineens geveild. Dat was een beetje nodig, ze had wel kleine haken maar niets dramatisch.
De dag erna is de smid geweest en tijdens het bekappen gedroeg paardlief zich heel normaal. Geen spoor van het schudden meer te zien. Enkel bij het van de wei halen en tijdens de korte stapsessie omdat we op de smid aan het wachten waren schudde ze een beetje maar het viel beter mee dan de dagen ervoor.

Nu een paar weken later is het schudden zo erg verminderd. Het is niet meer gevaarlijk om bij haar in de buurt te zijn.
Ze heeft nog wel momenten maar het is lang niet meer zo heftig als ervoor.

Er zijn verschillende mogelijkheden:
- daar waar ze op reageert (iets in de lucht of misschien een plantje, geen idee) is sindsdien in mindere maten aanwezig.
- ze krijgt magnesium bij als supplement 2 x per dag een schepje en dat begint zijn werk te doen.
- de haakjes op haar tanden verergerden het schudden of waren misschien de oorzaak?
- een combi van dit alles...

Lastige materie dat headshaken en de oorzaak proberen achterhalen, er zijn zoveel factoren...
Ik duim heel hard dat ze er vanaf raakt en het nooit meer terugkomt.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:00

@Wirobelgje, het is echt een heel gecompliceerd probleem. Gewoon lekker zo door blijven gaan! Ik heb ook opgegeven de preciese oorzaak te willen weten. Er zijn zoveel factoren die meespelen...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:18

Gisteren ochtend heb ik haar terug een beetje aan het werk gezet. Wat longeren met bitloos hoofdstel werd een klein drama :-( Ze reageert dus duidelijk ook op druk want toen ik het hoofdstel afdeed was ze nog wel geirriteerd maar niet meer zo erg. Zal het ook maar opgeven om de precieze oorzaak te willen achterhalen :-/
Missie: haar zo comfortabel mogelijk houden.
Osteopaat wordt gebeld want paardlief zal zeker goed vast zitten in nek en rug door al dat schudden.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:40

Geert is helaas ook weer foute boel. Als ik wist hoe het moest had ik video geupload. Zijn reactie op hooi eten wordt steeds extremer. Dus nu maar snel over op kuil en elke avond mond spoelen.
Gelukkig wil de osteopaat woensdag al komen. Zij denkt ook aan overprikkelde aangezichtszenuw.
Voortaan wacht ik wel met vertellen dat het zo goed gaat met Geert 8)7

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:04

Video uploaden via youtube doen en dan de link van je video hier neer zetten :j
Najaar is vaak nog een periode dat veel paarden weer beginnen met schudden.
Appie deed het afgelopen week alleen op een moment dat hij even heel gestessed was :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:56

Dat is balen Marloezz! Hopelijk kan de osteo uitkomst bieden voor Geert.

Ik moet zeggen dat Guus het goed doet op kuil (voordroog, geen koeienkuil). We hebben laatste wegens leveringsproblemen een week hooi gehad, maar waren toen gelijktijdig de Puur Pollen aan het afbouwen, dus waar dat schudden nou door kwam? Nu weer kuil en 2x per week Puur Pollen, en het gaat weer top.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:15

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:35

Hij heeft wel last van hooi :oo